Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hotspot wat is wijsheid?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Aantal honden: 1
Contacteer:

Hotspot wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door Frederique »

Devlin heeft voor de 2e keer in een paar maanden een hotspot.
Afgelopen weekend heb ik het haar rondom de plek weggeknipt zodat er lucht bij kon en ben gaan smeren met Sanoderm.
Dat was nog over van haar vorige hotspot een maand of 3 geleden....

Het afgelopen weekend heeft ze behoorlijk wat jeuk gehad en bleef ook bijten en krabben aan de plek.
Vandaag lijkt dat mee te vallen. Ik heb het haar nog niet zien doen en aan de plek zelf te zien is ze er niet aan geweest.
Wat nu te doen?
Toch maar even naar de DA voor een AB kuur of blijven smeren en er vanuitgaan dat het daarmee over gaat?
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Mijn Bulldog had ook regelmatig last van hotspot. Speciaal doorvoor een tondeuse aangeschaft. Ik schoor al de vacht eromheen weg en ook zoveel mogelijk op de plek zelf. Niet altijd makkelijk als de plek zeer doet. Daarna trok ik elke dag de korsten van de plek eraf. Ontzettend onsmakelijk werkje maar zo droogde de plek wel sneller op. Daarna smeerde de plekke in met Sudocreme. Naar de dierenarts ging ik alleen als hij er erg ziek van was (koorts, lusteloos).

Sinds ik mijn honden volledig zelf samengestelde rauwe vleesmaaltijden voer heeft mijn Bulldog geen hotspot meer gehad. Dus mijn bulldog reageerde erg op bepaalde voedingstoffen. Misschien een idee eens uit te zoeken waarom jouw hond dit zo vaak heeft.
Succes! :ok:
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Mijn Bulldog had ook regelmatig last van hotspot. Speciaal doorvoor een tondeuse aangeschaft. Ik schoor al de vacht eromheen weg en ook zoveel mogelijk op de plek zelf. Niet altijd makkelijk als de plek zeer doet. Daarna trok ik elke dag de korsten van de plek eraf. Ontzettend onsmakelijk werkje maar zo droogde de plek wel sneller op. Daarna smeerde de plekke in met Sudocreme. Naar de dierenarts ging ik alleen als hij er erg ziek van was (koorts, lusteloos).

Sinds ik mijn honden volledig zelf samengestelde rauwe vleesmaaltijden voer heeft mijn Bulldog geen hotspot meer gehad. Dus mijn bulldog reageerde erg op bepaalde voedingstoffen. Misschien een idee eens uit te zoeken waarom jouw hond dit zo vaak heeft.
Groetjes van Charlotte
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Groetjes van Charlotte
Jacqueline.
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jacqueline. »

Mijn eigen hond heeft er gelukkig nog nooit geen last van gehad, maar de hond van een vriendin van mij wel.
Ze moest smeren met Hydrocortiderm , dat is meteen jeuk stillend.
Het is daarop ook over gegaan
Afbeelding
22-5-2002 - 1-10-2009 Spike Rust zacht je zal nooit vergeten worden
Frederique
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben gisteren naar de DA terug gegaan en die constateerde dat ik zelf al op de juiste weg was door de haren kort te hebben geknipt en te smeren met Sanoderm.
Een extra AB-kuur was niet nodig. :ok:
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Wordt jou hond geplukt of geschoren ?

Want dat kan eventueel de oorzaak van de hotspot zijn.
Als Devlin namelijk een plukvacht heeft die toch geschoren wordt kan het zijn dat hij last heeft van dode haren die er in blijven zitten en die er toch uit zouden moeten.

Een andere oorzaak kan een bacterie op de huid zijn die 'actief' wordt in de ruiperiodes en daar kan het bij helpen om met Selsun of Selvet shampoo te wassen.

Ikzelf heb een newf met dat probleem gehad en toen in haar tijdens de rui periodes ging wassen (2x achter elkaar) was het probleem zo opgelost en had ze geen last van hotspots meer. Mede omdat door het wassen de dode haren ook vlotter loskwamen en ze daar geen extra jeuk van had.
Sandra
Afbeelding
Frederique
Zeer actief
Contacteer:

Devlin wordt geschoren, en heeft inderdaad nu 2 x een hotspot gehad tegen de tijd dat ze weer aan een knipbeurt toe was.
Ik heb een borstel waarmee ik de ondervacht er goed uit kan halen.
Desondanks heeft ze dus nu al 2 keer een hotspot gehad. :19:
Gelukkig ben ik er iedere keer vrij snel bij volgens de DA. :wink:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Lyndie heeft ook erg last van hotspots, inmiddels heeft ze er nu sinds vorig jaar augustus erge last van (de ene plek na de andere). Ik scheer het haar ook weg (en heel ruim om de plek heen omdat je niet altijd kunt zien waar de plek precies begint/eindigt), smeer 3x per dag met hydrocortiderm (max. 2 weken lang). Nu zit ze voor de jeuk al een maand aan de prednison. Ik heb nu nog voor 2 weken pillen en daarna moet ik terugkomen bij de da. En 2x per week moet ik haar met speciale shampoo (allercalm) wassen en 2x per dag moet ik Euvetran (een omega 3-6 voedingssuplement) door haar eten doen.
Even afwachten wat de da over 2 weken zegt.
Afbeelding
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

Daisy heeft ook veel last van hotspot en ik gebruik hydrocortiderm en was de plek met biotex dit heeft de vorige keer goed geholpen :ok:
Ik heb trouwens op een ander forum gelezen dat een vrouw een schoonmaakmiddel met bloemengeur en haar hond had ook altijd last van hotspot zei heeft een ander schoonmaakmiddel gebruikt en haar hond heeft geen last meer.
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
heavenlysaints
Zeer actief
Mijn ras(sen): St-Bernards en Engelse Bull-terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door heavenlysaints »

Hier heeft Summer het ook regelmatig, als ze durft nat worden achter de oren of wangen of staart, en ze zit dan lekker warm binnen, dan heeft ze het zitten.
Dan ook altijd ab kuur en ze is genezen, stom hé!
Ik raad je wel altijd aan om de haren rond de plek kort te knippen en te wassen met isobetadine shampoo.
We got rid of the kids, the dogs were allergic.
Afbeelding
http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all
Frederique
Zeer actief
Contacteer:

heavenlysaints schreef:Ik raad je wel altijd aan om de haren rond de plek kort te knippen en te wassen met isobetadine shampoo.
De haren rondom de hotspot heb ik meteen toen ik het ontdekte al weggeknipt. :ok:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Niemand weet de precieze oorzaak waarom de ene hond gevoelig is voor hot spots en de ander niet. Het feit is er dat als ze er eenmaal mee beginnen het vaak terugkomt.

Bij mijn Fien denk ik dat het van de granen in het voer komt maar echt zeker weet ik dat ook niet. Het is in ieder geval acute en heftige jeuk dus alles wat je kunt doen om dat te voorkomen helpt! Een ondervacht die goed los wordt gehouden draagt bij aan vermindering van eventuele jeuk.

Bestaan er ook Boxers, Dobermannen of andere kortharen met hot spots eigenlijk? Er valt altijd wel wat te knippen en te scheren rondom een hot spot he? Da's wel een teken dat het wat met de hoeveelheid haar te maken heeft?

Een andere oplossing dan kortmaken, schoon en droog houden, de jeukstillen en eventueel bij ziekzijn een AB-kuurtje is alles wat je kunt om het te genezen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”