Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Brood eten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Marloes/Sam
Vaste gebruiker

Brood eten

Ongelezen bericht door Marloes/Sam »

Hoi, ik ben nieuw hier. Leuk forum hoor! En er valt genoeg te lezen.

Mijn hond Sam krijgt 's ochtends 2 bruine boterhammen met een beetje water eroverheen en 's avonds krijgt ze een warme maaltijd (brokken van het "dierenwinkelmerk").

Maar eigenlijk hoor ik haast nooit dat mensen hun hond brood geven. Doe ik daar wel goed aan?

Groetjes van Marloes
Afbeelding
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Re: Brood eten

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Marloes/Sam schreef:Hoi, ik ben nieuw hier. Leuk forum hoor! En er valt genoeg te lezen.

Mijn hond Sam krijgt 's ochtends 2 bruine boterhammen met een beetje water eroverheen....................
Maar eigenlijk hoor ik haast nooit dat mensen hun hond brood geven. Doe ik daar wel goed aan?

Groetjes van Marloes
Ik zie er geen kwaad in doe dit al vele jaren, maar met water er over? waarom :denken:

Mijn Hond krijgt dus s`morgens ook 2 bruine boterhamen met leverworst of pate, ik mijn 2 bammetjes met koffie, en Sjors de zijne, gezellig samen ontbijten dus.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Een hond is een vleeseter. Aan granen (brood) heeft hij helemaal niks. Je geeft hem 's avonds brokken, dat betekent dat hij al meer graan binnen krijgt dan goed voor hem is.
Mijn honden krijgen zelf samengestelde vleesmaaltijden. Brood krijgen ze zelden. Lekker vinden ze het wel, maar het bevat mij teveel koolhydraten en daar worden ze dik van. Alleen de vezels in volkoren brood heeft voor mij nog enigsinds een functie.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Mijn hond krijgt over de dag verspreid een of anderhalve bruine boterham. In elk geval een halve voor de nacht: doe ik dat niet dan is ze 's ochtends misselijk :wink:
Gewoon droog brood, of met heel dun smeerworst, ze is er gek op!
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Marloes/Sam
Vaste gebruiker

Yv*nn schreef: Ik zie er geen kwaad in doe dit al vele jaren, maar met water er over? waarom :denken:
Ik dacht dat het anders zo droog zou zijn, dus een klein beetje water voor de nattigheid.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Droog is niet erg hoor, honden hoeven geen gesopt voer. :mrgreen:
Maar het enige wat brood toevoegt is dat het vult, meer niet.
Ik geef wel eens wat oud brood bij hun pens maaltijd, maar dat is dus meer als extra vulling als dat het ook maar enige voedingswaarde heeft.
Wat al gezegd werd: honden halen niets uit granen. En als je dan brood wil geven, geef dan lekker oud brood, beetje verdroogd. Dat is beter dan zacht vers brood. Daar halen ze ook geen vezels uit.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Brood heeft een hond absoluut niet nodig,, het is een vleeseter.
In brokken zitten inderdaad al meer granen dan goed voor de hond is.
Sterker nog een hond heeft het helemaal niet nodig.
Heeft alleen als functie dat het vult, de hond doet er voor de rest niks mee, en het heeft dus ook totaal geen voedingswaarde.
Dus gewoon af en toe eens geven voor de lekkere trek prima,, voor de rest zou ik er niks mee doen. :ok:
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Marloes/Sam schreef: Maar eigenlijk hoor ik haast nooit dat mensen hun hond brood geven. Doe ik daar wel goed aan?

Groetjes van Marloes
Het werd vroeger wel veel gedaan toen de mensen arm waren als vulling, maar het zijn lege calorieën, er zijn veel gezondere dingen voor een hond.

Anne
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Ik zou mijn hond geen brood geven om de redenen die de anderen al genoemd hebben. Het is geen geschikte voeding voor de hond en omdat je hond 's avonds al diner krijgt dat stikt van de granen, zou ik de andere maaltijd wat gezonder maken en hem bijvoorbeeld pens of rauw vlees geven of een complete versvleesvoeding, zoals Rodi, Smuldier enz.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Marloes/Sam
Vaste gebruiker

Sennaruby schreef:Ik zou mijn hond geen brood geven om de redenen die de anderen al genoemd hebben. Het is geen geschikte voeding voor de hond en omdat je hond 's avonds al diner krijgt dat stikt van de granen, zou ik de andere maaltijd wat gezonder maken en hem bijvoorbeeld pens of rauw vlees geven of een complete versvleesvoeding, zoals Rodi, Smuldier enz.

