Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

shih tzu mix helemaal kortscheren?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

De ieren hier heb je alleen dat zand en eventueel de modder die aan hun poten hangt. Verder niets hoor. En die vacht is na 't opdrogen gewoon schoon.
De cockers is een ander verhaal.
Als ik daar echt lekker door 't bos wilde lopen kon ik nadien wassen omdat eenmaal opgedroogde takjes en blaadjes er echt niet zomaar uitvallen maar lekker gingen zitten klitten.
Dus hier ontstond een nieuw ras de bos-ami.
Gewoon korter en zeker bij de heren een blote middenberm met lantaarnpaal. (buik)
Heb je ooit met ami's in volle vacht door de bossen gelopen???
Die staan geregeld stil omdat die dan gewoon niet meer verder kunnen, vanwege alles wat er in hun vacht blijft hangen.
Moet ik dan uit de bossen blijven omdat 't ras nu eenmaal aangeeft dat die lang moet zijn :denken:
Niet dus. :pffff:
Bevalt hier prima en zeker nu Teun een castratenvacht aan 't krijgen is kort houden de enige opti.

Wij gaan voor bos en ren plezier boven de zo mooie zwierende vacht.
De eerste schaar in de vacht zetten doet zeer, zeker als ze net mooi schoon en klaar zijn. Maar dit telt niet op tegen 't plezier wat ze nu wel kunnen hebben in de bossen en 't water.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou hem lekker kort maken. Staat wel leuk, gezien hier ook een aantal kort geknipte shitzu-achtigen lopen. Zie je de vlekken ook weer en het hondje kan lekker rennen en spelen zonder die verschrikkelijke vacht. Ik moet er niet aan denken dat ik overal haar tot aan de grond had en ook honden worden niet vanzelf zo :neenee: . Die vachten zijn in mijn ogen zelfs dodelijke vallen voor honden en ik heb er echt moeite mee.

Mensen fokken maar op die vachten alsof het leuk is voor de hond. Wee de hond die ergens komt waar ze niet genoeg aandacht aan die vacht besteden. Klitten, vilt, pijn en hitte zijn dagelijkse kost voor die honden.

Treft een hond het helemaal slecht dan besterft hij het onder 5 kilo vilt.

Ik vind het deadtraps en gun iedere hond een lekker normaal vachtje. Goed isolerend maar niet zo lang dat ze iedere dag een borstelbeurt moeten en het maar de vraag is of ze er nooit last van hebben als ze weer ergens aan hangen of iemand op hun vacht gaat staan. :19:

Dat je er voor kiest een shitzu te nemen zegt niet dat je het dan leuk vind dat je hondje een uur nat blijft en met haar tussen zijn tanden zijn onnatuurlijk vachtje probeert te fatsoeneren. Bij mij zou bij iedere langharige hond (waarvan de vacht doorgroeit) die vacht er echt af gaan. :pffff:
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Naast het feit dat de vachtstructuur kan veranderen door hem kort te scheren, heeft zo'n vacht ook een functie. De vacht beschermt de hond tegen invloeden van buitenaf, denk aan infecties e.d.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Kan me niet voorstellen dat een Shih Tzu mixje bulten zand meesleept
Mwuah :mrgreen:

Die van mij zijn netjes geknipt, niet te lang, niet te kort. (wel iets korter dan op de foto hiernaast inmiddels)
Kort genoeg dat ze niet belemmerd worden door allerlei rotzooi in hun vacht en lang genoeg om te zien wat voor hondje het is.
Zo kort geschoren vind ik zo'n sneu gezicht en het is ook zonde van de vacht, maar das natuurlijk mijn mening.

Bammie loopt iedere dag los, door bergen zand, modder en gras te racen en sinds ik hem heb is mijn huis ook nooit meer zandvrij geweest, behalve voor 5 minuten na het stofzuigen.

De vacht heeft natuurlijk een functie maar het is wel allemaal doorgeslagen naar de overdreven kant, met de hoeveelheid haar sommige rassen hebben tegenwoordig.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Suuz schreef:
Die van mij zijn netjes geknipt, niet te lang, niet te kort. (wel iets korter dan op de foto hiernaast inmiddels)
Kort genoeg dat ze niet belemmerd worden door allerlei rotzooi in hun vacht en lang genoeg om te zien wat voor hondje het is.
Zo kort geschoren vind ik zo'n sneu gezicht en het is ook zonde van de vacht, maar das natuurlijk mijn mening.

