Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Vraag.

Ongelezen bericht door jip007 »

lance krijgt nu hyperallergene brokken zodat de maag tot rust kan komen , maar hij heeft nu weer de hele nacht liggen braken. Echt de hele nacht tot zijn maag helemaal leeg was. Eerst hebben we de geperste hyperallergene brok geprobeerd , dat hielp niet , toen de geëxpandeerde brokken , dat leek even goed te gaan , maar nu dus niet meer. Nu zag ik op de site van carnibest dat ze eend/rijst hebben special voor honden met maagdarm klachten. Maar dat moet je eerst een week mengen , kan dat wel samen met een geëxpandeerde brok? Ben als de dood dat het straks nog slechter gaat. Of kan ik beter helemaal geen vlees geven , de arts was er niet echt voor , maar we moeten toch wat , zoals het nu gaat gaat het niet goed. Ik weet het ff niet meer :cry:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Het probleem van Lance is dat hij op dit moment overal verkeerd op kan reageren, dus ik zou inderdaad voorzichtig zijn met het mengen met ander voer. Of je moet het overzetten op ander voer middels pens moeten doen. Maar ja, dan moet je wel weten hoe hij op pens reageert.
Als hij daar geen directe reacties van braken op heeft, zou je kunnen proberen om hem eerst 1 a 2 weken alleen maar pens te voeren. En dan overzetten op een kvv. Maar ik kan me voorstellen dat je doodsbenauwd bent om daar toe over te gaan, want Lance kan weinig meer hebben.
Mengen, dan weet je niet waar hij nou ziek van wordt: de brokjes of de carnibest of juist de combinatie. Ik zou het dus telkens op 1 soort houden. En dan is pens een hele goede manier om over te schakelen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik zou ook niet mengen omdat vers en brok anders verteerd. Ik zou hem wel op gemalen vers zetten, carnibest eend/rijst. Als je pens geeft zou ik dat ook gemalen doen. Ik denk dat hij minder last heeft van de carnibest dan van de pens omdat de carnibest vermoedelijk lichter verteerbaar is. Er wordt vaak geadviseerd te mengen maar als je van brok naar vlees gaat levert dat zelden of nooit problemen op. Het gaat nu niet goed dus wat heb je te verliezen, voor hetzelfde geld doet hij het er heel erg goed op.
Afbeelding
jip007
Erelid

Roelfien schreef:Het probleem van Lance is dat hij op dit moment overal verkeerd op kan reageren, dus ik zou inderdaad voorzichtig zijn met het mengen met ander voer. Of je moet het overzetten op ander voer middels pens moeten doen. Maar ja, dan moet je wel weten hoe hij op pens reageert.
Als hij daar geen directe reacties van braken op heeft, zou je kunnen proberen om hem eerst 1 a 2 weken alleen maar pens te voeren. En dan overzetten op een kvv. Maar ik kan me voorstellen dat je doodsbenauwd bent om daar toe over te gaan, want Lance kan weinig meer hebben.
Mengen, dan weet je niet waar hij nou ziek van wordt: de brokjes of de carnibest of juist de combinatie. Ik zou het dus telkens op 1 soort houden. En dan is pens een hele goede manier om over te schakelen.
Hij heeft wel altijd pens gehad en dat ging altijd goed , maar of dat nu nog zo is. Hij kreeg ook altijd als tussendoortje een stuk kaas , fruit of een bruine boterham , dat komt er nu ook weer uit. Ben idd doodsbenauwd dat ik het verkeerde ga geven , maar ik zal wel moeten , zo gaat het niet goed. En dan kan ik waarschijnlijk het beste gemalen pens geven , of gewoon een hele pens in stukken knippen.
Afbeelding
jip007
Erelid

