Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overgeven en bloed in ontlasting

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Vera
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Shiba Inu
Aantal honden: 1

Overgeven en bloed in ontlasting

Ongelezen bericht door Vera »

Hallo, Vorige week had onze jongste hond Byala dunne ontlasting met bloed erin. De dag erna leek alles oké, en nog een dag later nog éénmaal een dunne ontlasting met een beetje bloed.
Maar sindsdien geeft ze dagelijks gal over als haar maag leeg is, ze eet en speelt zoals altijd. Alleen als het bijna tijd is voor haar voeding (ze krijgt tweemaal per dag) zowel 's morgens als 's avonds, geeft ze een klein plasje gal terug, en even later gaat ze eten en is er niets meer aan de hand.
De da stelde voor om haar maaltijden tijdelijk wat gespreider te geven over de hele dag verdeeld, zodat haar maag de kans niet krijgt om leeg te geraken. Maar heeft geen idee wat de oorzaak is.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Tja ervaring niet maar k zou toch maar willen zeggen...
Pas op...dat het niet chronisch wordt.
Diarrhee is niet goed
Bloed + diarrhee = slecht
Gal ophoezen = slecht

Dus inderdaad momenteel zien dat maag niet echt leeg wordt.

Hoe oud is de hond ? Welk ras ? Welke medicijnen krijgt hij ?
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

evaellenjoan schreef: Diarrhee is niet goed
Nou, jij maakt het wel heel dramatisch. Een keer diarree is echt niet direct een ramp en bloed bij de diarree kan wijzen op een dikke darmontsteking en dat is nu ook niet gelijk levensbederigend. (Moet je wel even mee naar de dierenarts voor een kuurtje, maar is niet iets om gelijk zo over te panieken.)
Indianpepper
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Indianpepper »

nee, is misschien niet iets om direct over te panieken, maar wel duidelijk een goede reden om ermee naar de DA te gaan....
Want bloed met diarree is gewoon niet goed... ook al was het normale ontlasting met bloed, het blijft iets wat niet goed is.... :denken:

Heeft ie toevallig moeite met ontlasten? Heeft ie bijvoorbeeld pas een bot gegeten? En zou er in zijn darm naar zijn anus, nog een stuk bot dwars kunnen zitten (al is het maar een klein stukje wat er gewoon niet uitkan)? Want doordat ze niet normaal kunnen ontlasten, omdat het pijn doet, houden ze het op en kan het er nog steeds als diarree uitkomen...
heb hier de ervaring zelf mogen ondergaan met een hondje dat uiteindelijk met spoed 2 uur op de operatietafel mocht gaan liggen... :N:

Ik hoop iig dat het bij jou niet dramatisch is en dat het over een paar daagjes weer over is....

Sterkte!!
Afbeelding
Pootje van Pepper en Indi
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Zeg lieverd, ik ben helemaal niet dramatisch bezig hoor en heb nooit over iets levensbedreigend gehad ! (dat woord komt van jou)

Het hondje heeft al diverse keren bloed in zijn ontlasting gehad...dan ga toch niet zeggen... :cheer: "Och goed zo" :denken:

Dan zeg ik "gewoon": wat niet goed is is slecht, no ? :N:

Niets dramatisch, gewoon in het oog houden en dus opvolgen wat de Da zegt...en zien dat het opspuwen niet chronisch wordt. :19:

mvg,

Eva
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

evaellenjoan schreef:Zeg lieverd, ik ben helemaal niet dramatisch bezig hoor en heb nooit over iets levensbedreigend gehad ! (dat woord komt van jou)

Het hondje heeft al diverse keren bloed in zijn ontlasting gehad...dan ga toch niet zeggen... :cheer: "Och goed zo" :denken:
Ja, schat!? :roll: Ik zie overigens nergens staan dat deze hond al vaker bloed bij zijn ontlasting heeft gehad?
En ìk heb nooit iets gezegd in de trant van: "Och, goed zo". Die worden komen van jou! :roll:
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Re: Overgeven en bloed in ontlasting

Ongelezen bericht door diana25 »

Vera schreef:Hallo, Vorige week had onze jongste hond Byala dunne ontlasting met bloed erin. De dag erna leek alles oké, en nog een dag later nog éénmaal een dunne ontlasting met een beetje bloed.
Maar sindsdien geeft ze dagelijks gal over als haar maag leeg is, ze eet en speelt zoals altijd. Alleen als het bijna tijd is voor haar voeding (ze krijgt tweemaal per dag) zowel 's morgens als 's avonds, geeft ze een klein plasje gal terug, en even later gaat ze eten en is er niets meer aan de hand.
De da stelde voor om haar maaltijden tijdelijk wat gespreider te geven over de hele dag verdeeld, zodat haar maag de kans niet krijgt om leeg te geraken. Maar heeft geen idee wat de oorzaak is.
Heeft iemand hier ervaring mee?
mijn herder had s'morgens nog wel eens dat hij gaf overgaf nu krijgt hij altijd 3x per dag eten en heeft nergens geen last meer van . die 3e voeding is wel s'avonds wat later. anders heeft het geen zin als je tussen 7 en 18;00 3x eten geeft.
bloed bij de ontlasting had je hond misschien harder en vaker zitten persen? zoals vaker gebeurt als ze aan de dunne zijn. dan kan er ook een adertje zijn gesprongen door het persen waardoor er bloed bij de ontlasting zit.
Vera
Vaste gebruiker