Bammie loopt iedere dag los, door bergen zand, modder en gras te racen en sinds ik hem heb is mijn huis ook nooit meer zandvrij geweest, behalve voor 5 minuten na het stofzuigen.

De vacht heeft natuurlijk een functie maar het is wel allemaal doorgeslagen naar de overdreven kant, met de hoeveelheid haar sommige rassen hebben tegenwoordig.
Dit lijkt mij inderdaad het betere alternatief ipv kortscheren.
Pax-Dracona
Actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pax-Dracona »

Bij ons vorige hondje (maltezertje) knipten we tot 2 a 3 centimeter. Dit droogde gemakkelijk en klitte niet zo snel. Daar kwam bij dat ze een gloeiende hekel had aan kammen :19: In bad ging ze alleen als ze echt in iets smerigs had liggen rollen, poep ofzo. Voor de rest was ze zelf-reinigend :P

Dana is hoogstwaarschijnlijk een kruising maltezer/shi-tsu, en haar haren zijn behoorlijk lang (zeker 10 centimeter op sommige plaatsen). Dana vindt het leuk om te kammen, dus bij haar is het niet zo'n ramp. Echter, met dit baggerweer vindt zij het een stuk minder leuk om te lopen :? Haar pootjes en buik worden compleet nat en vies. Mij maakt het niet uit, ik stofzuig wel. Maar als ik haar dan bibberend en ellendig op de achterbank van de auto zie zitten na een wandeling vind ik het toch ook wel zielig. We hebben wel altijd een handdoek bij ons, maar daar krijg je ze niet compleet droog mee.

In de winter vind ik het nog erger; aan die lange vacht verzamelen zich ijsklompen en klonten en het lopen gaat dan nogal moeilijk. Dus voorlopig loopt Dana nog met een mooie lange vacht, maar ze zal mettertijd ook wel eer geknipt worden :ok:
heavenlysaints
Zeer actief
Mijn ras(sen): St-Bernards en Engelse Bull-terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door heavenlysaints »

Ira werd gewoon in mei thuis geschoren vanwege zijn verstikkende ondervacht, hij had het gewoon verschrikkelijk warm in de zomer.
Hij hijgde zich dood en ik kreeg hem niet afgekoeld en na het scheren ging het prima.

Wat een bakken kritiek ik al over mij heen heb gehad!

Summer word dit jaar ook geschoren, ANgel niet, die heeft er geen last van.

Wat ik wil zeggen:
trek het je niet aan, het is voor de hond zijn gemak en comfort!

ps, ik wil wel fotokes zien!

Hier zie je Ira geschoren:

Afbeelding
We got rid of the kids, the dogs were allergic.
Afbeelding
http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

Martijn schreef:
MoniqueDM schreef:Naast het feit dat de vachtstructuur kan veranderen door hem kort te scheren, heeft zo'n vacht ook een functie. De vacht beschermt de hond tegen invloeden van buitenaf, denk aan infecties e.d.
Bij het kruisen van verschillende vachttypes kun je het niet zomaar hebben over "de functie van de vacht". Dat kan toch al niet bij gezelschapshondjes want daar is de functie van de vacht vaak puur esthetisch maar als je verschillende gecultiveerde vachten gaat combineren ligt het er maar net aan wat er uit komt of je van een beschermende functie kan spreken.

Daarnaast vind ik het lichtelijk bizar om het op een forum waar naakthonden en windhonden je van het zijn over de beschermende vacht van een shih-tzu/kees te gaan praten.

