Martijn schreef:Maxiem schreef:Martijn schreef:Ik vind het wel teveel.
Dit is natuurlijk heel leuk maar een pup van die leeftijd heeft veel belangrijkere dingen te leren dan pirouetjes draaien.
Laat dat beestje toch eerst eens gewoon een jonge hond worden zonder al dat gemoet en gedoe.
Het pupje kan toch ook die andere dingen leren? Als de pup dit leert door lekker samen met de baas te werken, wat de pup ervaart als spelen, wat is er dan mis mee? Het is misschien niet gebruikelijk, maar verkeerd vind ik het niet.
Hier zit nu al een heleboel tijd in. Tijd die dus niet aan iets anders besteed kan worden. Tussen het slapen en het trainen is weinig tijd overgebleven om de wereld te leren kennen ben ik bang.
Dit is trouwens geen spelen.
Het hondje vindt het leuk maar het is geen spelen. Spelen is "alles mag, geen regels". Dat is dit niet.
De oogjes van een pup van deze leeftijd horen op de wereld gericht te zijn. Niet alleen maar op de baas.
Daarnaast hou ik domweg niet van dit soort extreme fratsen.
Waarom moet het nou weer zo snel mogelijk? Heel goed is kennelijk niet meer genoeg om aandacht te krijgen..nu moet het heel goed en dan zo jong mogelijk zijn. Wat volgt? Dansende foetusjes op de scan?
Oef, jij weet echt niet waar je het over hebt. Ik zei het al eerder: deze kunstjes stellen niets voor, wees gerust.
Een pup een rondje laten draaien kun je in een paar dagen aanleren. Houd iets lekkers boven zijn hoofje, draai dit en hij zal meedraaien. Herhaal dit een paar keer en hij kan het.
Zitten en af gaan idem dito. Een slimme, leergierige pup draait hier zijn pootje niet voor om. Een paar weken een paar keer per dag vijf minuutjes 'trainen' en het ziet er al heel gelikt uit.
Een pup bulkt van de energie, en vindt het machtig mooi als hij aandacht krijgt. Kan hem niet genoeg zijn, en of hij de ene keer een spelletje doet met het baasje en de andere keer een miniem dingetje moet doen om iets lekkers te verdienen, wat maakt het hem uit? Aandacht is aandacht, en hoe meer afwisseling hoe leuker.
Ooit, in het stenen tijdperk was het trainen van jonge pups inderdaad not done, maar dat lag voor een belangrijk deel aan de spartaanse trainingsmethoden. Gelukkig is dit helemaal ten goede gekeerd en zijn die methoden zo aangepast dat zelfs de jongste pup op een leuke, speelse wijze al wat kan worden geleerd.