Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kontje schuiven
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Kontje schuiven
Bram schuift ongeveer eens per dag met z'n kont over het tapijt. Enige weken geleden deed hij dat ook al. Ik heb hem toen een wormenkuur gegeven (was het ook tijd voor) en toen deed hij het niet meer.
Sinds vorige week is het weer terug. Duidt dit op volle anaalklieren? Kan dat zichzelf weer herstellen of moet ik ze laten uitknijpen?
Sinds vorige week is het weer terug. Duidt dit op volle anaalklieren? Kan dat zichzelf weer herstellen of moet ik ze laten uitknijpen?

Linda, Izzie en Bram
- Anne
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Kontje schuiven
Hier doet Tibbie dat als ze last heeft van haar anaalklieren.Zoek stok! schreef:Bram schuift ongeveer eens per dag met z'n kont over het tapijt. Enige weken geleden deed hij dat ook al. Ik heb hem toen een wormenkuur gegeven (was het ook tijd voor) en toen deed hij het niet meer.
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Contacteer:
- starfleet
- Erelid
Hier staat hoe je zelf kan voelen of ze vuil zijn. Ze hebben er minder last van als ze stevige ontlasting hebben, maar dat zal bij Bram niet het probleem zijn.
http://home.hetnet.nl/~hondenclubreviva ... lieren.htm
Ik zou ze zelf niet durven uitknijpen, maar als ze niet voelbaar zijn, dan zal Bram toch eerder last hebben van wormen, dat kan je wel even zelf checken denk ik.
Anne
Ik zou ze zelf niet durven uitknijpen, maar als ze niet voelbaar zijn, dan zal Bram toch eerder last hebben van wormen, dat kan je wel even zelf checken denk ik.
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ah dankje, ik ga straks even voelen. Uitknijpen doe ik niet zelf inderdaad.starfleet schreef:Hier staat hoe je zelf kan voelen of ze vuil zijn. Ze hebben er minder last van als ze stevige ontlasting hebben, maar dat zal bij Bram niet het probleem zijn.
Anne
Als ik niks voel, moet ik dan ook naar de dierenarts? Hij doet het maar eens per dag (kontje schuiven). Z'n ontlasting houd ik altijd goed in de gaten, daar is niks mis mee.

Linda, Izzie en Bram
- starfleet
- Erelid
Als hij lintworm heeft zou je het moeten zien, die segmenten kleven rond de anus en geven jeuk. Ik zou zelf niet gelijk naar de dierenarts gaan als het zo beperkt blijft. Wel als hij daarnaast ook veelvuldig zit te likken, als het erger wordt of als het echt aanhoudt.Zoek stok! schreef:
Als ik niks voel, moet ik dan ook naar de dierenarts? Hij doet het maar eens per dag (kontje schuiven). Z'n ontlasting houd ik altijd goed in de gaten, daar is niks mis mee.
Als je met Google zoekt op : sleetje rijden hond kom je ook een hoop sites tegen waarin de verschillende oorzaken besproken worden. Op kontje rijden hond zoeken niet doen :N:
Anne
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Anne
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij lintworm zul je niet snel wat aan de ontlasting zien. Je vindt eerder 'rijstekorrels' (proglottiden, oftewel stukjes lintworm) rond zijn slaapplek en bij zijn anus.Zoek stok! schreef: Ah dankje, ik ga straks even voelen. Uitknijpen doe ik niet zelf inderdaad.
Maar vaak is dat volgens mij eerder het probleem voor je hond gaat schuren.
Je zou eventueel nog wel even kunnen controleren of je ontwormingsmiddel ook tegen lintwormen werkzaam is
- Zoek stok!
- Zeer actief
Benji&Brenda schreef:Bij lintworm zul je niet snel wat aan de ontlasting zien. Je vindt eerder 'rijstekorrels' (proglottiden, oftewel stukjes lintworm) rond zijn slaapplek en bij zijn anus.Zoek stok! schreef: Ah dankje, ik ga straks even voelen. Uitknijpen doe ik niet zelf inderdaad.
Maar vaak is dat volgens mij eerder het probleem voor je hond gaat schuren.
Je zou eventueel nog wel even kunnen controleren of je ontwormingsmiddel ook tegen lintwormen werkzaam is
Milbemax: breed-spectrum ontwormingsmiddel ter preventie van hartworminfecties en ter behandeling en controle van zweepwormen, haakwormen, spoelwormen en lintwormen bij honden.
Het is sowieso weg na zo'n tablet toch?