daar ben ik het mee eens, mijn hond, die kees/shih tzu mix heeft een "rotvacht" het is echt een mix van verviltende wol en hier en daar stukken met gewoon shih tzu haar, mijn hond is de enige uit het nest met zo'n vacht, nestzusje ziet er uit als een kees en broertje is een typische shih tzu... dus met kruizingen kun je nooit vantevoren zien hoe ze uitgroeien, vandaar dat ik mijn hond lekker korthoudt, wat rommel en rotzooi betreft, daar zit ik niet mee, Lilo en Ozzy (Golden retriever) houden allebei van bagger en blubber en dan heb ik nog een stel koters die ook gek zijn op viezigheid, dus dweilen en stofzuigen gebeurt hier zo wie zo wel :mrgreen:
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Ik heb meerdere keren meegemaakt dat het scheren van een dergelijke vacht leidde tot problemen met de ondervacht. Omdat de vacht zó kort wordt gemaakt, is het daarna bijna onmogelijk om de ondervacht met borstelen en kammen klitvrij te houden wegens gebrek aan grip op de vacht. Dat leidt tot klitten en daarna vervilting, opnieuw scheren enz.enz., waarbij de ondervacht steeds onhandelbaarder wordt.

Knippen is daarom een betere optie, niet te kort, en dan met borstelen goed bijhouden.
Wassen na veel viezigheid is geen enkel probleem, wij wassen de honden bijna elke week met daarna een crèmespoeling en hun vachten blijven ook zonder borstelen bijna klitvrij ondanks veelvuldig gerag en geraus door bossen en zand. Ze worden daarna wél gedroogd, zeker in deze tijd, anders blijven ze te lang nat.

Maar ja: ik moet wel toegeven dat ik wat op mijn hoofd krab als mensen met hun volle verstand beginnen aan een langharige hond en dan gaan knippen of scheren omdat het praktischer is. Keus genoeg in leuke honden met kort haar, denk ik dan.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zou zijn vacht niet laten scheren, maar inderdaad lekker kort knippen of laten knippen. Het puppylook-model van de eerste pagina vind ik echt prachtig.

Mijn honden hebben een plukvacht, en vooral als ze bijna geplukt moeten worden en lekker door de bagger hebben gerausd, nemen ze nogal wat vuil en zand mee naar binnen. Ik was ze eigenlijk nooit, als ze opdrogen zijn ze zelf gewoon weer schoon en ligt het zand gewoon allemaal op de vloer. Die stofzuig ik dan gewoon even en indien nodig gaat de dweil erover, en dat is alles. :wink:
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Noa heeft geen ondervacht, dus haar jas laat ik in de winter wat langer.
In april/mei gaat er een stuk af vanwege de hogere temperaturen.

Noa wordt niet behandeld als een 'trottoirhondje'... Ze banjert het liefst lekker door de prut en daarbij is ze ook nog eens wit... althans, normaal gesproken...

Haar poten droog ik bij thuiskomst goed af en dat beetje vuil vind ik de volgende dag wel terug op de vloer, de bank en desnoods mijn bed...
Ik denk niet dat het zoveel uitmaakt qua vuilverzameling of je nou een langharig klein hondje of een kortharige joekel in de prut laat rommelen.
Laatst gewijzigd door Annelies op 08 jan 2007 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Annemieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded collie

Ongelezen bericht door Annemieke »

Mijn zus heeft een havanezer, die heeft zo'n lange en dikke vacht dat het helemaal op de grond hangt. Het eerste jaar heeft ze hem lang gehouden, daar had ze voor gekozen en vondt het ook mooi. Maar het was niet te doen, iedere dag minstens een uur borstelen hij zat elke dag helemaal onder de klitten. Ze heeft nog een soort regenpak voor hem aangeschaft maar het arme beest zag er niet, op het laatste ging ze er tegen op zien om hem uit te laten.
Ze heeft hem toen laten knippen en heeft er een andere hond voor terug gekregen, hij kon lekker rennen en uit zijn dak gaan.
Je kiest voor een langharige hond maar in sommige gevallen is het niet te doen!
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Annemieke schreef:Mijn zus heeft een havanezer, die heeft zo'n lange en dikke vacht dat het helemaal op de grond hangt. Het eerste jaar heeft ze hem lang gehouden, daar had ze voor gekozen en vondt het ook mooi. Maar het was niet te doen, iedere dag minstens een uur borstelen hij zat elke dag helemaal onder de klitten. Ze heeft nog een soort regenpak voor hem aangeschaft maar het arme beest zag er niet, op het laatste ging ze er tegen op zien om hem uit te laten.
Ze heeft hem toen laten knippen en heeft er een andere hond voor terug gekregen, hij kon lekker rennen en uit zijn dak gaan.
Je kiest voor een langharige hond maar in sommige gevallen is het niet te doen!
Ja, dat zeg je goed, in sómmige gevallen. Alleen als ik mijn trimhondenbestand bekijk dan heb ik het idee dat 'men' voor de mééste gevallen voor kort gaat. Best wel jammer, ergens tussen de 3 en 15 centimeter haar is veel mooier. Maar ja, je moet dan wel borstelen en dat is voor veel mensen te moeilijk en teveel werk. Nu moet ik zeggen dat met een borstellesje en goede voorlichting over vachtonderhoud er veel hondjes toch in een wat langere puppyknip kunnen blijven en daar zijn de baasjes dan uiteindelijk toch ook wel weer blij mee.

