Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Brokken of vers vlees
Moderator: moderatorteam
-
kirsten19
- geregistreerd lid
Brokken of vers vlees
Hallo,
Ik ben benieuwd waarom er zoveel op dit forum vlees voeren. Zelf voer ik mijn hond brokken en daar doet hij goed op. Mooie vacht en schone tanden.
Groeten Kirsten
Ik ben benieuwd waarom er zoveel op dit forum vlees voeren. Zelf voer ik mijn hond brokken en daar doet hij goed op. Mooie vacht en schone tanden.
Groeten Kirsten
-
heavenlysaints
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): St-Bernards en Engelse Bull-terrier
- Contacteer:
link naar ander forum is verwijderd, is niet toegestaan
We got rid of the kids, the dogs were allergic.

http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all

http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all
-
kirsten19
- geregistreerd lid
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- starfleet
- Erelid
Het leek mij het beste voor mijn hond. De samenstelling bevalt me beter en als ik een hond was zou ik ook veel liever lekker pens en vlees eten met regelmatig een andere smaak.kirsten19 schreef:Ja weet ikMaar ik bedoelde dat hij er goed uitziet en verder gezond is. Maar ik was benieuwd waarom mensen overstappen op vers vlees.
Anne
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Omdat het voor een hond en voor elk dier trouwens het beste en gezondste is om voeding te eten waarvoor hij gebouwd is, dus een carnivoor eet vlees en een herbivoor gras, even kort door de bocht. Verder vind ik (de meeste) brokken troep, vaak teveel graan en chemische toevoegingen. De goede brokken vind ik belachelijk duur en voor dat geld voer ik mijn carnivoren liever voeding waarvan ik precies weet wat ik ze geef, waar ze plezier aan beleven en wat biologisch gezien bij hun bouw en fysiologie aansluit.
Groetjes,
Fieke
Groetjes,
Fieke

- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
-
Reini
- Zeer actief
-
joline
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Omdat vers natuurlijk is, ik vindt in brokken veel te veel troep zitten. En daar komt bij dat ik 1 hond heb die gewoon niet goed tegen brokken kan, met als gevolg dat hij veel diarree had, veel spuugde, en ik onderhand iedere maand bij de dierenarts zat met hem. Sinds hij op vers staat, heeft hij geen diarree meer, en geen spugen meer. De enige keer dat ik bij de dierenarts zit, is voor de jaarlijkse inenting
En ook iets waardoor ik op vers sta: mijn honden eten nu met smaak, en dat was met brokken niet.
En ook iets waardoor ik op vers sta: mijn honden eten nu met smaak, en dat was met brokken niet.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
-
kanche
- Zeer actief
- Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik voer vers vlees (kvv, Carnibest) omdat mijn honden dit veel en veel grager eten dan brokken. Daarbij komt dat er in veel merken brokken allerlei chemische toevoegingen zitten waar ik niet op zit te wachten. Het is ook veel natuurlijker om een vleeseter ook vlees te geven, en geen geëxpandeerde "rommel".
Mijn honden zijn sinds ze Carnibest krijgen veel vrolijker, energieker en zien er perfect uit. Daarom dus!
Mijn honden zijn sinds ze Carnibest krijgen veel vrolijker, energieker en zien er perfect uit. Daarom dus!
-
WOEF!
- Zeer actief
vers vlees (duck) en barf (zelfsamengesteld rauw) waarom? omdat ik er van overtuigd ben dat rauw vlees en vers de beste voeding voor een hond is! en ik wil het beste voor mijn hond
in brokken zit veel troep waarbij ik eerst een woordenboek erbij moet pakken om uit te vinden wat het eigelijk is
mijn hond doet het aanzienlijk beter op vers dan op brokken! en vind het ook nog eens heerlijk
alleen dat zegt mij al genoeg.
stomme vergelijking maar ik zet hem tog even neer
:
je hebt ook zat mensen die er oke uitzien en die oud worden op patat en magnetron maaltijden.
zelf eet je tog ook liever vers en gezond?
in brokken zit veel troep waarbij ik eerst een woordenboek erbij moet pakken om uit te vinden wat het eigelijk is
mijn hond doet het aanzienlijk beter op vers dan op brokken! en vind het ook nog eens heerlijk
stomme vergelijking maar ik zet hem tog even neer
je hebt ook zat mensen die er oke uitzien en die oud worden op patat en magnetron maaltijden.
zelf eet je tog ook liever vers en gezond?
Groeten van "Woef" én Lianne
- Amber
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik voer uitsluitend Nrv of wel vers, en Kvv Ahv-Breda, en Carnibest
Waarom,, omdat als je weet wat er in brokken zit,,, Niet meer hoeft te eten en te drinken
En buiten dat, een hond is een Carnivoor dus vlees.
Mack heeft net weer een hele kip gehad , met inhoud en al.
Kost 1.99 bij de Aldi.
De meeste brokken zijn erg duur , en zeker als je ziet wat erin zit.
Hier komen er geen Brokken meer in.
Waarom,, omdat als je weet wat er in brokken zit,,, Niet meer hoeft te eten en te drinken
En buiten dat, een hond is een Carnivoor dus vlees.
Mack heeft net weer een hele kip gehad , met inhoud en al.
Kost 1.99 bij de Aldi.
De meeste brokken zijn erg duur , en zeker als je ziet wat erin zit.
Hier komen er geen Brokken meer in.
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
-
Ester&Lara
Helemaal mee eens. En verder geef ik liever geen doodgekookte voeding bomvol met granen en onnatuurlijke chemische toevoegingenien schreef:Belangrijkste reden is dat rauw voer, voer is wat bij dit diersoort [onze honden] hoort.
en dan het liefst in delen/stukken zodat ze er ook nog wat mee kunnen doen.
Ik geef dus 100% NRV ( Natuurlijke rauwe voeding )
-
Saremi
- Vaste gebruiker
Mijn honden werken in 20 sec een pond vlees weg, dus zegd me wel genoeg.
Ik geef ze nu twee weken vers voer en ze zijn helemaal opgeknapt.
Lopen niet meer overal te snaaien en mijn jongste hond is sinds 5 jaar eindelijk niet aan de diaree.
Zelfs mijn oudje is aan zijn tweede jeugd begonnen
Groetjes....saremi
Ik geef ze nu twee weken vers voer en ze zijn helemaal opgeknapt.
