Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wij ontwormen de honden eigenlijk niet.
We letten goed op de ontlasting, maar geven de honden niet regelmatig een wormmiddel.
Nu zie ik via een ander forum dit schema:
Leeftijd hond Ontworming
2 weken 1ste maal ontwormen
4 weken 2de maal ontwormen
6 weken 3de maal ontwormen
8 weken 4de maal ontwormen
4 maanden 5de maal ontwormen
6 maanden 6de maal ontwormen
Volwassen hond 4 maal per jaar
Zogende teven Tegelijk met de pups
Heeft iemand hier misschien wat meer informatie over?
Of een goede site waar je hier iets over kunt vinden?
Want onze DA zegt dat het prima is zoals wij het doen (ze hebben wel als pup gehad, en we letten goed op ontlasting)
Als pup heb ik het schema aangehouden en verder ontworm ik normaal niet. Nu even wel omdat de kat ondanks Frontline vlooien had en we Buffy en de kat daarom met advantage behandelen en ook even een wormentablet i.v.m.
eventuele lintworm
starfleet schreef:Als pup heb ik het schema aangehouden en verder ontworm ik normaal niet. Nu even wel omdat de kat ondanks Frontline vlooien had en we Buffy en de kat daarom met advantage behandelen en ook even een wormentablet i.v.m.
eventuele lintworm
Anne
Als pup hebben ze hier wel gehad, maar verder niet...
Nanna schreef:Een hond kan wormen hebben zonder dat je ze in de ontlasting ziet.
Ik ontworm twee keer per jaar, standaard.
Dat klopt, maar dat merk je wel op een gegeven moment. Als ik twijfel laat ik nog liever een mestonderzoek doen dan er onnodig die chemische troep in te gooien.
Ik ontworm alle dieren zo'n 2 x per jaar. Geen wormen zien betekent niet, geen wormen hebben. Tegen de tijd dat de wormen letterlijk de mond of anus uitkomen, heeft het dier een enorme besmetting.
En ik meen dat het niet alleen voor dieren, maar ook voor mensen gevaarlijk kan zijn.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~
Chione schreef:Ik ontworm alle dieren zo'n 2 x per jaar. Geen wormen zien betekent niet, geen wormen hebben. Tegen de tijd dat de wormen letterlijk de mond of anus uitkomen, heeft het dier een enorme besmetting.
En ik meen dat het niet alleen voor dieren, maar ook voor mensen gevaarlijk kan zijn.
Precies, daarom laat ik mestonderzoek doen. Mijn honden hebben nooit wormen, en ze worden nooit ontwormd. Mijn paarden ontworm ik wel regelmatig.
Chione schreef:Ik ontworm alle dieren zo'n 2 x per jaar. Geen wormen zien betekent niet, geen wormen hebben. Tegen de tijd dat de wormen letterlijk de mond of anus uitkomen, heeft het dier een enorme besmetting.
Precies, daarom laat ik mestonderzoek doen. Mijn honden hebben nooit wormen, en ze worden nooit ontwormd. Mijn paarden ontworm ik wel regelmatig.
Bij paarden kun je eenzelfde wormonderzoek laten doen toch?
Ik ontworm mijn beesten ook alleen maar als er wormen aangetoond zijn.
Bij paarden kun je eenzelfde wormonderzoek laten doen toch?
Ik ontworm mijn beesten ook alleen maar als er wormen aangetoond zijn.
Dat kan inderdaad, maar paarden hebben ALTIJD wormen .
Preventief ontwormen bestaat niet!
Als een hond geen wormen heeft, kunnen ontwormingsmiddelen ook geen wormen uitdrijven. Je dient dus onnodig gif toe bij je hond.
Bij volwassen honden komen bijna geen wormen voor. Uitzonderingen daarop zijn drachtige en zogende teven en honden die in een kennel leven. Uiteraard moeten pups ook in de eerste weken ontwormd worden.
Gewoon goed de ontlasting dagelijks nakijken en bij twijfel even een ontlastingonderzoek laten doen bij de DA. Pas ontwormen als er wormen worden gevonden .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
MoniqueDM schreef:Preventief ontwormen bestaat niet!