Linda, Izzie en Bram
-
Reini
- Zeer actief
Ik ken sleetje rijden ook eigenlijk alleen bij wormen of verstopte of geirriteerde anaalklieren. Vegas heeft het trouwens weleens gedaan toen er een grasspriet uit zijn kont hing, maar dat lijkt me bij Bram niet het geval
Ik ben benieuwd wat je gaat 'voelen'! Verstopte anaalklieren kan je bij de dierenarts laten uitknijpen inderdaad.
Ik ben benieuwd wat je gaat 'voelen'! Verstopte anaalklieren kan je bij de dierenarts laten uitknijpen inderdaad.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

- starfleet
- Erelid
Is dat in de dierenwinkel te koop of bij de dierenarts? Ik heb wel een breed spectrummiddel dat ook tegen lintwormen is, maar dat moet 5 dagen achter elkaarZoek stok! schreef:
Milbemax: breed-spectrum ontwormingsmiddel ter preventie van hartworminfecties en ter behandeling en controle van zweepwormen, haakwormen, spoelwormen en lintwormen bij honden.
Anne
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- gea
- geregistreerd lid
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat koop ik bij de dierenarts, het is inderdaad maar 1 pil. Niet goed?starfleet schreef:Is dat in de dierenwinkel te koop of bij de dierenarts? Ik heb wel een breed spectrummiddel dat ook tegen lintwormen is, maar dat moet 5 dagen achter elkaarZoek stok! schreef:
Het is sowieso weg na zo'n tablet toch?Ik zie dat deze maar een keer hoeft.
Anne

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Stel dat hij wormen had gehad dan moeten die inderdaad dood zijn gegaan, tenzij het wormen zijn die resistent zijn tegen dat middel, maar dat is volgens mij met name een probleem bij paarden en schapen. Er zijn altijd wel redenen dat het niet aan kan slaan, hond heeft bijvoorbeeld stiekem het pilletje weer uitgetuft, maar ik denk dat jij dat wel goed in de gaten hebt gehouden? Of de dosering is te laag, maar ik neem aan dat Bram lichter dan 25 kilo is en je Milbemax grote hond hebt, dus dan is 1 tablet de goede dosering hoorZoek stok! schreef:
Er kan ondertussen theoretisch wel weer een nieuwe worminfectie zijn, maar voor de belangrijke lintwormen is de tijd (2 weken toch?) te kort om zich alweer ontwikkeld te hebben dus dat kun je eigenlijk uitsluiten
- starfleet
- Erelid
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
- Zoek stok!
- Zeer actief
-
miekmiek
haha, wat zal Marcel blij zijn met deze taak.Zoek stok! schreef:Ik voel helemaal geen anaalklieren. Dat is goed toch? Ik laat Marcel straks ook nog wel even voelen, ik kan zo'n kluns zijn.
Tommie deedt het toen zijn anaalklieren te vol zaten. Maar ik moet zeggen dat je dat ook van de buitenkant zelfs wel ziet hoor, helemaal als hij het al een tijdje doet. Het wordt toch wat roder en meer opgezwollen rond de anus.
- patricia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Contacteer:
ik vind het knap dat je als leek anaalklieren kunt voelen of juist niet kunt voelen.Zoek stok! schreef:Ik voel helemaal geen anaalklieren. Dat is goed toch? Ik laat Marcel straks ook nog wel even voelen, ik kan zo'n kluns zijn.
staart omhoog en goed je vingers om de anus en dan knijpen wel goed met je gezicht voor de anus gaan zitten anders zie je het niet goed
gewoon even naar de dierenarts dus.
groetjes patries.
Groetjes Patries

- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Je hoeft ze ook niet te kunnen voelen, maar dan kan Bram er nog wel last van hebben. Ik zou ze ook even laten uitknijpen door de dierenarts.Zoek stok! schreef:Ik voel helemaal geen anaalklieren. Dat is goed toch? Ik laat Marcel straks ook nog wel even voelen, ik kan zo'n kluns zijn.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik vind een keer per dag twee seconden kontje schuiven eigenlijk geen 'last'. Sinds een aantal dagen doet hij het overigens helemaal niet meer.Scooby schreef:Je hoeft ze ook niet te kunnen voelen, maar dan kan Bram er nog wel last van hebben. Ik zou ze ook even laten uitknijpen door de dierenarts.Zoek stok! schreef:Ik voel helemaal geen anaalklieren. Dat is goed toch? Ik laat Marcel straks ook nog wel even voelen, ik kan zo'n kluns zijn.

Linda, Izzie en Bram
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
In het vervolg eerder op het forum schrijvenZoek stok! schreef:Ik vind een keer per dag twee seconden kontje schuiven eigenlijk geen 'last'. Sinds een aantal dagen doet hij het overigens helemaal niet meer.Scooby schreef:Je hoeft ze ook niet te kunnen voelen, maar dan kan Bram er nog wel last van hebben. Ik zou ze ook even laten uitknijpen door de dierenarts.Zoek stok! schreef:Ik voel helemaal geen anaalklieren. Dat is goed toch? Ik laat Marcel straks ook nog wel even voelen, ik kan zo'n kluns zijn.
Dat helpt tegen kontje schuiven
- Zoek stok!
- Zeer actief
Hij dacht natuurlijkranetje schreef:In het vervolg eerder op het forum schrijvenZoek stok! schreef:Ik vind een keer per dag twee seconden kontje schuiven eigenlijk geen 'last'. Sinds een aantal dagen doet hij het overigens helemaal niet meer.Scooby schreef:Je hoeft ze ook niet te kunnen voelen, maar dan kan Bram er nog wel last van hebben. Ik zou ze ook even laten uitknijpen door de dierenarts.Zoek stok! schreef:Ik voel helemaal geen anaalklieren. Dat is goed toch? Ik laat Marcel straks ook nog wel even voelen, ik kan zo'n kluns zijn.![]()
Dat helpt tegen kontje schuiven![]()
![]()
Als hij het wel weer gaat doen, ga ik wel even bij de dierenarts langs trouwens. Gewoon even voor de zekerheid. Neem ik ook wat ontlasting mee denk ik.

Linda, Izzie en Bram
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je de ontlasting dan puur meeneemt om te laten controleren op lintworm dan kun je dat wel laten, zéér zelden wordt dat in de ontlasting gevonden. En als het er al zit dan zie je dat zelf ook al aan de buitenkant zittenZoek stok! schreef: Hij dacht natuurlijkblijf van m'n kont af
![]()
Als hij het wel weer gaat doen, ga ik wel even bij de dierenarts langs trouwens. Gewoon even voor de zekerheid. Neem ik ook wat ontlasting mee denk ik.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ow, nou dan ga ik alleen met Bram, zonder potje poepBenji&Brenda schreef:Als je de ontlasting dan puur meeneemt om te laten controleren op lintworm dan kun je dat wel laten, zéér zelden wordt dat in de ontlasting gevonden. En als het er al zit dan zie je dat zelf ook al aan de buitenkant zittenZoek stok! schreef: Hij dacht natuurlijkblijf van m'n kont af
![]()

Linda, Izzie en Bram