Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Overstappen van brokken naar vers, hoe pak ik dat aan?
Moderator: moderatorteam
-
Murphybull
Overstappen van brokken naar vers, hoe pak ik dat aan?
Ik heb mijn honden altijd al op brokken gehad met daardoor gemengd 200 gram pens en een eetlepel zeewier.
Nu lees ik op dit forum steeds meer over het voeren van vers, wie kan me hier meer over vertellen?
Ik zou graag willen overstappen maar zou niet weten waar ik moet beginnen...
Hoe moet ik hiemee beginnen, waar is het verkrijgbaar, welke soorten zijn er en moet je zelf vitamines etc. nog toevoegen?
Welke hoeveelheid heeft een Bull Terriër ongeveer nodig per dag aan vers vlees of kvv?
Nu lees ik op dit forum steeds meer over het voeren van vers, wie kan me hier meer over vertellen?
Hoe moet ik hiemee beginnen, waar is het verkrijgbaar, welke soorten zijn er en moet je zelf vitamines etc. nog toevoegen?
Welke hoeveelheid heeft een Bull Terriër ongeveer nodig per dag aan vers vlees of kvv?
-
Ester&Lara
Ik denk dat je jezelf het beste kan aanmelden op een rauwvoer fora ( NRV of BARF)
Dit stukje heb ik destijds voor het Voernatuurlijk forum geschreven, misschien heb je er wat aan.
Hoe zet je jouw hond over van brok (of/naar kvv) naar NRV? Wat moet je beslist doen, en wat kun je beter achterwege laten?
Hieronder volgen een aantal dingen waar je op kunt letten.
Een gezonde hond kun je gewoon "cold turkey" overzetten van brok naar NRV (of KVV) Het is niet nodig om je hond eerst op KVV te zetten. Het mag natuurlijk wel, maar het is zeker geen vereiste. KVV- fabrikanten willen weleens beweren dat zelf samenstellen moeilijk is, en dat je jouw hond beter eerst op KVV kunt zetten. Zo hopen ze dat er een aantal mensen zijn, die blijven "plakken" bij hun KVV en niet meer willen NRV'EN. Hebben ze er immers weer klanten bij
Zorg dat je in het begin niet te kale botten geeft, of botten die wat moeilijker te verteren zijn op een ongetrainde maag. Een maag van een brokkenhond is erg lui, en de maag zal "moeten wennen" aan het feit, grote stukken rauw voedsel te kunnen verteren.
Rauw vlees (snijsels en orgaan) kun je vanaf het begin al zo geven, evenals rauwe pens en rauwe vis. Begin eerst met kleinere hoeveelheden
"Beginnersbotten" zijn alle delen van de kip. Hele kippen,vleugels,nekjes etc. Sla eerst de botjes goed plat met een hamer, als je een hond hebt die niet goed kauwt. Zeker het "bochtje" van kippenvleugels. Als je een hond hebt die goed kauwt, is platmeppen niet persé noodzakelijk.
Daarna kun je verdergaan met botten van bijvoorbeeld een kwartel,lam of konijn.
Als honden heel goed kauwen kun je in principe vanaf het begin al botten geven van alle dieren.
Geef nooit dragende delen van grote dieren aan je hond, deze zijn te hard, ook voor honden die al jaren NRV krijgen!
Verder heel belangrijk: Geef niet teveel rauw vlees ineens, dus bijv. geen kilo penslap aan een hond die niet gewend is aan rauw vlees, of die niet gewend is aan zo'n grote hoeveelheid voedsel. Je moet goed beseffen dat de maag getraind moet worden, om een grote hoeveelheid rauw vlees/botten te kunnen verteren. Langzaam kun je de hoeveelheid rauw vlees opbouwen. Als je plotseling zo'n grote hoeveelheid voedsel verstrekt, kan een hond een maagtorsie krijgen. Simpelweg, omdat de maag het niet gewend is.
Kort samengevat:
*KVV is niet persé nodig
*Een gezonde hond kun je "cold turkey" overzetten
*Begin met makkelijkere botjes (bijv. kip of kwartel)
*Laat je hond goed kauwen, en mep indien nodig de botjes plat
*Begin met kleinere hoeveelheden en bouw langzaam op
Succes, en schroom niet op je vragen te stellen op het forum!
Dit stukje heb ik destijds voor het Voernatuurlijk forum geschreven, misschien heb je er wat aan.
Hoe zet je jouw hond over van brok (of/naar kvv) naar NRV? Wat moet je beslist doen, en wat kun je beter achterwege laten?