Als een hond geen wormen heeft, kunnen ontwormingsmiddelen ook geen wormen uitdrijven. Je dient dus onnodig gif toe bij je hond.
Dit had ik ook begrepen! Doe het dus ook nooit meer... Volgens mij is het zo dat de hond/kat in principe direct na de wormenkuur besmet zou kunnen raken. Zou je dus dagelijks wormenmiddel moeten geven (althans zo heb ik het begrepen).
Ik ontworm ook nooit. Let ik zó goed op hun eten, ga ik toch niet moedwillig puur gif geven! Niets wijst erop dat ze wormen hebben, ze zijn levendig, gezond, goed van gewicht. Een keer per week geef ik wat gemalen pompoenpitten en als ik het heb een plukje zuurkool. Schijnt ook een wormdrijvende uitwerking te hebben, maar dat kan in elk geval geen kwaad.
Paarden heb echt niet altijd wormen hoor , want omze te krijgen moeten ze ook besmet worden !
Wij ontwormen onze paarden slechts zelden omdat het gewoon niet nodig blijkt. Wij ruimen dagelijk alle mest in de weide, dus kunnen wormeieren zich niet makkelijk verspreiden en als je dus een periode goed hebt ontwormd kun je op een gegeven moment er bijna vanuit gaan dat je paard wormvrij is.
Voor de zekerheid ontworm ik 1x per jaar maar we vinden gelukkig nooit iets terwijl dat wel zo was toen we ze net hadden........
Ik heb Vegas alleen als puppy ontwormt, daarna nooit meer. Ontwormen werkt niet preventief dus ik zie de logica er niet in om standaard een aantal keer per jaar te ontwormen. Als een hond wormen heeft ga je dat merken en dan kan je alsnog ontwormen. Als ik zou twijfelen dan zou ik bij de dierenarts een ontlastingsonderzoek laten uitvoeren
MoniqueDM schreef:Preventief ontwormen bestaat niet!
Dit had ik ook begrepen! Doe het dus ook nooit meer... Volgens mij is het zo dat de hond/kat in principe direct na de wormenkuur besmet zou kunnen raken. Zou je dus dagelijks wormenmiddel moeten geven (althans zo heb ik het begrepen).
Bij katten is het vaak een ander verhaal Marijke.
Katten (vooral buitenkatten) hebben toch regelmatig last van vlooien en vlooien met wormen gaan vaak met elkaar gepaard. Daarnaast poepen buitenkatten vaak buiten uiteraard , maar er loopt geen eigenaar bij die de ontlasting kan controleren. Ik zou buitenkatten dus wel ontwormen.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Paarden heb echt niet altijd wormen hoor , want omze te krijgen moeten ze ook besmet worden !
Wij ontwormen onze paarden slechts zelden omdat het gewoon niet nodig blijkt. Wij ruimen dagelijk alle mest in de weide, dus kunnen wormeieren zich niet makkelijk verspreiden en als je dus een periode goed hebt ontwormd kun je op een gegeven moment er bijna vanuit gaan dat je paard wormvrij is.
Voor de zekerheid ontworm ik 1x per jaar maar we vinden gelukkig nooit iets terwijl dat wel zo was toen we ze net hadden........
Dat dacht ik ook altijd maar er heeft een artikel in de BIT gestaan waaruit bleek dat paarden dus wel altijd wormen hebben. Ik ruim de mest ook dagelijks op, ook uit de wei, maar toch had de Shet wormen. Ik doe het niet elke 2 maanden maar wel regelmatig.
Ik ontworm alleen als pup (laatste keer op 10-12 wkn), daarna op aangetoonde of sterk vermoedde wormbesmetting. Een moeder wordt tegelijk met jonge pups ontwormd.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
Baco wordt altijd ziek van die ontworm troep, dus als het net hoeft dan doe ik het niet
Maar we hebben ook katten enzo, ik heb ergens gelezen dat je ze ook papaya pillen kunt geven in een kuurtje van7 dagen of zo, dat lost de wormen op :N: en is niet schadelijk, weet alleen niet meer hoe ik eraan kom
Hier wordt wel ontwormd
Kaya één keer per jaar, de katten 2 keer per jaar (behalve Nobby die wordt 3 á 4 keer per jaar ontwormd omdat hij er heel gevoelig voor is en al een keer een worminfectie heeft gehad en toen meer dood dan levend was).
