Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Diaree

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Amber
Zeer actief
Contacteer:

Diaree

Ongelezen bericht door Amber »

Hoi

Mack heeft sinds vandaag enorm de poep, hij krijgt uitsluitend Kvv
is het een idee om wat vuile pens door de Smul compleet te doen, zou dat helpen tegen de diaree? Wat kan ik anders doen,,
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Therese
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Therese »

Hoe ziet die diarree eruit.
Heeft je hond ook krampen?
Hoe lang krijgt hij al Smuldier?

Elke hond kan wel eens diarree krijgen wat na 24 uur vanzelf weer stopt.
Maar er kan ook sprake zijn van een maag/darmwand - virusinfectie.
Goed in de gaten houden en en het totaalbeeld van de hond observeren en niet zomaar iets gaan geven of weghouden.
Gr. Therese

Afbeelding

Cody van de Victory: 31-03-2000 / 03-11-2011
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Geen kramp,, het is een beetje lichtgekleurd, en hij heeft wel honger.
Ik vroeg me dit af, omdat het advies van sommige da wel eens is bij diaree geef gedurende een dag of vier uitsluitend vuile pens! :denken:

Hij zit al een aantal maanden op de Smul, tot nu toe nooit geen probleem :denken:
Therese
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik ken het advies van 4 dagen uitsluitend vuile pens niet :denken: .

Wat ik zelf doe bij een 'onschuldige vorm van diarree is 1 of 2 dagen het normale voer in kleine hoeveelheden over de dag verspreid geven.
Op die manier komt de spijsvertering maag/darm stelsen niet compleet stil te liggen maar wordt het ook niet overbelast .

Een plotselinge wijziging van voer tijdens diarree werkt bij mijn hond in elk geval niet lekker :jank: .
Gr. Therese

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

een dagje vasten of gekookte kip, niet teveel...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Als mijn honden diarree hebben, laat ik ze 1 dag vasten met alleen wat bouillon en natuurlijke PB met honing of honingwater en hooguit wat geraspte appel. De volgende dag heel rustig opbouwen en voer verdeeld over een aantal maaltijden.
Vuile pens zou ik nu zeker niet geven, temeer omdat in de Smuldier al genoeg pens zit waar hij ook al niet lekker op reageert. Geraspte appel stopt goed en is erg licht verteerbaar. Je zou er een beetje verdunde honing bij kunnen doen, dat is immuunversterkend en zo heeft hij toch wat te eten op zijn 'vastendag'. Sterkte.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Therese schreef: Wat ik zelf doe bij een 'onschuldige vorm van diarree is 1 of 2 dagen het normale voer in kleine hoeveelheden over de dag verspreid geven.
Op die manier komt de spijsvertering maag/darm stelsen niet compleet stil te liggen maar wordt het ook niet overbelast .
Hier hetzelfde.
Gewoon het normale voer blijven geven in kleinere porties en dat meerdere keren per dag. De troep moet uit de darmen en daarom laat ik mijn honden gewoon eten, dan blijft inderdaad de spijsvertering op gang. Om de diarree wat in te laten dikken zou je wat Finidiar bij de dierenarts kunnen halen. Dat is een voedingssupplement.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

malinois schreef:een dagje vasten of gekookte kip, niet teveel...
Dat is toch alweer achterhaald als advies, juist omdat de darmen in werking moeten blijven en je ze niet ineens iets anders dan wat ze gewend zijn moet geven, omdàt ze al van slag zijn.
MoniqueDM
Zeer actief

Scooby schreef:
Dat is toch alweer achterhaald als advies, juist omdat de darmen in werking moeten blijven en je ze niet ineens iets anders dan wat ze gewend zijn moet geven, omdàt ze al van slag zijn.
Dat is mij ook verteld door meerdere dierenartsen.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Golden Stanley

