Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tanden verzorgen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Timmy
Actief

Tanden verzorgen

Ongelezen bericht door Timmy »

Hoe vaak laten julie de tanden van de hond reinigen
Onze Timmy heeft twee jaar geleden een hele beurt gehad en toen heb ik ook een soort tandpasta voor honden mee gekregen van de DA dat ook goed is tegen bacterien
Nu zijn zijn tandjes weer wat aangetast dus moet ik weer een afspraak maken voor onze hond
Toen Timmy jonger was had hij er eigenlijk geen last van
Komt dat door de brokken ? Hij krijgt thans elke dag een kwabbelbeentje
Hij knabbelt ook regelmatig op een floshtouw
Hebben jullie goede tips om dees te voorkomen ?
Kom ook eens op mijn website kijken en laat een leuk berichtje achter in mijn gastenboek
http://www.hondenhokje.be
Groetjes van Timmy
[img]http:///users.pandora.be/tva/forum/timmy.png[/img]
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Mijn vorige hond is 6 jaar geworden en heeft altijd een stralend gebit gehouden.
Britt haar gebit is ook goed maar die is pas 2.
Bram had echt een mega slecht gebit helaas, komt uit het asiel. Er zijn diverse kiezen getrokken. Er was sprake van dat er nog een aantal kiezen uit zouden moeten maar dat hoefde nu gelukkig nog niet omdat ik nu elke dag zijn tanden poets (mechanische reiniging).
Daarnaast krijgen ze lekker te kluiven enzo.
Tanden laten reinigen bij de dierenarts is zeker geen standaard handeling die je eens per zoveel tijd uit moet laten voeren.

Het is zo dat er in de hondenbek altijd bacteriën wonen en die groeien natuurlijk lekker op de voedselresten die blijven kleven aan de tanden en kiezen. Met name de achterste kiezen zijn bijvoorbeeld geliefd. Ze groeien en vormen tandplaque (wat dus o.a. bestaat uit bacteriën en voedselresten). Die tandplaque irriteert het tandvlees en kan bovendien mineraliseren tot tandsteen (is niet meer weg te poetsen ook). Er ontstaat een ontsteking bij de tandhalzen en dat kan zich lekker uitbreiden, zelfs zo erg dat de hond pijn krijgt en tanden en kiezen los kunnen gaan zitten.
Is het eenmaal zover dan is het een soort chronisch probleem waarbij je alleen kunt zorgen dat het niet verder gaat.

Ik heb wel het idee dat sommige honden er gevoeliger voor zijn dan anderen, ook al zouden ze hetzelfde doen. Maar er zijn zeker ook zaken die van invloed zijn zoals sluiting van het gebit, veel kluiven, het type voer.
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Het kan idd door de brokken komen. Sommige brokken (lees: de meeste) blijven vastzitten aan de tanden. Wij hebben hier nog een ongebruikt setje tandenborstel + tandpasta voor honden liggen. Ik hoop dat het door de BARF altijd ongebruikt mag blijven :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik poets de tanden van mijn hond dagelijks met een borstel met hondentandpasta :wink:
Mijn hond heeft speciaal voer. Ze heeft bijna vanaf pup sterk last van aanslag. Door dagelijks poetsen ziet haar gebit er top uit :ok:
(ze is nu bijna 7 jaar).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Re: Tanden verzorgen

Ongelezen bericht door Scooby »

Timmy schreef:Hoe vaak laten julie de tanden van de hond reinigen
Nooit eigenlijk...
Ze krijgen hier verse botten en hebben daardoor weinig tot geen tandsteen.
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Ik ook nooit. Een van de katten moest ook regelmatig omdat zij heel vaak en vreselijk veel tandplak had. Sinds ik met de honden en de katten BARF zijn alle tanden stralend wit en is het gelukkig niet meer nodig :ok:

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Bram heeft een mooi gebit, daar heb ik weinig extra werk aan. Trix heeft meer aanleg voor tandplak. Toen zij 3 jaar was is zij gecastreerd en heb ik meteen haar gebit laten reinigen. Sindsdien hou ik het bij door haar tanden te poetsen. Ze is nu 8 en er zit wel wat aanslag op maar niet dusdanig dat het weer onder narcose verwijdert hoeft te worden.
Groetjes van Bo en de honden.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mijn honen eten ook brokken, maar krijgen standaard 2 keer in de week een penslap en dan scheuren en trekken ze met hun tanden daaraan, en het resultaat is een stralend wit gebit(penslap schuurd de tanden schoon :ok: )
ranetje
Zeer actief

loving bulls schreef:mijn honen eten ook brokken, maar krijgen standaard 2 keer in de week een penslap en dan scheuren en trekken ze met hun tanden daaraan, en het resultaat is een stralend wit gebit(penslap schuurd de tanden schoon :ok: )
Handig is dat :ok:
Ik lees dat wel vaker hier.
Rana kan niet tegen pens :(:
Ze heeft in haar puppentijd zó veel darmproblemen gehad dat ik al blij ben dat ze met haar brokken van de DA een beetje normale ontlasting heeft :ok:
(Rodi compleet e.d. leverden flinke problemen op. :denken: gek eigenlijk)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
S@ndr@
Zeer actief

ranetje schreef:
loving bulls schreef:mijn honen eten ook brokken, maar krijgen standaard 2 keer in de week een penslap en dan scheuren en trekken ze met hun tanden daaraan, en het resultaat is een stralend wit gebit(penslap schuurd de tanden schoon :ok: )
Ze heeft in haar puppentijd zó veel darmproblemen gehad dat ik al blij ben dat ze met haar brokken van de DA een beetje normale ontlasting heeft :ok:
Heb je al eens schapenpens geprobeerd, mijn mannen kunnen ook niet goed tegen koeien pens, en krijgen het dus van het schaap
ranetje
Zeer actief

loving bulls schreef:
ranetje schreef:
Heb je al eens schapenpens geprobeerd, mijn mannen kunnen ook niet goed tegen koeien pens, en krijgen het dus van het schaap
Bedankt, dat zal ik voorzichtig eens proberen :wink:
Afbeelding
Therese
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Therese »

