Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Iemand ervaring met de legleader?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Bleumke
Vaste gebruiker

Iemand ervaring met de legleader?

Ongelezen bericht door Bleumke »

Ik was een beetje aan het rondkijken op internet.
Was eigenlijk op zoek naar de "col-leash" die beschreven staat in het
boek van John Fisher en toen kwam ik de legleader tegen.

De "LegLeader" is een ingenieuze opleidingshulp voor het o.a. leren volgen. De "LegLeader" bestaat uit een verstelbare (van 39 tot 60 cm) heupgordel die aan een broekriem vastgemaakt wordt, waaraan een geleider naar de dijbeen zit. Aan de dijriem wordt een lijn vastgemaakt die naar de halsband van de hond gaat. De hond wordt zo automatisch in de juiste positie geleidt.

Voor de verdere beschrijving zie HIER

Heeft iemand hier ervaring mee???
Ben benieuwd.

Groetjes
Groetjes Iris, Frodo en Sjimmy de kat niet te vergeten ;)

Afbeelding
Ciske

Ongelezen bericht door Ciske »

Ik heb de 'leg leader' al eerder gezien bij deze shop. Het leek mij toen wel wat.

Hier staat nog wat meer uitleg:
http://www.vi-on.de/html/legleader.html

Ik ben ook heel benieuwd of het werkt.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

klinkt heel goed, maar ik weet niemand met zo`n ding-de omschtijving is ook helder en duidelijk
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

De hond zal een run nemen :N: :smile:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

Stang schreef:De hond zal een run nemen :N: :smile:
Tja dan lig je op je platte bekkie :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

indiera schreef:
Ja volgens mij ook dus :mrgreen:

Dit lijkt me meer iets praktisch als de hond al kan volgen en als je je handen vrij wilt hebben. Om het hiermee aan te leren, lijkt mij wel moeilijk :denken: Je kan de hond niet of nauwelijks corrigeren of sturen.
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Daar zat ik ook aan te denken :mrgreen:
Maar als je vroeg begint zal het misschien meevallen?

Ik heb die lijn van John Fisher trouwens een keer gekocht.
Mijn hond accepteert hem wel. Ik heb het bij haar uitgeprobeerd om te kijken hoe dat werkte. Het voordeel vond ik dat de lijn vanuit de nek naar de baas gaat en niet van onder de kop zoals bij een halti.
Maar er waren andere honden waarbij de grap niet opging.
Een hond met een korte snoet kan zijn kop heel snel uit de neusband krijgen.
Je moet de hond er ook heel geleidelijk mee vertrouwd maken, net als bij de halti, anders kunnen ze zelfs in paniek raken is mijn ervaring.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Stang schreef:
indiera schreef:

Dit lijkt me meer iets praktisch als de hond al kan volgen en als je je handen vrij wilt hebben. Om het hiermee aan te leren, lijkt mij wel moeilijk :denken: Je kan de hond niet of nauwelijks corrigeren of sturen.
Er zijn ook trainingsmethoden waarbij de lijn niet gebruikt wordt om te corrigeren of te sturen :wink:
Dat is dit zelfs een heel handig hulpmiddel, omdat de baas ook geen lijn in de handen heeft en er dus ook niet uit gewoonte toch mee gaat "werken". :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Bleumke
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bleumke »

ranetje schreef:
Daar zat ik ook aan te denken :mrgreen:
Maar als je vroeg begint zal het misschien meevallen?
maar als ik het goed heb gelezen zit er ook nog een andere lijn bij :denken: Ja, is idd leuk als ie een kat ziet. Lig je zo om :neenee:
Ik heb die lijn van John Fisher trouwens een keer gekocht.
Mijn hond accepteert hem wel. Ik heb het bij haar uitgeprobeerd om te kijken hoe dat werkte. Het voordeel vond ik dat de lijn vanuit de nek naar de baas gaat en niet van onder de kop zoals bij een halti.
Maar er waren andere honden waarbij de grap niet opging.
Een hond met een korte snoet kan zijn kop heel snel uit de neusband krijgen.
Je moet de hond er ook heel geleidelijk mee vertrouwd maken, net als bij de halti, anders kunnen ze zelfs in paniek raken is mijn ervaring.
Die van mij loopt aan de halti alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Maar waar heb je die lijn van John Fisher gekocht? Ik kan het nergens vinden. Wel een lijn die erop lijkt van een ander merk
maar waar ze die verkopen???? Of is de halti hetzelfde principe volgens jou?
Groetjes Iris, Frodo en Sjimmy de kat niet te vergeten ;)

