Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoeveel eten voor Cairn Terrier?
Moderator: moderatorteam
-
Martijn en Jessica
- Vaste gebruiker
Hoeveel eten voor Cairn Terrier?
Hallo,
Sinds onze cairn terrier is gesteriliseerd, is ze erg aan het schommelen met haar gewicht. Daarvoor zat ze constant op 6,2 kilo. Nu is ze 6,7.. aan de zware kant dus. Op het pak brokken (seniorenvoedsel) wat ze krijgt, staat dat ze 110-120 gram per dag dient te krijgen. Wij geven haar 100 gram en dat is zelfs al te veel. Kan het kwaad om haar nog minder te geven of kunnen we beter overstappen op caloriearm voedsel? Weet iemand of je dat ook buiten de dierenarts om kunt krijgen? Ze heeft volgens mij genoeg energie, maar is wel altijd erg gericht op eten. Maar dat is geloof ik iedere hond, toch....???
Alvast bedankt!
Groet,
Jessica
Sinds onze cairn terrier is gesteriliseerd, is ze erg aan het schommelen met haar gewicht. Daarvoor zat ze constant op 6,2 kilo. Nu is ze 6,7.. aan de zware kant dus. Op het pak brokken (seniorenvoedsel) wat ze krijgt, staat dat ze 110-120 gram per dag dient te krijgen. Wij geven haar 100 gram en dat is zelfs al te veel. Kan het kwaad om haar nog minder te geven of kunnen we beter overstappen op caloriearm voedsel? Weet iemand of je dat ook buiten de dierenarts om kunt krijgen? Ze heeft volgens mij genoeg energie, maar is wel altijd erg gericht op eten. Maar dat is geloof ik iedere hond, toch....???
Alvast bedankt!
Groet,
Jessica
- starfleet
- Erelid
Een Cairn van bijna 7 vind ik zelf nog geen senior en ik zou haar gewoon normale brokken geven, eventueel zelfs ligth brokken. Nou ja klopt niet helemaal, ik zou haar Vers vlees kompleet geven, maar jij geeft brokken
Je kan gerust 30% onder de norm van het pak gaan zitten. 80 gram is al aan de heel behoorlijke kant voor een gesteriliseerd hondje dat 6 kilo mag wegen. Je hond krijgt nu wat veel kleine kooikerteefjes krijgen maar die zijn toch een paar kilo zwaarder. Gewoon flink minderen dus en dan normaal voer, geen senior.
Anne
Je kan gerust 30% onder de norm van het pak gaan zitten. 80 gram is al aan de heel behoorlijke kant voor een gesteriliseerd hondje dat 6 kilo mag wegen. Je hond krijgt nu wat veel kleine kooikerteefjes krijgen maar die zijn toch een paar kilo zwaarder. Gewoon flink minderen dus en dan normaal voer, geen senior.
Anne
-
Martijn en Jessica
- Vaste gebruiker
Doortje, de cairn waarover het gaat, is net 9 jaar geworden en de dierenarts heeft ons aangeraden haar seniorenvoeding te gaan geven. Dus dat willen we er wel inhouden. Zijn die light brokken in ieder merk verkrijgbaar of is het er alleen van een speciaal merk? Intussen zullen we het met 80 gram proberen, kijken of ze daar evengoed genoeg energie uithaalt... we wandelen namelijk redelijk veel met haar.
In ieder geval bedankt voor de reactie!
Groet,
Jessica
Groet,
Jessica
- starfleet
- Erelid
De meningen over seniorenvoeding zijn verdeeld. Ik zou het zelf niet geven, zie er de noodzaak niet van in bij een gezonde actieve hond, maar dat is ieders eigen beslissing. Als je 20 gram minderen ineens teveel vindt, kan je ook eerst terug naar 90 gram, kijken wat dat uithaalt, maar het zal echt wel loslopenMartijn en Jessica schreef:Doortje, de cairn waarover het gaat, is net 9 jaar geworden en de dierenarts heeft ons aangeraden haar seniorenvoeding te gaan geven. Dus dat willen we er wel inhouden. Zijn die light brokken in ieder merk verkrijgbaar of is het er alleen van een speciaal merk? Intussen zullen we het met 80 gram proberen, kijken of ze daar evengoed genoeg energie uithaalt... we wandelen namelijk redelijk veel met haar.
Groet,
Jessica
Anne
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn honden haalden te weinig energie uit seniorenvoeding. Ik ben toen weer over gestapt op gewone brokken en dan gewoon iets minder. Zo blijft een oudere hond toch mooi op gewicht en krijgt ie toch genoeg vitamientjes binnen om actief te blijven. 
