Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dan toch maar aan de medicatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Dan toch maar aan de medicatie

Ongelezen bericht door Jacky »

Ivan heeft weer een aanval gehad. In overleg met de DA zijn we nu toch maar begonnen om hem medicatie te geven. Hij krijgt nu fenobarbital, ik heb het net opgehaald, 2x1,5 tablet a 50 mgr.
Jammer, ik had gehoopt dat het weer een poosje zou duren, maar hij heeft nu toch gemiddeld 1 keer per 2 weken een redelijk zware aanval.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Hoi Jacky,

Ik had al een reactie geplaatst op het epilepsie-forum. Ik heb de reactie even gekopieëerd:

Vaak zie je inderdaad dat de toevallen elkaar steeds sneller op gaan volgen en dan is er geen ontkomen meer aan. Je moet dan iets en ik denk dat jullie er goed aan doen om te starten met Phenobarbital.
Voor een reu van het ras Labrador is een startdosering van ongeveer 100 mg. per gift mooi. Deze dosering moet je dan een maand of twee aankijken en verstandig is dan om de bloedspiegel te laten prikken. Aan de hand daarvan kun je altijd bijstellen, maar je moet dan ook goed kijken hoe de hond het op die dosering doet.
Bijvoorbeeld: de spiegel is 14, maar in de toevallen zit een forse verbetering. Dan moet je dus niet naar boven bij gaan stellen, maar dit zal de dierenarts je allemaal wel vertellen.
Hou er rekening mee dat Ivan, zeker de eerste weken, wat hongeriger, dorstiger en suffer kan worden. Dit zijn bijverschijnselen die na enige weken voor het grootste gedeelte moeten verdwijnen.

Succes hoor en een dikke knuffel voor je kanjers!

Edit: ik lees hier dat Ivan 2 x daag 75 mg. Phenobarbital gaat krijgen. Dat kan nog net als startdosering en het is zeker het proberen waard.
Wat weegt Ivan eigenlijk? Ik ben bij de berekening voor het gemak even uitgegaan van 35 kilo, klopt dat een beetje?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Balen Jacky, maar zo vaak aanvallen is voor hem natuurlijk niet fijn (en voor jullie ook niet). Hopelijk gaan de medicijnen werken zodat hij minder last krijgt van aanvallen de komende tijd.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Hé verdorie, dat hij nu toch steeds aanvallen krijgt! Hopelijk gaat het met de medicijnen snel over. Sterkte!
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Reini schreef:Hé verdorie, dat hij nu toch steeds aanvallen krijgt! Hopelijk gaat het met de medicijnen snel over. Sterkte!
Helaas gaan de toevallen nooit meer over Reini, ook niet met medicijnen.
De medicijnen dienen er alleen voor om de frequentie van de toevallen te verlagen en de heftigheid en duur van de toevallen wat af te zwakken.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

hij weegt nog geen 30 kilo, zit er iets onder. De laatste keer woog hij 29 kilo. HEt is niet veel maar het is maar een fijn hondje.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
MoniqueDM
Zeer actief

Jacky, ik zag op het epi-forum dat je me verkeerd had begrepen en wilde verlagen naar 2 x daags 50 mg. Phenobarbital.
Niet doen hoor!
Anders komt zijn startdosering te laag uit en dan doet het middel verder niet zo veel. Gewoon lekker 2 x 75 mg. per dag gaan geven, zoals de dierenarts heeft uitgerekend :wink: , dat is een prima startdosering :ok: .
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

MoniqueDM schreef:Jacky, ik zag op het epi-forum dat je me verkeerd had begrepen en wilde verlagen naar 2 x daags 50 mg. Phenobarbital.
Niet doen hoor!
Anders komt zijn startdosering te laag uit en dan doet het middel verder niet zo veel. Gewoon lekker 2 x 75 mg. per dag gaan geven, zoals de dierenarts heeft uitgerekend :wink: , dat is een prima startdosering :ok: .
oke. Ik vond het nogal wat voor zo'n licht hondje. Was ook al van plan de DA nog te bellen hierover. In ieder geval bedankt. :ok:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
MoniqueDM
Zeer actief

Het is echt niet veel. Megan is bijna twee jaar geleden begonnen op 2 x 50 mg. per dag, maar ze weegt iets zwaarder dan Ivan, zo'n 35 kilo en dat hielp dus weinig tot niets.
Nu krijgt Megan (bijna 2 jaar verder) 125 mg. Phenobarbital per gift. Wij hebben dus diverse keren naar boven moeten bijstellen, vandaar dat ik je ook aanraadde om na twee maanden de bloedspiegel van de Phenobarbital te laten prikken.

Een startdosering moet tussen de 2 en 5 mg. per kilo lichaamsgewicht zitten. Ivan weegt 30 kilo, dus 75 mg. (per gift) : 30 (lichaamsgewicht) = 2,5 mg. per kilo lichaamsgewicht.
Prima dus :ok: .
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Och jee, wat een tegenvaller dat hij weer een aanval heeft gehad :(:
Hopelijk helpen de medicijnen goed en blijft het nu achterwege.

Veel sterkte en dikke knuf aan Ivan!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Sterkte gewenst met Ivan. Ik heb pas geleden van dichtbij meegemaakt wat epilepsie met een hond kan doen en dat gun ik niemand. Bij de bordeaux dog van m'n beste vriend was de situatie na vier maanden al ondraaglijk geworden ondanks de Phenobarbital, maar bij hem was het verloop en de frequentie van de aanvallen compleet anders dan bij Ivan. Ik hoop dat de Pheno snel z'n werk gaat doen en dat Ivan er goed op reageert.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

op zich is het niet zo erg dat hij medicijnen gaat krijgen toch Jacky? als het voor hem dragelijker wordt en voor jullie dan is dat toch de beste oplossing lijkt mij, ik was heel blij met die fenobarbital en Fangio staat nog steeds op 2xdaags 3/4 tabletje en doet het voorals nog heel goed daarop.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

cloris schreef:op zich is het niet zo erg dat hij medicijnen gaat krijgen toch Jacky? als het voor hem dragelijker wordt en voor jullie dan is dat toch de beste oplossing lijkt mij, ik was heel blij met die fenobarbital en Fangio staat nog steeds op 2xdaags 3/4 tabletje en doet het voorals nog heel goed daarop.
nee het is ook niet erg, het is ook beter voor hem, alleen ik had graag gezien, maar wie niet, dat het gewoon weer een half jaar weg zou blijven, dat dit weer zo'n cluster van aanvallen zou zijn.
Het is niet anders.
Gisteravond zijn we begonnen.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”