Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

makkelijker ontlasten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

makkelijker ontlasten

Ongelezen bericht door malinois »

Ik weet eigenlijk niet waar ik dit neer moet zeggen, want echt medisch is het ook niet maar dit lijkt me de beste plek. (Zo niet dan zie ik wel waarheen het verplaatst wordt :mrgreen: )
Wat kun je een hond door z'n eten geven om wat makkelijker te ontlasten? Het gaat om mijn dober. Hij heeft een perfecte drol alleen door z'n nek en rug (nekhernia) kan hij niet echt drukken om te poepen wat tot gevolg heeft dat hij wegloopt met een spoor drolletjes achter hem aan :N: Het is zeker niet overdreven hard, gewoon een goede stevige drol. Ik zoek dus eigenlijk iets wat NIET de drol zelf zachter maakt maar iets wat het een beetje 'smeert' zodat het wat makkelijker gaat.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

zalm of vis olie :wink:
maanbo
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door maanbo »

een lepeltje zalmolie of zonnebloemolie door het eten misschien als hij niet te gevoelig is
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Daar is ze weer :mrgreen: Ik ben nog steeds een voorstander van Isogel, mijn DA trouwens ook!
Afbeelding
piep

Ongelezen bericht door piep »

tja heb momenteel hetzelfde probleem en eet al dagelijks vis en die omega capsules, lijnzaad en laksavitalcapsules. en nog is het een strijd want inderdaad de substantie is goed, het eruit krijgen is het probleem want dat doet pijn. ik had lactulose van de ha maar daar kreeg ik krampen van. dus ik drink me te pletter aan water en eet veel vezels. verders zou ik het niet weten, ik wil zelf i.i.g niks waardoor de darmen lui worden, want ooit ga ik toch weer kunnen persen :19:
piep

Ongelezen bericht door piep »

Femia schreef:Daar is ze weer :mrgreen: Ik ben nog steeds een voorstander van Isogel, mijn DA trouwens ook!
wat is dat wat doet het en is het ook voor mensen?
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Isogel:

is een voedingssupplement in poedervorm. Het is samengesteld uit Isphaghula Husk 90%, Sodium metabisulphite E 223, E 127, methyl 4 hydroxybenzoaat E 218, propyl 4 hydroxybenzoaat E 216. Isogel is glutenvrij en heeft geen calorische waarde.

Het wordt gebruikt ter ondersteuning van de behandeling van zowel constipatie als diarree. Isogel zorgt voor een natuurlijk evenwicht en een optimale werking van het darmkanaal. Gebruik Isogel niet bij buikpijn, braken, obstructies van de darmen.

Doordat ispaghula granulaat oplost in water, wordt een gel gevormd die in de darm water bindt. Bovendien wordt water ook op indirecte wijze gebonden door de afbraak van de Isogel vezels in het colon door de aanwezige darmbacteriën. Door de afbraak van grotere moleculen tot vele kleinere, neemt in de darm de osmotische waarde toe, waardoor een groter watervasthoudend vermogen wordt bereikt. Hierdoor vermeerdert de faecale massa en wijzigt de consistentie van de faeces. Isogel reguleert de darmpassagetijd: door de toename van de hoeveelheid faeces vergroot de inhoud van de darmen, dit stimuleert de spieractiviteit en verbetert de spiertonus en de peristaltiek van de darmwand. Isogel kan op deze wijze niet alleen lange passagetijden verkorten bij dieren die aan constipatie lijden, maar kan ook de erg korte passagetijd verlengen bij patiënten met diarree.

Dus in het kort gezegd: Isogel wordt niet geabsorbeerd, maar zorgt in de darmen voor het vasthouden van vocht waardoor de faecesbulk vergroot wordt. Dit stimuleert de natuurlijke darmperistaltiek. Isogel zorgt voor de natuurlijke, eigen balans van de darmen en houdt de faeces soepel. Daarom is Isogel geschikt als ondersteuning van de behandeling van constipatie, bijvoorbeeld ten gevolge van anaalklierverwijdering (honden), perineaalhernia of haarballen (katten), maar ook ter ondersteuning van de behandeling van diarree.

Isogel moet oraal toegediend worden. In verband met grote individuele verschillen moet de dosering per individu worden aangepast. De gemiddelde dosering bij de hond is: 2 tot 5 theelepels 1 tot 2x daags met het voer mengen. Er moet altijd voldoende vers water zijn.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Femia
Zeer actief
Contacteer:

piep schreef:
Femia schreef:Daar is ze weer :mrgreen: Ik ben nog steeds een voorstander van Isogel, mijn DA trouwens ook!
wat is dat wat doet het en is het ook voor mensen?
http://www.fidin.nl/index.cfm?object=re ... uctid=2015

Volgens mij zou er zoiets ook voor mensen moeten bestaan, maar ik heb het nooit gezien. Het is een soort Agar Agar (gelantine)
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Ik zou dan toch eerst iets natuurlijkers proberen, zoals zalm- of zonnebloemolie.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Max heeft isogel gebruikt voor en nadat z'n perineale hernia geopereerd was (2x) en dat hielp wel.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Levi heeft ooit eens Isogel gehad toen ze haar complete loopsheidherenonderbroek opgegeten had. (Dat hielp toen overigens niet.)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Scooby schreef:Levi heeft ooit eens Isogel gehad toen ze haar complete loopsheidherenonderbroek opgegeten had. (Dat hielp toen overigens niet.)
:denken:
Ben een voorstander van olijfolie. Halve eetlepel ong. Even uitproberen welke hoeveelheid het best werkt.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

alma2 schreef:
Scooby schreef:Levi heeft ooit eens Isogel gehad toen ze haar complete loopsheidherenonderbroek opgegeten had. (Dat hielp toen overigens niet.)
Tja, de loopsheidsbroekjes die je in de dierenwinkel kunt kopen, zijn niet bepaald geschikt voor een kont van een dog. Dus hebben onze teven een herenonderbroek aan als ze loops zijn. Gat er in knippen voor de staart en het past prima. :wink:
alm@
moderator