A good dog never dies...
Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
"Volgens de huidige inzichten hebben de meeste paarden altijd wel enkele wormen, en is dit een onontkoombaar feit. Paarden zijn gelukkig geëvolueerd in een wereld waarin wormen altijd al voorkwamen, en zijn dan ook prima opgewassen tegen wormen, mits het aandeel wormen geen buitensporige proporties aanneemt. Sterker nog: een heel lichte besmetting houdt het afweersysteem tegen wormen in staat van paraatheid. Het afweersysteem van het paard is dan doorgaans vanzelf al in staat om het aandeel wormen niet verder te laten oplopen."
Ik zelf ontworm hier de hond en de kat regelmatig maar ben nu dus wel aan het informeren in hoeverre dit schadelijk is en of ik misschien toch beter kan laten..
Moet zeggen dat ik wel als de dood ben voor hartwormen maar deze komen nog helemaal niet voor in nederland.
Hier worden alle honden (teefjes) net na hun loopsheid ontwormd, want net als paarden hebben ook honden altijd wormen. Dit zijn dan larven die niet actief zijn, maar eens een teef loops wordt worden die aktief. Hoe verklaar je anders dat pups wel moeten ontwormd worden en volwassen honden niet. Als een hond niet tegen een bepaald soort wormmiddel kan, probeer dan gewoon een ander.
hazewind schreef:Hier worden alle honden (teefjes) net na hun loopsheid ontwormd, want net als paarden hebben ook honden altijd wormen.
Mag ik vragen waar je dit vandaan haalt?
Mijn vorige Golden is, nadat wij haar als pup in huis hebben gehaald, nooit ontwormd geweest. Vaak genoeg is haar ontlasting onderzocht in een laboratorium (vanwege diarree wat later aan het enten bleek te liggen) en nog nooit zijn er bij haar wormen of wormeieren ontdekt.
hazewind schreef:Hier worden alle honden (teefjes) net na hun loopsheid ontwormd, want net als paarden hebben ook honden altijd wormen.
Mijn vorige Golden is, nadat wij haar als pup in huis hebben gehaald, nooit ontwormd geweest. Vaak genoeg is haar ontlasting onderzocht in een laboratorium (vanwege diarree wat later aan het enten bleek te liggen) en nog nooit zijn er bij haar wormen of wormeieren ontdekt.
ize hier zelfs bij de puppen in het nest geen wormen, alleen bij mn eerste nest een paar gezien bij de eerste keer ontwormen (toen stonden ze hier nog op volledig kvv en nu dus alleen maar nrv...maakt dus wel degelijk verschil...)
maar ontworm pups dus alleen op 3, 5 en 7 wk, de teef mee de eerste 2 keer en verder niets...
andere honden hier alleen bij een vermoeden van en dan nog alleen na een ontlastingsonderzoek...
Ja natuurlijk mag je dit vragen. Ik heb enkele jaren terug een cursus gevolgd voor het uitbaten van een dierenspeciaalzaak, daar kregen we les van verschillende dierenartsen over het verzorgen van dieren. Ik heb zelf nooit de bedoeling gehad om een winkel uit te baten maar vond het voorgestelde lessenpakket heel interressant en heb mij dus voor deze cursus ingeschreven. Alles wat er ons werd "wijsgemaakt" was met wetenschappelijk onderzoek ondersteund, dus heb ik alle vertrouwen in wat er daar verteld werd.
Ja natuurlijk mag je dit vragen. Ik heb enkele jaren terug een cursus gevolgd voor het uitbaten van een dierenspeciaalzaak, daar kregen we les van verschillende dierenartsen over het verzorgen van dieren. Ik heb zelf nooit de bedoeling gehad om een winkel uit te baten maar vond het voorgestelde lessenpakket heel interressant en heb mij dus voor deze cursus ingeschreven. Alles wat er ons werd "wijsgemaakt" was met wetenschappelijk onderzoek ondersteund, dus heb ik alle vertrouwen in wat er daar verteld werd.
Laat me raden.............., dierenspeciaalzaken en dierenartsen verkopen die ontwormingstroep en verdienen daar grof geld aan.