Groetjes,

Fieke
Ik zal vandaag eens zo'n blik kopen met vlees. Dat vind ik trouwens zo lekker ruiken!!!!
Maar Sam gaat daar ook van ruiken, ze laat daarna veel windjes. Misschien dat ze er last van heeft?
Ze heeft het al lang niet gehad, dus toch maar proberen.
En anders 1 boterham met wat vlees.

Bedankt voor de reacties!
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Geef alsjeblieft geen blikvlees... Dat is allemaal bagger, vandaar dat ze er zo van gaan stinken!! Ik bedoel met vlees een rauwe diepvriesmaaltijd zoals Rodi en Smuldier of rauwe kipfilet, kopvlees oid. Zoek maar eens met trefwoord KVV, dan kun je veel lezen hierovern.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Alsjeblieft geen blikvoer, is echt waardeloos.
Alleen maar vocht en giga bergen stront, en winden laten. :ok:
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Marloes/Sam
Vaste gebruiker

Oh, gelukkig dan dat ik het vergeten ben te kopen :ok: :wink:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Boterhammen krijgen ze hier niet, behalve stukjes die van onze bord afvallen.

Wat is het voer dat Sam 's avonds krijgt?
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Amber schreef:Brood heeft een hond absoluut niet nodig,, het is een vleeseter.
Dus merkbrokken zoals Royal Cacin zijn ook niet goed?
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Marloes/Sam
Vaste gebruiker

Marion. schreef:Boterhammen krijgen ze hier niet, behalve stukjes die van onze bord afvallen.

Wat is het voer dat Sam 's avonds krijgt?
Dat is "diner" van de dierenspeciaalzaak. Daar doe ik warm water bij, even laten staan en dan... smullen maar!
Afbeelding
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Je kan je hond beter brokken voeren dan diner. Diner heeft nog nog minder aan vlees/vlees bijproducten dan brokken. Diner is verzonnen door mensen die denken dat honden net als wij aardappeltjes, groente en vlees willen eten (alhoewel ik het gevoel heb bij diner dat het door een vegetariër verzonnen is) Echt, het is niet om het voer van je hond af te kraken, maar stop met diner. Zoek dan gewoon een goede brok. Er worden er hier in de rubriek meer dan genoeg genoemd die redelijk tot goed gevonden worden. :wink:
Als je je hond diner en brood voert, krijgt ie eigenlijk een zeer armoedig dieet voornamelijk bestaand uit onverteerbare vezels.
Want bijvoorbeeld in diner zit gepoft mais, gepoft rijst of gepoft granen. Allemaal totaal nutteloos voor een hond. En zelfs de overige toevoegingen zijn echt waardeloos. De reden dat je hond het lekker vindt is door de jus, oftewel de bouillon/smaakstoffen die ze er aan toevoegen. Zoek in hemelsnaam een goede brok en geef je hond af en toe eens wat diepvriesvlees, wat wij hier KVV noemen, zoals Rodi of Duck of Smuldier.

En ik weet het echt wel hoor, ik heb ook jaren gedacht dat mijn hond goed te eten kreeg. Die kreeg goedkope brokjes met een prachtige verpakking waar op stond dat het echt heel goed voor hem was, hij kreeg blik voer (wat net als diner zo ongeveer totaal aan vlees ontbreekt) en dat was toch goed? Maar toen ik de verhoudingen ging lezen op de verpakkingen: wat zit er eigenlijk in? En toen ik wat meer ging lezen over wat een wolf of een hond eigenlijk zou moeten eten, toen bleek dat ik hem mensen voer gaf: graantjes, rijst, vezeltjes uit brood, groenten die onverteerbaar voor hem zijn (kijk maar eens in de ontlasting van je hond, waarschijnlijk vind je de mais onverteerd terug).
Ga maar eens kijken wat er nou echt op de verpakking staat. En hou dan in je gedachten dat een hond qua voeding 2/3 vlees zou moeten krijgen en 1/3 aan overige voedingsproducten om gezond te blijven.
Roelfien
Zeer actief

