Ik ben er bewuster naar gaan kijken toen ik vanuit de hoek van gedragsdeskundigen, kritische geluiden hoorde over 'freeshaping'.Ik weet niet of er serieus onderzoek naar gedaan is; weet ook niet meer waar ik het gelezen heb, dus kan het niet hard maken. Maar voor beginnende clickeraars misschien toch goed om in het achterhoofd te houden?Natas schreef:Ik denk ook wel zeker te weten dat ik niet volledig ga overstappen op freestylen bij het aanleren van dingen, maar ik vind het wel razend interessant om het zo eens een tijdje uit te proberen. Het is weer eens iets anders. Ik merk wel dat Gioia er aan gewend is dat ik een aanwijzing of commando geef. Iedere keer moet ze echt even door een soort grens heen. Ze snapt dat ik wil dat ze iets doet, maar kijkt dan zo vragend van "wat dan baas?"
Gestresst wordt ze er niet van dus kwaad kan het niet.
Als je hond geen merkbare stress-signalen laat zien is er niets aan de hand natuurlijk.
Ik vind eigenlijk wel dat alle clicker-cursussen zouden moeten beginnen met het 'clickerspel' waarbij de mensen (de baasjes) zélf geclickerd worden. Je bent je dan pas bewust hoeveel druk er op je hond komt te staan en hoe dat voelt