Lopen niet meer overal te snaaien en mijn jongste hond is sinds 5 jaar eindelijk niet aan de diaree.
Zelfs mijn oudje is aan zijn tweede jeugd begonnen
Groetjes....saremi
-
peerle
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Nova Scotia Duck Tolling Retriever - Aantal honden: 2
- Contacteer:
leuk dat je dat vraagt.
Ik denk dat veel mensen overstappen nadat ze merken dat hun hond het niet zo goed doet op brokken als ze hadden gehoopt. Dan gaan ze eens wat rondzoeken en vinden sites en forums waar over dingen als KVV, BARF, NRV en andere afkortingen wordt gepraat. Zo 'rollen' ze erin en gaan het eens uitproberen. Bij het overgrote deel van de mensen die dit doet posten ze even later op diverse fora positieve resultaten, hun hond heeft geen of minder last van bepaalde (al dan niet ernstige) ziektes.
Voor mij persoonlijk is het niet zo gegaan. Ik heb gewoon jarenlang brokken gegeven, de eerste jaren ook nog veel blikvoer (leek me smakelijker dan droge brokken) tot iemand me zei dat ze daardoor hun tanden minder gebruiken, dan voornamelijk brok.
Maar puur op toeval (ik was naar hondenforums aan het zoeken omdat ik graag wat over mijn hond wilde kunnen vragen aan anderen) ben ik in contact gekomen met BARF, vanaf het moment dat ik begon te lezen over rauwe, zelf samengestelde voeding ben ik enkele dagen aan het internet blijven plakken
wilde hier zo snel mogelijk zo veel mogelijk over weten. Na een week of 2 was ik zeker en haalde mijn eerste vleesbotten voor de hond in huis (kvv is hier niet zo te krijgen en ik wilde liever maar meteen zelf samenstellen).
Mijn hond is gewoon gezond geweest op die brokken, niet echt klachten buiten zo af en toe eens ziek.
Maar ik merkte toch een duidelijk verschil, zelfs met een gezonde hond, omdat het daarna pas opvalt hoeveel gezonder het nog kan. Mijn teef van toen 6 jaar veranderde:
- veel minder en minder stinkende poep (dus minder afvalstoffen)
- veel meer plezier in en zin om te gaan eten
- actiever buiten, rennen en spelen als een pup
- rustiger binnen, tevreden en kalm
- geen occasionele diarree meer (gebeurde zo toch eens in de 3 maanden)
enzovoort enzoverder. Die veranderingen kwamen natuurlijk pas volop na enkele maanden, toen het ontgiften voorbij was.
Blij dat je al geïnteresseerde vragen stelt, lees je dus gerust eens in zou ik zo zeggen !
Groetjes & een knuffel aan je hond,
Veerle
Ik denk dat veel mensen overstappen nadat ze merken dat hun hond het niet zo goed doet op brokken als ze hadden gehoopt. Dan gaan ze eens wat rondzoeken en vinden sites en forums waar over dingen als KVV, BARF, NRV en andere afkortingen wordt gepraat. Zo 'rollen' ze erin en gaan het eens uitproberen. Bij het overgrote deel van de mensen die dit doet posten ze even later op diverse fora positieve resultaten, hun hond heeft geen of minder last van bepaalde (al dan niet ernstige) ziektes.
Voor mij persoonlijk is het niet zo gegaan. Ik heb gewoon jarenlang brokken gegeven, de eerste jaren ook nog veel blikvoer (leek me smakelijker dan droge brokken) tot iemand me zei dat ze daardoor hun tanden minder gebruiken, dan voornamelijk brok.
Maar puur op toeval (ik was naar hondenforums aan het zoeken omdat ik graag wat over mijn hond wilde kunnen vragen aan anderen) ben ik in contact gekomen met BARF, vanaf het moment dat ik begon te lezen over rauwe, zelf samengestelde voeding ben ik enkele dagen aan het internet blijven plakken
Mijn hond is gewoon gezond geweest op die brokken, niet echt klachten buiten zo af en toe eens ziek.
Maar ik merkte toch een duidelijk verschil, zelfs met een gezonde hond, omdat het daarna pas opvalt hoeveel gezonder het nog kan. Mijn teef van toen 6 jaar veranderde:
- veel minder en minder stinkende poep (dus minder afvalstoffen)
- veel meer plezier in en zin om te gaan eten
- actiever buiten, rennen en spelen als een pup
- rustiger binnen, tevreden en kalm
- geen occasionele diarree meer (gebeurde zo toch eens in de 3 maanden)
enzovoort enzoverder. Die veranderingen kwamen natuurlijk pas volop na enkele maanden, toen het ontgiften voorbij was.
