Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Echt goede hondenshampoo

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Re: Echt goede hondenshampoo

Ongelezen bericht door amiwoods »

Debby Speerstra schreef:
AnneMarie schreef:Ik heb verschillende shampoo's gebruikt voor mijn shihtzumaltheser mix met een zeer dichte en fijne vacht.

Eén merk droogde erg uit, kon alleen goed gebruikt worden als je ook conditioner gebruikte, hetgeen ik liever niet doe, dan staat ie zolang koud te worden.....

Blauwshampoo, ja wordt ie erg wit van, maar echt zacht, nee.

Nu heb ik een héél goede shampoo, heel mooi zacht vachtje krijgt ie ervan en droogt niet uit, maar dit was een proef (biologische shampoo) en wordt niet op de markt gebracht.

Waar hebben jullie goede ervaring mee? Welk merk/welke soort? voor dit soort vachten ? fijn dun, wordt regelmatig gewassen dus een niet ontvettende shampoo!
Dan kun je het beste deze shampoo gebruiken:
Romance Shampoo van Jean Peau.
Een verzorgende shampoo, voor een betere doorkambaarheid. Deze zeer rijke shampoo geeft, door zijn speciale geselecteerde ingrediënten, een betere doorkambaarheid en een helder wasresultaat en is daardoor ook zeer geschikt voor witte en lichtkleurige vachten. :wink:
van petsilk is dat de mosterizing shampoo. en de clean sent cologne shampoo is ook geschikt voor zachte vachten. voor het beste resultaat en een langer klitvrije vacht is het aan te raden ook altijd een conditioner te gebruiken na het wassen. ik was mijn amerikaantjes gemiddeld 1x per 2 weken en kam ze tussentijds niet door, dat hoeft ook niet want de conditioner doet zijn werk.
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Alles bijeengenomen lijkt Petsilk erg goed.
Overigens werd me hier aangegeven, door de trimsalon dat je met een goede verzorgende Petsilk shampoo geen condiotioner hoeft te gebruiken.
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Eerst altijd Petsilk gebruikt tot het op was en ik 'noodgedwongen' een keer mensenshampoo moest gebruiken.
Elseve shampoo en conditioner van l'Oreal (de gele tegen haarbreuk :mrgreen:) bleek een 'wondermiddel' voor Noa's vacht.
Veel minder klitten, meer glans en soepeler...

Ik heb niet de indruk dat de andere ph-waarde e.d. schade toebrengt, dus ik ga d'r gewoon mee door zolang het goed gaat... :ok:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Annelies schreef:Eerst altijd Petsilk gebruikt tot het op was en ik 'noodgedwongen' een keer mensenshampoo moest gebruiken.
Elseve shampoo en conditioner van l'Oreal (de gele tegen haarbreuk :mrgreen:) bleek een 'wondermiddel' voor Noa's vacht.
Veel minder klitten, meer glans en soepeler...

Ik heb niet de indruk dat de andere ph-waarde e.d. schade toebrengt, dus ik ga d'r gewoon mee door zolang het goed gaat... :ok:
Misschien niet bij jouw hond, maar wees hier toch voorzichtig mee. Wat voor de één een wondermiddel is, kan voor de ander verkeerd uitpakken.
AnneMarie
Zeer actief

Ik gebruik toch liever hondenshampoo op mijn hond, gevoelsmatig.
Als ik ellende krijg met zijn vachtje dan ben ik verder van huis......

Een mens heeft maar een hoofd met haren, voor mijn hond is het zijn hele jas!
hercujess

AnneMarie schreef:Ik gebruik toch liever hondenshampoo op mijn hond, gevoelsmatig.
Als ik ellende krijg met zijn vachtje dan ben ik verder van huis......