Scooby schreef:
alma2 schreef:
Tja, de loopsheidsbroekjes die je in de dierenwinkel kunt kopen, zijn niet bepaald geschikt voor een kont van een dog. Dus hebben onze teven een herenonderbroek aan als ze loops zijn. Gat er in knippen voor de staart en het past prima. :wink:
'
Ik stond er even vreemd van te kijken, dank voor de uitleg :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

:N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

thanks allemaal :ok: ik denk dat ik eerst id. het natuurlijkste probeer dus de zalm-, vis- of zonnebloemolie...
mocht dat niet voldoende werken ga ik voor de Isogel.
Liesbeth, bedankt voor de uitleg :ok:
Afbeelding
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Scooby schreef:
alma2 schreef:
Toch wel een Calvin Klein dan, mag ik hopen :mrgreen:

sorry, tijd voor m'n pilletje denk ik :smile:
Laatst gewijzigd door Ari@ne op 12 jan 2007 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Teckelgek schreef:
Scooby schreef:
alma2 schreef:
Toch wel een Calvin Klein dan mag ik hopen :mrgreen:
Woehaha, nee gewoon van de Zeeman! :mrgreen:
Ari@ne

Scooby schreef:
Teckelgek schreef:
Scooby schreef:
alma2 schreef: :denken:
Toch wel een Calvin Klein dan mag ik hopen :mrgreen:
Woehaha, nee gewoon van de Zeeman! :mrgreen:
Nou zeg, dat valt me van je tegen :19: :wink:
alpenmastif
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door alpenmastif »

ik ook castor krijgt ,t wel ,s als ie moeite heeft te drukken.
alm@
moderator

malinois schreef:thanks allemaal :ok: ik denk dat ik eerst id. het natuurlijkste probeer dus de zalm-, vis- of zonnebloemolie...
mocht dat niet voldoende werken ga ik voor de Isogel.
Liesbeth, bedankt voor de uitleg :ok:
Hoop dat het helpt, lijkt me een pijnlijk gebeuren een nekhernia :jank: vooral als je je behoefte kwijt moet.
Afbeelding
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Ik geef Dazzle altijd een klein beetje gekookte melk, word het net ff wat zachter van.
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik voorzie dat de olie hooguit een paar dagen helpt - vet is immers perfect verteerbaar voor honden, dus eenmaal hun darmen er qua vertering op ingesteld zijn hou je echt geen moleculetje olie meer over eens de ontlasting in de endeldarm zit.

maar goed, baat het niet dan schaadt het niet.

die isogel lijkt me wel wat, de menselijke variant is me goed bekend en totaal onschadelijk en goed werkzaam.
Weet jij de naam voor de menselijke variant? Zelf heb ik er ook vaak aan lopen denken om het voor mezelf te kopen, maar ik weet niet hoe het heet.
Afbeelding
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:

duphalac - dat is een suikeroplossing waarvan het type suiker niet opgenomen wordt door de darm, waardoor je ook datzelfde osmotische effect krijgt als hierboven vermeld bij de isogel :wink: .
Dank je, ik zal er over gaan lezen op internet.
Afbeelding
Cocochanel

Ongelezen bericht door Cocochanel »

Voor makkelijker(soepeler) ontlasten en als je het niet vaak hoeft te geven dan kun je best vloeibare parafine geven en die kun je bij je DA kopen...
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Van de week moest ik naar de da voor oa mijn konijnen. Nanni heeft al die tijd last gehad met poepen, sla olie en dergelijke hielpen maar beetje.
Aangezien ik er toch was, heb ik ernaar gevraagd.

Eerlijk, het is ploep en het is eruit :cheer: :cheer: Ik (en Nanni) zijn heeeeel blij ermee :cheer:
Femia
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
Van de week moest ik naar de da voor oa mijn konijnen. Nanni heeft al die tijd last gehad met poepen, sla olie en dergelijke hielpen maar beetje.
Aangezien ik er toch was, heb ik ernaar gevraagd.

Eerlijk, het is ploep en het is eruit :cheer: :cheer: Ik (en Nanni) zijn heeeeel blij ermee :cheer:
Zie je wel? En het is ook een middel wat je kan gebruiken als de hond diarree heeft. Dubbele funktie dus.
Ik heb altijd 2 dingen in huis, rijst en Isogel.
De diarree van Harrie vorige week was ook in 1 dag over.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Voor diaree gebruik ik okugest :ok:
Ari@ne

jidde schreef:Voor diaree gebruik ik okugest :ok:
Ik ook :ok:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Teckelgek schreef:
jidde schreef:Voor diaree gebruik ik okugest :ok:
Ik ook :ok:
Ik gebruik eigenlijk nooit iets tegen de diarre. Als ze het al hebben, gaat het vaak vanzelf wel weer over.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”