Het vinden van de gulden middenweg ;-) Leuk voor de hond en behapbaar voor de baas.
Annemieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded collie

Ongelezen bericht door Annemieke »

Nanna schreef:Denk dat veel mensen op hondenshows of in hondenboeken honden zien met een geweldig lange spectaculaire vacht, en dát ook willen!
Maar valt dát in de praktijk effe tegen...
Hier ligt ook een schone taak voor de fokkers van die rassen: licht die mensen behoorlijk voor en zèg dat het veel werk is om die vacht zo te krijgen en te houden. Laat ze terugkomen voor borstelles, laat ze hun volwassen honden eens te lijf gaan met borstel en kam.

Toen ik mijn eerste deerhound wilde moest ik voordat ik nog maar op de lijst mocht voor een pup bij die fokker thuiskomen. Zodat ik in het echt kon zien hóe groot ze zijn (in een tentoonstellingshal vertekent dat behoorlijk :wink: ). Veel mensen waren daar inderdaad op afgehaakt, vonden het tóch teveel hond in hun huis.

Zoiets kan natuurlijk ook bij honden met (in mijn ogen) idioot lange vachten.
Dat is bij de bearded collie ook zo. Oh wat vergissen mensen zich vaak in die vachtverzorging. Op een show ziet het er allemaal prachtig uit maar als ze buiten hebben gelopen........En dan gaat maar wat vaak die vacht eraf.
MoniqueDM
Zeer actief

kitty2 schreef:
Martijn schreef:
MoniqueDM schreef:Naast het feit dat de vachtstructuur kan veranderen door hem kort te scheren, heeft zo'n vacht ook een functie. De vacht beschermt de hond tegen invloeden van buitenaf, denk aan infecties e.d.
Daarnaast vind ik het lichtelijk bizar om het op een forum waar naakthonden en windhonden je van het zijn over de beschermende vacht van een shih-tzu/kees te gaan praten.
En waarom denk je dat naakt- en windhonden bij kou met een jasje aanlopen?!
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

Re: shih tzu mix helemaal kortscheren?

Ongelezen bericht door Debby Speerstra »

AnneMarie schreef:Weet iemand of dat lelijk is?

Ik ga met mijn knaapje dagelijks het bos in, lekker rennen en ravotten, maar oh oh wat een smeerboel daarna.
Nu zet ik hem vaak daarna met zijn voeten in bad, dat kan natuurlijk ook...
Maar helemaal kort scheren zou nog handiger zijn. Hij heeft een heel dichte en fijne vacht.
Mocht je hem echt korter willen laat hem dan in model knippen, zo'n 15 cm en dat is ook best goed te onderhouden. Dat ziet er echt mooier uit. :wink:

Wil je hem dan nog korter laat hem dan scheren maar niet minder dan 7 mm anders wordt het wel heel erg kort. Daarnaast zou ik het hoofdje en staart gewoon lekker in model doen, de pootjes ook. Dan krijg je toch niet helemaal dat kale worst op steltjes idee.
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

veel mensen die op show een mooie langharige hond zien beseffen zich niet hoeveel werk het is om die vacht zo te houden.
als ik naar mijn eigen amies kijk.
de honden die showen moeten weekelijks in bad en in de conditioner om de vacht goed in conditie te houden. als je dat niet doet zien ze er echt niet meer uit, en krijg je snel veel vachtverlies. ik heb er 8 dus de honden die niet hoeven te showen staan gewoon kort in puppylook met geschoren oksels en genitalen en dan hoeven ze nog maar 1x per maand in bad.
en amie die lang is en nat is van de regen en modder zal de hele dag nat blijven de vacht is net een spons en zuigt zich vol .
ze moeten dan bij thuiskomst echt eerst onder de blazer omhet zand en de vacht droog te blazen.
ik vind het ze erg leuk staan en mijn oudjes zie je helemaal herleven :ok:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

