Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bloedneus, Uitslag: Geen schimmelinfectie pag. 40

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ahhhhhhh shit Reini :jank:
Nu nog geen zekerheid :(:

Ik hoop dat de CT-scan echt op korte termijn zal kunnen, want dit is zenuwslopend.

Hou je goed meis :knuffel1: en geef je ventje een mega dikke knuffel...
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Tsja, wat moet ik nog zeggen. Ik had dit echt niet verwacht, net zoals jij. Het blijft maar tegenzitten.

Ik kan bijna geen Nederlandse teksten vinden over een schimmel in de voorhoofdsholte. Maar wat ik ervan begrijp (ook uit Engelse teksten) is dat er dan een operatie volgt om de schimmel er uit te halen.

Ik hoop dat je snel kunt komen voor een CT scan zodat er eindelijk een diagnose gesteld wordt met een bijbehorende behandeling.

Nog even een virtuele knuffel :knuffel1:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

yamie schreef:verdomme reini :(:

wat naar allemaal, nu weer die onzekerheid en wachten.

hoe is vegas zelf nu? heeft hij ook nog een bloedneus gehad?
Vegas slaapt nog steeds erg veel en heeft een gigantische snotneus waar soms bruine uitvloeiing uitkomt maar geen bloed meer gelukkig.

Het is echt verrekte k*t, kl*te en meer van dat soort krachttermen :evil: De onzekerheid is het ergste en totdat er niks gebeurd zit er iets in Vegas zijn hoofd/holte wat hem ziek maakt en wat steeds erger wordt :(:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Inge O schreef:ai, reini, dit zat niet in de planning natuurlijk :knuffel1: .
voel jezelf niet te vreselijk gefrustreerd als je er niet in slaagt de ct op korte termijn te krijgen, of het nu humane of dierengeneeskunde is, de wachtlijsten zijn een ellendige realiteit.
je zou wel kunnen vragen of je verwittigd kan worden als iemand onverwachts uitvalt, als jij je relatief makkelijk zou kunnen vrijmaken zou je dan misschien ergens tussenin kunnen? heb ik voor mezelf vorig jaar ook zo kunnen regelen :wink: .
Dat is een heel goede tip :ok: Aan de reacties hier in het topic zie ik dat de meeste de ervaring hebben dat het op korte termijn kan dus ik wacht even de internist af. Als ik hem spreek geef ik dat meteen door!
Afbeelding
Prisje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Prisje »

Wat vreselijk voor die arme Vegas en voor jullie ook natuurlijk inderdaad die onzekerheid is het ergste, ik hoop echt dat we gaat, sterkte ermee.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Reini schreef:

Vegas slaapt nog steeds erg veel en heeft een gigantische snotneus waar soms bruine uitvloeiing uitkomt maar geen bloed meer gelukkig.

Het is echt verrekte k*t, kl*te en meer van dat soort krachttermen :evil: De onzekerheid is het ergste en totdat er niks gebeurd zit er iets in Vegas zijn hoofd/holte wat hem ziek maakt en wat steeds erger wordt :(:
Ja, die onzekerheid is echt zwaar klote :jank: en het niets kunnen doen, geen actie kunnen ondernemen om je ventje beter te maken.

Sterkte meis :knuffel1:
Ik hoop echt dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Reini schreef:

die krachttermen zijn wel op z'n plaats ja :(:

bah, die onzekerheid en gewoon moeten afwachten.. ik hoop en duim voor jullie dat er snel zekerheid komt en ook een oplossing.

sterkte Reini, dit moet erg zwaar zijn... :wink:
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Die onzekerheid is het meest vreselijke wat er is.
Ik hoop dat je toch binnen niet al te lange tijd terecht kunt.
Moeilijk voor je, ik wens je heel veel sterkte en knuffels voor Vegas!
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Stang schreef:
Ja, die onzekerheid is echt zwaar klote :jank: en het niets kunnen doen, geen actie kunnen ondernemen om je ventje beter te maken.

