Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Herdervacht
Moderator: moderatorteam
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Herdervacht
Ik heb twee vragen over de vachtverzorging van Reina (duits herdertje). Ze heeft een enorme laag onderwol (of hoe je dat ook noemt) vooral op de achterkant die nu langzaam los begint te komen. Ik borstel haar 1x in de week, is dat teveel of te weinig? Ik heb n.l. gehoord dat je van veel borstelen het verharen als het ware 'opwekt'. Tweede vraag is of ik haar naar een trimsalon kan brengen om de onderlaag er in een keer af te laten halen? En als dat kan wat is dan de beste tijd, voorjaar? Ik heb qua vachtverzorging alleen ervaring met kortharige honden. Alvast bedankt.

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Ik gebruik een herderhark en voor onderwol in de ruiperiode deze:
http://www.witjesverzendhuis.nl/cgi-bin ... 3&search=0
Moet zeggen dat ik alleen borstel tijdens de rui.
http://www.witjesverzendhuis.nl/cgi-bin ... 3&search=0
Moet zeggen dat ik alleen borstel tijdens de rui.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wuilus had dit ook en voor haar gebruikte ik ook een herder-harkje
Ik borstelde haar maar zelden, eigenlijk pas als ik van die plukjes wol uit de vacht zag steken.
Als het echt vast zat en ik er gek van werd ging ze even zwemmen en dan shampoode ik haar helemaal in met verharingsshampoo. Daarvan werden de haren gladder en dus kwam de wol er zo uit.
Maargoed, zij had ook delen ruw haar als bovenvacht ipv stokhaar.
Als het echt vast zat en ik er gek van werd ging ze even zwemmen en dan shampoode ik haar helemaal in met verharingsshampoo. Daarvan werden de haren gladder en dus kwam de wol er zo uit.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
- alm@
- moderator
Dank voor alle adviezen
Ik heb inmiddels voor 4,95 een herderharkje gekocht, en dat werkt echt perfect
. Ik heb er vanmiddag een half schaap afgehaald. Eerlijk gezegd weet ik niet goed van ik van de furminator moet denken voor 49,95. Als ik het zo op het filmpje zie heb ik hetzelfde effect met het herderharkje.

- fenneke
- Zeer actief
- alm@
- moderator
-
hercujess
Je kan in het voorjaar en in het najaar bij de trimsalon terecht om alle losse onderwol in één keer eruit te laten halen. Dit heet ontwollen. Scheelt een berg haar in huis.
En vaker dan één keer per week hoef je bij dat soort vachten inderdaad niet te borstelen, want dat wekt het verharen inderdaad alleen maar op.
En vaker dan één keer per week hoef je bij dat soort vachten inderdaad niet te borstelen, want dat wekt het verharen inderdaad alleen maar op.
-
maaikiehhh
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
Sassie
- Zeer actief
Dit doe ik ook bij mijn DH. Ik gebruik 1 x per week een rubber borstel om het vuil en losse haren te verwijderen.hercujess schreef:Je kan in het voorjaar en in het najaar bij de trimsalon terecht om alle losse onderwol in één keer eruit te laten halen. Dit heet ontwollen. Scheelt een berg haar in huis.
Mijn trimster adviseert te komen als hij flink begint te ruien.

- alm@
- moderator
Ik ben gisteren naar de trimsalon hier in het dorp geweest, ze doet geen duitse herders, dat zag ze niet zitten want ze was een keer flink gebeten. Ga maar even verder op zoek. Bedankt in elk geval voor de informatieSassie schreef:Dit doe ik ook bij mijn DH. Ik gebruik 1 x per week een rubber borstel om het vuil en losse haren te verwijderen.hercujess schreef:Je kan in het voorjaar en in het najaar bij de trimsalon terecht om alle losse onderwol in één keer eruit te laten halen. Dit heet ontwollen. Scheelt een berg haar in huis.

-
hercujess
Wat flauw. Eén slechte ervaring en direct afhaken. Jammer hoor...tis dat ik te ver weg woon...alma2 schreef:Ik ben gisteren naar de trimsalon hier in het dorp geweest, ze doet geen duitse herders, dat zag ze niet zitten want ze was een keer flink gebeten. Ga maar even verder op zoek. Bedankt in elk geval voor de informatieSassie schreef:Dit doe ik ook bij mijn DH. Ik gebruik 1 x per week een rubber borstel om het vuil en losse haren te verwijderen.hercujess schreef:Je kan in het voorjaar en in het najaar bij de trimsalon terecht om alle losse onderwol in één keer eruit te laten halen. Dit heet ontwollen. Scheelt een berg haar in huis.
- alm@
- moderator
Tsja, de mogelijkheid van er zelf bij blijven of voor haar gemoedsrust eventueel een snoetje gebruiken is niet eens besproken. Er werd resoluut gezegd "herders doe ik niet". Zal wel flink te grazen zijn genomenhercujess schreef:Wat flauw. Eén slechte ervaring en direct afhaken. Jammer hoor...tis dat ik te ver weg woon...alma2 schreef:Ik ben gisteren naar de trimsalon hier in het dorp geweest, ze doet geen duitse herders, dat zag ze niet zitten want ze was een keer flink gebeten. Ga maar even verder op zoek. Bedankt in elk geval voor de informatieSassie schreef:Dit doe ik ook bij mijn DH. Ik gebruik 1 x per week een rubber borstel om het vuil en losse haren te verwijderen.hercujess schreef:Je kan in het voorjaar en in het najaar bij de trimsalon terecht om alle losse onderwol in één keer eruit te laten halen. Dit heet ontwollen. Scheelt een berg haar in huis.