Hutsje schreef:Ik zou ook niet mengen omdat vers en brok anders verteerd. Ik zou hem wel op gemalen vers zetten, carnibest eend/rijst. Als je pens geeft zou ik dat ook gemalen doen. Ik denk dat hij minder last heeft van de carnibest dan van de pens omdat de carnibest vermoedelijk lichter verteerbaar is. Er wordt vaak geadviseerd te mengen maar als je van brok naar vlees gaat levert dat zelden of nooit problemen op. Het gaat nu niet goed dus wat heb je te verliezen, voor hetzelfde geld doet hij het er heel erg goed op.
hij kreeg normaal door de weeks geperste brokken en in het weekend vers , daarom snap ik ook niet zo goed waarom ik eerst een week moet mengen. De arts rade aan om nu niets meer te geven aan voer wat hij kreeg voor zijn maag problemen. Maar dan kan ik hem dus echt niets meer geven , alleen de eend/rijst die kent hij nog niet. En dan nog de vraag , komen zijn problemen wel van het voer , dat weet hij dus niet.
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Ik zou zeker niet mengen, want dan moet de maag op twee manieren het voer verwerken, want brok verteerd anders dan Kvv.

Ik zou welliswaar in kleine porties gelijk over gaan op de eend en rijst van Carnibest,. Denk dat je dan de grootste kans van slagen hebt.
Maar het punt is dat op het moment eigenlijk niets goed valt. Dus dan zou ik kiezen voor alleen Kvv. :wink: En maar duimen :ok:
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Normaal gesproken raden ze bij Carnibest aan om de hond op Carnibest light te zetten bij de overstap van brokken naar Carnibest. Maar als het je echt om dat hypoallergeen voer gaat, zou ik doen wat aangeraden wordt: de Carnibest eend/rijst malen tot een prutje, eventueel wat water erbij om het echt een pap te maken en dan veel kleine beetjes geven om te kijken of het erin blijft..

Anne
Roelfien
Zeer actief

Jessica, ik lees dat jij vindt dat carnibest lichter verteerbaar is dan pens.
Hoe kom je daarbij? (gewoon objectieve vraag, hoor)want in mijn optiek is carnibest best behoorlijk vet en in de natuurvoer zit ook echt stukjes bot/kraakbeen (hoe eend/rijst is weet ik niet), dus dat lijkt me veel zwaarder verteerbaar dan pens, wat je er juist om bekend staat dat het zo licht verteerbaar is. :denken:
Maar ik lees al eens eerder dat men carnibest lichter vindt dan pens.

Overigens is het alleen pens geven erop gericht dat de vuile pens als een soort probiotica werkt, de darmen niet te zwaar prikkelt en wel wat sterker maakt omdat het rauw is.
loti
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door loti »

Mijn teckeltje krijgt 3 weken cb eend/rijst en reageert daar goed op.
Daarvoor mocht ze vanwege huidproblemen uitsluitend hyperallergene brokken van de da, maar ik gaf al jaren 's avonds een versvleesmaaltijd i.p.v. die brokken.
Onlangs kreeg ze maag/darmproblemen en is overgegaan op volledig vers met goede resultaten. Ik voeg wel het een en ander toe om de weerstand te verhogen.
Hutsje
Zeer actief

Roelfien schreef:Jessica, ik lees dat jij vindt dat carnibest lichter verteerbaar is dan pens.
Hoe kom je daarbij? (gewoon objectieve vraag, hoor)want in mijn optiek is carnibest best behoorlijk vet en in de natuurvoer zit ook echt stukjes bot/kraakbeen (hoe eend/rijst is weet ik niet), dus dat lijkt me veel zwaarder verteerbaar dan pens, wat je er juist om bekend staat dat het zo licht verteerbaar is. :denken:
Maar ik lees al eens eerder dat men carnibest lichter vindt dan pens.

Overigens is het alleen pens geven erop gericht dat de vuile pens als een soort probiotica werkt, de darmen niet te zwaar prikkelt en wel wat sterker maakt omdat het rauw is.
Omdat het zo fijn gemalen is. En CG Eend/rijst is absoluut niet vet en staat erom bekend dat het uitstekend verteert :wink: . En het is ook rauw dus die werking tov de pens is hetzelfde. Heel fijn gemalen pens kan ook, dat schreef ik al. Maar omdat de Eend/rijst hypo allergeen en compleet is en omdat hij dit nog niet eerder gehad heeft zou ik hier mee beginnen.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hutsje schreef:Ik denk dat hij minder last heeft van de carnibest dan van de pens omdat de carnibest vermoedelijk lichter verteerbaar is.
Klopt. Pens ligt vrij zwaar op de maag en ik weet niet of dat verstandig is om te geven aan een hond die al gevoelig reageert op de maag.
Ik zou de Carnibest eend/rijst proberen. Wat je kunt doen om het makkelijker verteerbaar te maken, is het even in de magnetron zetten (wel af laten koelen!) en dan geven of overgieten met gekookt water (daarna ook laten afkoelen natuurlijk). Dan zet je het verteringsproces al een beetje in gang en is het lichter verteerbaar voor Lance.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier even 'n vraag off topic, waar halen jullie die pens? Want de slager hier heeft het niet. Zegt dat het niet vervoert mag worden met ander vlees, dus ik weet niet waar het te halen. Ik heb het dan over verse pens en niet van 'n hondevoer want daar kan Tirsa niet tegen.
Roelfien
Zeer actief