Een mens heeft maar een hoofd met haren, voor mijn hond is het zijn hele jas!
Een heel verstandige keuze en ik hoop dat je een fijne shampoo (en evt. conditioner) vindt die bij jouw hond past.
Annelies
Zeer actief

Op de flessen van Petsilk staat dat er rozenolie, thijm en meer van die milde natuurspulletjes inzitten, maar wat er verder nog allemaal inzit staat er dus niet op... Hexadinges en Panthenolletjes en zo... :wink:

Trouwens, mensenshampoo op een hondenvacht...mwoah...Andersom was een minder groot succes: Petsilk liet een dorre bos haar op mijn hoofd achter... :mrgreen:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Annelies schreef:Op de flessen van Petsilk staat dat er rozenolie, thijm en meer van die milde natuurspulletjes inzitten, maar wat er verder nog allemaal inzit staat er dus niet op... Hexadinges en Panthenolletjes en zo... :wink:
Spijker op de kop Annelies;-) En als je dagelijks in de shampoo 'zit' dan wil je helemaal wel graag weten wat er zoal inzit. Al was het maar voor je eigen gezondheid..... Er zijn helaas maar een paar hondenshampoo's die de ingrediënten fatsoenlijk (durven?) vermelden.
AnneMarie
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
Annelies schreef:Op de flessen van Petsilk staat dat er rozenolie, thijm en meer van die milde natuurspulletjes inzitten, maar wat er verder nog allemaal inzit staat er dus niet op... Hexadinges en Panthenolletjes en zo... :wink:
Spijker op de kop Annelies;-) En als je dagelijks in de shampoo 'zit' dan wil je helemaal wel graag weten wat er zoal inzit. Al was het maar voor je eigen gezondheid..... Er zijn helaas maar een paar hondenshampoo's die de ingrediënten fatsoenlijk (durven?) vermelden.
En dat zijn?...
hercujess

AnneMarie schreef:
En dat zijn?...
Ik hoor trouwens ook goede dingen over Animal Plus. Schijnt 100% natuurlijk te zijn en de prijs voor consumenten valt ook nog wel mee. Voor jou hond zou dan de Anti-Klit shampoo heel goed zijn, want hier is al conditioner aan toegevoegd. Eventueel extra crèmespoeling bij aanschaffen.

Kijk maar eens op: http://www.animal-plus.nl
AnneMarie
Zeer actief

Dank,

ik kan het beter als prof bestellen dan kost 250 ml € 4,40 en andere € 8,50
best een verschil :denken:

Dat natuurlijke spreekt me wel aan :ok:

Overigens, Petsilk is te verdunnen tot 1:16 dus in verhouding altijd nog een van de voordeligste.
AnneMarie
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:toch maar een conditioner pakken. Dat hoeft echt niet lang in te trekken hoor, het maakt 'alleen maar' een glad filmpje over het haar waardoor het minder in elkaar haakt.

Succes!
Volgens mijn informatie is dit niet nodig bij een PH neutrale shampoo, sommige merken geven aan shampoo en conditioner in één, een ander zegt dat dit enkel betekent dat het een PH neutrale shampoo is :denken:

Welke shampoo/conditioner gebruik jij? Of, heb je goede ervaring mee?
Mijn ervaring is dat ik bv bij Dog's Stuff wel een conditioner moet gebruiken maar bij andere mis ik deze niet omdat de vacht vol en gehydrateerd wordt :19:
AnneMarie
Zeer actief

Masli73 schreef:
AnneMarie schreef:Ja rea ik wil een link!

Ik zag vandaag shampoo van Greenfields twee in één shampoo en conditioner, misschien ook een idee.
Wel prijzig zo'n dure shampoo smeer ik niet op mijn eigen haren :denken:
Maar ja voor mijn doggie het allerbeste hè :mrgreen:
Deze shampoo moet je wel 1 op vijf verdunnen, tevens is het een shampoo die voor 75% de dierlijke vetten terug vet, daardoor een dagelijkse shampoo
En andere merken noemen als voordeel dat er juist géén dierlijke vetten inzitten? :19: :denken:
terugvetten of PH neutrale shampoo is natuurlijk altijd beter lijkt me
Annelies
Zeer actief

