Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nekhernia

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

nemar
nieuw lid

nekhernia

Ongelezen bericht door nemar »

Bij mijn hond van bijna 11 is een nekhernia geconstateerd.
Ze heeft nu medicijnen gekregen tegen de pijn.
van de week moet ik terug om fotoos te maken om het te bevestigen.
Het gaat eigenlijk de hele dag goed en merk je er niks aan,maar als ik ze uitlaat en ze komt binnen krijgt ze door de kou een pijnaanval.
Ze krijgt dan een dikke gespannen nek en begint te trillen
weet iemand wat ik vooral niet moet doen als ze die pijn heeft,want ik wil haar graag helpen ,maar weet niet hoe.
Ze kijkt me echt hopeloos aan.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

onze Joep is er een jaar of2 en een half aan geopereerd.

ik weet niet of je je hond aan een halsband uitlaat? maar dat is gewoon taboe, koop een goed tuigje.

De verschijnselen zoals jij ze beschrijft herken ik absoluut niet. Die foto's zijn dat contrastfoto's? Een gewone röntgenfoto heb je niks aan, dat is geld weggooien
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
aschra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door aschra »

Dat trillen is meestal van de pijn.

Heb ze een halsband om of een tuigje

Als ze een nekhernia heb mag ze maar een klein blokje lopen alleen om haar behoeften te doen en dan gelijk weer naar binnen.

Worden er contrast foto's gemaakt
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Ten eerste, je hond rust geven. Even buiten behoefte doen en verder rust. En geen halsband om. Een van onze honden heeft op 11 jarige leeftijd een nekhernia gehad. Eerst 2 weken rimadyl, hielp niet, en toen 6 weken rimadyl, daarna afbouwen en de hond heeft nooit meer last gehad.
Foto's heb ik niet laten maken, als de rimadyl niet geholpen had dan had ik dat wel overwogen. Maar foto's maken moet met contrastvloeistof en dat doe ik maar niet zo. Eerst kijken of rust en rimadyl (of iets anders) helpt, dat is mij toen aangeraden en het heeft geholpen.
nemar
nieuw lid

ik heb de eerste dag al een tuigje gekocht en houd haar aangelijnd.
Ik heb de pijnstiller cortaphen forte gekregen.
Het is een kruising whippet en heeft het gauw koud nu buiten.
Die dikke nek is volgens mij echte spierspanning van de pijn en daar kan volgens mij geen enkel pijnstiller tegenop als ze die krijgt.
Helaas kent ze haar eigen grens niet ,want als het goed gaat springt ze weer rond en dan is het weer raak.
Die fotoos zijn met contrastvloeistof en het euvel daarvan is dat het onder narcose moet.
Vind ik link want is al eens eerder fout gegaan,maar wel goed gekomen.
Zou je de spieren kunnen warmen om het te verlichten of is het beter om ze gewoon te laten liggen?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Geen idee of je met warmhouden kunt helpen. Misschien wel.
Als een narcose al eerder niet helemaal goed is gegaan, weet je wat voor narcose dat was?
Dan kan daar rekening mee worden gehouden bij deze narcose.
In ieder geval wel nadrukkelijk melden!!!
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Met je windhond MOET je staan op een gasnarcose. Andere narcosemiddelen zijn te gevaarlijk....

Enne mijn tekkel heeft er ook eentje en krijgt diazepam om de spierspanning te verminderen. Misschien dat dat een optie is?

Sterkte met je hondekind.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Suzan
Zeer actief

Zoiets als orthomanuele therapie, is dat niets? Kijk eens bij kreupeldier.nl of fysiotherapie, misschien is dat ook iets. Ik weet dat een hond met een nekhernia het uit kan gillen van de pijn, je staat er zelf machteloos bij. De narcose en het contrastvloeistof hebben mij indertijd ook tegengehouden om foto's te laten maken.
nemar
nieuw lid

bedankt voor de antwoorden!
ze heeft het nog geen week dus ik zal het nog een poos aanzien met de pijnstillers.
Heb vandaag een dierenartsassistente gesproken en zegt dat ik de foto niet meer moet doen,omdat het alleen voor het vaststellen van de hernia is en ze er niet beter van wordt.
Alleen heb ik het idee dat ze door de pijnstillers haar grenzen niet kent en dus steeds die pijnaanvallen krijgt door het toch blijven springen in huis.
Heb de site kreupel dier ook al gevonden :wink:
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Ongelezen bericht door diana25 »