mijn malteser heeft jaren lang gelopen met hier en daar wat bij gewerkt,maar aangezien hij heel veel mee ging wandelen en het liefst door een modderpoel liep i.p.v er om heen en hij ook gecastreerd werdt heb ik hem korter geknipt,puppylook. het was gewoon geen doen dat lange haar,en tuurlijk was dat zonde en jammer maar aangezien ricky een bloedje dood aan bortelen en badderen had was dat de enige optie.even goed moest ik hem wel elke 2weken in bad stoppen anders werdt ie grauw van kleur door de zand en modder. ik heb ooit is op een show gevraagd aan een aantal malteser fokkers en andere swiffer fokkers of die honden ook op het strand kwamen en in het bos met die lange haren ingepakt,geen een gaf mij een antwoord(was ook een hele domme vraag natuurlijk)
Afbeelding

jemble 5 maanden
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

diesel heeft ongeveer haar van 8 a 10 cm lang en als het nat weer is en hij rent zomaar wat op het grasveld.
dan is hij tot aan zijn middel nat. en als hij het mais veldje over sprint is het tot de middel zwart zand en blub.
niet altijd even leuk maar als het te erg vies is vul ik de wasbak met lauw water en zet hem er in tot aan zijn buik beetje heeb en weer schudden en schoon is ie weer.

ik ben het niet eens dat een hond alles moet mogen en alles vies mag maken. mijn hond mag het in ieder geval niet (uitzonderingen daargelaten)
Groetjes Silvia en Diesel
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

fabienne s schreef:mijn malteser heeft jaren lang gelopen met hier en daar wat bij gewerkt,maar aangezien hij heel veel mee ging wandelen en het liefst door een modderpoel liep i.p.v er om heen en hij ook gecastreerd werdt heb ik hem korter geknipt,puppylook. het was gewoon geen doen dat lange haar,en tuurlijk was dat zonde en jammer maar aangezien ricky een bloedje dood aan bortelen en badderen had was dat de enige optie.even goed moest ik hem wel elke 2weken in bad stoppen anders werdt ie grauw van kleur door de zand en modder. ik heb ooit is op een show gevraagd aan een aantal malteser fokkers en andere swiffer fokkers of die honden ook op het strand kwamen en in het bos met die lange haren ingepakt,geen een gaf mij een antwoord(was ook een hele domme vraag natuurlijk)
ik weet wel dat bij de lhasa fokker hier 5 min. vandaan die honden gaan echt niet mee naar de bossen en strand hoor. langs de zeedijk ja op het fietspad. maar alles overdekt in buitenrennen op betonnen ondergrond.
op de show hebben ze wel de mooiste, en winnen ook nagenoeg altijd. maar daar moeten hun honden ook heel veel voor laten.
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

twinmamasilvia schreef: ik ben het niet eens dat een hond alles moet mogen en alles vies mag maken. mijn hond mag het in ieder geval niet (uitzonderingen daargelaten)
Onze drie Beardies mogen het wel. Twee ervan zijn showhonden en ook de derde moet er principe puik uitzien maar ze mogen gewoon door modder, zand, water enzovoort rauzen. Vóór alles zijn het namelijk honden. Dat ze toevallig een lange vacht hebben, hebben ze niet zelf uitgezocht en is wat ons betreft geen reden om ze dingen te ontzeggen.
Dat het meer werk in huis én aan de honden met zich meebrengt is dan jammer: het is de consequentie van onze keuze voor dit soort honden.
Maar soms kan ik me prima voorstellen dat mensen daar geen zin in hebben, als ik weer een complete zandbak bij elkaar kan vegen :mrgreen:
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Djinny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Djinny »

Helemaal kort zou ik niet doen.
Een vachtlengte van 10-15 cm is gemakkelijk bij te houden.
Djinny ziet er ook niet uit als we met nat weer naar de bossen zijn geweest, maar ze mag van mij overal doorheen sjokken als ze wil. :mrgreen:
Soms is de ergste rotzooi er weer uitgevallen voor we bij de auto zijn en als er echt veel troep in d'r haren is blijven hangen, spoel ik haar even af om knopen te voorkomen.