Kijk nu toch eens... :mrgreen: Ik heb een lijstje ingrediënten ontvangen van een niet nader te noemen vooraanstaand, natuurzuiver en peperduur merk hondenshampoo:

Ingredients: Deionized Water, TEA Lauryl Sulfate, Cocamidoproyl Betaine, Cocamide DEA, Citric Acid, Sodium Laureth Sulfate, Glycol Distrearate, Cocamide MEA Laureth-10, Sodium PCA, Methylchoroisothiazolinone Methylisothiazolinone Magnesium Chloride Magnesium Nitrate, Tetrasodium Ethylenediaminetetraacetate Tetrahydrate, Hydrolyzed Silk, Panthenol, Chamomilla Recutita (Chamomile), Slavia Sclarea (Clary Sage), Lavandula Augustifolia (Lavender), Mentha Piperita (Peppermint).

Lijkt toch verdacht veel op mijn eigen Elsève shampootje... :smile:
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

Annelies schreef:Kijk nu toch eens... :mrgreen: Ik heb een lijstje ingrediënten ontvangen van een niet nader te noemen vooraanstaand, natuurzuiver en peperduur merk hondenshampoo:

Ingredients: Deionized Water, TEA Lauryl Sulfate, Cocamidoproyl Betaine, Cocamide DEA, Citric Acid, Sodium Laureth Sulfate, Glycol Distrearate, Cocamide MEA Laureth-10, Sodium PCA, Methylchoroisothiazolinone Methylisothiazolinone Magnesium Chloride Magnesium Nitrate, Tetrasodium Ethylenediaminetetraacetate Tetrahydrate, Hydrolyzed Silk, Panthenol, Chamomilla Recutita (Chamomile), Slavia Sclarea (Clary Sage), Lavandula Augustifolia (Lavender), Mentha Piperita (Peppermint).

Natuurzuiver? Dat zou ik er ff niet bijzetten.
AnneMarie
Zeer actief

PS je kunt wel denken dat dit verdacht veel lijkt op je Elseve shampoo, ik heb te weinig verstand hiervan.

Als je de ingredienten ziet van diepvrieshondenvoer en van sommig mensenvoer dan kies je al snel voor het hondenvoer.
Dat betekent toch ook niet dat je hier als mens goed oud op kunt worden? :denken:
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Annelies schreef:Kijk nu toch eens... :mrgreen: Ik heb een lijstje ingrediënten ontvangen van een niet nader te noemen vooraanstaand, natuurzuiver en peperduur merk hondenshampoo:

en weet je nu ook wat er staat dan????
ik was zelf mijn haar met elseve maar voor mijn honden is die toch echt niet geschikt. veel te pluizig en vliegerig.
Afbeelding
www.nudos.nl
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Onderstaande 'kennis' is geput uit de glossary van de shampoospecial van het ABHB-TrimMagazine 2003.

Analyse van de shampoo die Annelies vond:

Deionized Water - Gedeïoniseerd Water – Water zuiver gemaakt door de de-ionisatietechniek, gebaseerd op de verwijdering van hoog actieve ionen, speciaal de positief geladen kationen zoals calcium(Ca++) magnesium(MG++) and ijzer (Fe++) en (Fe+++).Omdat het geen geïoniseerde deeltjes bevat kan dit water de ingrediënten van een formule effectiever laten zijn.
TEA Lauryl Sulfate – Een surfactant gebruikt als reinigingsmiddel. Niet zo mild als TEA Laureth Sulfaat. Lichte kans op irritatie.
Cocamidoprobyl Betaine – Cocamidopropyl Betaine – Mild schuimmiddel uit plantaardige grondstoffen. Wordt goed verdragen. Komt voor in bijna alle shampoos en conditioners en andere reinigingsproducten.
Cocamide MEA – emulsievormer en schuimstabilisator
Citric Acid - Citruszuur - Ph-regulator, Bepaalt de zuurgraad van het product.
Sodium Laureth Sulfate – een afgeleide van polyethylene glycol and lauryl alcohol. Het is veel milder dan sodium lauryl sulfaat maar kan toch irritatie veroorzaken. Het wordt ook aanbevolen tezamen met andere surfactanten. Ook gebruikt als een emulsievormer voor surfactanten. Erg veelzijdig.
Glycol Distrearate = Glycol Distearate ? Een oppervlakte stof en een glansmiddel gemaakt van glycerine en stearinezuur.
Cocamide MEA 2x?
Laureth-10 = hoogstwaarschijnlijk gelijk aan Laureth-3 - De polyethylene glycol ether of Laurel Alcohol, principieel alcohol van kokosnoot-olie. Aangepast om het een”waterlievend” karakter te geven. Gebruikt als een emollient en emulsievormer.
NaPCA - (Sodium PCA) –Een wateroplosbare substantie die een natuurlijk vochtinbrengende factor bezit. Gemaakt van een combinatie van aminozuren, NaPCA heeft het vermogen om 100 keer zijn eigen moleculair gewicht te absorberen in water, zonder gewicht aan de vacht toe te voegen.
Methylchoroisothiazolinone en Methylisothiazolinone - Veelgebruikte conserveermiddelen in rinse-out producten (producten die je uitspoelt) zoals shampoos en conditioners. Voorkomt gist, schimmel en bacterie groei.
Magnesium Chloride - bijproduct
Magnesium Nitrate - bijproduct
Tetrasodium Ethylene diaminetetra acetate Tetrahydrate =
EDTA ( Ethylene Diamine Tetra Acetic Acid) - Een neutraliserend middel met unieke eigenschappen om sporen van metaal “te neutraliseren”(zoals calcium, ijzer, magnesiumzout, etc) en andere neerslag op het haar. Het is een stabilisator die gebruikt wordt in cosmetica om te voorkomen dat ingrediënten zich in een bepaalde formule met andere spoorelementen gaan binden, die kunnen voorkomen in water en andere ingrediënten van de formule.
Hydrolyzed Silk - in water oplosbaar gemaakte zijde
Panthenol – Lid van de vitamine B-complex familie en gebruikt als een haarverdikker en conditionerend middel. Goed voor de weefselontwikkeling. Door oxidatie verandert het in Vitamine B-5 (pantheoniczuur)
Chamomilla Recutita (Chamomile) - Kamille, huidverzorgend en ontspannend.
Salvia Sclarea (Clary Sage) - Muskaatsalie - Scharlei - bacterie- en schimmeldodend, celversterkend, genezend op wonden en huidziekten
Lavandula Augustifolia (Lavender) - Lavendel - De naam komt van het Latijnse werkwoord “wassen”. Lavendel is een ontspannend en reinigend kruid dat de doorbloeding stimuleert.
Mentha Piperita (Peppermint) – pepermunt - Emollient kruid dat samentrekkend, stimulerend, reinigend, herstellend en genezend is.

Net als bij hondenbrokken staat het belangrijkste ingrediënt voorop. In eerste instantie zegt allemaal dit natuurlijk niet veel maar als je verschillende shampoos kunt vergelijken en je wat meer kunt verdiepen in de ingrediënten dan ga je voorkeuren ontwikkelen. Ik zie 't liefst Laureth Sulfaat genoemd vóór de Lauryl Sulfaat bijvoorbeeld. Alle emulsievormers kan ik niet veel mee maar toevoegingen als Panthenol, siliconen en/of zijde zie ik wel graag. Een schuimvormer wil ik ook graag in mijn shampoo. De aromaatjes waar het mee eindigt.... da's meestal het enige 'natuurlijke' in een product en voor de geur is het natuurlijk wel grappig. Of het nu echt zo'n heilzame werking heeft? Ik weet het niet.