Blij dat je al geïnteresseerde vragen stelt, lees je dus gerust eens in zou ik zo zeggen !
Groetjes & een knuffel aan je hond,
Veerle
Groetjes van Veerle en een lek van Lucy en Seya !
Kleine schuurtongetjes van Isis en Anubis...
http://www.barf-vlaanderen.be/forum
Kleine schuurtongetjes van Isis en Anubis...
http://www.barf-vlaanderen.be/forum
- *Spike*
- geregistreerd lid
-
Mauyak
Ik vond/vind brokken ook prima,al onze honden zijn gezond oud geworden op brokken.Maar onze huidige honden aten zo slecht dat wij naar alternatieve hebben gezocht en uitkwamen op kvv.En de huidige honden gedijen goed op kvv,dus laten we het maar zo.Maar ik zeg ook heel eerlijk dat als ik over pakweg een jaar weer een hond erbij koop en die wil wel brokken eten dat ie dan misschien wel gewoon brokken van mij gaat krijgen.Ik ben dus niet tegen brokken.
-
Melanie 74
Dolina is nu 7 maanden en iheeft alleen KVV (energique en carnibest) gegeten in haar leven.
Het resultaat met haar zusje die na het verlaten van het nest op brokken is overgegeaan is toch wel dat Do beter ruikt. (Niet dus!)
Ze is vele maler energieker!
Tonnie (9 jaar) doet letterlijk een moord voor versvlees!!!!! Bij brokken blijft ze braaf voor haar bak zitten wachten tot ze mag eten, maar met versvlees kan ze zich niet beheersen
dat zegt mij genoeg.
Tosca is er ook wild van!
Plus dat ik ervan overtuigd ben dat versvlees gezonder is en beter wordt verteerd en geen massa in de maag wordt. Mijn angst voor een maagtorsie is toch aanwezig.
Het resultaat met haar zusje die na het verlaten van het nest op brokken is overgegeaan is toch wel dat Do beter ruikt. (Niet dus!)
Ze is vele maler energieker!
Tonnie (9 jaar) doet letterlijk een moord voor versvlees!!!!! Bij brokken blijft ze braaf voor haar bak zitten wachten tot ze mag eten, maar met versvlees kan ze zich niet beheersen
Tosca is er ook wild van!
Plus dat ik ervan overtuigd ben dat versvlees gezonder is en beter wordt verteerd en geen massa in de maag wordt. Mijn angst voor een maagtorsie is toch aanwezig.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik heb jarenlang met tevredenheid brokken gevoerd maar gaf al wel heel regelmatig rauwe botten.
Eenmaal op internet las ik steeds meer over rauw voer en heb allengs eens wat meer uitgeprobeerd wat nu resulteert in 2-3 dagen per week brokken en de rest rauw vlees,vis of waar ik maar de hand op kan leggen.
De honden vinden het heerlijk en zien er fantastisch uit,dus wat wil ik nog meer?
Eenmaal op internet las ik steeds meer over rauw voer en heb allengs eens wat meer uitgeprobeerd wat nu resulteert in 2-3 dagen per week brokken en de rest rauw vlees,vis of waar ik maar de hand op kan leggen.
De honden vinden het heerlijk en zien er fantastisch uit,dus wat wil ik nog meer?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
kirsten19
- geregistreerd lid
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik heb jaren brokken gevoerd omdat ik dacht dat het wel goed was. Ik voerde wel af en toe KVV en het viel me wel op wat een feest mijn honden dat altijd vonden.
Ik vond het wel vreemd dat al mijn vorige honden dood gingen aan kanker. Ik dacht: "Hoort zeker bij de ouderdom."
Tot 2 jaar geleden een van mijn honden van de ene op de andere dag doodziek werd. Na 9 maanden ellende is ze ingeslapen. Levercirrose. Geen dierenarts kon me vertellen hoe ze daar aan kwam. Langzame vergiftiging van binnenuit?
Dat was goed mogelijk. Maar waarvan dan?
Toen ben ik me gaan verdiepen in de inhoud van fabrieksvoer en ik vond het schokkend! Wat een onnatuurlijke troep! Voor mijn honden dus nooit geen brok meer.
Ik vond het wel vreemd dat al mijn vorige honden dood gingen aan kanker. Ik dacht: "Hoort zeker bij de ouderdom."
Tot 2 jaar geleden een van mijn honden van de ene op de andere dag doodziek werd. Na 9 maanden ellende is ze ingeslapen. Levercirrose. Geen dierenarts kon me vertellen hoe ze daar aan kwam. Langzame vergiftiging van binnenuit?
Toen ben ik me gaan verdiepen in de inhoud van fabrieksvoer en ik vond het schokkend! Wat een onnatuurlijke troep! Voor mijn honden dus nooit geen brok meer.
Groetjes van Charlotte