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Bleumke schreef:
Maar waar heb je die lijn van John Fisher gekocht? Ik kan het nergens vinden. Wel een lijn die erop lijkt van een ander merk
Ik heb die lijn gekocht van iemand die in de buurt van Hoofddorp woont. Zij haalt ze zelf uit Engeland.
Een halti kan prima zijn hoor, ik heb er niets op tegen als hij goed gebruikt wordt (zoals met alle hulpmiddelen). :wink:
Maar ik merkte bij mensen in mijn (beginners)groepen dat ze toch aan de lijn rukten. Dus die liet ik dubbel handelen (ook een lijn aan de halsband) om nekschade te voorkomen.
Daarom heb ik die Fisherlijn toen eens gekocht. Om te kijken of dat beter zou gaan :wink:
Het principe (kop terugdraaien) is min of meer hetzelfde, maar de lijn loopt vanuit de nek naar de baas en niet vanonder de kop.
Ik krijg trouwens ook de ondruk dat de neusriem een vorm van vermindering in "dominantie" is (een nabootsing van de snuitbeet?)
Dat geldt zowel voor de halti als de fisherlijn. :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 28 feb 2007 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Stang schreef:
indiera schreef:

Er zijn ook trainingsmethoden waarbij de lijn niet gebruikt wordt om te corrigeren of te sturen :wink:
Dat is dit zelfs een heel handig hulpmiddel, omdat de baas ook geen lijn in de handen heeft en er dus ook niet uit gewoonte toch mee gaat "werken". :ok:
Dat zal best, maar ik vind een hond toch niet 100% betrouwbaar :wink: Een andere hond, een kat of wat dan ook en je ligt volgens mij omver :N:

Maar goed, ik ken de methode niet, dus misschien 'oordeel' ik wel te snel hoor.
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
daarom noemen ze het ook leg-leader : je hoeft zelf je been niet meer op te tillen, dat doet jouw hond wel voor je :ok: :mrgreen: .
:smile: :smile: :smile:
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Inge O schreef:
daarom noemen ze het ook leg-leader : je hoeft zelf je been niet meer op te tillen, dat doet jouw hond wel voor je :ok: :mrgreen: .
:smile:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Inge O schreef:
:N: :N: :smile: :smile: :ok:
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