Rauw/botten vind ik persoonlijk de mooiste manier van tandenpoetsen..dus het verwijderen en verder voorkomen van.

Maar het krijgen/hebben van tandplak en andere gebitsproblemen is denk ik voor een deel ook een erfelijkheidskwestie?
Gr. Therese

Afbeelding

Cody van de Victory: 31-03-2000 / 03-11-2011
ranetje
Zeer actief

Therese schreef:Rauw/botten vind ik persoonlijk de mooiste manier van tandenpoetsen..dus het verwijderen en verder voorkomen van.

Maar het krijgen/hebben van tandplak en andere gebitsproblemen is denk ik voor een deel ook een erfelijkheidskwestie?
Zou best kunnen :denken:
Bij mij was het bij elke hond weer anders inderdaad.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik heb een behoorlijke diversiteit aan honden. Variërend van twee bijna 16 jaar oude Westie's tot twee nu 5 maanden oude Portugese Waterhonden. Geen van allen hebben tandaanslag of tandsteen om je druk om te maken. De oudste Westie is afgelopen zomer onder narcose geweest om een kies met ontstoken wortel te laten trekken en daar kregen we de complimenten voor de verdere conditie van het gebit.

"Nartuurlijk" eten mijn honden KVV/semi-BARF :cheer:

Volgens mij is die tandenpoetserij een gevolg van de brok. Binnenkort worden we er weer mee doodgegooid denk ik, want ik zag dat de dierenspeciaalzaken en de dierenartsen de handen ineen geslagen hebben en de maand februari uitgeroepen hebben tot 'maand van de gebitsverzorging'. Of we allemaal maar een tandenborsteltje en een rask willen komen kopen bij ze ;-)
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik poets de tanden van Bram twee keer per week. Volgens de kenners niet nodig, want hij 'barft'. Maar ik doe het toch maar voor de zekerheid.

Geef je je hond regelmatig kluifjes/botten e.d.?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nooit. Niet nodig hier

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Marion. schreef:
Nooit. Niet nodig hier

http://home.versatel.nl/pieter.marion/f ... 009164.JPG
Mooie tandjes Marion :ok:
Afbeelding
Timmy
Actief

Ongelezen bericht door Timmy »

Timmy heeft ook altijd mooie tanden gehad ,maar sinds eind 2004 heb ik zijn tanden de eerste keer laten doen maar zie dat het weer nodig is

ja hij krijgt ook dagelijks kouwbotjes en heeft ook van die schoenen waar ze kunnnen op knabbelen ,ik wissel regelamatig af dat hij ook variatie heeft

Ik geef Timmy twee/dag rijst met wortelen en kip ofwel anders magen vlees zoals runds of kalkoen of mager varkens want vet vlees eten we zelf ook niet
En dan zijn lightbrokken maar die zijn nogal korrelig
Nu heb ik seniorbrokken gekocht en hoop dat deze beter zijn

ik heb ook een tandpasta van de DA gekocht en daar smeer ik ook zijn tandjes mee in ,dat zou ook tegen bacterien zijn en tegen tandplak
Maar nu heeft Timmy er toch weer last van dus ga ik niet meer lang wachten voor een nieuwe behandeling
na nieuwjaar gaan we zeker langs

Ik heb nog effe een vraagje ,hoor vaak dat er mensen zijn die barfen en de tanden dan zo mooi zijn
die vuile pens wat ik zo vaak lees ,is dat bloedworst ..???
Want ik woon in Belgie en dat ken ik eigenlijk niet
En zo'n rauw kauwbot is dat een stuk van een koe of gewoon wat ribben van een varken
Ik heb echt geen benul en kippennekken dat kan je hier bij ons nergens krijgen
Ik heb een vrouw een horen vragen achter varkensoren en varkensstaarten en de slager moest fel lachen en zei dat hij dat niet had

Ik hoop nog veel van jullie te leren en dank je wel voor de tips
Kom ook eens op mijn website kijken en laat een leuk berichtje achter in mijn gastenboek
http://www.hondenhokje.be
Groetjes van Timmy
[img]http:///users.pandora.be/tva/forum/timmy.png[/img]
S@ndr@
Zeer actief

Pens is koeien, schapen of geiten maag,RAUW,
ranetje
Zeer actief

*Timmy* Neem botten van een rund of geit. Liever niet rauw van een varken. :wink:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

en je kunt eens gaan opzoeken of er een kippenslachterij op rij afstand zit(die willen vaak heel goedkoop kippenekken verkopen, maar ook hartjes en maagjes) anders kun je hele kippen kopen(uit de diepvries), die zijn vaak voordeliger, deed ik ook wel eens, ik gebruikte de bouten en de filet en de rest ging naar mijn mannen :wink: (ook rauw)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”