Hieronder volgen een aantal dingen waar je op kunt letten.
Een gezonde hond kun je gewoon "cold turkey" overzetten van brok naar NRV (of KVV) Het is niet nodig om je hond eerst op KVV te zetten. Het mag natuurlijk wel, maar het is zeker geen vereiste. KVV- fabrikanten willen weleens beweren dat zelf samenstellen moeilijk is, en dat je jouw hond beter eerst op KVV kunt zetten. Zo hopen ze dat er een aantal mensen zijn, die blijven "plakken" bij hun KVV en niet meer willen NRV'EN. Hebben ze er immers weer klanten bij
Zorg dat je in het begin niet te kale botten geeft, of botten die wat moeilijker te verteren zijn op een ongetrainde maag. Een maag van een brokkenhond is erg lui, en de maag zal "moeten wennen" aan het feit, grote stukken rauw voedsel te kunnen verteren.
Rauw vlees (snijsels en orgaan) kun je vanaf het begin al zo geven, evenals rauwe pens en rauwe vis. Begin eerst met kleinere hoeveelheden
"Beginnersbotten" zijn alle delen van de kip. Hele kippen,vleugels,nekjes etc. Sla eerst de botjes goed plat met een hamer, als je een hond hebt die niet goed kauwt. Zeker het "bochtje" van kippenvleugels. Als je een hond hebt die goed kauwt, is platmeppen niet persé noodzakelijk.
Daarna kun je verdergaan met botten van bijvoorbeeld een kwartel,lam of konijn.
Als honden heel goed kauwen kun je in principe vanaf het begin al botten geven van alle dieren.
Geef nooit dragende delen van grote dieren aan je hond, deze zijn te hard, ook voor honden die al jaren NRV krijgen!
Verder heel belangrijk: Geef niet teveel rauw vlees ineens, dus bijv. geen kilo penslap aan een hond die niet gewend is aan rauw vlees, of die niet gewend is aan zo'n grote hoeveelheid voedsel. Je moet goed beseffen dat de maag getraind moet worden, om een grote hoeveelheid rauw vlees/botten te kunnen verteren. Langzaam kun je de hoeveelheid rauw vlees opbouwen. Als je plotseling zo'n grote hoeveelheid voedsel verstrekt, kan een hond een maagtorsie krijgen. Simpelweg, omdat de maag het niet gewend is.
Kort samengevat:
*KVV is niet persé nodig
*Een gezonde hond kun je "cold turkey" overzetten
*Begin met makkelijkere botjes (bijv. kip of kwartel)
*Laat je hond goed kauwen, en mep indien nodig de botjes plat
*Begin met kleinere hoeveelheden en bouw langzaam op
Succes, en schroom niet op je vragen te stellen op het forum!
Voorbeelden van wat je allemaal kunt geven
Schaap:
*Alle niet-dragende botten kun je geven als calciumbron, dus bijv. nek, ribben, schouderblad.
*Alle dingen die orgaanvlees zijn, ook lever.
*Pens
*Kop
*Spiervlees
Van lam kun je alle bovengenoemde items geven, daarnaast alle botten.
Geit/hert/ree:
*Alle niet-dragende botten kun je geven als calciumbron, dus bijv. nek, ribben, schouderblad.
*Pens
*Spiervlees
*Kop
Van geit (jong of volwassen) en van een jong hert/ree kun je alle bovengenoemde items geven, daarnaast alle botten.
Rund:
*Strot
*Kopvlees
*Snijlingen/spiervlees
*Pens
Van een kalf kun je alle bovengenoemde items geven, ook alle botten, inclusief staart.
Gevogelte:
In zijn geheel, eventueel inclusief veren die als ruwe vezel dienen.
Denk bij gevogelte aan: kip, eend, kwartel, parelhoen, fazant, eendagskuikens.
Konijn & haas:
*Alles kun je geven, ook compleet met haren en kop etc.
Overig:
Hamsters, ratten, cavia's etc. kan allemaal in zijn geheel gegeven worden. Van struisvogel is het spiervlees heel geschikt, de botten zijn eigenlijk te hard.
Vis:
Afhankelijk van de grootte van de vis, kun je deze in zijn geheel geven of de rauwe afvalproducten zoals koppen en filet. Ook de graten kun je probleemloos geven, deze "tellen" als bot. Een hele vis is een compleet prooidier, met orgaan, "spiervlees" en "bot".