j zou ook accupuctuur kunnen proberen. wij hadden vroeger een bastaardje met hernia en die was met 2 a3 behandelingen al heel erg opgeknapt.
sterkte
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb een hond met een nekhernia. Pijnstillers helpen niet het enige wat zou helpen is prednolon maar daar kan zijn lichaam niet tegen, daar heeft hij een maagbloeding van gekregen dus hier op een duivelsklauw na elke avond, krijgt hij niks.
Het verschilt wanneer hij er last van heeft, als het koud en/of vochtig is dan heeft hij er heel veel last van. Afgelopen zomer heeft hij nergens last van gehad, lekker warm in het zonnetje met z'n nek, niets aan de hand. Ik heb zo'n warmtelamp voor puppies gekocht en daar ligt hij hier onder als ik zie dat hij met dit weer er last van krijgt, niet te lang zo'n half uurtje per dag. Ik heb het idee dat dit heel goed werkt en dat de pijn hierdoor dragelijk wordt. Voor de rest heb ik een hondenjas als hij met koud weer naar buiten moet (ja is geen gezicht ik weet het maar het is niet anders :19: )Ik ben er super tevreden over in ieder geval. Want ik heb altijd gezegd dat als ik zie dat hij niet meer normaal hond kan zijn en echt ondragelijk pijn heeft en het uitschreeuwt (dat heeft hij in het begin een paar keer gedaan) dan is het voor mij over en uit... hoeveel ik ook van hem hou dat doe ik hem niet aan, maar tot op heden gaat het goed.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Suzan schreef:Zoiets als orthomanuele therapie, is dat niets? Kijk eens bij kreupeldier.nl of fysiotherapie, misschien is dat ook iets. Ik weet dat een hond met een nekhernia het uit kan gillen van de pijn, je staat er zelf machteloos bij. De narcose en het contrastvloeistof hebben mij indertijd ook tegengehouden om foto's te laten maken.
Mijn man heeft ook een nekhernia,ook erg veel baat gehad bij orthomanuele geneeskunde.Het is dan wel geen hond,maar het manipuleren van wervels blijft hetzelfde.
Afbeelding
Suzan
Zeer actief

[quote="Bea
Mijn man heeft ook een nekhernia,ook erg veel baat gehad bij orthomanuele geneeskunde.Het is dan wel geen hond,maar het manipuleren van wervels blijft hetzelfde.[/quote]

Dat is ook zo. Je hoort veel mensen die er baat bij hebben.
Zou een infra rode lamp ook verlichting van de pijn kunnen geven?
Ik heb een keer spit in de nek gehad, dat gun je ook niemand, wat een pijn. Toen heb ik medicijnen tegen de pijn gehad en ik heb veel voor de infra rode lamp gezeten wat erg veel verlichting van de pijn gaf.
Duivelsklauw is inderdaad ook wel iets. Is ontstekingsremmend en pijnstillend en kun je overal kopen.
aschra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door aschra »

nemar schreef:bedankt voor de antwoorden!
ze heeft het nog geen week dus ik zal het nog een poos aanzien met de pijnstillers.
Heb vandaag een dierenartsassistente gesproken en zegt dat ik de foto niet meer moet doen,omdat het alleen voor het vaststellen van de hernia is en ze er niet beter van wordt.
Alleen heb ik het idee dat ze door de pijnstillers haar grenzen niet kent en dus steeds die pijnaanvallen krijgt door het toch blijven springen in huis.
Heb de site kreupel dier ook al gevonden :wink:
het beste is als de hond te wild doet dat jij ingrijpt als baas.
de hond mag eigenlijk helemaal niet springen.
je kan ook met de da afspreken dat je de pijnstillers iets verminderd dat ze nog wel wat pijn heb en daarom ook rustig is.
en als je denk dat het ook van de kou kan komen, haar om de nek iets warms doet en dan naar buiten gaan.
kou en natweer is heel slecht voor de spieren als ze daar last van heb.
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Zou een infra rode lamp ook verlichting van de pijn kunnen geven?
Bij mijn man hielp niets,geen warmte,zelfs de zwaarste pijnstillers hielpen hem niet,hij had het meeste last als hij in bed ging liggen,zodra zijn nek het kussen raakte was het helemaal mis.
Afbeelding
nemar
nieuw lid

Ben weer terug geweest bij de dierenarts en heb er diazepam bijgekregen.
Vanmorgen had ze echt de hele morgen pijn.
Heb vanmiddag duivelsklauw gehaald en gegeven.
Gelukkig is er nu verbetering!
Ze loopt in ieder geval weer rond ,en heeft zichtbaar minder pijn.
ik weet dat het nog lang niet over is,maar ik ben al blij als ze minder pijn heeft.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Wat vreselijk vervelend zeg.
Bij Tyson dachten we toen hij een jaar of 2 was ook dat hij een hernia had, bleek een verschoven en vergroeide wervel tezijn...hij mag al sinds die tijd niet spelen op een gladde vloer, geen halsband meer om, niet flosje trekken...alles waar zijn nek extra dor belast wordt mag niet meer...maar hij is nog steeds blij hoor.
Hoop dat je hond snel minder pijn heeft en de grenzen weet.
Hoe zit dat eiegnlijk bij windhonden met kalmerings en ontspanningsmiddelen?
Ik weet inderdaad wel van de narcose maar de rest in mij ook niet zo bekend.

Jacqueline
Afbeelding
nemar
nieuw lid

Ik heb al 16 jaar hazewinden,maar ik heb zelden eigenlijk een dierenarts nodig gehad gelukkig.
Ben dus ook niet zo thuis in medicijngebruik bij deze honden.
Heb wel eens spierverslappers gehad bij een hazewind omdat hij verrekte spieren had.
Deze werkte toen prima,zonder gevolgen.
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Diazepam kan goed bij windhonden zonder gevolgen.
In principe kunnen bijna alle "gewone" medicijnen zonder gevolgen. Het enige punt van aandacht is de narcose, omdat de normale narcose te lang in het bloed blijft hangen.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Suzan
Zeer actief

Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb, hernia-vetsem van vsm wil ook nog wel eens helpen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”