ranetje schreef:
Bleumke schreef:
Ik heb die lijn gekocht van iemand die in de buurt van Hoofddorp woont. Zij haalt ze zelf uit Engeland.
Een halti kan prima zijn hoor, ik heb er niets op tegen als hij goed gebruikt wordt (zoals met alle hulpmiddelen). :wink:
Maar ik merkte bij mensen in mijn (beginners)groepen dat ze toch aan de lijn rukten. Dus die liet ik dubbel handelen (ook een lijn aan de halsband) om nekschade te voorkomen.
Daarom heb ik die Fisherlijn toen eens gekocht. Om te kijken of dat beter zou gaan :wink:
Het principe (kop terugdraaien) is min of meer hetzelfde, maar de lijn loopt vanuit de nek naar de baas en niet vanonder de kop.
Ik krijg trouwens ook de ondruk dat de neusriem een vorm van vermindering in "dominantie" is (een nabootsing van de snuitbeet?)
Dat geldt zowel voor de halti als de fisherlijn. :wink:
Hoe moet ik me die riem nou weer voorstellen?
Die fisherlijn dus?
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:Hoe moet ik me die riem nou weer voorstellen?
Die fisherlijn dus?
Ik heb er geen foto van :wink:
Maar stel je een jachtlijn voor. Ken je die? Zo'n touw dat een beetje lijkt op een slipketting, maar dan in één stuk.
Als je daar een extra slag in de lus zou maken en die om de snoet van de hond doet, en de rest (grote lus) gewoon over de kop van de hond doet. Dan heb je het idee van de fisherlijn.
Alleen bij die lijn is er een extra bevestiging, zodat de lus om de snoet niet kan losraken. Daar schuift de lijn dus doorheen.
Als de hond trekt wordt de lus om de snoet wat strakker getrokken via de lange lijn die gewoon door een ring loopt.
:denken: Dit is heel ingewikkeld uitleggen zonder foto :mrgreen:
Snap je er iets van? :smile:
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik heb de legleader een tijdje gebruikt in een periode dat Bayko voor alles aandacht had behalve voor mij (lang lang geleden :roll: :mrgreen:). Dit was overigens alleen tijdens de gehoorzaamheidscursus. Daar vond hij al die andere honden toch wel zo interessant dat het volgen een ramp was. Omdat ik eigenlijk een hand te kort kwam om hem daarin goed te begeleiden en Bayko behoorlijk sterk begon te worden heb ik toen de legleader aangeschaft. Het is een kort stukje riem wat je met een soort gordel om je been moet bevestigen zodat je je handen vrij hebt. Je kunt het wel iets in lengte verstellen maar het blijft ten alle tijde zo kort dat de hond je eigenlijk niet echt omver kan trekken ofzo. Bij Bayko werkte het goed om het volgen er weer fatsoenlijk in te krijgen, natuurlijk in combinatie met verbale beloning etc.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Benji&Brenda schreef:Hoe moet ik me die riem nou weer voorstellen?
Die fisherlijn dus?
Ik heb er geen foto van :wink:
Maar stel je een jachtlijn voor. Ken je die? Zo'n touw dat een beetje lijkt op een slipketting, maar dan in één stuk.
Als je daar een extra slag in de lus zou maken en die om de snoet van de hond doet, en de rest (grote lus) gewoon over de kop van de hond doet. Dan heb je het idee van de fisherlijn.
Alleen bij die lijn is er een extra bevestiging, zodat de lus om de snoet niet kan losraken. Daar schuift de lijn dus doorheen.
Als de hond trekt wordt de lus om de snoet wat strakker getrokken via de lange lijn die gewoon door een ring loopt.
:denken: Dit is heel ingewikkeld uitleggen zonder foto :mrgreen:
Snap je er iets van? :smile:
Ja ik snap het wel een beetje - denk ik :mrgreen:
Qua werking lijkt dat dan volgens mij op de Canny Collar, alleen zit het wel net wat anders in elkaar, maar het doet dus hetzelfde (http://www.cannyco.com/)
Als ik het goed begrijp dus :smile:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Het lijkt er wel iets op ja, alleen de lijn vanaf de hals ziet er net zo uit als je zou zien bij een jachtlijn of slipketting.
Dus dat lijntje dat je bij de canny collar ziet aan de rechterkant langs de kop van de hond omhoog is er niet.
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Het lijkt er wel iets op ja, alleen de lijn vanaf de hals ziet er net zo uit als je zou zien bij een jachtlijn of slipketting.
Dus dat lijntje dat je bij de canny collar ziet aan de rechterkant langs de kop van de hond omhoog is er niet.
Ja precies, de 'fisher lijn' heeft wel die werking (er komt druk op de neus maar er wordt niks opzij getrokken) maar ziet er anders uit. Die fisher lijn is net hoe jij het al omschreef met wat lussenwerk zelf te vormen, qua idee dan :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:
ranetje schreef:Het lijkt er wel iets op ja, alleen de lijn vanaf de hals ziet er net zo uit als je zou zien bij een jachtlijn of slipketting.
Ja precies, de 'fisher lijn' heeft wel die werking (er komt druk op de neus maar er wordt niks opzij getrokken) maar ziet er anders uit. Die fisher lijn is net hoe jij het al omschreef met wat lussenwerk zelf te vormen, qua idee dan :wink:
:cheer: :cheer:
Je snapt het :ok: :smile:
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

