Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
pindakaas giftig
Moderator: moderatorteam
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
pindakaas giftig
hallo ik had een vraagje op het labradorforum is er een topic over verkeerd mensen eten en daar stond dat pindakaas giftig was en natuurlijk had ik die dag pindakaas in de kong gesmeerd ik ben al helemaal tegen menseneten voor een hond maar mijn vraag is zou dit kloppen o en nog een van kaas krijgen ze wormen en waar beloon ik mee met kaas
- starfleet
- Erelid
Re: pindakaas giftig
Als een hond niet tegen menseneten kon, dan waren ze al lang uitgestorven. Alleen met chocolade, druiven en rauw varkensvlees moet je oppassen.pepie schreef:hallo ik had een vraagje op het labradorforum is er een topic over verkeerd mensen eten en daar stond dat pindakaas giftig was en natuurlijk had ik die dag pindakaas in de kong gesmeerd ik ben al helemaal tegen menseneten voor een hond maar mijn vraag is zou dit kloppen o en nog een van kaas krijgen ze wormen en waar beloon ik mee met kaas
Anne
- Pepie
- Zeer actief
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
Rob*
- Zeer actief
-
S@ndr@
- Zeer actief
-
Suzan
- Zeer actief
-
Eva
- Actief
-
mecheltjes
- Zeer actief
- Pepie
- Zeer actief
-
Mauyak
Giftig is het zeker niet.Ik zou het eigenlijk best gezond noemen.Er zitten in pindakaas ook een heleboel goede vetten en olien.Ik geef mijn hond 100x liever wekelijks een boterham met pindakaas dan die vieze vloeibare schapenvet uit de dierenwinkel.Dat is naar mijn mening pas troep.En tuurlijk is pindakaas geen hondenvoeding maar dat zijn schapenvetbonbons en gerookte bullenpezen en gerookte varkensoren ook niet,dat vind ik ook onnatuurlijk voer voor een hond.Alleen omdat het in de dierenwinkel verkocht word vertrouwens mensen dat meer dan het label van een pot pindakaas.
- Pepie
- Zeer actief
-
remarelo
- Vaste gebruiker
Pindas, chocolade, etc zijn niet gezond voor honden. Alleen kun je niet zeggen dat ze er meteen aan dood gaan. Frikandellen zijn ook niet gezond voor ons
, en toch eten we het.
Over het algemeen kun je het beste geen menseneten geven. Dit voer is niet geschikt voor honden, niet uitgebalanceerd, en daarom niet geschikt als hoofd- of bijvoer.
Als beloningsvoer kun je wel bepaalde soorten menseneten geven, maar niet overdrijven (kaas/rookworst, ik noem er maar een paar).
Grbuik als hoofd- of bijvooer ALTIJD echt hondenvoer. En als je nu tegen me zegt: de mijne eet al jaren kliekjes zodner problemen, dan geef ik als antwoord dat sommige kinderen ook al jaren geen groeten eten. Dat maakt het nog steeds niet gezond......
Over het algemeen kun je het beste geen menseneten geven. Dit voer is niet geschikt voor honden, niet uitgebalanceerd, en daarom niet geschikt als hoofd- of bijvoer.
Als beloningsvoer kun je wel bepaalde soorten menseneten geven, maar niet overdrijven (kaas/rookworst, ik noem er maar een paar).
Grbuik als hoofd- of bijvooer ALTIJD echt hondenvoer. En als je nu tegen me zegt: de mijne eet al jaren kliekjes zodner problemen, dan geef ik als antwoord dat sommige kinderen ook al jaren geen groeten eten. Dat maakt het nog steeds niet gezond......
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
niet alles geloven wat op fora staat
natuurlijk is niet alles even gezond en het hoofdvoer moet gewoon goed zijn..
maar als pindakaas giftig was dan had ik nu geen honden meer want in het vorige huis (dus tot een half jaar terug) kregen ze allebei elke ochtend 3 boterhammen met pindakaas in een kong gepropt voor ik ging werken
natuurlijk is niet alles even gezond en het hoofdvoer moet gewoon goed zijn..