Pens mag inderdaad alleen maar bevroren als diervoeder verkocht worden. Sommige dierenwinkels hebben het in klompjes van een kilo in hun vriezer liggen. Dus dat zijn gewoon lapjes van een kilo, onbehandeld.
Gemalen pens zou ik niet weten.
jip007
Erelid

hij heeft vannacht weer al zijn eten (brokken) uitgekotst , dus heb ik hem net wat eend/rijst gegeven , maar dat wil hij echt niet eten . Zelfs als ik het in zijn bek stop , laat hij het er gewoon weer uit vallen. Zou er een vreemde lucht aan zitten , de anderen halen er ook hun neus voor op.
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

jip007 schreef:hij heeft vannacht weer al zijn eten (brokken) uitgekotst , dus heb ik hem net wat eend/rijst gegeven , maar dat wil hij echt niet eten . Zelfs als ik het in zijn bek stop , laat hij het er gewoon weer uit vallen. Zou er een vreemde lucht aan zitten , de anderen halen er ook hun neus voor op.
Misschien komt het omdat ze niet gewend zijn rauw te eten!
ff de kook erover,, dan schijnt het extra lekker te gaan ruiken!
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

jip007 schreef:hij heeft vannacht weer al zijn eten (brokken) uitgekotst , dus heb ik hem net wat eend/rijst gegeven , maar dat wil hij echt niet eten . Zelfs als ik het in zijn bek stop , laat hij het er gewoon weer uit vallen. Zou er een vreemde lucht aan zitten , de anderen halen er ook hun neus voor op.
Ik heb wel eens eerder gehoord/gelezen dat honden eend niet zo lekker vinden. Onze Silka eet het ook niet.
Is er geen ander kvv-variant die heel licht verteerbaar is? Met kip bijvoorbeeld?
Misschien is het een idee om voor Lance kipfilet te koken en dat fijn te malen. Ik kan me herinneren dat hij een tijdje terug wel gekookte kip at. Toch?

Al met al wel goed kl*te dat hij weer zo braakt en geen eetlust heeft.
Sterkte en beterschap gewenst!
Afbeelding
jip007
Erelid

Amber schreef:
Misschien komt het omdat ze niet gewend zijn rauw te eten!
ff de kook erover,, dan schijnt het extra lekker te gaan ruiken!
ze krijgen normaal elk weekend rauw , en de kook erover heb daarna ook geprobeerd , maar hij moet het gewoon niet.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Hier even 'n vraag off topic, waar halen jullie die pens? Want de slager hier heeft het niet. Zegt dat het niet vervoert mag worden met ander vlees, dus ik weet niet waar het te halen. Ik heb het dan over verse pens en niet van 'n hondevoer want daar kan Tirsa niet tegen.
Bij een verkooppunt van Carnibest? Daar kun je hele penslappen krijgen en ook gemalen.
Hutsje
Zeer actief

He, bah! En als je gewone carnibest geeft? Of Duck (is nog fijner gemalen), of een andere kvv?
Afbeelding
jip007
Erelid

Rami schreef:
Ik heb wel eens eerder gehoord/gelezen dat honden eend niet zo lekker vinden. Onze Silka eet het ook niet.
Is er geen ander kvv-variant die heel licht verteerbaar is? Met kip bijvoorbeeld?
Misschien is het een idee om voor Lance kipfilet te koken en dat fijn te malen. Ik kan me herinneren dat hij een tijdje terug wel gekookte kip at. Toch?

