Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Raar vraagje...??

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Trici
Zeer actief
Contacteer:

Raar vraagje...??

Ongelezen bericht door Trici »

Beste mensen ik heb een vraag; ik snap er niets meer van;

Mijn hond doet een moord ( bij wijze van spreeeeeeken) voor een boterham met smeerworst; varkensvlees dus...

Nou lees ik verhalen over de ziekte van Ausjenky (schrijf k dat goed zo?? :roll: )
Ik lees dat die ziekte nie meer voorkomt in Nederland...

Kortom, ik lees te veel en weet te weinig (wat dit betreft)

Nu krijgt ie dit maar heeeel af en toe; gewoon eens als extraatje misschien hooguit 2 of 3 boterhammen per maand maar wil dit toch wel graag weten....

Groetjes, Patries
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Denk dat het op zich niet echt kwaad kan, zoals je schrijft valt het aantal wel mee. Van deze ziekte weet ik ook niet zoveel eigenlijk, behalve dat ik er van gehoord heb.

Mack krijgt ook wel eens wat ham of boterhamworst als ik over heb.
Het is natuurlijk alleen wel zo,, dat het geen natuurlijk voedingsmiddel is voor een hond.
Misschien kun je het vervangen voor een bot met merg erin ofzo.
of vervang de smeerworst voor runderrookvlees ,runderrolade of rosbief bvb.
Tis maar een idee.
Ik zal eens op het voernatuurlijk forum zoeken of er iets staat hierover.... :wink:
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Bij aujeski ligt het risico bij RAUW varkensvlees. Alles wat verhit is geweest (dus ook smeerleverworst) is vrij van aujeski.
Krijgt je hond op een dag eens wat "onverklaarbare" jeuk, denk dan wel als eerste aan deze boterham met smeerleverworst.
peerle
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door peerle »

Angelique25 schreef:Bij aujeski ligt het risico bij RAUW varkensvlees. Alles wat verhit is geweest (dus ook smeerleverworst) is vrij van aujeski.
Krijgt je hond op een dag eens wat "onverklaarbare" jeuk, denk dan wel als eerste aan deze boterham met smeerleverworst.
aha ! Ben je zeker ? Ik vraag me dit immers ook al een tijd af ...
Groetjes van Veerle en een lek van Lucy en Seya !
Kleine schuurtongetjes van Isis en Anubis...

http://www.barf-vlaanderen.be/forum
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

peerle schreef:
Angelique25 schreef:Bij aujeski ligt het risico bij RAUW varkensvlees. Alles wat verhit is geweest (dus ook smeerleverworst) is vrij van aujeski.
Over beiden ben ik zeker ja :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

peerle schreef:
Smeerleverworst is toch ook geschikt voor menselijke consumptie? Daar bij komt de ziekte van Aujeski niet meer voor in Nederland, dus als het varkensvlees van nederlandse varkens af komt, heb je zowiezo al geen probleem.
Cocochanel

Ongelezen bericht door Cocochanel »

Scooby schreef:
peerle schreef:
Smeerleverworst is toch ook geschikt voor menselijke consumptie? Daar bij komt de ziekte van Aujeski niet meer voor in Nederland, dus als het varkensvlees van nederlandse varkens af komt, heb je zowiezo al geen probleem.
---Om geen varkensvlees aan je hond te geven is niet zozeer vanwege ziekte van Aujeszki,maar meer om de volgende reden: omdat de varkens volgespoten worden

Dus in plaats van om aan je hond de varkens-smeerleverworst te geven...kun je beter kalfsleverworst geven...maar wel van een ambachtelijke slager,want een gewone kalfsleverworst van een supermarkt bevat/bestaat grotendeels toch weer uit varkensvlees/varkenslever.
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik denk dat er een heel scala aan levensmiddelen is waar jouw hond een moord voor zou doen :wink:

Toevallig is dat nu een boterham met leverworst, maar ik denk dat ie een boterham met kaas ook wel errug lekker zal vinden. Om maar wat te noemen.
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Cocochanel schreef:Dus in plaats van om aan je hond de varkens-smeerleverworst te geven...kun je beter kalfsleverworst geven...maar wel van een ambachtelijke slager,want een gewone kalfsleverworst van een supermarkt bevat/bestaat grotendeels toch weer uit varkensvlees/varkenslever.
Precies, kalfsleverworst is de oplossing, en niet vanwege de ziekte van Aujeszki, want dat klopt wat er al is geschreven, maar om evt. uitslag of jeuk te voorkomen.
Sjors doet er namelijk ook een "moord" voor, is echt het hoogtepunt van de ochtend, voor ons beide.
Gezellig samen ontbijten, Sjors zijn boterhammetje kalfsleverworst, en ik mijn boterham met kaas of.....
Cocochanel

Ongelezen bericht door Cocochanel »

Yv*nn schreef:Precies, kalfsleverworst is de oplossing, en niet vanwege de ziekte van Aujeszki, want dat klopt wat er al is geschreven...
---Idd...
Trici
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trici »

Okee dank jullie wel!! :ok:

Over op de kalfsleverworst dus :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”