Na zijn gebruikelijke enting moest hij ineens overgeven en wat er daarna gebeurde leek wel een scène uit een horrorfilm. Ineens zakt hij helemaal in elkaar, laat zijn urine en ontlasting lopen en reageert echt nergens meer op. Zijn ogen draaiden raar in zijn oogkassen en waren helemaal wit! De dierenarts schrok zelf ook en goddank waren we in de kliniek in Leeuwarden. Charley werd met spoed aan een infuus gelegd met een zoutoplossing en kreeg medicatie toegediend omdat hij waarschijnlijk allergisch reageerde op de enting, waar hij nooit eerder last van heeft gehad. De tien minuten die we zaten te wachten toen ze met hem bezig waren leken wel uren! Na de medicatie en het infuus kwam hij weer langzaam bij.
Eénmaal thuisgekomen ben ik gaan zoeken op internet en vond nog een aantal artikelen, over een bearded collie en een pup die ook zoiets hebben meegemaakt. Het schijnt heel soms voor te komen bij honden en meestal in combinatie met een rabiës enting, maar dat was bij ons niet het geval. Ook vond ik een reactie ergens op een site van de firma die de entstof leverd, Nobivac.
"De firma Nobivac was zo vriendelijk deze vraag te beantwoorden
1.5.1.2 Anafylactische reacties bij volwassen honden
Bij honden die na een (herhalings)vaccinatie snel verschijnselen van
shock vertonen is het wel oppassen geblazen. Bij dergelijke patiënten
is de kans op (acute) herhaling evident aanwezig. Een standaardprotocol
voor dit soort honden bestaat helaas niet. In ieder geval is het zinvol
om als de hond gerevaccineerd moet worden deze op te nemen en
intraveneus toepasbare, snelwerkende corticosteroïden / adrenaline*
bij de hand te houden, voor het geval het dier weer verschijnselen van
shock vertoont. Overwogen kan worden het dier voorafgaand aan de
vaccinatie corticosteroïden te verstrekken"
en deze reactie van het verhaal over de collie, excat dezelfde symptomen,
Afgelopen maandag 18 september werd mijn 15 maanden oude Beardie Yentle, nog geen 5 minuten na het toedienen van de jaarlijkse enting, onwel. Haar hartslag en ademhaling viel weg, het tandvlees werd wit en ze liet haar urine lopen. In eerste instantie werd gedacht dat zij stikte in een brokje omdat een gedeelte hiervan op de grond viel terwijl zij neerviel. Dit kwam echter door het verslappen van de spieren. Op dit moment gaat het goed met haar en is zij weer de vrolijke en ondeugende beardie zoals ze altijd was. We weten inmiddels wel dat we met de Bearded Collie op moeten passen met het toedienen van worm en vlooienmiddelen, narcose en andere medicijnen maar van de jaarlijkse inenting is voorzover ik weet nog niets bekend. De entstof die zij toegediend heeft gekregen was dezelfde als die zij vorig jaar zonder problemen had gehad en ook mijn 2 vorige beardies hebben deze vanaf 1998 zonder problemen gehad. Waarschijnlijk is niet de entstof maar de draagstof van deze enting veranderd waardoor deze heftige reactie is veroorzaakt. Mijn dierenarts probeert dit te achterhalen. Misschien is er iemand die weet waardoor dit kan komen? De entstoffen waren Vanguard 7 (DA2Pi) en ((CPV-Lepto) van de fabrikant Pfizer en Pneumodog Bb/Pl2 merial. Reacties van andere merken entstoffen mag ook. "
en deze reactie van iemand met een pup met dezelfde reactie op een ander forum en de reactie op dit bericht van een dierenkliniek
"Mijn Engelse Buldog-pup van 13 weken is vorige week
voor z'n laatste inenting naar de dierenarts geweest.
Ongeveer 1 minuut na die enting zakte m'n hondje
door z'n poten, liet z'n urine lopen en was spier-
wit in z'n snuit.
De dierenarts (die dit nog niet eerder had meege-
maakt) heeft zuurstof toegedient en een adrenaline-
spuit in een spier gegeven.
Na een tijdje was hij weer bij kennis en we zijn
dan ook weer naar huis vertrokken.
Nu is mijn vraag of dit vaker voorkomt en of de
hond daar iets aan overhoudt. Zal de kans bij
de jaarlijkse inenting groot zijn dat hij dit weer
krijgt?
antwoord: Bedankt voor uw vraag.
Zoiets komt gelukkig slechts heel zelden voor. Of hij dit volgende keer weer krijgt kan niemand voorspellen, maar het lijkt verstandig hem niet weer met precies dezelfde entstof te laten enten, niet omdat daaraan iets zou moeten mankeren, maar omdat de hond er mogelijk allergisch voor is.
Ik zou niet zo ver gaan dat u de hond helemaal niet meer laat enten, omdat u dan andere gevaren binnenhaalt. De entingen zijn tenslotte niet voor niets!"
Wie heeft er ook zoiets meegemaakt en wat doe je er nu aan als je hond in geent moet worden?