Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
anaalklieren
Moderator: moderatorteam
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
anaalklieren
Toch eens een vraag of iemand weet wat te doen, want ik weet het niet.
Calsey heeft erg vaak ontstoken anaalklieren. Buiten dat dat vreselijk stinkt, vind ik het ook echt zielig voor haar. Ze heeft erg veel jeuk en zit steeds te likken. Omdat het steeds ontstoken is, er komt erg veel bloed en troep uit, krijgt ze ook steeds een ABkuur van de DA. De klieren worden ook meteen uitgeknepen door de DA. Maar dit kan toch niet zo door blijven gaan? Elke keer een ABkuur is ook niet goed en elke keer die klieren uitknijpen ook niet lijkt mij.
Ik las wel ergens dat de klieren operatief weggehaald kunnen worden, maar dit wil ik liever niet.
Iemand nog een andere oplossing misschien?
Calsey heeft erg vaak ontstoken anaalklieren. Buiten dat dat vreselijk stinkt, vind ik het ook echt zielig voor haar. Ze heeft erg veel jeuk en zit steeds te likken. Omdat het steeds ontstoken is, er komt erg veel bloed en troep uit, krijgt ze ook steeds een ABkuur van de DA. De klieren worden ook meteen uitgeknepen door de DA. Maar dit kan toch niet zo door blijven gaan? Elke keer een ABkuur is ook niet goed en elke keer die klieren uitknijpen ook niet lijkt mij.
Ik las wel ergens dat de klieren operatief weggehaald kunnen worden, maar dit wil ik liever niet.
Iemand nog een andere oplossing misschien?
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- Hetty2501
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel
Dit is inderdaad een moeilijk probleem. Soms kan een vezelrijkere voeding helpen. Omdat de ontlasting dan wat harder wordt en de klieren zo zelf uitgedrukt worden. Maar het kan bij sommige honden een chronisch probleem blijven en dan zit er niks anders op dan operatief laten weghalen of inderdaad regelmatig een AB-kuur.
Misschien kan je wel zelf af en toe de klieren leegdrukken.
Ik hoop dat je wat aan mijn informatie hebt.
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Wij hebben een dik jaar geleden bij onze Joep de anaalklieren laten weghalen. Na 7 jaar ellende voor de hond. Achteraf zeggen we hadden we het maar eerder laten doen.
Joep bleek zijn klieren net buiten de kringspier hebben liggen daarom kon hij ze ook niet zelf leegdrukken.
na de operatie was hij al weer binnen 2 dagen het heertje, hij heeft geen last gehad van zijn ontlasting enz. Hij heeft 2 dagen iets ongemak gehad en nu al meer dan een jaar niet meer naar de da om ze te laten uitknijpen, spoelen of wat dan ook, HEERLIJK vooral voor de hond
Joep bleek zijn klieren net buiten de kringspier hebben liggen daarom kon hij ze ook niet zelf leegdrukken.
na de operatie was hij al weer binnen 2 dagen het heertje, hij heeft geen last gehad van zijn ontlasting enz. Hij heeft 2 dagen iets ongemak gehad en nu al meer dan een jaar niet meer naar de da om ze te laten uitknijpen, spoelen of wat dan ook, HEERLIJK vooral voor de hond
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- Demi
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat bedoel je met vezelrijke voeding? Ze krijgt nu hoofdzakelijk Carnibest. Opzich is haar ontlasting altijd wel hard.Hetty2501 schreef:Dit is inderdaad een moeilijk probleem. Soms kan een vezelrijkere voeding helpen. Omdat de ontlasting dan wat harder wordt en de klieren zo zelf uitgedrukt worden. Maar het kan bij sommige honden een chronisch probleem blijven en dan zit er niks anders op dan operatief laten weghalen of inderdaad regelmatig een AB-kuur.
Ik denk ook dat het idd chronisch is bij haar.
- Hetty2501
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel
Met vezelrijke voeding bedoel ik voeding met meer vezels.
Voor jezelf zou dat bijvoorbeeld bruin brood, zemelen enz zijn. Zo heb je voor honden ook voeding met wat meer vezels. Soms kan dit helpen maar vaak is het chronisch en dan is operatief laten verwijderen inderdaad de enige oplossing.
Ik werk als dierenartsassistente en soms heb je honden die altijd dunnere ontlasting hebben. Deze honden hebben dan ook vaak last van de anaalklieren voor deze honden is een vezelrijke voeding wel de ideale oplossing. Maar je zegt zelf al dat de ontlasting altijd goed hard is dus ik verwacht niet dat hier een probleem ligt.
Voor jezelf zou dat bijvoorbeeld bruin brood, zemelen enz zijn. Zo heb je voor honden ook voeding met wat meer vezels. Soms kan dit helpen maar vaak is het chronisch en dan is operatief laten verwijderen inderdaad de enige oplossing.
Ik werk als dierenartsassistente en soms heb je honden die altijd dunnere ontlasting hebben. Deze honden hebben dan ook vaak last van de anaalklieren voor deze honden is een vezelrijke voeding wel de ideale oplossing. Maar je zegt zelf al dat de ontlasting altijd goed hard is dus ik verwacht niet dat hier een probleem ligt.
- Demi
- Zeer actief
- Contacteer:
En was het bij Joep ook zo dat ze constant onttstoken waren? En kreeg je dan ook elke keer een abkuur?jores schreef:Wij hebben een dik jaar geleden bij onze Joep de anaalklieren laten weghalen. Na 7 jaar ellende voor de hond. Achteraf zeggen we hadden we het maar eerder laten doen.
En hoe is zijn ontlasting nu dan? Waar ik een beetje bang voor ben is die klieren hebben ook een functie voor de hond en dan vraag ik me af krijgt een hond dan geen problemen als die klieren er niet meer zitten? En was het een zware ingreep?