Toch zijn het juist díe toevoegingen waarmee geschermd wordt, denk bv aan Tea tree shampoo. Tea Tree is één van die achteraan genoemde aromatische toevoegingen, wát zit er verder in die shampoo?? De fabrikant wil het niet vertellen. Mijn reactie is dan dat ik er dan m'n handen níet insteek.
AnneMarie
Zeer actief

Ik heb gekozen voor Animal Plus

-niet getest op dieren
-vrij van synthetische toevoegingen
- volledig biologisch afbreekbaar

Volledig natuurlijk, ik zie veel natuurlijke ingredienten (de opsomming wordt erg lang) en het ruikt super.
Die gekke stofjes die hierboven genoemd worden, heb ik er niet op zien staan.
Heb dit vanmiddag opgehaald bij Animal Plus, die zitten op een geweldig mooie plek zeg :roll:
goed advies, ik ben benieuwd.

De shampoo die ik heb is ook nog inclusief conditioner en 1:4 te verdunnen.

Alleen voor de geur zou je hem al kopen!

www.animal-plus.nl

Overigens vraag ik me nu wel af:

gebruik je ook voor jezelf natuurlijke shampoo?
Toch maar eens naar de Body shop of natuurwinkel morgen.......
Ik gebruik voor mezelf wel die zooi.....en door de hoofdhuid dringen de meeste gifstoffen door. :denken:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Op de site noemt Animal Plus de aromatische toevoegingen als 'belangrijkste bestandelen'? Dat lijkt mij niet kunnen, je hebt toch wel detergenten en surfactanten nodig om shampoo te maken. Wil je misschien toch de ingrediënten eens overnemen?

Dat ze het schuimmiddel eruit gehaald hebben maakt het voor mij een onaantrekkelijke shampoo.
hercujess

Ingrediënten van de universeel shampoo van Animal Plus:
  • Aqua
  • Algin
  • Sodium Cocoyl Glutamate
  • Potassium Sorbate
  • Sodium Benzoate
  • Decyl Glucoside
  • Levulnic Acid
  • Lactic Acid
  • Citric Acid
  • Calendula Officinalis
  • Chamomilla Recutita
  • Salva Officinalis
  • Echinacea Purpurea
  • Hamamelis Virginiana
  • Arctium Minus
  • Buxus Chinensis
  • Helianthus Annus
  • Daucus Carota
  • Citrus Limonum
  • Lavendula Angustifolie
  • Cymbopogon Flexuosus
  • Commiphora Myrrha
  • Citrus Dulcis
  • Metaleuca Alternifolie
  • Macadamia Ternifolia
  • Xanthan Gum
:jank: Pffff...iemand de vertaling?
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Jij kunt dat helemaal zelf toch? Je hebt een glossary van mij gehad en je hebt Google ;-)
hercujess schreef:Ingrediënten van de universeel shampoo van Animal Plus:
  • Aqua
  • Algin
  • Sodium Cocoyl Glutamate
  • Potassium Sorbate
  • Sodium Benzoate
  • Decyl Glucoside
  • Levulnic Acid
  • Lactic Acid
  • Citric Acid
hierboven zijn je shampooingrediënten, dus datgene waar je mee wast en hieronder de plantjes, luchtjes, aromaatjes die ze erbij gestopt hebben.
hercujess schreef: [*]Calendula Officinalis
[*]Chamomilla Recutita
[*]Salva Officinalis
[*]Echinacea Purpurea
[*]Hamamelis Virginiana
[*]Arctium Minus
[*]Buxus Chinensis
[*]Helianthus Annus
[*]Daucus Carota
[*]Citrus Limonum
[*]Lavendula Angustifolie
[*]Cymbopogon Flexuosus
[*]Commiphora Myrrha
[*]Citrus Dulcis
[*]Metaleuca Alternifolie
[*]Macadamia Ternifolia
[*]Xanthan Gum[/list]

:jank: Pffff...iemand de vertaling?
hercujess

[quote="Rosita Compagner"]Jij kunt dat helemaal zelf toch? Je hebt een glossary van mij gehad en je hebt Google ;-)

Ja, maar ik was een beetje lui...had geen zin om dat nog uit te zoeken na al dat getyp (kleine lettertjes op die verpakking) :jank:
hercujess