Ik ken heel wat honden van dit ras die lang in de vacht zitten en zich niet vies mogen maken.
Snorren die met elastiekjes bij elkaar worden gehouden zodat ze met het eten niet vies worden.
Honden die uit drinkflesjes moeten drinken om dezelfde reden en honden die alleen maar achter op de plaats uitgelaten worden om de vacht zo mooi mogelijk te houden.
Nou, dan maar een iets kortere vacht, maar wel een hond die gewoon hond mag zijn. :wink:
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

MoniqueDM schreef:
kitty2 schreef:
Martijn schreef:
Omdat ze het anders koud hebben :idea: :roll:
Jij had het over infecties, niet over kou. En wat is er mis met een jasje of een truitje?
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
MoniqueDM
Zeer actief

Maxiem schreef:
MoniqueDM schreef:
kitty2 schreef:
Martijn schreef: Daarnaast vind ik het lichtelijk bizar om het op een forum waar naakthonden en windhonden je van het zijn over de beschermende vacht van een shih-tzu/kees te gaan praten.
Omdat ze het anders koud hebben :idea: :roll:
Jij had het over infecties, niet over kou. En wat is er mis met een jasje of een truitje?
Waar heb ik geschreven dat er iets mis is met een jasje of een truitje?
En ik had het over infecties e.d.. Die e.d. kun je dus zelf invullen :wink: .
Afbeelding
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

AnneMarie, ik snap dat dat zand een smeerzooi is, maar verpest die mooie vacht alsjeblieft niet door 'm kort te scheren. Laat 'm dan in een korter modelletje knippen. Wij krijgen in de trimsalon heel veel van dat soort kruisinkjes die noodgedwongen kaal gaan en het IS echt LELIJK! :jank:
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

amiwoods schreef:veel mensen die op show een mooie langharige hond zien beseffen zich niet hoeveel werk het is om die vacht zo te houden.
als ik naar mijn eigen amies kijk.
de honden die showen moeten weekelijks in bad en in de conditioner om de vacht goed in conditie te houden. als je dat niet doet zien ze er echt niet meer uit, en krijg je snel veel vachtverlies. ik heb er 8 dus de honden die niet hoeven te showen staan gewoon kort in puppylook met geschoren oksels en genitalen en dan hoeven ze nog maar 1x per maand in bad.
en amie die lang is en nat is van de regen en modder zal de hele dag nat blijven de vacht is net een spons en zuigt zich vol .
ze moeten dan bij thuiskomst echt eerst onder de blazer omhet zand en de vacht droog te blazen.
ik vind het ze erg leuk staan en mijn oudjes zie je helemaal herleven :ok:
Dat zie ik hier ook hoor bij de shih`s. Sinds ik de dames die niet showen ofzo kort heb voelen ze zich helemaal lekker. Boy is nog lang omdat ik met hem show, maar ik moet hem wel om de dag uitborstelen en elke week wassen ( geen creme, alleen shampoo en olie)

Het is wel zo dat je kiest voor een hond met lang haar, maar sommige hebben ook een speciaal karakter. Ik heb er nooit zo`n problemen mee hoor. De Shih is er nu eenmaal niet in een korte versie, dus maakt men ze kort. Ik geef de mensen te doen die zo`n vacht zouden hebben als Boy van mij :N:
Mocht hij zn titel NL Ch. halen als hij 27 maanden is, gaat ook hij lekker kort, ze vinden niet lekkerder :)
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Martijn schreef:
Bij het kruisen van verschillende vachttypes kun je het niet zomaar hebben over "de functie van de vacht". Dat kan toch al niet bij gezelschapshondjes want daar is de functie van de vacht vaak puur esthetisch maar als je verschillende gecultiveerde vachten gaat combineren ligt het er maar net aan wat er uit komt of je van een beschermende functie kan spreken.

Volgens mij ligt de temperatuur van naakthonden dan ook hoger dan die van zijn behaarde hondenvriendjes...

