Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ursula en de krakkemikkige ouderdomsdingetjes

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

linlin

ursula en de krakkemikkige ouderdomsdingetjes

Ongelezen bericht door linlin »

ursula, in april wordt ze twaalf, loopt, als ze zich een paar dagen achtereen teveel ingespannen heeft, wat mank aan de voorpootjes/schoudertjes.

dan doen we een paar dagen een ronde zonder slidings naar ballen die gegooid worden (ze ziet de bal dan niet goed en corrigeert haar richting in vliegende vaart met die lange staken van d'r) en zonder metersdiepe gaten graven. dan gaat het weer over.

volgens ons het is het gewoon een ouderdomskrakkemikkigheidje, iets met gammele gewrichtjes en/of overbelaste spiertjes en doen we er goed aan de beweging wat te doseren, tot grote ergernis van ursula overigens.

even ter verificatie - hebben we dit goed en doen we dit zo goed? :denken:
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Als het echt met regelmaat voor komt zou je er voor kunnen kiezen om haar op een onderhoudsdosis Rymadil te zetten. Tenminste dat zou ik doen als ik het idee had dat ze echt wat pijn heeft
:pop:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Ik weet niet of je al aan de glucosamine en visolie zit (verwacht ergens van wel), anders kan je dat eens proberen. Bij Tagor hielp het wel wat. Later heeft hij daar ook een onderhoudsdosis Rimadyl bij gekregen. Op slechte dagen krijgt ie een kwart tabletje meer.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

In volle vaart achter ballen aan op ruw terrein en dan met wendingen en slidings is inderdaad de pest voor krakkemikkige dametjes.

Anne
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Als 12-jarige Max wat krakkemikkig loopt krijgt hij een poosje glucosamine en dan gaat het weer beter.Ik moet zeggen dat barfen daar ook goed bij helpt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Saremi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Saremi »

Mijn hond heeft HD in ernstige mate en atrose alom en geef hem daarvoor elke dag Sasha Blend.
Daarin zit glucosamine en chondroine.

Ik merkte al na een week dat hij veel lekkerder kon lopen.

Groetjes....saremi
linlin

starfleet schreef:In volle vaart achter ballen aan op ruw terrein en dan met wendingen en slidings is inderdaad de pest voor krakkemikkige dametjes.
ja he. leg dat maar 'ns uit aan ursula. die ragt gewoon door.

ik rommelde al wat met voedingssupplementjes her en der, maar zal vanaf nu structureel met de glucosamine en de visolie in de weer. he jakkes, dat is toch niets voor kerngezonde mormels.
Branka
moderator

linlin schreef:
starfleet schreef:In volle vaart achter ballen aan op ruw terrein en dan met wendingen en slidings is inderdaad de pest voor krakkemikkige dametjes.
ja he. leg dat maar 'ns uit aan ursula. die ragt gewoon door.

ik rommelde al wat met voedingssupplementjes her en der, maar zal vanaf nu structureel met de glucosamine en de visolie in de weer. he jakkes, dat is toch niets voor kerngezonde mormels.
Ook kerngezonde mormels worden oud, Lin. Mét bijbehorende ouderdomskwaaltjes :wink:
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

zou de pijncompositum van de Groene Os wat zijn Lin? dat is geen medicijn maar werkt wel goed :wink: dat kan je ook op onderhoudsdosis zetten
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ondanks haar leeftijd kan ze natuurlijk ook gewoon iets verrekt of gekneusd hebben met dat wilde spelen. Even rustig-aan doen, en misschien gaat het dan wel gewoon over.

Mijn ouwe tekkeltje was vorig jaar een paar maanden heel erg mank, we dachten dat dat het begin van het einde was. Maar na twee maanden was het ineens weer over. Zo zie je maar :19: :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
linlin

tekkel schreef:Ondanks haar leeftijd kan ze natuurlijk ook gewoon iets verrekt of gekneusd hebben met dat wilde spelen. Even rustig-aan doen, en misschien gaat het dan wel gewoon over.