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- Scarlett
- Actief
Charley had ook last van chronisch ontstoken anaalklieren. Ik weet niet eens meer exact hoeveel ab-kuurtjes en uitgeknepen. Het waren er zeker meer als 8 en toch bleef terugkomen. Ook nog in de hom.hoek geweest, maar ook dat hielp maar tijdelijk.
Charley heeft altijd CB en FF gegeten, dus aan zijn voeding kon het niet liggen.
Dus idd de zware beslissing genomen om toch te laten verwijderen. En net zoals Jores zegt; hadden we het maar eerder gedaan!
We hebben er een veel vrolijkere hond voor terug gekregen. Niet dat hij sjaggie was, maar na de ingreep toch een duidelijk verbetering.
Uiteraard is het geen simpele ingreep, en je da moet er ervaring mee hebben. We hebben alle voors en tegens afgewogen en zijn nog steeds blij dat we het gedaan hebben. Hij had 1 week de kap om, we waren er echt heel consequent in en 24/7 opletten dat hij niet ging sleetje rijden om de hechtingen eruit te krijgen.
Zijn ontlasting is niet veranderd of moeilijker geworden oid. Gewoon..makkelijk zoals het hoort.
Charley heeft altijd CB en FF gegeten, dus aan zijn voeding kon het niet liggen.
Dus idd de zware beslissing genomen om toch te laten verwijderen. En net zoals Jores zegt; hadden we het maar eerder gedaan!
We hebben er een veel vrolijkere hond voor terug gekregen. Niet dat hij sjaggie was, maar na de ingreep toch een duidelijk verbetering.
Uiteraard is het geen simpele ingreep, en je da moet er ervaring mee hebben. We hebben alle voors en tegens afgewogen en zijn nog steeds blij dat we het gedaan hebben. Hij had 1 week de kap om, we waren er echt heel consequent in en 24/7 opletten dat hij niet ging sleetje rijden om de hechtingen eruit te krijgen.
Zijn ontlasting is niet veranderd of moeilijker geworden oid. Gewoon..makkelijk zoals het hoort.
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
-
jores
- Zeer actief
- Contacteer:
Demi schreef:En was het bij Joep ook zo dat ze constant onttstoken waren? En kreeg je dan ook elke keer een abkuur?jores schreef:Wij hebben een dik jaar geleden bij onze Joep de anaalklieren laten weghalen. Na 7 jaar ellende voor de hond. Achteraf zeggen we hadden we het maar eerder laten doen.
En hoe is zijn ontlasting nu dan? Waar ik een beetje bang voor ben is die klieren hebben ook een functie voor de hond en dan vraag ik me af krijgt een hond dan geen problemen als die klieren er niet meer zitten? En was het een zware ingreep?
Nee ze waren niet constant ontstoken, maar wel van september tot december toen we ze hebben laten verwijderen. Nou er wordt nog genoeg onder zijn staart gesnuffeld en Joep meent ook nog steeds dat hij geurtjes versprijd, na de ontlasting altijd even netjes voeten voegen
Hij heeft idd vaak een ab-kuur gehad en ze spoelden zijn klieren en deden er dan surolan in. Dit laatste (het spoelen en vullen) was een hel voor hem. Bij Joep gebeurde dat altijd zonder roes omdat hij ook hartpatiënt is.
De operatie was op zicht niet zo'n zware ingreep, hij moest langer daar blijven ivm zijn hart. Je moet na de ingreep wel opletten want het irriteert aan de kont en proberen dan sleetje te rijden.
groetjes Annemie
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
-
Jennie
- Actief
- Demi
- Zeer actief
- Contacteer:
-
jores
- Zeer actief
- Contacteer:
Demi schreef:En wat is dat caf dan? Enmoet je dat zelf in de klieren spuiten :N:jip007 schreef:AB helpt ook niet echt tegen anaalklier ontsteking , beter is het om de klier zelf in te spuiten met caf , een pokke werk maar het help goed
caf is oogzalf met antibiotica, onze da gebruikte surolan, dat is oorzalf met antibiotica en idd dat wordt in de anaalklieren gespoten, dat is geen pretje voor de hond
groetjes Annemie
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
is idd oogzalf , dat is wat onze DA gebruikt , ja je moet het in de klieren spuiten. Je kan het je DA laten doen , maar je kan het ook zelf doen als je hond een beetje meewerkt. Ik heb het toen bij Jetset gedaan , die bleef er netjes voor staan .De ontsteking was na een week over en hij heeft er toen nooit meer last van gehad.Demi schreef:En wat is dat caf dan? Enmoet je dat zelf in de klieren spuiten :N:jip007 schreef:AB helpt ook niet echt tegen anaalklier ontsteking , beter is het om de klier zelf in te spuiten met caf , een pokke werk maar het help goed

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Demi
- Zeer actief
- Contacteer:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Even een ouder topic omhoog.jip007 schreef:is idd oogzalf , dat is wat onze DA gebruikt , ja je moet het in de klieren spuiten. Je kan het je DA laten doen , maar je kan het ook zelf doen als je hond een beetje meewerkt. Ik heb het toen bij Jetset gedaan , die bleef er netjes voor staan .De ontsteking was na een week over en hij heeft er toen nooit meer last van gehad.Demi schreef:En wat is dat caf dan? Enmoet je dat zelf in de klieren spuiten :N:jip007 schreef:AB helpt ook niet echt tegen anaalklier ontsteking , beter is het om de klier zelf in te spuiten met caf , een pokke werk maar het help goed
Hoe vaak deed je dat inspuiten ? Hoe doe je dat ? Heeft jou da het voorgedaan ? Hoe weet je dat je goed zit te spuiten ?