[quote="Rosita Compagner"]Jij kunt dat helemaal zelf toch? Je hebt een glossary van mij gehad en je hebt Google ;-)

Ja, maar ik was een beetje lui...had geen zin om dat nog uit te zoeken na al dat getyp (kleine lettertjes op die verpakking) :jank:
hercujess

Toch maar even opgezocht:

• Aqua – Water
• Algin – Agen (plantaardig slijm)
• Sodium Cocoyl Glutamate – Tenside (wasactieve stof)
• Potassium Sorbate (onderdeel van conserveersysteem)
• Sodium Benzoate – Natriumbenzoaat (onderveel van conserveersysteem)
• Decyl Glucoside – Tenside (wasactieve stof)
• Levulnic Acid – Levuline zuur (onderdeel van conserveersysteem)
• Lactic Acid – Melkzuur (pH insteller, onderdeel van conserveersysteem)
• Citric Acid – Citroenzuur (pH insteller, onderdeel van conserveersysteem)
• Calendula Officinalis – Goudsbloem (reinigend, genezend en verzachtend)
• Chamomilla Recutita – Kamille (kalmerend en rustgevend)
• Salva Officinalis – Salie (anti-bacterieel en anti-schimmel).
• Echinacea Purpurea – Echinacea wortel (anti-bacterieel)
• Hamamelis Virginiana – Toverhazelaar (wondgenezing)
• Arctium Minus – Klitwortelolie (stimuleert haargroei, vermindert talgsecretie)
• Buxus Chinensis – Jojoba olie (verzachtende werking)
• Helianthus Annus – Zonnebloemolie ( betere doorbloeding, weert huiduitslag)
• Daucus Carota – Wilde peen (rijk aan vitamine A en B, kleurstof, ondersteunt genezingsproces, verbetert elasticiteit en kwaliteit van de huid, verbetert oneffendheden)
• Citrus Limonum – Citroen olie (Werkt ontspannend en huidkalmerend)
• Lavendula Angustifolie – Lavendel olie (antiseptische werking)
• Cymbopogon Flexuosus – Citroengras (verfrissende werking)
• Commiphora Myrrha – Mirre olie (Anti-septisch, celgroeibevorderend)
• Citrus Dulcis – Sinaasappelolie (huidkalmerend)
• Mealeuca Alternifolie – Tea Tree olie (sterk antiseptisch)
• Macadamia Ternifolia – Macademia olie (huidverzorgend)
• Xanthan Gum – Plantaardig slijm

Heb je nog tips, toevoegingen, opmerkingen Rosita? (iemand anders mag ook uiteraard)
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debby Speerstra »

Op deze site van mij staan verzorgingsproducten waar trimsalons gebruik van maken samengevoegd (categorie rechtsboven):
http://hondentrimmers.eigenstart.nl/
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Debby Speerstra schreef:Op deze site van mij staan verzorgingsproducten waar trimsalons gebruik van maken samengevoegd (categorie rechtsboven):
Knpa gemaakt die site hoor! Volgens mij ben je mijn salon vergeten te vermelden?
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

ik sta er lekker wel bij :pffff:

ik zag alleen dat je bij voeding Bibi nog niet vermeld hebt.

www.bibidiervoeding.nl
Afbeelding
www.nudos.nl
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

De site zal denk ik wel nooit volledig compleet worden. :smile: Er zijn altijd weer dingen die ik vind. Ik zal ze zeker erbij voegen :wink: . Voor linksuggesties kunnen jullie onderaan op de pagina klikken zo maken we met zijn allen een complete snelle overzichtelijke site zonder ons nog rot te zoeken naar stuff.
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

Debby Speerstra schreef:Op deze site van mij staan verzorgingsproducten waar trimsalons gebruik van maken samengevoegd (categorie rechtsboven):
Knpa gemaakt die site hoor! Volgens mij ben je mijn salon vergeten te vermelden?
Trouwens even tussendoor een trimster die in Renkum haar salon heeft heeft stage bij jou gelopen. Ik weet alleen haar naam niet.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”