Mijn ouwe tekkeltje was vorig jaar een paar maanden heel erg mank, we dachten dat dat het begin van het einde was. Maar na twee maanden was het ineens weer over. Zo zie je maar :19: :wink:
nou, het is er het afgelopen jaar ingeslopen en de afgelopen maand is het erger geworden. we hebben d'r even op de rimadyl gezet en dat gaat verdacht goed.

ook doen we nu dus structureel die visolie en glucosamine. en even langs de dierenarts deze week om te horen wat die te zeggen heeft.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik denk dat je uit moet laten zoeken of het specifiek gewrichtsklachten of spierklachten zijn.
Bij de gewrichtsklachten werkt glucosamine het beste als voedingssuplement, maar als het spierklachten zijn zou je ook Arnica druppeltjes/korreltjes kunnen geven, een homeopathisch medicijn om spieren te herstellen. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Ja ik ben het wel met je eens Martijn dat ze misschien doorlopen als ze iets van pijnbestrijding krijgen maar als je hond het gewoon niet meer makkelijk allemaal trekt vind ik een beetje hulp helemaal niet erg om het wat aangenamer te maken zeker als het al een senior betreft.
Ik ben dus die pijncompositum gaan gebruiken bij Fangio omdat hij toch moeite had met opstaan enz, hij kan nu tenminste weer soepeler bewegen en dat is ook in het voordeel van veel spieren en pezen want geforceerd lopen zorgt ook voor vastheid in het lijf en daarbij is het plezier in het wandeltje weer terug :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik vind glucosamine niet echt een pijnstiller. Dat is puur ondersteuning middels het soepel houden van de gewrichten. En arnica druppeltjes zijn ook geen echte pijnbestrijders, maar ook gericht op herstel van de spieren. Dus ik denk dat je dat zeker wel kan geven.

En natuurlijk is rustiger aan doen in de zin van: minder adhoc beweging en meer regelmatige beweging beter (dus niet achter de bal aan, maar wel naast de fiets, bijvoorbeeld). :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Branka
moderator

Het klinkt allemaal heel logisch Martijn, maar aan de andere kant loop je op een bepaalde leeftijd ook kans dat er een vicieuse circel terecht komt als je een hond teveel rust geeft.
Tagor is b.v. oud met bijbehorende kwaaltjes. Daardoor gaat zijn conditie achteruit en heeft hij last van arthrose. We zouden het rustiger aan kunnen doen met hem, maar dan gaat zijn conditie sneller achteruit en wordt bewegen nog moeilijker voor hem. Rust roest in zo'n geval.
In zo'n geval kies ik dus liever voor pijnbestrijding i.p.v. extra herstelperiodes zodat een hond nog redelijk kan blijven bewegen. Want herstel zit er gewoon niet meer in op een bepaalde leeftijd. Dan is het hooguit vertragen van de achteruitgang.
Maar in het geval van Ursula heb je gelijk dat je haar tegen zichzelf in bescherming kan nemen door b.v. de slidings te voorkomen en bij pijn even rustiger aan te doen.
Afbeelding
tekkel
Erelid

linlin schreef:
tekkel schreef:Ondanks haar leeftijd kan ze natuurlijk ook gewoon iets verrekt of gekneusd hebben met dat wilde spelen. Even rustig-aan doen, en misschien gaat het dan wel gewoon over.

nou, het is er het afgelopen jaar ingeslopen en de afgelopen maand is het erger geworden. we hebben d'r even op de rimadyl gezet en dat gaat verdacht goed.
Ahhhh, ze heeft het al langer, dat is jammer! Want dan heb je waarschijnlijk gelijk, dat het iets structureels is geworden :19:

Moeilijk, voor zo'n actief hondje, en rottig om dat mee te maken :(:
Hopelijk kan ze nog jaren vooruit met pijn-onstekings-bestrijdingspilletjes :ok:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Hoe herkenbaar :mrgreen: Ik ben zoals Martijn al aangaf toch gaan minderen met slidings en ander gedoe. Wat dat scheelde was een hond met pijn en ik denk "stiekem" dat als een hond wist wat de gevolgen waren ze ook vanzelf rustiger zou worden. Dus lekker lopen, heerlijk samen genieten, extra veel knuffelen en veel speciale aandacht buiten. Een koningin kan zich natuurlijk ook koningin voelen zonder daarvoor hard door de schouders te schieten. :wink:

Uiteindelijk en over een heel lange tijd krijgt ze ook onder de VIP behandeling nog pijn. Dan ga je rymadil invoeren en met wat geluk gaat ze daarop dan weer een paar jaar goed. Mijn angst was dat met de broze oude damesbotjes in combinatie met slidings en stokken gedoe het hondje letterlijk kapot gaat. Veel eerder stuk dan het kopje en dat is ontzettend naar.