- Denise
- geregistreerd lid
Ik geef mijn honden liever vlees dan brokken.
Nu doen ze het nog op Rodi burgers en soms ander vlees omdat ik nog bij mijn vader woon en deze geen grote vriezer heeft (En dus niet veel kan inslaan
)
Ik merk aan mijn honden dat ze beter in hun vacht zitten, meer op gewicht zijn en Tracy wat energieker is!
Nu doen ze het nog op Rodi burgers en soms ander vlees omdat ik nog bij mijn vader woon en deze geen grote vriezer heeft (En dus niet veel kan inslaan
Ik merk aan mijn honden dat ze beter in hun vacht zitten, meer op gewicht zijn en Tracy wat energieker is!
Groetjes Denise, Tracy en Lotje!
- Amber
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier dus een soortgelijk verhaal, vanaf het moment dat Quest begon te tobben, ben ik me er meer in gaan verdiepen.Sjalot schreef:Ik heb jaren brokken gevoerd omdat ik dacht dat het wel goed was. Ik voerde wel af en toe KVV en het viel me wel op wat een feest mijn honden dat altijd vonden.
Tot 2 jaar geleden een van mijn honden van de ene op de andere dag doodziek werd. Na 9 maanden ellende is ze ingeslapen. Levercirrose. Geen dierenarts kon me vertellen hoe ze daar aan kwam. Langzame vergiftiging van binnenuit?Dat was goed mogelijk. Maar waarvan dan?
En helemaal toen we hem hebben moeten laten inslapen, zonder echt een duidelijk ziektebeeld, behalve dat zijn slijmvliezen al helemaal wit waren , overal in zijn mond en bij zijn ogen, er was geen stukje roze tandvlees meer te vinden,, conclusie waarschijnlijk ergens in zijn lijf een bloeding. Van bvb een tumor. Dit vond ik zo onbegrijpelijk , altijd een aktieve gezonde hond die nooit wat had,, alleen als ik dus terugkijk nu wel! extreme verharingen, luchten , hyperaktief,bij het minste wat ie at diaree,, en ga zo maar door. En toen ben ik er dus echt over gaan lezen, heb dagen niets anders gedaan, dan lezen over voeding op internet.
Vond het ook ontzettend schokkend wat ik heb gelezen! Eindconclusie, geen brokken er meer in hier!
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
- Lies en co
- Zeer actief
Waarom barf? Omdat als je luistert naar je hond, die je zelf het antwoord geeft.
Ik heb Dinah en Senne nog nooit met plezier brokken zien eten. Schrokken ja, maar eten? Nope... (schijnzwangerschap niet meegeteld)
Senne genietend van een halve kip en haar eerste stukje lams:

Dinah met een stukje lams:

En zeg nou zelf, zou jij dit niet voor je verjaardag willen?

Senne genietend van een halve kip en haar eerste stukje lams:

Dinah met een stukje lams:

En zeg nou zelf, zou jij dit niet voor je verjaardag willen?

- langehond1
- Zeer actief
-
Mauyak
Dat is altijd nog beter dan nooit geen vers.Ik heb ook lange tijd een combi gegeven nadat ik eerst 17 jaar brokken heb gevoerd.Toen een combi en nu staan de honden volledig op vers.Ik vond op een gegeven moment dat gecombineer te omslachtig en heb toen de keuze gemaakt en dat was 100% kvv.De honden waren het geloof ik wel met mijn keuze eens.langehond1 schreef:Je kan ook een combi geven van brokken en vers...hier krijgen ze een performance brok (30 eiwit/20 vet) en allerlei vers spul, afhankelijk van wat er is en waar we zijn.
L.