*Zalm
*Wijting
*Tonijn
*Koolvis
*Sardines
*Makreel
*Ongepekelde haring
*Kabeljauw
*Tong
-
Ester&Lara
Merken KVV (compleet versvleesvoeding)
Hieronder vind je de meest voorkomende merken versvleesvoeding. Dit is een prima alternatief voor mensen die niet kunnen, willen of durven NRV'en. Het is uiteraard beter dan het voeren van welke commerciële droogvoeding dan ook, maar voor een optimale gezondheid verdient NRV'en de voorkeur. Er gaat niets boven een hond of kat die kan sleuren aan een lap vlees of zijn gebit en tandvlees kan sterken aan een vers bot.
www.diervoeding.com (voor smuldier en Stawi)
www.carnibest.nl
www.bibidiervoeding.nl
www.rodi-petfood.nl
www.energique.nl
www.prinspetfood.nl
www.ahv-breda.nl
www.ducknatuurvoeding.com
www.banditvoeding.nl
www.lupodiervoeding.nl
http://www.tolerant.nl
www.doggyfood.nl/index.html (Runner)
http://www.frosti-fit.de/NLindex.htm
www.kivo-petfood.nl/index-nl.htm
De meeste van deze merken hebben een assortiment voor zowel honden als katten.
Hieronder vind je de meest voorkomende merken versvleesvoeding. Dit is een prima alternatief voor mensen die niet kunnen, willen of durven NRV'en. Het is uiteraard beter dan het voeren van welke commerciële droogvoeding dan ook, maar voor een optimale gezondheid verdient NRV'en de voorkeur. Er gaat niets boven een hond of kat die kan sleuren aan een lap vlees of zijn gebit en tandvlees kan sterken aan een vers bot.
www.diervoeding.com (voor smuldier en Stawi)
www.carnibest.nl
www.bibidiervoeding.nl
www.rodi-petfood.nl
www.energique.nl
www.prinspetfood.nl
www.ahv-breda.nl
www.ducknatuurvoeding.com
www.banditvoeding.nl
www.lupodiervoeding.nl
http://www.tolerant.nl
www.doggyfood.nl/index.html (Runner)
http://www.frosti-fit.de/NLindex.htm
www.kivo-petfood.nl/index-nl.htm
De meeste van deze merken hebben een assortiment voor zowel honden als katten.
- RachelleAmericanBulldog
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl - Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
Murphybull
-
Ester&Lara
Als je KVV gaat geven dan staat de richtlijn op de verpakkingMurphybull schreef:Maar welke hoeveelheid vlees moet ik aanhouden voor honden rond de 25 kilo?
Zodat ik niet te veel of te weinig kan voeren, en hoeft er dan verder geen poederachtige vitamines over gestrooid worden?
Heb me inmiddels aangemeld op je forum
Indien je zelf wilt samenstellen geef je bij een volwassen hond gemiddeld zo'n 2,5% van het gezonde gewicht per dag.
En nee, extra toevoegingen zijn zeker niet nodig, variatie is het toverwoord!
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Overstappen van brokken naar vers, hoe pak ik dat aan?
Gewoon Het Bottendocument lezen en langzaam beginnen om rauwe voeding te geven. Google eens op BARF-faqs - daar is een schat aan informatie te vinden om op een veilige manier te beginnen met rauwe voeding.Murphybull schreef:Ik heb mijn honden altijd al op brokken gehad met daardoor gemengd 200 gram pens en een eetlepel zeewier.
Succes!
Ignit Bekken.
http://www.barf-natuurlijk.nl
- starfleet
- Erelid
Qua KVV kun je 20- 25 gram per kilo streefgewicht aanhouden voor een volwassen hond. Je ziet dan vanzelf of hij wat meer of minder moet hebben. Mijn hond krijgt momenteel 15 gram per kilo, maar eet ook nog wat andere dingen en is langzaam aan het afvallen.Murphybull schreef:Maar welke hoeveelheid vlees moet ik aanhouden voor honden rond de 25 kilo?
Zodat ik niet te veel of te weinig kan voeren, en hoeft er dan verder geen poederachtige vitamines over gestrooid worden?
Heb me inmiddels aangemeld op je forum
Anne
- Wilbert
- Vaste gebruiker
Ik heb onze Kane ineens omgezet op Carnibest en heb me gehouden aan 25 gram per kilo lichaamsgewicht. De eerste twee dagen heb ik er wat gekookt water over heen gedaan. Voor de rest geen problemen gehad; integendeel het is een hele andere, vrolijkere, energiekere en mooiere hond geworden.
Wat de hoeveelheid betreft, moet je hem gewoon in de gaten houden.
Succes
Wat de hoeveelheid betreft, moet je hem gewoon in de gaten houden.
Succes
-
Murphybull