Een hond kan je een gevoel geven, dat weet jij als geen ander denk ik :mrgreen: en dat is erg waardevol. Daarmee kan je ze stokken en balletjes laten vergeten en toch lekker bezig laten zijn. :ok:
Afbeelding
linlin

dank allen voor jullie ervaringen en adviezen!

ik heb zelf ook mijn bedenkingen bij die rimadyl, omdat ik me afvraag of die pijnbestrijdende werking ervan niet averechts werkt, ook al wordt een mogelijke ontsteking er mede door afgeremd. een goed idee van marc om dat te bewaren voor later.

het is moeilijk af te wegen hoe haar een vrolijke wandeling met activiteiten die haar blij maken te geven en tegelijkertijd haar lijfje niet te zeer te belasten.

slidings naar de bal kunnen we zo ongeveer voorkomen, maar als ze ook niet meer van ons mag graven of een talud af mag denderen omdat ze een muisje heeft gezien/geroken......we ontnemen haar dan wel erg veel pleziertjes.
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Ik zelf ben "ook" niet zo voor {al te ingrijpende} pijnbestrijding, juist zoals al beschreven is om evt. overbelasting niet in de hand te werken.
Tuurlijk als het echt niet meer anders kan dan zou ik het wel overwegen.
Maar zoals jij beschrijft is het toch min of meer "normale" ouderdom slijtage die je voor nu idd nog in de hand zou kunnen houden door haar iets te temperen in haar activiteit.
Wat je zou kunnen overwegen inplaats van rimadyl, is een homeopathisch middel op basis van RIBES NIGRUM (zwarte bes)
Dit werkt eigenlijk praktisch net zo ontstekingsremmend, als een corticosteroid in de reguliere geneeskunde, maar dan zonder bijwerkingen.
Mijn herder die ruim 16 jaar heeft mogen worden heeft het daar een paar jaar uitstekend op gedaan.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Waarom geef je geen Glucosamine Speciaal, daar zit Boswellia in, dat gaat ontstekingen tegen en helpt de slijmhuid zich sneller te herstellen,in combinatie met Teunisbloemolie, dat bevat een hoge concentratie GLA en gaat eveens ontstekingen tegen, het zijn vaak die (gewrichts)ontstekingen die de pijn veroorzaken...
linlin

nogmaals dank voor alle tips. ze zit nu aan de visolie en aan de glucosamine/chondroitine.

en ik ben zo langzaamaan meer aan het barfen geslagen. alleen al die mormels intens tevreden met hun buit te zien klooien in plaats van die hapklare brokken naar binnen te slaan is een feest. en ze staan maar te bietsen in de keuken, ze vinden het werkelijk fantastisch.

sinds gisteren heeft ursula een pijnlijk linkervoorvoetje. de kootjes zijn opgezet en voelen warm aan. dit is het zoveelste dingetje aan d'r bewegingsapparaat dus we gaan vanmiddag naar de dierenarts.

kijken wat die te melden heeft en in ieder geval wat rimadyl meenemen voor als ze echt erge pijn heeft.

het is ook weer tijd voor de 'jaarlijkse' entingen. dat worden weer meewarige blikken trotseren als je het vriendelijk edoch beslist afwijst. evenals de drontalletjes en de proefverpakking senior-met-pijnlijke-gewrichtjes-brokken. :roll:
tekkel
Erelid

Aggut, die Ursula, nu weer d'r voetje... Soms komen alle dingen tegelijk. Ik hoop voor je dat het snel overgaat!
linlin schreef:het is ook weer tijd voor de 'jaarlijkse' entingen. dat worden weer meewarige blikken trotseren als je het vriendelijk edoch beslist afwijst. evenals de drontalletjes en de proefverpakking senior-met-pijnlijke-gewrichtjes-brokken. :roll:
Vorig jaar zette ik me ook schrap bij de dierenarts, maar die kwam zowaar zelf met de suggestie om alleen nog Weil/Parvo te geven, omdat het hondje zo langzamerhand totaal geïmmuniseerd is, op haar (toen) 13e.
En hij vindt seniorenbrokken e.d. onzin voor een hond met normale ingewanden. "Voer maar wat minder, als ze minder actief is", zegt hij. Lieve dierenarts :ok:

Sterkte!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”