- Presta
- Vaste gebruiker
Mijn kruising herder heeft ook pas zo vreselijk verhaard.
Ik deed haar dan ook met de herderhark 1 x per week en verder plukte ik die plukjes er regelmatig uit.
Ze is er nu bijna doorheen
.
En idd ontwollen in een trimsalon kan een optie zijn.
Ik kan het gelukkig zelf omdat ik trimster ben maar ik krijg regelmatig een oud duitse herder om te doen
Ik deed haar dan ook met de herderhark 1 x per week en verder plukte ik die plukjes er regelmatig uit.
Ze is er nu bijna doorheen
En idd ontwollen in een trimsalon kan een optie zijn.
Ik kan het gelukkig zelf omdat ik trimster ben maar ik krijg regelmatig een oud duitse herder om te doen
Agnes

-
Leane
Ik heb een kruising duitse herder x Rottweiler. Ze heeft een echte herder vacht en 1 keer per jaar verhaard ze enorm. Hier worden de honden nooit geborstelt. Maar nu lees ik hier iets over een " herderhark " nooit van gehoord haha. Iemand een linkie
is mischien wel een idee voor die keer als ze in de rui is.
- fenneke
- Zeer actief
http://www.plaza33.com/cms/content/naty ... 74c00c0e8dP@CO schreef:Ik heb een kruising duitse herder x Rottweiler. Ze heeft een echte herder vacht en 1 keer per jaar verhaard ze enorm. Hier worden de honden nooit geborstelt. Maar nu lees ik hier iets over een " herderhark " nooit van gehoord haha. Iemand een linkieis mischien wel een idee voor die keer als ze in de rui is.
http://www.kebo-ned.nl/nl/dept_11.html
http://www.toscanzahoeve.be/winkel/inde ... ts_id=2709
Fenneke en Baloe

-
Leane
fenneke schreef:http://www.plaza33.com/cms/content/naty ... 74c00c0e8dP@CO schreef:Ik heb een kruising duitse herder x Rottweiler. Ze heeft een echte herder vacht en 1 keer per jaar verhaard ze enorm. Hier worden de honden nooit geborstelt. Maar nu lees ik hier iets over een " herderhark " nooit van gehoord haha. Iemand een linkieis mischien wel een idee voor die keer als ze in de rui is.
http://www.kebo-ned.nl/nl/dept_11.html
http://www.toscanzahoeve.be/winkel/inde ... ts_id=2709
![]()
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Voor mijn ruwharen gebruik ik die shedder regelmatig. De bovenvacht blijft perfect zitten, en de dode onderwol komt er perfect uit.alma2 schreef:Die heb ik ook gezien in de dierenwinkel, een ovaal stuk ijzer met een paar tandjes. De verkoper zei dat dit alleen voor het bovenhaar wasfenneke schreef:ik denk dat de shedder dan ook kan waarderen
Denk dat de verkoper er niet zoveel kijk op had dus.
Ik heb ook wel een herderharkje hoor, maar sinds ik de shedder heb gebruik ik het harkje nauwelijks meer.
-
Debby Speerstra
- Zeer actief
- Contacteer:
1x per week borstelen is oke maar ga niet telkens de onderwol eruit halen.
De onderwol van de stokharige vachten zoals de herder van alma2 die kan in het voor- en najaar eruit gehaald worden.
- alm@
- moderator
Ik heb haar een poosje geleden met een herderhark gedaan, kwam heel veel van af (door het zachte weer denk ik), daarna niet meer, af en toe even een borstel als ik wat los haar zie. Ik ben idd bang dat je door veel borstelen het boeltje stimuleert, vandaar ook mijn vragen. BedanktDebby Speerstra schreef:Let wel dat jullie de onderwol alleen eruit halen als de vacht in de rui is anders stimuleren je de aanmaak van onderwol!
1x per week borstelen is oke maar ga niet telkens de onderwol eruit halen.
De onderwol van de stokharige vachten zoals de herder van alma2 die kan in het voor- en najaar eruit gehaald worden.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
ik gebruik ook een herderharkje, ook alleen tijdens de ruiperiodes

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- alm@
- moderator
Ik heb er inmiddels ook een aangeschaft (wist niet dat dat bestond, maar ik had ook niet eerder een dh met zo'n dikke ondervacht) en haar er een week of 2 geleden mee gekamt. Werkt perfect er kwam een half schaap af. Sindsdien heb ik haar niet meer geborsteld, is ook niet nodig.malinois schreef:ik gebruik ook een herderharkje, ook alleen tijdens de ruiperiodes
De halve mechel kwam ook even voor een beurt (hij heeft niet zoveel ondervacht) maar hij heeft van dat harkje genoten