Zenda schreef:
Amber schreef:Brood heeft een hond absoluut niet nodig,, het is een vleeseter.
Dus merkbrokken zoals Royal Cacin zijn ook niet goed?
Op zich is er niet veel mis met brokken. Het is gemakkelijk om te geven en op zich heeft de fabrikant er voor gezorgd dat gemiddeld alles erin zit wat een hond nodig heeft. Meestal middels toevoegingen van vitamines en dergelijke. Want lees de verpakking maar eens: 14% vlees of vlees bijproducten. En dan volgt er nog een lijst van andere zaken. En dat klopt ook wel, want als een brokje 14% vlees bevat, dan kan het nooit die omvang hebben die een brokje heeft. Dat moet middels massa worden aangevuld. En wat maakt massa? Juist, granen, rijst, bietenpulp, etc (hebben we het maar even niet over houtvezel en dergelijke)
Dus als je naast die brok nog meer vezels gaat voeren, dan heeft je hond daar eigenlijk niets aan. Want je hond is een carnivoor die vlees wil. En die ook wel wat andere dingen eet, bijvoorbeeld de inhoud van de maag van zijn prooidier, dus grassen, kruiden etc)
Je kan brokken zien als een soort astronautenvoer, het zorgt ervoor dat je hond binnen krijgt wat ie minimaal nodig heeft. Maar minimaal is niet optimaal. Veel honden doen het er overigens hun hele leven prima op.
Mijn honden waren ook pas 11 toen ze overzet werden op rauwe voeding, en ze zijn 15,5 cq 16 geworden. Dat kan dus niet alleen aan het rauwe voer liggen, want die 11 jaar ervoor hebben toch ook hun invloed gehad.
En royal canin staat niet slecht bekend hoor, er zijn veel mensen die het hun honden met goede resultaten voeren. :wink:
Carel
Actief

Ongelezen bericht door Carel »

Geen brood en geen blikvoer geven.
Echt slecht.
Wat brood betreft..............je hond is geen kip.
Het is een prooidier-eter van nature.
Daar hoort geen graan bij.
En blikvoer zit vol met conserveermiddel. Slecht voor de gezondheid.
Vaak allergische reacties.
Marloes/Sam
Vaste gebruiker

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden.

Sam heeft wel eens droge brokken gehad van de Aldi. Weet iemand of dat goede brokken zijn?

Laatst had ik wat mais over en dat heb ik Sam gegeven (door het brood heen). Toen ze de volgende dag ging poepen druppelden er allemaal intacte maiskorrels uit. Gek he? Dat wordt dus inderdaad niet verteerd.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Marloes/Sam schreef:Bedankt voor de uitgebreide antwoorden.

Sam heeft wel eens droge brokken gehad van de Aldi. Weet iemand of dat goede brokken zijn?
Dat zijn geen kwaliteitsbrokken, maar op zich doet al het voer wel aan minimum eisen. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou liever Cavom of Farmfood o.i.d. gaan voeren en af en toe eens een pensdag (van Rodi is heel gemakkelijk te krijgen) tussendoor.

Anne
Carel
Actief

Ongelezen bericht door Carel »

[

Dat zijn geen kwaliteitsbrokken, maar op zich doet al het voer wel aan minimum eisen. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou liever Cavom of Farmfood o.i.d. gaan voeren en af en toe eens een pensdag (van Rodi is heel gemakkelijk te krijgen) tussendoor.

Anne[/quote]

Helemaal mee eens. Trouwens de minimum eisen waaraan een hondenbrok moet voldoen is in Nederland wel erg laag hoor!
Trouwens wanneer je een pensdag tussen door doet, wat ik ook doe, neem dan de pens-kompleet.
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Mijn hond krijgt voor het slapen gaan 1 geroosterde boterham omdat ik anders een misselijke hond heb 's morgens, als eten zou ik het nooit geven omdat ze niets van het brood kunnen gebruiken als brandstof.

Geef inderdaad als je het kan betalen goede brokken en af en toe een pens/vleesdag :ok:
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Voor de mensen die 's avonds brood geven tegen een lege maag 's nachts : waarom dat niet wat gewoon eten geven (kvv of brokken, wat je je hond voert)?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”