Haar is niet alleen beschermer tegen regen en wind, maar ook tegen de felle zon. Je hond kan ook gewoon verbranden...
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Rosita Compagner schreef:
AnneMarie schreef:Weet iemand of dat lelijk is?

Ik ga met mijn knaapje dagelijks het bos in, lekker rennen en ravotten, maar oh oh wat een smeerboel daarna.
Nu zet ik hem vaak daarna met zijn voeten in bad, dat kan natuurlijk ook...
Maar helemaal kort scheren zou nog handiger zijn. Hij heeft een heel dichte en fijne vacht.
Ja, dat is erg lelijk. Je krijgt een soort kruising tussen een big en een worst. 't Hondje wordt er niet minder aardig van en ziek wordt'ie ook niet. Maar ja, bij veel mensen wil het oog ook wat. Zolang je er voor zorgt dat zijn haar uit de gehoorgang gehaald word, zijn nagels kort blijven en hij geen klitten onder tússen zijn voetzooltjes krijgt moet je verder gewoon doen wat jíj leuk vindt.

En dat laatste is voor iedereen anders.
Mijn hondje is geschoren, en geknipt en heeft een korte vacht. Het ziet er veel vlotter en leuker uit dan langharig.

Die kruising big en worst herken ik dus niet en ook niet bij de goed verzorgde rasgenoomixjes die ik hier zie lopen.
:19: :neenee:
AnneMarie
Zeer actief

Al met al:

Kortscheren, is bij mij altijd nog met een 9mm Moser Tondeuse.

Alleen zijn buikje en lies gaat nog korter.

Poten worden geknipt.

Ik onderhoud mijn hond helemaal zelf, en op een mooie lengte in puppylook knippen vind ik best moeilijk. Soms gaat ie naar de trimsalon en dan krijgt ie puppylook.
ECHTER laatst, druk etc, naar een andere trimsalon gebracht en: helemaal kort!
Dus dat kan wel.

Is het mooi? Nee het is mooier als de poten wat voller zijn en hij een 'broek' aanheeft.

Is hij mooi met een korte vacht? Ja ik krijg complimenten voor de goede verzorging.

Als ik het zelf doe grijp ik sneller naar de tondeuze, waarom laat ik het niet altijd doen?
Omdat ik alle spullen heb aangeschaft en ik merk dat het contact met mijn hondje veel beter wordt als ik dit zelf doe.

Voelt mijn hond zich prettiger? JA
Is die lange vacht nodig? Nee (ik maak er geen naakthond van hoor)
Is ie doorgefokt? Ja de lange vacht zou zijn dood worden in de vrije natuur. Een regelrechte ramp.

Kan een shihtzumixje veel vuil meenemen? Wil iemand hem een middag thuishebben na een boswandeling inclusief zwempartij?

Ik zal proberen een foto te plaatsen :roll:
Laatst gewijzigd door AnneMarie op 20 apr 2007 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
AnneMarie
Zeer actief

Rea schreef:De ieren hier heb je alleen dat zand en eventueel de modder die aan hun poten hangt. Verder niets hoor. En die vacht is na 't opdrogen gewoon schoon.
De cockers is een ander verhaal.
Als ik daar echt lekker door 't bos wilde lopen kon ik nadien wassen omdat eenmaal opgedroogde takjes en blaadjes er echt niet zomaar uitvallen maar lekker gingen zitten klitten.
Dus hier ontstond een nieuw ras de bos-ami.
Gewoon korter en zeker bij de heren een blote middenberm met lantaarnpaal. (buik)
Heb je ooit met ami's in volle vacht door de bossen gelopen???
Die staan geregeld stil omdat die dan gewoon niet meer verder kunnen, vanwege alles wat er in hun vacht blijft hangen.
Moet ik dan uit de bossen blijven omdat 't ras nu eenmaal aangeeft dat die lang moet zijn :denken:
Niet dus. :pffff:
Bevalt hier prima en zeker nu Teun een castratenvacht aan 't krijgen is kort houden de enige opti.

Wij gaan voor bos en ren plezier boven de zo mooie zwierende vacht.
De eerste schaar in de vacht zetten doet zeer, zeker als ze net mooi schoon en klaar zijn. Maar dit telt niet op tegen 't plezier wat ze nu wel kunnen hebben in de bossen en 't water.
:ok:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”