Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Narcose en epileptische aanval?
Moderator: moderatorteam
- *Silvia*
- Zeer actief
Narcose en epileptische aanval?
Heeft iemand dat weleens meegemaakt dat als de hond zijn narcose toegediend krijgt dan daarna een epileptische aanval krijgt.
Zit namelijk zo de duitse herder van me ouders werd vanmorgen gecastreerd, hij werd begin van de week ineens ziek bleek dat hij een vergrote prostaat had te grote van 2 tennisballen..
Afijn hij kreeg medicijnen en vanmorgen om 11 uur geopereerd, maar toen hij zijn narcose toegediend kreeg en de pijstilling mochten me ouders daar nog bij zijn maar de da liep even weg en hij trok helemaal strak schuim op de bek enzo.. dus me ouders in paniek en de dokter geroepen en die heeft een tegenmedicijn gegeven ofzoiets..
Heeft iemand dit meegemaakt bij zijn of haar eigen hond.
Kunnen die epileptische aanvallen terug komen wie kan mij daar iets over vertellen?
Zit namelijk zo de duitse herder van me ouders werd vanmorgen gecastreerd, hij werd begin van de week ineens ziek bleek dat hij een vergrote prostaat had te grote van 2 tennisballen..
Afijn hij kreeg medicijnen en vanmorgen om 11 uur geopereerd, maar toen hij zijn narcose toegediend kreeg en de pijstilling mochten me ouders daar nog bij zijn maar de da liep even weg en hij trok helemaal strak schuim op de bek enzo.. dus me ouders in paniek en de dokter geroepen en die heeft een tegenmedicijn gegeven ofzoiets..
Heeft iemand dit meegemaakt bij zijn of haar eigen hond.
Kunnen die epileptische aanvallen terug komen wie kan mij daar iets over vertellen?
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
Pardoes is 4 weken geleden geopereerd en heeft door de narcose ook een epileptische aanval gehad. Volgens dierenarts gebeurt dit vaker bij collie achtige en narcose. Ik moest me hier verder ook geen zorgen overmaken. Hij heeft daarvoor of daarna geen aanval meer gehad.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ja onze Joep heeft het bij zijn laatste narcose gehad. Doordat hij hartpatiënt is lukte het niet om hem in de ader te spuiten en heeft hij het narcosemiddel in een spier gespoten gekregen. Hij lag bij mij op schoot om in slaap te vallen en toen heeft hij een keer of 3 een aanvalletje gehad. Na de operatie nooit meer iets van gemerkt
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Re: Narcose en epileptische aanval?
Weet je ook welk narcosemiddel hier gebruikt is?baloutjuh schreef:Heeft iemand dat weleens meegemaakt dat als de hond zijn narcose toegediend krijgt dan daarna een epileptische aanval krijgt.
Het kan inderdaad (zoals Rea al schreef) dat honden een epileptische toeval krijgen van een narcose. Op het moment van de narcose kan de seizure treshold (prikkeldrempel) dusdanig verlaagd zijn dat een toeval de kans ziet om door te breken.
Of de toevallen ook terugkomen zal de toekomst moeten leren. Dat is afhankelijk van de mate van verlaging van de seizure treshold. Als de seizure treshold weer kan herstellen kan het eenmalig zijn, als de seizure treshold permanent verlaagd blijft kunnen de toevallen terugkeren.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- *Silvia*
- Zeer actief
De operatie is doorgegaan omdat het echt nodig was hij was te ziek van de vergrote prostaat, de operatie is ook verder goed verlopen maar de schrik zat er bij me ouders goed in en vroegen daarom of ik hier de vraag wou stellen.Rea schreef:Jammer genoeg wel narcose kan een trigger zijn.
Hoeft daarna nooit meer terug te komen maar dat kan wel.
Is de operatie verder wel doorgegaan en ales goed verlopen.
en hoe is 't nu met hem?????
Met Shadow gaat alles goed is een beetje rillerig maar hij heeft gisteren avond al wat gegeten en heerlijk liggen slapen.
- *Silvia*
- Zeer actief
Re: Narcose en epileptische aanval?
Dank je voor je antwoord en de andere ook, ik ga morgen naar me ouders toe en dan zal ik even in zijn boekje kijken want ze heeft het opgeschreven wat ze heeft gebruikt als narcose voor mocht hij nog eens onder narcose moeten.MoniqueDM schreef:Weet je ook welk narcosemiddel hier gebruikt is?baloutjuh schreef:Heeft iemand dat weleens meegemaakt dat als de hond zijn narcose toegediend krijgt dan daarna een epileptische aanval krijgt.
Het kan inderdaad (zoals Rea al schreef) dat honden een epileptische toeval krijgen van een narcose. Op het moment van de narcose kan de seizure treshold (prikkeldrempel) dusdanig verlaagd zijn dat een toeval de kans ziet om door te breken.
Of de toevallen ook terugkomen zal de toekomst moeten leren. Dat is afhankelijk van de mate van verlaging van de seizure treshold. Als de seizure treshold weer kan herstellen kan het eenmalig zijn, als de seizure treshold permanent verlaagd blijft kunnen de toevallen terugkeren.
Je krijgt morgen me antwoord
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
boxersien
Heb een poos stage gelopen bij een DA en ben het een paar keer tegen gekomen. De eerste keer schrok ik erg, maar er werd uitgelegt dat dit vaak kan gebeuren als de hond onder narcose komt. Als de hond niet nuchter is, is de kans hierop veel groter naar mijn idee, want juist die honden zag je het vaak krijgen (leuk voor hun, van die bazen die het zielig vinden dat ze nuchter moeten zijn en dus toch wat geven). Nooit een hond gezien die er later ook last van bleef hebben.
Vooral de wat oudere honden zijn er ook sneller vatbaar voor. Dit waren ook narcose die in de spieren gingen.
Vooral de wat oudere honden zijn er ook sneller vatbaar voor. Dit waren ook narcose die in de spieren gingen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
boxersien schreef:Heb een poos stage gelopen bij een DA en ben het een paar keer tegen gekomen. De eerste keer schrok ik erg, maar er werd uitgelegt dat dit vaak kan gebeuren als de hond onder narcose komt. Als de hond niet nuchter is, is de kans hierop veel groter naar mijn idee, want juist die honden zag je het vaak krijgen (leuk voor hun, van die bazen die het zielig vinden dat ze nuchter moeten zijn en dus toch wat geven). Nooit een hond gezien die er later ook last van bleef hebben.
Ik weet niet of het feit dat jij het niet hebt gezien ook betekent dat het later niet kan voorkomen
Sorry, niet onaardig bedoeld.
Als de hond eenmaal getriggerd is, moet je echt wel rekening houden met een mogelijk herhaling (buiten de narcose om).
Het hoeft niet, maar het kan wel
Zoals *Monique DM* al zei, bij collies kan je na zo'n voorval zeker beter opletten als de hond nog een keer onder narcose zou moeten. En ook opletten of de hond daardoor niet een lagere prikkeldrempel heeft gekregen.
Even zo goed als bij een ander ras waarbij zoiets gebeurt.
Dus in ieder geval iets om rekening mee te houden.