Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tandjes gevonden

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Anna*

Tandjes gevonden

Ongelezen bericht door Anna* »

In de mand, vandaag

Afbeelding

Ik weet niet met zekerheid van wie ze afkomstig zijn, maar het zet me wel te denken. Van de week hebben ze zeker een uur op een stuk ruggenmerg geknaagd, zal ik dat maar niet meer geven? Ze krijgen overigens niet vaak een hard bot, wel zachte, eetbare. Ik ben bang dat andere botten te hard zijn, hoewel ruggenmerg toch ook eetbaar is. Maar ik leg toch wel een verband tussen het verliezen van zomaar twee kiesje en het langdurig knagen op een bot. Of zou het daar niet aan liggen?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het is een kiesje.
Kan je niet in de bekkies van de honden kijken wie er wat mist?

(ik weet de leeftijden van de honden niet, maar is er eentje bij die nog kiezen moet wisselen?)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Anna*

Heb ik geprobeerd, maar dat is moeilijk. Ik denk dat bij Franse bullen het gebit zich moeilijker laat controleren dan bij langsnuiten. Het is een en al lip en tandvlees en daartussenin zitten ook nog tanden en kiezen. Ik word er eerlijk gezegd geen wijs uit.

Alle hondjes zijn al volwassen, dus wisselen is het niet. Ik vermoed dat het Bambi d'r kiesjes zijn omdat zij in de mand lag toen ik ze vond, maar eigenlijk vind ik het ook niet zo heel belangrijk van wie ze zijn. Ik vraag me alleen of of ik ze maar beter niet meer kan laten knagen op vrij harde botten of dat het een andere oorzaak kan hebben.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Honden en botten knagen hoort eigenlijk gewoon bij elkaar toch? :wink:
Hij ziet er helemaal niet verrot of zo uit, maar het lijkt alsof hij is afgebroken......
Dat zou betekenen dat de wortel er nog in zit.
Moet dat er niet uitgehaald worden dan?
Bij mensen gaat zo'n achtergebleven wortel vaak heel vervelend doen. :denken:
En dan moet je toch weten van wie het is :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik zie ook een hele wortel en een halve..zou het toch even laten nakijken als ik jou was, kan idd heel vervelend zijn, zo'n stuk achtergebleven wortel :wink:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Anna Penta schreef:maar eigenlijk vind ik het ook niet zo heel belangrijk van wie ze zijn. Ik vraag me alleen of of ik ze maar beter niet meer kan laten knagen op vrij harde botten of dat het een andere oorzaak kan hebben.
Het lijkt me toch wel belangrijk om te weten welke hond zomaar kiezen verliest. Dat hoort namelijk niet te gebeuren bij gezonde honden met een gezond gebit, ook niet als ze op een hard bot geknaagd hebben.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik denk dat het meer aan het kiesje dan aan het knagen ligt. Dat kiesje moet al losgezeten hebben, misschien door tandvleesproblemen?

Anne
Anna*

Daar had ik nog niet aan gedacht, aan die nog vastzittende wortel. Bedankt, ik ga het uitzoeken!

En ook bedankt voor de overige reacties. Idd zal het meer met de kiesjes dan met het bot te maken hebben denk ik nu.
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Ik zal het idd even na laten kijken. Het verliezen van tanden en kiezen kan een medische oorzaak hebben.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

En het kan zowiezo handig zijn om ze te leren dat je afentoe in hun bekjes kijkt(doe ik met mijn groters ook)kun je het in de gaten houden en als je het afentoe oefend met beloning vinden ze het ook niet vervelend al het een keer echt nodig is :19:
Ik hoop dat het meevalt met het gebitje, maar als er echt een puntje in de kaak is achter gebleven :N: moet het er misschien nog uit ofzo :denken:
Snorko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriers
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Snorko »

ja laat even weten hoe het afloopt,of de achtergebleven wortel er uit moet ,ben wel benieuwd mijn Boston had laats ook een afgebroken kies,hij is ook een enorme kluiver,hij heeft ook enorme dikke wangen,pure spieren van het kauwen,op shows zeggen ze altijd dat zn wangen te dik zijn maar ja.... :denken:
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Wat een mooi ding is dat Martijn! Ik wist wel dat honden lange wortels hadden, maar zo lang :N:

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Snorko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriers

Ongelezen bericht door Snorko »

FranseBulldoggen en BostonTerriers hebben geen ''normale'' hondenkop,de tanden staan vaak ook schots en scheef.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:Ik zou me lam schrikken als ik zomaar een kies vond. Ik zou direct naar de dierenarts gaan. Die ene kies zou me een rotzorg zijn..ik vind de oorzaak belangrijker. Een hond hoort niet zomaar een kies te verliezen..ook niet bij het kluiven. :roll:

Ik vind de wortels trouwens best wel kort. Misschien heeft het daar mee te maken.

Bij een normale hondenkop ziet het er ongeveer zo uit.

Afbeelding
wat een duidelijke foto :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Anna*

Mijn dierenarts adviseerde het lekker zo te laten. Ze zegt dat de kans dat er wat gebeurt klein is, en dat de wortels anders vanzelf wel wegrotten. Zo nodig wat kamillethee geven. Zelf doet ze ook niets aan uitgevallen tanden bij haar honden. En narcose is ook niet alles, zei ze. Ze schrok er trouwens niet van dat er zomaar een kies was uitgevallen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”