Nog even voor de duidelijkheid: het bloed in de ontlasting was in combinatie met diaree, eenmaal veel vorige week zondag, en een tweede keer, maar toen minimaal dinsdag. Verder is de ontlasting normaal, terug stevig. Het probleem (waar volgens mij toch samenhang mee is) is het gal overgeven. Idd. het mag niet chronisch worden, en nu, (want ik ben nog niet echt gewoon haar voeding in kleinere porties op te splitsen + er loopt nog een hond rond) bij een lege maag wordt er gal overgegeven. Niet veel, en na een korte tijd is ze terug helemaal normaal. Speelt, eet !!!
Ze is vier jaar, en ze is een Cairn Terrier. Volgens de da moet ik tijdelijk de voeding opsplitsen, maar wat is de oorzaak? Want het helpt wel degelijk dat de maag niet leeg wordt, maar dat is symptoombestrijding; er moet toch een reden zijn dat ze plots zo'n last heeft van de hoeveelheid gal in haar lege maag?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Vera schreef:Het probleem (waar volgens mij toch samenhang mee is) is het gal overgeven.
Waarom denk je dat er een samenhang is tussen hel gal opgeven en de diarree van vorige week?
Vera
Vaste gebruiker

Twee antwoorden ineens: onze honden eten droge brokken: van het merk Denkadag.
En ik denk dat er een verband is: omdat ze zondagavond de eerste keer die diaree had, en 's maandagsmorgen de eerste keer gal overgaf. De symptomen zijn zo goed als gelijktijdig begonnen.
Maar ik kan me dus ook vergissen :denken:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Vera schreef: En ik denk dat er een verband is: omdat ze zondagavond de eerste keer die diaree had, en 's maandagsmorgen de eerste keer gal overgaf. De symptomen zijn zo goed als gelijktijdig begonnen.
Gal komt uit de maag. Diarree komt door een verstoring in de darmen. Ik heb geen idee of dat wat met elkaar te maken zou kunnen hebben?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Rodi of duck. Carnibest is nog beter maat vrij duur.
Rodi uit de supermarkt en Carnibest ontlopen elkaar toch helemaal niet zoveel in prijs?
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Hier smuldier gehad (uit super markt) en dat ging prima. Alleen ging boris heel erge scheten laten dus zijn we moeten stoppen (je kapte bijna achterover als je het huis in liep en we zijn toch echt wel wat gewend). Nu hij weer terug is op de droge brokken gaat het prefect, maar boris moet wel zijn eten verdeeld krijgen in meerdere porties omdat hij het anders net als jouw hondje eruit gooit. Bij boris komt dat door zijn medicijn gebruik voor zijn HD. Bevalt hier heel goed, meerdere kleine porties geven. Geef het gewoon na de middag wandeling bv. en geef dat apart van je andere hondje (hou die dan zoet met een hondenkoekje ofzo)
Indianpepper
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Indianpepper »

Scooby schreef:
Vera schreef: En ik denk dat er een verband is: omdat ze zondagavond de eerste keer die diaree had, en 's maandagsmorgen de eerste keer gal overgaf. De symptomen zijn zo goed als gelijktijdig begonnen.
Gal komt uit de maag. Diarree komt door een verstoring in de darmen. Ik heb geen idee of dat wat met elkaar te maken zou kunnen hebben?
Ik snap ook niet helemaal wat je voor verband ziet..
het enige verband wat ik zie, is dat de symptomen gelijktijdig zijn begonnen... maar wat heeft dat met die droge brokken te maken?? of lees ik je bericht verkeerd? Want ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt...

Heeft ie trouwens nog steeds diarree en bloed erin? En geeft hij nog steeds gal over?
Want dat overgeven van gal is over het algemeen toch snel te verhelpen? en symptoombestrijding is toch ook verhelpen van het probleem in het geval van het gal overgeven?
Afbeelding
Pootje van Pepper en Indi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

evaellenjoan schreef: Diarrhee is niet goed
heel soms diarree hebben is niet slecht zelfs, het schoont het lichaam op :19:
is ook niet pertinent waar, van het vele dunne poepen kan er weleens bloed meekomen :19:
Gal ophoezen = slecht
Als ik een van mijn honden geen handje brokken geef voor ik ga slapen dan geeft hij 's ochtends ook gal over, gewoon lege maag overgeven.

Waar ik dus niet mee wil zeggen dat er niks aan de hand is, ik zou er wel mee naar de DA gaan, beter een keer teveel dan teweinig... maar om het zo te stellen hoe jij doet dat gaat me te ver.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Vera
Vaste gebruiker

Dank je voor al de reacties. En mijn conclusie... wel blijkbaar panikeerde ik te vlug door het opgeven van gal. Heb uit de verschillende reacties wel gemerkt, dat het meer voorkomt, en dat een extra handvol brokken het probleem kan oplossen. Het blijkt ook te helpen, geef haar nu direct 's morgens vroeg een mini-ontbijtje en we hebben al twee dagen geen overgevend hondje meer gezien. Ikke blij, en zij ook. :wink:
Mijn vertrouwen in onze da is hierdoor hersteld, want ik had eigenlijk geen zin op consultatie te gaan, als hij toch niet achter de oorzaak aan ging. Maar dat was blijkbaar niet nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”