Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat moet je doen als je hond ergens in stikt?
Moderator: moderatorteam
-
Dazwa84
Wat moet je doen als je hond ergens in stikt?
Ik heb Belle net (voorgestampte) geitenrib gegeven maar vroeg me eigenlijk af wat je moet doen mocht je hond in een bot dreigen te stikken. Belle heeft het netjes gekraakt en gegeten maar op een gegeven moment ging ze wat kokhalsen en pas na 3 keer kwam er een stukje uitgekauwd bot uit, dit heb ik weggegooid omdat ik stiekem toch wel wat schrok. Maar bestaat er iets als een heimlich greep voor honden of een andere manier (naast je vingers in de keel van je hond steken om te voelen of je het eruit kan krijgen)?
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
· Verwijder vreemde voorwerpen uit de bek.
· Trek de tong naar voren en de kop naar achter, maak de luchtwegen vrij.
· Pak de hond bij de poten, til hem op en schud hem zodat het vreemde voorwerp losschiet.
· Pak de hond net voor de achterpoten om de buik vast en druk kort maar stevig.
· Breng de hond naar de dierenarts, begin zonodig en als je weet hoe het moet, met hartmassage.
· Trek de tong naar voren en de kop naar achter, maak de luchtwegen vrij.
· Pak de hond bij de poten, til hem op en schud hem zodat het vreemde voorwerp losschiet.
· Pak de hond net voor de achterpoten om de buik vast en druk kort maar stevig.
· Breng de hond naar de dierenarts, begin zonodig en als je weet hoe het moet, met hartmassage.
-
binka
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
Mij is verteld op dieren EHBO dat dat niet lukt.Stang schreef:Ja, volgens mij kan je net als bij een mens de heimlich greep uitvoeren: dus vlak onder de ribben je handen neerzetten en een flinke duw hierin geven.
Je kan proberen het voorwerp er uit te halen met je handen.
Dit gaat vaak het beste als de hond al bewusteloos is dan spartelt hij niet meer tegen (wel eng)
Als het een bal is kan je proberen om je handen achter de bal te zetten (aan de buitenkant van de nek) en dan de bal er uit te duwen.
De hond op zijn kop houden.
De hond op een heuvel of bergje leggen met de kop naar beneden en proberen het er uit te laten komen.
Heel moeilijk allemaal. Ik kreeg het idee tijdens de les om als er bv een bal in de keel zit en ik ben thuis de stofzuiger er op te zetten om hem er uit te zuigen. Volgens mij vonden ze dit nogal vreemd, kreeg niet veel reaktie van de DA maar ze keek mij verbaasd aan. Als je hond toch ligt te stikken probeer je toch van alles

- starfleet
- Erelid
Een vriendin van mij heeft haar zoontje eens een tennisbal uit de keel van haar Bullterrier laten halen, met zijn veel kleinere handen kon hij de bal wel pakken. De hond was toen ook al bewusteloos en heeft daarna nog jaren en jaren geleefd (en geen ballen meer gekregen).Femia schreef: Heel moeilijk allemaal. Ik kreeg het idee tijdens de les om als er bv een bal in de keel zit en ik ben thuis de stofzuiger er op te zetten om hem er uit te zuigen. Volgens mij vonden ze dit nogal vreemd, kreeg niet veel reaktie van de DA maar ze keek mij verbaasd aan. Als je hond toch ligt te stikken probeer je toch van alles
Ik denk dat als de bal echt klem zit, dat de kracht van de stofzuiger niet genoeg is.
Maar ik ben ook wel verbaasd hoeveel grote honden er met tennisballen spelen en dat het eigenlijk altijd goed gaat. Ik zou (omdat ik alles eng vindt) voor een grote bal kiezen bij een grote hond.
Anne
-
Dazwa84
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Wat moet je doen als je hond ergens in stikt?
In deze situatie kwam het eten verkeerd in de maag terecht. Veel honden geven dan op om het eten daarna weer op te eten. Mijn honden doen dat ook regelmatig. De eerste keer is dat inderdaad wel even schrikken.Dazwa84 schreef: Belle heeft het netjes gekraakt en gegeten maar op een gegeven moment ging ze wat kokhalsen en pas na 3 keer kwam er een stukje uitgekauwd bot uit, dit heb ik weggegooid omdat ik stiekem toch wel wat schrok.
Stikken doen de honden alleen als de luchtwegen worden afgesloten (bijvoorbeeld door een bal) of als er een vreemd voorwerp in de luchtpijp schiet. Bijvoorbeeld een pinda.
Groetjes van Charlotte

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
Een lepel zout achter op de tong leggen en meestal begint de hond dan al te spugen als dit niet helpt dan een betehe lauw water erbij gieten dan gaat de hond overgeven. Een kennis van me had dit gedaan bij zijn hond en ze hoefde het water er nog niet bij te gooien toen begon de hond al!!
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
-
Geer
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, maar dit lijkt me meer iets wat je doet bij een hond die iets potentieel gevaarlijks heeft opgegeten wat er uit moet voor het problemen veroorzaakt, maar niet bij een hond die echt aan het stikken is.Sanne!! schreef:Een lepel zout achter op de tong leggen en meestal begint de hond dan al te spugen als dit niet helpt dan een betehe lauw water erbij gieten dan gaat de hond overgeven. Een kennis van me had dit gedaan bij zijn hond en ze hoefde het water er nog niet bij te gooien toen begon de hond al!!
Ted had laatst een heel vlezig bot, het stukje bot kwam horizontaal klem te zitten tussen haar achterste kiezen en het stuk vlees dat er nog aanhing blokkeerde haar keel. Ik heb mijn hand in haar bek gestoken en het losgepeuterd. Moest ik wel bekopen met een bezoekje aan de EHBO, want eenmaal losgeschoten klapten Ted haar kaakjes weer op elkaar met mijn hand er nog in. Auw.
- Sanne!!
- Zeer actief
- Sanne!!
- Zeer actief
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
BedanktFemia schreef:Reanimatie hond: http://www.seniorennet.be/Pages/Huisdie ... imatie.php
- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
- Aantal honden: 2