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Van brokjes mag een hond ongeveer 10 tot 15 gram per kilo gewenst lichaamsgewicht eten. Van KVV 20 tot 30 gram per kilo gewenst lichaamsgewicht.
Dit is natuurlijk globaal en een en ander is afhankelijk van het merk voer maar als leidraad vind ik het een plezierig gegeven.
Een gecastreerde teef/reu heeft ongeveer 30 tot 25% minder voer nodig dan voor de ingreep.
Honderd gram brokjes voor een kleine én gecastreerde Cairn is dus best wel veel?
Dit is natuurlijk globaal en een en ander is afhankelijk van het merk voer maar als leidraad vind ik het een plezierig gegeven.
Een gecastreerde teef/reu heeft ongeveer 30 tot 25% minder voer nodig dan voor de ingreep.
Honderd gram brokjes voor een kleine én gecastreerde Cairn is dus best wel veel?
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Je hebt seniorvoer en je hebt lightvoer maar geen combi daarvan. Seniorvoer bevat namelijk normaal gesproken al minder caloriën en van sommige merken is het seniorvoer en de lightvoer dezelfde variant.Martijn en Jessica schreef:Doortje, de cairn waarover het gaat, is net 9 jaar geworden en de dierenarts heeft ons aangeraden haar seniorenvoeding te gaan geven. Dus dat willen we er wel inhouden. Zijn die light brokken in ieder merk verkrijgbaar of is het er alleen van een speciaal merk? Intussen zullen we het met 80 gram proberen, kijken of ze daar evengoed genoeg energie uithaalt... we wandelen namelijk redelijk veel met haar.
Groet,
Jessica
- Knoeppie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beagle
- Aantal honden: 1
Je kan gerust (veel) minder geven dan op de verpakking staat.
Nadat Knoeppie gecastreerd is werd ze dikker en dikker, toen ze 16.4 woog zijn we haar gróf minder gaan geven.
Ze kreeg voor de castratie 300 gram brokken per dag en nu nog maar 100 gram per dag, bijna op de brok nauwkeurig.
Dit gaf in het begin een hoop gepiep en gezeur, ze had duidelijk honger.
Uiteindelijk ging het steeds beter en nu zit ze al 2 jaar op het mooie gewicht van 12,5!
Nadat Knoeppie gecastreerd is werd ze dikker en dikker, toen ze 16.4 woog zijn we haar gróf minder gaan geven.
Ze kreeg voor de castratie 300 gram brokken per dag en nu nog maar 100 gram per dag, bijna op de brok nauwkeurig.
Dit gaf in het begin een hoop gepiep en gezeur, ze had duidelijk honger.
Uiteindelijk ging het steeds beter en nu zit ze al 2 jaar op het mooie gewicht van 12,5!
Groetjes Michaëla en Knoeppie

-
Martijn en Jessica
- Vaste gebruiker
Bedankt voor alle reacties!
We hebben Doortje intussen weer op haar oude gewicht (minder eten gegeven, aangevuld met boontjes uit eigen tuin), maar het is wel erg lastig haar op dit gewicht te houden. We geven haar nu iets van 30 gram per keer, dus 60 gram per dag, maar het lijkt wel alsof ze nog gefixeerder op eten is geworden. In het bos is ze continue op zoek naar iets eetbaars en ook thuis hoeven we niet naar de keuken te lopen, want dan hoopt zij weer dat ze eten krijgt.
Weet iemand of dit op den duur overgaat of dat we het anders moeten gaan aanpakken? Ander voedsel of misschien aanvullen met het een of ander? Hoe lang duurde het bijvoorbeeld bij Knoeppie voordat het zeurgedrag een beetje over was?
Alvast bedankt,
Jessica
We hebben Doortje intussen weer op haar oude gewicht (minder eten gegeven, aangevuld met boontjes uit eigen tuin), maar het is wel erg lastig haar op dit gewicht te houden. We geven haar nu iets van 30 gram per keer, dus 60 gram per dag, maar het lijkt wel alsof ze nog gefixeerder op eten is geworden. In het bos is ze continue op zoek naar iets eetbaars en ook thuis hoeven we niet naar de keuken te lopen, want dan hoopt zij weer dat ze eten krijgt.
Weet iemand of dit op den duur overgaat of dat we het anders moeten gaan aanpakken? Ander voedsel of misschien aanvullen met het een of ander? Hoe lang duurde het bijvoorbeeld bij Knoeppie voordat het zeurgedrag een beetje over was?
Alvast bedankt,
Jessica