Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat barf/nrv vragen.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Daan

wat barf/nrv vragen.

Ongelezen bericht door Daan »

Ik wisselde brok af met kvv, en wat barf/nrv. (ik wil niemand voor het hoofdstoten en ik wil nog niet in een hokje)
De brok is inmiddels weg, 'smorgens kvv, rodi, duck, carnibest...
En de andere maaltijd kippennekken/eendennekken/kalkoennek, pens, van rund en schaap, kippenlever, kipkarkas, kopvlees, runderstrot, schapenlong...
Ik probeer me te houden aan ,
50-60 % spiervlees
10-20% orgaanvlees
10-20% bot.
En tussendoor of erbij wat groente en fruit en een ei etc...En dat verdeeld over ongeveer een week.
Mijn vraag is eigenlijk hoe ik die gevogelte nekken indeel, zo'n kipkarkas, zo'n strot, een long...
Met andere woorden hoe voedzaam zijn die dingen.

En wat mis ik om ze geheel op zelf samengesteld te zetten.
Marion.

Re: wat barf/nrv vragen.

Ongelezen bericht door Marion. »

Daan schreef:Mijn vraag is eigenlijk hoe ik die gevogelte nekken indeel, zo'n kipkarkas, zo'n strot, een long...
Nekken = vlees/bot. Goeie verhoudign.
Karkas. Ligt eraan of er nog veel vlees aan zit. Op zich (met een luie slager) geef je dan vlees en bot. Prima. Zijn het kale karkasjes, doe je er een biefstuk als toetje bij.
Strot (runder?) is ook botterig. Ik doe er zelf altijd wat vlees bij.

Long is orgaan. Organen eten ze hier niet rauw. Wel gedroogd, uit het droogoventje. Dan ziet het er zo uit, en gaat het er dus in als snoepje
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Wat Marion zegt klopt, het is afhankelijk hoeveel vlees er aan het bot zit, zodat je daar al een redelijke verdeling in hebt. Zo niet, dan kan je altijd spiervlees bij het bot geven. Orgaanvlees geef ik ook gewoon rauw en ook als maaltijd. Dus in mijn geval krijgen ze 1 keer in de 3 dagen een maaltijd met orgaanvlees (eventueel aangevuld met andere losse dingetjes, zoals yoghurt, wat keukenrestjes als rijst of oud brood, groente/fruit prutje, net wat ik heb)
Er zit wel verschil in de voedingswaarde van de verschillende dieren, zo zit er meer voedingswaarde in schaap dan in kip bijvoorbeeld. En tussen de verschillende onderdelen zit ook verschil. Long heeft minder voedingswaarde dan lever of hart.
Niet om je maar eens iets aan te smeren, maar je zou eigenlijk het e-book van Mogens Elliassen eens moeten lezen, daar staat dat allemaal in.
Het boek van Tom Lonsdale heb ik niet, dus daar weet ik niet van of het erin staat, maar dat is ook een goed boekje.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Zie voor het boekje van Lonsdale

www.rawmeatybones.com en dan de NL vlag :wink:

Ik geef NRV en geen groente. De enige toevoeging die ik geef zijn eieren. Probeer altijd minimaal 4 á 5 verschillende diersoorten te geven.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik denk dat je iets te veel spiervlees geeft of ik begrijp misschien niet zo goed wat je met spiervlees bedoelt. Dan kan natuurlijk ook... :wink:

Bij mij bestaat de helft van het menu uit vleesbot, wat overigens wel uit meer vlees dan bot bestaat.
Ruwweg ga ik uit van de volgende percentages:
50% vleesbot (goed bevleesde karkassen, ribben, nekken, ruggen, hele vissen, hele kippen/parelhoen/konijn etc.)
15% groente/fruit/tafelresten
15% orgaanvlees
20% spiervlees (afsnijdsels, runderstrot, kopvlees of wat er in de aanbieding is bij de supermarkt, bijv. kipfilet, riblap, lamsvlees)

Naast de percentages probeer ik meerdere 'diersoorten' te geven. Hier staat op het menu gevogelte (kalkoen, kip, parelhoen), rund, lam/schaap, geit, wild (konijn/hert) en vis (zalm, sardines, makreel).