Sterkte meis :knuffel1:
Ik hoop echt dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt!
Het wordt ook steeds erger :jank: Het ging van mogelijk ongewenst voorwerp naar schimmelinfectie (die toen nog niet zo erg leek) naar misschien een tumor, naar hele vervelende behandelingen en nu zijn we weer terug aan het begin... we weten niks. Het kan nog steeds een tumor zijn, het kan nog steeds een schimmelinfectie zijn. We zijn er niet meer vroeg bij want de neusuitvloeiing is een oorzaak van mogelijk dus een schimmelinfectie in de voorhoofdholte die er al veel langer zit dan wij weten.
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

al die onzekerheid is slopend :knuffel1: , ik hoop dat je snel terecht kan voor de scan.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ellyenrob »

Jeemig zeg, pffff heb je eindelijk de uitslag en nu moet nog weer wachten :jank: .
Ik wens je ook veel sterkte want onzekerheid is vreselijk.
Er wordt hier heel hard geduimd dat jullie heel snel voor een scan naar Utrecht kunnen.
Elly
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Ik viel dus ook even stil aan de telefoon..... :(:
En weet nog niet goed wat te zeggen. Dit is wel zo'n k*tzooi !
Ik hoop dat de CT-scan heel snel plaats vindt en dat er verdorie nu eens duidelijkheid komt. De duimen draaien hier !
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

G*dver zeg! Er is een kliniek in NL die ook een apparaat heeft, maar kan natuurlijk even niet op de naam komen. Zitten in het midden van het land dacht ik en ze zijn de enige op Utrecht na. In Belgie zitten er ook twee:

http://www.causus.be/index.cfm?Id=71&Rubr=3

http://www.anubis-vet.com/dynamic/rondl ... php?lng=nl

Verder zou je in de reguliere ziekenhuizen rond kunnen vragen. Ik weet dat Groningen het ook doet. Ik kijk ondertussen naar het adrs van de NL kliniek. Sterkte meid!
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Gevonden, het betreft alleen een MRI--scanner:

MRI (Magnetic Resonance Imaging) is een beeldvormingstechniek die zeer waardevolle informatie geeft over allerlei structuren in het lichaam, die met andere beeld-vormende technieken (röntgenfoto, echo) niet zichtbaar kunnen worden gemaakt. Te denken valt hierbij aan zeer gedetailleerde beelden van hersenen en ruggenmerg, maar ook van kraakbeen, de botten, diverse buikorganen, banden en pezen in en rond gewrichten, enz. enz. Bovendien kan met behulp van MRI het verschil tussen normaal en ziek weefsel goed worden gezien. Dit alles zónder gebruik te maken van schadelijke straling (zoals bij röntgenfoto en CT-scan)!

http://www.dierenkliniekdenheuvel.nl/si ... mri_1.html
Laatst gewijzigd door Hutsje op 10 jan 2007 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Vreselijk zeg, wat een klote bericht.
Hier had denk ik niemand op gerekend.
En je had je al helemaal voorbereid op die schimmel Reinie, wat een domper moet dit zijn.

Heel veel sterkte en een dikke knuffel voor Vegas en jou!
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Shit Reini

Ik kan alleen maar zeggen dat ik hoop dat de CT snel gemaakt wordt. Onzekerheid is vreselijk.
:pop:
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

He shit Reini :(: Nou weet je nog niks. Ik hoop dat je snel een afspraak hebt voor een scan en dat er dan iig duidelijk wordt wat er aan de hand is met je mannetje :jank:

Sterkte en geef Vegas maar een knuffel van mij :knuffel:
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Reini
Zeer actief

Hutsje schreef:Gevonden, het betreft alleen een MRI--scanner:

MRI (Magnetic Resonance Imaging) is een beeldvormingstechniek die zeer waardevolle informatie geeft over allerlei structuren in het lichaam, die met andere beeld-vormende technieken (röntgenfoto, echo) niet zichtbaar kunnen worden gemaakt. Te denken valt hierbij aan zeer gedetailleerde beelden van hersenen en ruggenmerg, maar ook van kraakbeen, de botten, diverse buikorganen, banden en pezen in en rond gewrichten, enz. enz. Bovendien kan met behulp van MRI het verschil tussen normaal en ziek weefsel goed worden gezien. Dit alles zónder gebruik te maken van schadelijke straling (zoals bij röntgenfoto en CT-scan)!

http://www.dierenkliniekdenheuvel.nl/si ... mri_1.html
De internist vertelde dat een MRI scan een mogelijkheid is (omdat ik liever niet naar Utrecht wil) maar dat een CT scan beter is dus dan wordt het gewoon Utrecht en maar hopen dat ze er snel tijd voor hebben :wink: en als het echt lang duurt kan ik misschien nog wel naar België.

Bedankt voor de uitzoekerij :ok:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

MoniqueDM schreef:Vreselijk zeg, wat een klote bericht.
En je had je al helemaal voorbereid op die schimmel Reinie, wat een domper moet dit zijn.

Het is echt een heel flinke domper en dat is dan nog heel zacht uitgedrukt :(: Ik kan ook niet zoveel informatie vinden over schimmel in de voorhoofdsholte :19:
Afbeelding
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Wat een rotbericht Reini. Heel veel sterkte voor jullie alledrie..
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Oh, dit is echt balen. Een bevestiging van een schimmelinfectie is ook niet leuk, maar op nog meer onzekerheid zit je helemaal niet te wachten.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je gauw bericht krijgt. Als je maar vast een datum hebt, dan heb je weer iets om naar toe te leven.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Reini schreef:
MoniqueDM schreef:Vreselijk zeg, wat een klote bericht.

Het is echt een heel flinke domper en dat is dan nog heel zacht uitgedrukt :(: Ik kan ook niet zoveel informatie vinden over schimmel in de voorhoofdsholte :19:
Reinie, ik heb hier nog wat gevonden op de site van WHG Dierenartsen. Misschien is het mogelijk dat de schimmel vanuit de neus zich via de holtes uitbreidt naar de voorhoofdsholte.
Ik heb expres de naam van de arts die dit stuk heeft geschreven erbij gekopieërd, misschien kun je eens contact met haar opnemen om iets meer duidelijkheid te krijgen:

ASPERGILLOSE – SCHIMMEL IN DE NEUS

Drs. Elly Ebbens, dierenarts, verbonden aan WHG Dierenziekenhuis Rotterdam, Pascalweg 4, 3709 JP Rotterdam; T 010 – 492 51 51; www.whgdierenartsen.nl

N.B.
Onze hand-outs worden vervaardigd aan de hand van niet alleen wetenschappelijke literatuur, maar ook van onze eigen inzichten op grond van persoonlijke ervaringen. Daarom kan de informatie voor een deel afwijken van de gangbare literatuur.

INLEIDING
De neus is het begin van de ademweg met als functie het zuiveren, het bevochtigen en op temperatuur brengen van de ingeademde lucht.
Reiniging van de ingeademde lucht vindt plaats doordat de lucht langs een kleverige slijmlaag in de neus strijkt.

Een andere belangrijke functie van de neus is het herbergen van het reukzintuig van de hond.
Door aanwezigheid van een virus, bacterie, schimmel, poliep, tumor of een allergische reactie kan de neus minder goed functioneren. Er kan er een rhinitis (neus-ontsteking) ontstaan. Ongeveer 12 tot 34% van de chronische neusontstekingen wordt veroorzaakt door een schimmel. We noemen dit een mycotische rhinitis.