Het enige 'goede' bij beginnende diarree wat die darmen nodig hebben om aan te sterken zijn de juiste darmbacteriën en -enzymen van probiotische waarde en aanvullende mineralen en sporenelementen uit bouillons al dan niet met wat zacht vlees om energie op te bouwen. En dat zit niet in het normale voedsel wat je dan aan zou bieden. Overigens het verhaal dat stoffen toxisch worden in darmen door een dag vasten bij diarree, daar is bar weinig over terug te vinden van een carnivoren darmstelsel en ook in de rauw voerderswereld bij weinigen bekend. En vasten is wanneer een hond geheel onthouden wordt van wat voor voeding dan ook en dat is in mijn voorbeeld niet het geval. Ik kies bewust niet eerst voor Finidiar, dat heb ik altijd in huis maar nog niet nodig gehad, juist doordat ik ze laat 'vasten' en dan later beoordeel of het nodig is Finidiar te geven of niet. Tot nog toe is dat dus niet nodig gebleken en kunnen ze de volgende dag weer licht verteerbaar eten verdeeld over een paar maaltijden. Met altijd die extra PB ter aanvulling.
Zo heb je weinig kans dat iets uitloopt tot bloeddiarree met alle gevolgen van dien. Het ligt uiteraard aan het type aandoening op zich want vele kwalen uiten zich als diarree (het is tenslotte een afvoerkanaal van vervuiling), maar dat zie je gauw genoeg al na 1 dag.

Internal cleansing treatment and diet

During fasting all the body powers released from dood digestion are concentrated on elimination of internal toxins, and therefore chances of curing the ailments are made more favourable. Urgency of toxin elimination supplies the important reson for use of a daily laxative when fasting or on the fluid diet of milk and honey. During long fasts if there is no natural bowel action, a warm-water enema is given. Until the temperature is normal and steady at normal, fasting must be continued.To feed solid foods during a fever means complication of the ailment and often also fatal results. When people do not want to put their animals on a total faxt, honey and fruit juices such as grape or apple can be given. Honey and grapes feed the body more completely than meat, etc. At such times, and are easily digested.

Fasting: In order to carry out with confidence this importat part of the internal cleansing treatment, the principle of fasting must be understood. It is the natural instinct of all animals to fast when sick or woonded, all the forces of the body are concentrated on fighting the disease or healing the wound, for the strength of the body is no longer being used up in the normal and continuous daily activity of food digestion, absorption, and elimination. Actually, when an animal is ill with fever, Nature discourages the intake of food by removing a desire for it and suspending senses of smell and taste: during acute fever, food digestion is checked almost totally.
If food is given forcibly at such times, poured into th mouth, severe bowel inflammation and thus diarrhoea are caused, and nerves also become inflamed. The chance, then, of the case making a satisfactory recovery is seriously diminished.
What actually happens during the fast? The body contrives to burn up the useless fat deposits, and until all fat is burnt up the vital tissues are left intact. As large amounts of body impurities are embedded in the fatty tissues of the average type of domestically reared dog, the body begins to be cleansed deeply, as the fat is oxidized; also the stomach and intestines, relieved of their usial tasks of dealing with food, can now concentrate on clearing away mucus deposits, worms and their ova (if present), toxins, etc.
Therefore the critical stage of the fever, which is usually prolonged in orthodox treatment, is speedily overcome in the natural cleansing-fasting treatment, and after three or four days’fast all danger is frequently over.
If, however, the case under treatment is already in an advanced stage through the owner’s failure to discover the early symptoms, and therefore the dog, though sick, having been allowed to feed on heavy foods when its temperature was raised above normal, a long fast is often necessary, and in some cases a three-weeks’ fast is required to restore the temperature to normal. It should be stated here that the dog’s own inclination cannot always be relied upon. No sick wild animal will eat food, but in the domestic dog natural instinct has often long departed, and the urge of habit hunger and routine meal times will often cause a sic dog to partake of food; furthermore, a greedy desire for food when high fever is present is frequently a serious sign of deranged nerves.
It has been well proved that any animal can fast for three weeks (providing drinking water is available) without much difficulty.
MoniqueDM
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Het enige 'goede' bij beginnende diarree wat die darmen nodig hebben om aan te sterken zijn de juiste darmbacteriën en -enzymen van probiotische waarde en aanvullende mineralen en sporenelementen uit bouillons al dan niet met wat zacht vlees om energie op te bouwen. En dat zit niet in het normale voedsel wat je dan aan zou bieden. Overigens het verhaal dat stoffen toxisch worden in darmen door een dag vasten bij diarree, daar is bar weinig over terug te vinden van een carnivoren darmstelsel en ook in de rauw voerderswereld bij weinigen bekend. En vasten is wanneer een hond geheel onthouden wordt van wat voor voeding dan ook en dat is in mijn voorbeeld niet het geval. Ik kies bewust niet eerst voor Finidiar, dat heb ik altijd in huis maar nog niet nodig gehad, juist doordat ik ze laat 'vasten' en dan later beoordeel of het nodig is Finidiar te geven of niet. Tot nog toe is dat dus niet nodig gebleken en kunnen ze de volgende dag weer licht verteerbaar eten verdeeld over een paar maaltijden. Met altijd die extra PB ter aanvulling.
Zo heb je weinig kans dat iets uitloopt tot bloeddiarree met alle gevolgen van dien. Het ligt uiteraard aan het type aandoening op zich want vele kwalen uiten zich als diarree (het is tenslotte een afvoerkanaal van vervuiling), maar dat zie je gauw genoeg al na 1 dag.
Ik heb je topic gezien op Natuurlijke Voeding. Ik heb ook gezien dat Westerhuis bij jullie vermeldt staat op dat forum (onder natuurlijk werkende artsen). Hij schrijft wel over giftige stoffen die vanuit de darmen het lichaam binnen kunnen dringen, dus hier even een citaat van zijn site over vasten bij diarree en de reden waarom je gewoon voeding mag blijven geven:

In enkele gevallen is ook een (preventieve) antibioticumkuur noodzakelijk. Met lichtverteerbaar eten (speciaal dieet), kleine beetjes verdeeld over de dag, wordt het maagdarmkanaal minimaal actief gehouden en krijgen de darmcellen voldoende energie om weer te herstellen. Tevens worden ondervoeding, afvallen en afbraak van eigen (functioneel) eiwit voorkomen. Bij compleet vasten kan het maagdarmkanaal zijn selectieve permeabiliteit verliezen (is bescherming) met als gevolg opname van bacteriën en giftige stoffen vanuit de darmen naar het lichaam met alle gevolgen van dien. Naast het intact houden van de selectieve permeabiliteit, blijkt er ook meer water te kunnen worden opgenomen met het eten dan wanneer er alleen water gegeven wordt, zo wordt dus uitdroging voorkomen. Uw dierenarts geeft u dit speciale dieet mee als therapie tegen de diarree zodat uw hond snel weer beter wordt. Het dieet is dus een belangrijk deel van de therapie! Indien uw hond zeer ernstig ziek is moet opname in de kliniek overwogen worden.

Bron: WHG dierenartsen

En Westerhuis is echt niet de enige die zo over vasten denkt, er zijn meer dierenklinieken (is ook op internet te lezen) die het bovenstaande onderschrijven.
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Oke,, jeetje heb heel wat gelezen,, bedankt voor de tips :ok:
Heb hem gewoon vandaag wat meer verspreid over de dag zijn eten gegeven,, Ben voor het laatst buiten geweest rond een uur of vier en toen was het al iets dikker!! als vanmorgen.

Doe voor de rest gewoon zoals altijd alleen wat kleinere porties!
Denk dat de drollen moregen al weer wat dikker zijn :ok: :ok:
Golden Stanley

MoniqueDM schreef:
Golden Stanley schreef:Het enige 'goede' bij beginnende diarree wat die darmen nodig hebben om aan te sterken zijn de juiste darmbacteriën en -enzymen van probiotische waarde en aanvullende mineralen en sporenelementen uit bouillons al dan niet met wat zacht vlees om energie op te bouwen. En dat zit niet in het normale voedsel wat je dan aan zou bieden. Overigens het verhaal dat stoffen toxisch worden in darmen door een dag vasten bij diarree, daar is bar weinig over terug te vinden van een carnivoren darmstelsel en ook in de rauw voerderswereld bij weinigen bekend. En vasten is wanneer een hond geheel onthouden wordt van wat voor voeding dan ook en dat is in mijn voorbeeld niet het geval. Ik kies bewust niet eerst voor Finidiar, dat heb ik altijd in huis maar nog niet nodig gehad, juist doordat ik ze laat 'vasten' en dan later beoordeel of het nodig is Finidiar te geven of niet. Tot nog toe is dat dus niet nodig gebleken en kunnen ze de volgende dag weer licht verteerbaar eten verdeeld over een paar maaltijden. Met altijd die extra PB ter aanvulling.
Ik heb je topic gezien op Natuurlijke Voeding. Ik heb ook gezien dat Westerhuis bij jullie vermeldt staat op dat forum (onder natuurlijk werkende artsen). Hij schrijft wel over giftige stoffen die vanuit de darmen het lichaam binnen kunnen dringen, dus hier even een citaat van zijn site over vasten bij diarree en de reden waarom je gewoon voeding mag blijven geven:

In enkele gevallen is ook een (preventieve) antibioticumkuur noodzakelijk. Met lichtverteerbaar eten (speciaal dieet), kleine beetjes verdeeld over de dag, wordt het maagdarmkanaal minimaal actief gehouden en krijgen de darmcellen voldoende energie om weer te herstellen. Tevens worden ondervoeding, afvallen en afbraak van eigen (functioneel) eiwit voorkomen. Bij compleet vasten kan het maagdarmkanaal zijn selectieve permeabiliteit verliezen (is bescherming) met als gevolg opname van bacteriën en giftige stoffen vanuit de darmen naar het lichaam met alle gevolgen van dien. Naast het intact houden van de selectieve permeabiliteit, blijkt er ook meer water te kunnen worden opgenomen met het eten dan wanneer er alleen water gegeven wordt, zo wordt dus uitdroging voorkomen. Uw dierenarts geeft u dit speciale dieet mee als therapie tegen de diarree zodat uw hond snel weer beter wordt. Het dieet is dus een belangrijk deel van de therapie! Indien uw hond zeer ernstig ziek is moet opname in de kliniek overwogen worden.

Bron: WHG dierenartsen

En Westerhuis is echt niet de enige die zo over vasten denkt, er zijn meer dierenklinieken (is ook op internet te lezen) die het bovenstaande onderschrijven.
Dan heb je vast ook het commentaar gelezen op hetgeen ik aangekaart heb.
Hij heeft het ook over licht verteerbaar dieet, ik in feite ook want mijn honden vasten niet compleet bij diarree (en ook niet in hun normale voedingspatroon). Aangevuld met zo niet nog belangrijkere stoffen dan in het licht verteerbare dieet wat een DA zou voorschrijven. Maar goed, we mogen van mening verschillen uiteraard, maar betrek het niet op het rauw voeren van mijn honden want dat staat in het geval van de diarree er geheel buiten. Alleen is het wel opvallend dat behoorlijk bekende pro-rauw DA's daar een hele andere kijk op hebben. Mijn honden varen er wel bij en voorlopig heb ik er sinds tijden 'probleemloze' hondjes aan overgehouden, iets wat daarvoor dus geheel niet het geval was. Overigens kregen ze toen ook onthouding van brok en toevoeging van bouillon en PB en hadden daar erg veel baat bij.
Golden Stanley

Amber schreef:Oke,, jeetje heb heel wat gelezen,, bedankt voor de tips :ok:
Heb hem gewoon vandaag wat meer verspreid over de dag zijn eten gegeven,, Ben voor het laatst buiten geweest rond een uur of vier en toen was het al iets dikker!! als vanmorgen.

Doe voor de rest gewoon zoals altijd alleen wat kleinere porties!
Denk dat de drollen moregen al weer wat dikker zijn :ok: :ok:
Ik hoop het voor je. Veel beterschap met de patiënt! :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Scooby schreef:
:19: kan best, ik doe het altijd zo en dan zijn ze er vaak met een dag vanaf :wink: Ik geef ze dus wel iets maar niet veel en zeker geen brok.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Therese
Vaste gebruiker
Contacteer:

Fijn dat het inmiddels weer wat beter gaat . Houden zo! :cheer:
Nog 1 vraagje..Ik las in 1 van de reacties dat een (preventieve) aB. kuur werd gegeven?

Sinds wanneer bestaat er preventieve Antibiotica?
Voor zover ik heb begrepen kan AB alleen dan worden gegeven als er al sprake is van een vijandelijke bacterie?

Dus AB zou alleen kunnen bestrijden maar niet voorkomen...
Klopt dat?
Gr. Therese

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Therese schreef: Nog 1 vraagje..Ik las in 1 van de reacties dat een (preventieve) aB. kuur werd gegeven?

Voor zover ik heb begrepen kan AB alleen dan worden gegeven als er al sprake is van een vijandelijke bacterie?

Klopt dat?
Los daarvan is anti-biotica (behalve wanneer er sprake is van een darmontsteking) het stomste wat je kunt geven bij diarree. In de darmen horen namelijk bacterieen te leven en die laatste bacterieen die bij diarree nog hun best doen om de diarree tegen te gaan en de boel weer rustig te krijgen, maak je met die anti-biotica dan ook nog dood!
(Vandaar dat er een specifieke anti-biotica voorgeschreven wordt bij darmontstekingen die zoveel mogelijk van de natuurlijke darmflora in stand probeert te houden.)