Mijn honden eten overigens niet graag organen (nou ja, behalve pens en hart, dat lusten ze zelfs heel graag).
Ik heb een tijd een mix van (kippen)maagjes, nier en lever gemaakt en mengde dat met vis uit blik (omdat Silka geen verse vis lust) maar zelfs dat vinden ze niet echt te pruimen.

Mede daarom (en ook omdat die dagen mijn vriend de honden eten geeft :wink: ) krijgen ze nog 1 a 2 dagen kvv (= rijk aan orgaan).
Ben dus toch nog steeds een part-time barfer...

Overigens vind ik honden-voedingssite's (zoals Barfplaats) hele goede vraagbaken.
Vooral wat betreft het samenstellen van menu's, uitleg over de verschilende 'stromingen' (Ian Billinghurst, Tom Lonsdale, Mogens Eliasen etc.), het uitrekenen van percentages en adressen voor goed en betaalbaar vlees kun je ontzettend veel info vinden.
Afbeelding
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

50-60 % spiervlees
10-20% orgaanvlees
10-20% bot
Deze percentages houd ik ook aan (NRV). Is zeker geen teveel aan spiervlees. Prooidieren bevatten nooit meer dan zo'n 15% bot.
Rami
Zeer actief

Ester&Lara schreef:
50-60 % spiervlees
10-20% orgaanvlees
10-20% bot
Deze percentages houd ik ook aan (NRV). Is zeker geen teveel aan spiervlees. Prooidieren bevatten nooit meer dan zo'n 15% bot.
Maar is het niet een andere manier van uitrekenen/benoemen?
Ik kom (grofweg) uit op 50% vleesbot en dat is echt meer vlees dan bot, ik geef geen kale botten of kale karkassen en reken hele kippen/konijnen/vissen ook tot vleesbot én buiten dat geef ik ook nog zeker 20% spiervlees. En dat is dus 'echt' spiervlees, hart bijvoorbeeld reken ik bij de organen. Kom ik toch uit op 70%...
Overige percentage houdt bij mij orgaan (20%) en groente/ei/tafelresten etc. in.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik denk dat je ongeveer hetzelfde uit komt. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Rami
Zeer actief

Roelfien schreef:Ik denk dat je ongeveer hetzelfde uit komt. :wink:
Ja, dat denk ik (en ben geen rekenwonder :mrgreen: ) ook!
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Mijn percentages zijn globaal:

25% bot (circa 50% vleesbot)
15-20% orgaan waarbij bij 20% orgaan, 10% vuile pens is
5% restjes van eigen eten
50% spiervlees en vis (waarbij dan 25% afkomstig is van het vleesbot)

Ik voer circa 6/7 verschillende soorten vlees per week.
Nu lijkt het misschien alsof ik alles bereken maar dat is niet zo, ik voer erg op gevoel en op de drollen van de honden. Is die erg wit en pulverig dan even een dagje geen bot, is die wat slappig dan weer even een flinke vleesbotmaaltijd.

Verder voer ik wel groente maar maak eigenlijk geen mixen meer, twee of drie keer per week krijgen ze gekookte en geprakte groenten, net diegene waar ik goedkoop aan kan komen.

Eenmaal per week is een maal van en/of hart en/of lever en/of tong en/of kipmaagjes en/of niertjes, eenmaal per week is pens (soms twee keer). In elk geval maximaal drie maal per week orgaanvlees.

Verder eten ze ribben van geit, lam en hert; kip-, eend- en parelhoenkarkas; kip-, eend-, parelhoen- en kalkoennek; runderstrot (die ik onder spiervlees schaar); vlees van paard, geit, hert, lam, rund, kalkoen; hele (van huid en haar ontdane) kip en kwartel en konijn. Een of tweemaal per week voer ik vis, meestal zalmkop en/of snippers en verse sardientjes.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik hanteer ook de percentages:
50-60 % spiervlees
10-20% orgaanvlees
10-20% bot

Daarnaast probeer ik minimaal 5 a 6 verschillende diersoorten per week als voeding te gebruiken.
Heb 1 aparte pensdag, die los gerekend word.
1 keer in de week geef ik vis.
Haar orgaanmaaltijd bestaat uit lever, hart, nier en kippenmaagjes.
Caja krijgt ook wat groente, kefir, zaden, honing, ei en kruiden in de week.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”