MYCOTISCHE RHINITIS
Mycotische rhinitis (neusontsteking door een schimmel) kan veroorzaakt worden door Aspergillus of Penicillium.
De aandoening wordt meestal bij honden gezien en soms bij de kat. Vaak ligt er een andere neusaandoening aan ten grondslag waardoor met name Aspergillus de kans krijgt om pathogeen (ziekteverwekkend) te worden.
In een normale neusflora kan namelijk vaak ook Aspergillus aangetroffen worden.

SYMPTOMEN
Aspergillus kan chronische neusontsteking bij honden van alle leeftijden veroorzaken. Bij jonge reuen ziet men de aandoening echter het meest. De symptomen zijn vaak beperkt tot één neusholte maar soms kan het ook beiderzijds voorkomen. Doorgaans ziet men een continue overvloedige mucopurulente (pus-achtige) uitvloeiing waarbij soms bijgemengd bloed zichtbaar is.
De hond is regelmatig aan het niezen. De neus is pijnlijk bij aanraking. Op de neusspiegel, om de neusopening zijn vaak korsten en zweertjes zichtbaar. Tevens wordt vaak depigmentatie (ontkleuring) van de neusspiegel gezien. Indien de ontsteking enige tijd bestaat, behoort ook een zekere mate van malaise tot de symptomen, de hond voelt zich dan beroerd. Pijn en mogelijk ook een uitbreiding van de infectie naar de sinus frontalis (voorhoofdsholte) zijn mogelijke oorzaken van dit ongemak. Bij mycotische rhinitis ziet men zelden long klachten.

Depigmentatie en ulceratie van de neusspiegel is suggestief voor aspergillose. De zichtbare leasies zijn meestal aan de binnenzijde van 1 of 2 neusgangen.
Deze hond heeft eenzijdig depigmentatie en milde zweertjes.

DIAGNOSE
De vermoedelijke diagnose wordt gesteld door analyse van de symptomen en eventuele röntgenfoto’s van de neusholte. Men moet er rekening mee houden dat Aspergillose een secundaire infectie kan zijn. Daarom moet tevens gekeken worden of er sprake is van eventuele andere aandoeningen in de neusholte. Het röntgenbeeld wordt getypeerd door een onregelmatig vlekkig aspect en verandering van de natuurlijke structuur van de holten in de neus. Het bot van de neus is niet aangetast.
Bij de rhinoscopie wordt vaak achterin de neus een grote holte aangetroffen met heftig ontstoken slijmvlies. Schimmel op de korsten ingedroogd snot ziet er uit als witte tot wit-groene plakken.
Wanneer de schimmel goed te biopteren is zal een preparaat of een schimmelkweek de typering moeten geven. Ook kan men een swab van de schimmelplakken nemen en deze cytologisch bekijken of kweken. Kweekt neusuitvloeiing dan zal vaak geen schimmelgroei optreden (vals negatief).

BEHANDELING
De schimmel is gevoelig voor enilkonazole of clotrimazole. De medicijnen worden alleen lokaal toegediend.
Systemische behandeling van aspergillose is mogelijk met ketakonazole of itrakonazole. Deze behandeling is echter minder effectief, giftig, duurt lang en is relatief duur.
Lokale behandeling kan door chirurgisch aan te brengen drains in de voorhoofdsholte en neusholte. De medicatie wordt twee maal per dag gedurende 14 dagen door de holten gespoeld. Deze methode is altijd effectief gebleken hoewel bewerkelijk. Tegenwoordig is een nieuwe methode mogelijk; gedurende 1 uur wordt de hond onder narcose gebracht terwijl de neus gespoeld wordt met clotrimazole. Deze ingreep is minder invasief en net zo effectief.

PROGNOSE
De prognose voor de honden met Aspergillose wordt steeds beter met de nieuwe technieken. Eenvoudig blijft echter een ander verhaal. Zelfs wanneer de hond geneest kunnen de abnormale holten die in de neus ontstaan zijn (door atrofie van de conchae) soms aanleiding geven tot recidiverende neusontsteking.

Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Gatver wat klote. Sterkte meis, voor jullie allemaal. Die onzekerheid vreet aan je. Bah!
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Tjee Reini, we hadden veel verwacht maar dit niet! Weer geen duidelijkheid! Wat ontzettend balen dit! Ik hoop dat je ergens snel terecht kunt, aan die onzekerheid moet nu gauw een eind komen!

Sterkte, laat je niet afschepen hoor!
(ook namens Hilje die op het werk niet op pc kan maar mij sms-te)

Esther & Yuki
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Och Reini, wat een enorme tegenvaller dit zeg...
Je houdt met van alles rekening, maar niet hiermee.
Ik vind het echt heel erg rot voor jullie en Vegas.
Nu maar hopen dat je snel terecht kunt in Utrecht voor de CT scan. Ik heb 1 x met Utrecht te maken gehad, maar toen kon ik dezelfde dag terecht voor een laparoscopische operatie, die ze tussendoor inplanne. Ik hoop maar dat zoiets voor jullie ook geregeld kan worden.
Hou je haaks meis, ik denk aan jullie. :knuffel1:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

tjeetje wat verschrikkelijk allemaal.
Vooral de onzekerheid, dat je totaal niet weet wat er nou aan de hand is en dus niks geen actie kunt ondernemen.

STerkte Reini, hopenlijk kun je erg snel terecht!
Reini
Zeer actief

MoniqueDM schreef: Reinie, ik heb hier nog wat gevonden op de site van WHG Dierenartsen. Misschien is het mogelijk dat de schimmel vanuit de neus zich via de holtes uitbreidt naar de voorhoofdsholte.
Ik heb expres de naam van de arts die dit stuk heeft geschreven erbij gekopieërd, misschien kun je eens contact met haar opnemen om iets meer duidelijkheid te krijgen:
Dit stuk had ik ook al gevonden maar er staat helaas niet iets heel specifieks over de holtes, of de behandeling ervan. Ik heb inmiddels begrepen dat de schimmel operatief wordt verwijderd. De schedel wordt opengemaakt en dan wordt de schimmel weggesneden. Daarna volgt dan nog medicatie. De operatie schijnt erg zwaar te zijn :(:

Ik heb drs. Elly Ebbens al geprobeerd te bellen vorige week maar toen kreeg ik geen gehoor, ik zal het nog eens proberen :ok:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

LongFields schreef:Och Reini, wat een enorme tegenvaller dit zeg...
Je houdt met van alles rekening, maar niet hiermee.
Ik vind het echt heel erg rot voor jullie en Vegas.
Nu maar hopen dat je snel terecht kunt in Utrecht voor de CT scan. Ik heb 1 x met Utrecht te maken gehad, maar toen kon ik dezelfde dag terecht voor een laparoscopische operatie, die ze tussendoor inplanne. Ik hoop maar dat zoiets voor jullie ook geregeld kan worden.
Hou je haaks meis, ik denk aan jullie. :knuffel1:
Ik wacht even af of de internist me vandaag terug belt en anders bel ik hem morgen tijdens zijn telefonische spreekuur weer op om nogmaals te benadrukken dat ik niet wil wachten met de CT scan :wink:

Het was en is echt een flinke tegenvaller want hier had ik totaal geen rekening meegehouden :(:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Inge O schreef:als je dit intikt in google is er redelijk wat te vinden :wink: :

"fungal sinusitis" dog
Ah bedankt, dat ga ik even proberen :ok:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Reini schreef:
Ik wacht even af of de internist me vandaag terug belt en anders bel ik hem morgen tijdens zijn telefonische spreekuur weer op om nogmaals te benadrukken dat ik niet wil wachten met de CT scan :wink:
Als je duidelijk aangeeft dat het erger wordt en dat hij steeds lustelozer wordt, kan er toch wel spoed achter gezet worden hoop ik.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”