Al met al wel goed kl*te dat hij weer zo braakt en geen eetlust heeft.
Sterkte en beterschap gewenst!
ik heb hem nu kipfilet met rijst gegeven , en haal vanmiddag maar carnibest kip/rijst , hij moet toch wat eten. Hij braakt alleen s'nachts en eet het het liefst ook gelijk weer op , maar braakt het daarna gelijk weer uit. Het gekke is dat hij juist heel erge honger heeft ondanks het braken.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Als hij alleen 's nachts braakt kun je hem dan niet vroeg in de ochtend eten geven? Dan het het meeste al verteerd als hij moet braken.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Als hij alleen 's nachts braakt kun je hem dan niet vroeg in de ochtend eten geven? Dan het het meeste al verteerd als hij moet braken.
Hoe laat geef je hem de laatste maaltijd, Jip?
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Raad heb ik niet, maar ik hoop wel heel erg dat de zorgen nou eens eindelijk minder kunnen worden en jullie leven niet zo meer in het teken hoeft te staan van zorgen om je hond. Hij moet gewoon eens helemaal opknappen

:devil:

Anne
jip007
Erelid

Hutsje schreef:Als hij alleen 's nachts braakt kun je hem dan niet vroeg in de ochtend eten geven? Dan het het meeste al verteerd als hij moet braken.
hij moet in elk geval 2 keer per dag eten , vanwegen zijn maagtabletten.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Ok, en als je hem dan het grottste gedeelte zo vroeg mogelijk geeft, dus bijvoorbeeld om een uur of 6, en dan een uur of 5 a 6 weer dan is het grootste gedeelte misschien al verteerd. (Misschien doe je dat al hoor)
Afbeelding
jip007
Erelid

Scooby schreef:
ze krijgen hun laatste maaltijd om een uur of 7/8 , het braken begint s'nachts rond een uur of 3 .
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Scooby schreef:
ze krijgen hun laatste maaltijd om een uur of 7/8 , het braken begint s'nachts rond een uur of 3 .
Dan zou dat voedsel dus 7 uur in de maag zitten?! Dat is wel erg lang. Is de maagfunctie nog wel voldoende om het voedsel te verteren en naar de darmen te transporteren?
Hoe is zijn ontlasting?
jip007
Erelid

Scooby schreef:
jip007 schreef:
Scooby schreef:
Dan zou dat voedsel dus 7 uur in de maag zitten?! Dat is wel erg lang. Is de maagfunctie nog wel voldoende om het voedsel te verteren en naar de darmen te transporteren?
Hoe is zijn ontlasting?
maar dan zou hij het eten van s'ochtens er toch ook weer uit moeten braken. Zijn onlasting is eigenlijk al die tijd dat hij maagklachten heeft normaal gebleven.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Scooby schreef:
jip007 schreef:
Scooby schreef: Hoe laat geef je hem de laatste maaltijd, Jip?
Hoe is zijn ontlasting?
maar dan zou hij het eten van s'ochtens er toch ook weer uit moeten braken. Zijn onlasting is eigenlijk al die tijd dat hij maagklachten heeft normaal gebleven.
Ja, inderdaad. (Ik dacht ook maar hardop. :wink: ) Tenzij de voeding van 's ochtends ook nog eens onvoldoende verteerd is en óók nog (gedeeltelijk?) in de maag aanwezig is?
jip007
Erelid

Scooby schreef:
jip007 schreef:
Scooby schreef:
jip007 schreef: ze krijgen hun laatste maaltijd om een uur of 7/8 , het braken begint s'nachts rond een uur of 3 .
Hoe is zijn ontlasting?
Ja, inderdaad. (Ik dacht ook maar hardop. :wink: ) Tenzij de voeding van 's ochtends ook nog eens onvoldoende verteerd is en óók nog (gedeeltelijk?) in de maag aanwezig is?
maar dan zou hij geen of nauwelijks meer ontlasting hebben, en heel erg moeten afvallen. Hij is natuurlijk wel iets afgevallen , want na de maagbloeding heeft hij 1 1/2 week nauwelijks iets gegeten , maar hij blijft nu een beetje hetzelfde.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”