zat net te denken , ik zie me al helemaal vliegen achter naffie aan :smile: .
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Benji&Brenda schreef:
:cheer: :cheer:
Je snapt het :ok: :smile:
ik niet :ugh: :ugh: :mrgreen:
:mrgreen:
Ik zal een poging voor je doen Inge :wink:
Je kent het jachtlijntje? (touwtje met lus).
Maak een groooote lus.
Draai het onderste deel een halve slag om, en doe dat over de bek van de hond, zoals je een bandje aan zou leggen bij een gewonde hond, dus met de kruising aan de onderkant van de bek.
De rest van de lus doe je over zijn kop, zó dat die lus zit zoald hij normaal ook zou horen te zitten. Als je een rubber hebt om het schuiven van de lijn tegen te gaan, kan je die aanschuiven, zodat de lus niet wijder kan worden.
Als de hond nu trekt glijdt de lijn strakker en wordt de lus om de bek strakker getrokken.
Als je het schuivende deel op de goede plek hebt onder de kop van de hond, draait de kop ook nog naar je toe.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Hier zijn twee foto's van Rana met de fisherlijn om.
Als je goed kijkt, kan je zien dat de lijn vanaf de hals naar de baas loopt en niet van onder de kop..
De lijn loopt door een ring zoals dat ook bij een slipketting het geval is. (helaas zit haar oor er voor :mrgreen: )

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Hier zijn twee foto's van Rana met de fisherlijn om.
Als je goed kijkt, kan je zien dat de lijn vanaf de hals naar de baas loopt en niet van onder de kop..
De lijn loopt door een ring zoals dat ook bij een slipketting het geval is. (helaas zit haar oor er voor :mrgreen: )

AfbeeldingAfbeelding
Heb je zoveel moeite genomen om zelfs foto's te maken, doe je niet eens even haar oor aan de kant.
Je moet je schamen :mrgreen:

Het is duidelijk hoor (voor mij althans :wink: ) :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Benji&Brenda schreef: Heb je zoveel moeite genomen om zelfs foto's te maken, doe je niet eens even haar oor aan de kant.
Je moet je schamen :mrgreen:

Het is duidelijk hoor (voor mij althans :wink: ) :ok:
:mrgreen:
Ik heb die foto's niet zelf gemaakt :wink:
Ik dacht dat de foto iets meer van voren was gemaakt, zodat je de aansluiting kon zien, maar helaas :smile:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Hier een nieuwe foto van de fisherlijn.
Nu lijkt het me duidelijk :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Hier een nieuwe foto van de fisherlijn.
Afbeelding
Duidelijk :ok:
Maar dus wel om een of andere reden niet verkocht in Nederland? Halti's en Gentle leaders (nee niet het anti trektuig, maar dat hoofdhalster) worden volop verkocht maar ik kan me voorstellen dat voor sommige honden deze variant van een halster net prettiger werkt.

Trouwens, Rana is wel verandert op die foto :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:
ranetje schreef:Hier een nieuwe foto van de fisherlijn.
Afbeelding
Duidelijk :ok:
Maar dus wel om een of andere reden niet verkocht in Nederland? Halti's en Gentle leaders (nee niet het anti trektuig, maar dat hoofdhalster) worden volop verkocht maar ik kan me voorstellen dat voor sommige honden deze variant van een halster net prettiger werkt.

Trouwens, Rana is wel verandert op die foto :mrgreen:
:smile: :smile:
Ja ze is eventjes van ras veranderd. :mrgreen:
Omdat ik het duidelijker wilde laten zien heeft de fotograaf van Rana me deze foto nog even toegestuurd. :wink:
Volgens mij zit hij zeker prettiger :ok:

Maar ik vind het minder geslaagd bij een hond met een korte snoet. Dat is misschien een reden dat hij mogelijk niet zo gemakkelijk verkoopt?
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: :smile: :smile:
Ja ze is eventjes van ras veranderd. :mrgreen:
Omdat ik het duidelijker wilde laten zien heeft de fotograaf van Rana me deze foto nog even toegestuurd. :wink:
Volgens mij zit hij zeker prettiger :ok:

Maar ik vind het minder geslaagd bij een hond met een korte snoet. Dat is misschien een reden dat hij mogelijk niet zo gemakkelijk verkoopt?
Ik weet het niet :19:
De meeste honden die ik met een halti zie zijn wel rassen met langere snoeten, maar das alleen hier in de buurt. Maargoed, als het voor honden met langere snuiten wel beter zit is het nog onlogisch, maarja :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”