maar als pindakaas giftig was dan had ik nu geen honden meer want in het vorige huis (dus tot een half jaar terug) kregen ze allebei elke ochtend 3 boterhammen met pindakaas in een kong gepropt voor ik ging werken

- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Kloptpepie schreef:dat is waar ook die varkensoren stonden daar ook bij was ik alweer vergeten nee het ging niet om de vetten het ging erom dat pindaas schimmel zouden kunnen bevatten zoiets was het
Hieronder een stukje van de volgende site: http://www.food-info.net/nl/national/ww-pindakaas.htm
Aflatoxinen
Mycotoxinen (mycos = schimmel, toxine = giftige stof) zijn een groep van verschillende giftige stoffen die onder bepaalde omstandigheden door schimmels in de voeding gevormd kunnen worden. Slechts een klein deel van de schimmels is giftig en ontwikkelt zich op voedingsmiddelen.
De meest bekende groep van mycotoxinen zijn de aflatoxinen. De ontdekking van de aflatoxinen volgde uit het onderzoek naar de geheimzinnige kalkoenziekte in Groot-Brittannië in 1960. Al snel bleek dat de ‘Turkey X-disease' veroorzaakt werd door aardnotenmeel in het voer, afkomstig uit Brazilië. Dit meel bevatte toxinen van de schimmel Aspergillus flavus. De geïsoleerde toxinen werden naar de schimmel, aflatoxinen genoemd. Aflatoxinen worden gevormd onder warme en vochtige (tropische) omstandigheden en zijn hittestabiel . Daarom moeten temperatuur en vochtigheid continu gecontroleerd worden. In tropische gebieden en vooral in ontwikkelingslanden, is het onder controle houden van schimmelgroei op planten door het tropische klimaat niet zo eenvoudig te realiseren.
Aflatoxinen komen veelal voor in pinda'sen en dus ook in pindakaas. Ook kunnen aflatoxinen voorkomen in andere gewassen en producten, onder andere in maïs, rijst, sorghum, peulvruchten, cacao, specerijen (bijvoorbeeld nootmuskaat, paprikapoeder, cayenne peper), vlees, melk en melkproducten, fruit en groenten.
Aflatoxinen en gezondheid
Sinds de ontdekking van de aflatoxinen in 1960 is er veel onderzoek verricht naar de toxiciteit van aflatoxine. Uit deze studies blijkt dat aflatoxine kan leiden tot ernstige leveraandoeningen, waaronder levertumoren. Omvangrijke studies in Afrika hebben uitgewezen dat er een duidelijk verband bestaat tussen de verhoogde opname van aflatoxinen met het voedsel en leverkanker. Het is bewezen dat vooral mensen met hepatitis gevoelig zijn voor aflatoxinen.
Er zijn diverse aflatoxinen bekend, met elk een andere toxiciteit. Het meest giftige is aflatoxine B1, welke met name voorkomt in noten en graanproducten. Daarnaast kan ook aflatoxine M1 voorkomen in koeienmelk. Wanneer de koe voedsel eet dat besmet is met aflatoxinen, dan worden deze omgezet tot aflatoxine M1 welke in de melk terechtkomt. Aflatoxine M1 geldt als minder gevaarlijk dan B1. Aangezien dit echter een direct gevaar oplevert voor de volksgezondheid (vooral zuigelingen), zijn de normen strenger dan voor aflatoxine B1.
Figuur: Aflatoxine B1
Aflatoxinen en wetgeving
In de Westerse landen wordt er op toegezien dat producten (zowel veevoeder als producten voor humane consumptie) die vanuit de tropen worden ingevoerd niet de maximale gehalten overschrijden. Deze normen voor aflatoxinen zijn voor een groot deel vastgelegd binnen de Europese Unie. Dit heeft tot doel om de consument te beschermen tegen te hoge blootstelling aan aflatoxinen. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) controleert in Nederland of producten aan de Europese normen voldoen, door regelmatig monsters te nemen en te onderzoeken. Als de VWA overschrijdingen constateert, krijgen producenten of importeurs een waarschuwing, een boete of kunnen partijen producten worden vernietigd. Het risico voor de Nederlandse consument is zeer beperkt door deze strenge wetgeving.
Meer informatie:
- Aflatoxinen - Voedingscentrum (NL)
www.voedingscentrum.nl > > voedselveiligheid > natuurlijke gifstoffen > in schimmels > aflatoxine
- Mycotoxinen - Voedsel- en Warenautoriteit (NL)
www.vwa.nl > > voedselveiligheid > dossier mycotoxinen
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018