Anti-biotica preventief geven, daar heb ik nog nooit van gehoord. Er wordt zowiezo al veel te snel anti-biotica voorgeschreven in veel gevallen naar mijn idee.
MoniqueDM
Zeer actief

Preventieve antibiotica wordt soms voorgeschreven als er een risico wordt gelopen van een bacterieële infectie bij al bestaande diarree.
Dan wordt er inderdaad gekozen voor een antibioticum dat zo min mogelijk schade aanricht aan de bestaande darmflora, denk aan Sulfatrim of Metronidazol.
Afbeelding
Golden Stanley

Scooby schreef:
Therese schreef: Nog 1 vraagje..Ik las in 1 van de reacties dat een (preventieve) aB. kuur werd gegeven?

Klopt dat?
Los daarvan is anti-biotica (behalve wanneer er sprake is van een darmontsteking) het stomste wat je kunt geven bij diarree. In de darmen horen namelijk bacterieen te leven en die laatste bacterieen die bij diarree nog hun best doen om de diarree tegen te gaan en de boel weer rustig te krijgen, maak je met die anti-biotica dan ook nog dood!
(Vandaar dat er een specifieke anti-biotica voorgeschreven wordt bij darmontstekingen die zoveel mogelijk van de natuurlijke darmflora in stand probeert te houden.)

Anti-biotica preventief geven, daar heb ik nog nooit van gehoord. Er wordt zowiezo al veel te snel anti-biotica voorgeschreven in veel gevallen naar mijn idee.
Er bestaat geen 1 AB die de natuurlijke darmflora in stand probeert te houden. Zelfs de meest specifieke AB helpt het darmstelsel om zeep. Daarom is het raadzaam bij een dergelijke kuur te allen tijde PB te geven, in het midden van de kuur en zeker 2 weken erna.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:Er bestaat geen 1 AB die de natuurlijke darmflora in stand probeert te houden. Zelfs de meest specifieke AB helpt het darmstelsel om zeep. Daarom is het raadzaam bij een dergelijke kuur te allen tijde PB te geven, in het midden van de kuur en zeker 2 weken erna.
Klopt, maar er zijn wel anti-biotica die de minste schade aanrichten aan de darmflora en die worden bij een darmontsteking daarom ook voorgeschreven.
Golden Stanley

*aangepast door moderator*

Terugkomend op die AB, bekijk mijn site eens als je interesse hebt.
Staat veel nuttige info over AB en de gevolgen ervan helemaal onderaan:

http://www.freewebs.com/rawdoggies/anti ... iotica.htm

Wat overigens niet wil zeggen dat AB nooit voorgeschreven dient te worden. Maar voorzichtig moeten we er wel mee zijn, niet voor ieder ditje en datje.
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Even terug naar mijn topic :mrgreen: :mrgreen:
Mack was vanochtend helemaal van zijn diaree af,, het waren keurige drollen en heel stevig.,, dus heeft het toch geholpen door gewoon in meerdere beetjes zijn gewone hoeveelheid te geven :ok: :ok: :ok:
Bedankt allemaal voor de tips!
Therese
Vaste gebruiker
Contacteer:

Amber schreef:Even terug naar mijn topic :mrgreen: :mrgreen:
Mack was vanochtend helemaal van zijn diaree af,, het waren keurige drollen en heel stevig.,, dus heeft het toch geholpen door gewoon in meerdere beetjes zijn gewone hoeveelheid te geven :ok: :ok: :ok:
En daar was het uiteindelijk om begonnen :mrgreen:
Hartstikke fijn dat Mack weer is opgeknapt.
Ik zeg met diaree altijd maar zo .."niet te snel in paniek raken maar wel je ogen en nuchtere verstand blijven gebruiken" :ok:
Gr. Therese

Afbeelding

Golden Stanley

Daar gaat het uiteindelijk om, dat hij weer beter is. :ok:

Excuus voor het vergallen van je topic.
MoniqueDM
Zeer actief

Ik ben blij dat deze manier heeft geholpen voor Mack.

Ook namens mij excuus voor het verzieken van je topic :wink: .
Afbeelding
moderatorteam
Zeer actief

Ongelezen bericht door moderatorteam »

Topic is aangepast door moderator; een aantal reacties zijn verwijderd.
Met vriendelijke groet
Moderators hondenforum.nl

Niemand is incognito
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”