Orgaanvlees is me duidelijk
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voor eens en voor altijd duidelijk! Kopvlees? Spiervlees?
Moderator: moderatorteam
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Voor eens en voor altijd duidelijk! Kopvlees? Spiervlees?
Het is voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Wat voor vlees en welke gedeeltes vallen onder de noemer kopvlees en spiervlees?
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Kopvlees is gewoon vlees van de kop, dus het laagje spiervlees wat om de schedel zit. Volgens mij.
Dus is ook spiervlees. Alleen zijn dat geen mooie lappen lendebiefstuk, borstlappen of hammen of dergelijke. Maar gewoon de stukjes vlees die men van de kop afgesneden heeft, dus vaak ook kleinere stukjes.
Dus is ook spiervlees. Alleen zijn dat geen mooie lappen lendebiefstuk, borstlappen of hammen of dergelijke. Maar gewoon de stukjes vlees die men van de kop afgesneden heeft, dus vaak ook kleinere stukjes.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- Tamara.
- Zeer actief
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Tamara.
- Zeer actief
-
HeidiWeer
ok we nemen een koe
daar halen we vanaf de huid [gaan we verkopen ]
we halen al het eetbare vlees eraf tot lever aan toe
de pens verkopen we aan fransen ,hondeneigenaren weet ik veel.
we halen vanaf de oren verkopen we ook weer
de hoeven sommige spieren[inclusief de dikke spier van een stier]die worden gerookt en weer verkocht in dierenwinkels.
De uiers zeggen ze dat die in de frikandellen gaan
De hersenen /darmen mogen denk ik niet verwerkt worden.
De ogen gaan naar tv programmas die weddenschappen doen met mensen...
grapje!!
De botten de mooie botten worden ook gerookt en verkocht
De koeien neuzen roken ze tegenwoordig ook al voor de hond.
Wat er overblijft is 1 vetmassa wat ik eens had en mijn honden wilden dat niet vreten
[ik laat 1 x per jaar een koe slachten]
Wil je echt a klasse vlees hebben voor je hond moet je naar een veehouder gaan en daar een slachtklarekoe kopen die oud is en vet oude koeien zijn niet zo duur.
Zeg de vleesprijs gaat naar beneden dan zou je een aftandsekoe kunnen kopen voor 350 euro die laat je slachten kost denk ik met keuring ca 300 euro.Zeg koe weegt geslacht gewicht ca 250kilo is dus 350+300=650 ;250 =2,60 per kilo en dan heb je
echt goed vlees.
plus de botten erbij de pens enz.
Het enigste wat je moet hebben is grote diepvries
en je kan zelf van dat vlees af en toe een gehaktballetje maken voor jezelf
daar halen we vanaf de huid [gaan we verkopen ]
we halen al het eetbare vlees eraf tot lever aan toe
de pens verkopen we aan fransen ,hondeneigenaren weet ik veel.
we halen vanaf de oren verkopen we ook weer
de hoeven sommige spieren[inclusief de dikke spier van een stier]die worden gerookt en weer verkocht in dierenwinkels.
De uiers zeggen ze dat die in de frikandellen gaan
De hersenen /darmen mogen denk ik niet verwerkt worden.
De ogen gaan naar tv programmas die weddenschappen doen met mensen...
De botten de mooie botten worden ook gerookt en verkocht
De koeien neuzen roken ze tegenwoordig ook al voor de hond.
Wat er overblijft is 1 vetmassa wat ik eens had en mijn honden wilden dat niet vreten
Wil je echt a klasse vlees hebben voor je hond moet je naar een veehouder gaan en daar een slachtklarekoe kopen die oud is en vet oude koeien zijn niet zo duur.
Zeg de vleesprijs gaat naar beneden dan zou je een aftandsekoe kunnen kopen voor 350 euro die laat je slachten kost denk ik met keuring ca 300 euro.Zeg koe weegt geslacht gewicht ca 250kilo is dus 350+300=650 ;250 =2,60 per kilo en dan heb je
plus de botten erbij de pens enz.
Het enigste wat je moet hebben is grote diepvries
Laatst gewijzigd door HeidiWeer op 05 dec 2006 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Bas Rouge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
- Aantal honden: 3
Re: Voor eens en voor altijd duidelijk! Kopvlees? Spiervlees
Kopvlees is spiervlees. Het is het vlees dat van de kop van de koe is afgesneden, vaak in grote lappen en meestal taai van structuur.Tamara en Bowie schreef:Het is voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Wat voor vlees en welke gedeeltes vallen onder de noemer kopvlees en spiervlees?
Spiervlees is al het vlees dat direct aan het skelet vast zit. Kopvlees is een van de goedkoopste spiervlezen die je je hond kan voeren.
Twijfelvlezen zijn hart en tong; dit zijn beide spieren maar vallen beide wat mij betreft niet onder spiervlees maar onder orgaanvlees.
- Tamara.
- Zeer actief
- Tamara.
- Zeer actief
-
Marion.
Ligt aan je slager. Ik deel met Dooie-Dieren-Dag een geit met Tineke, en wij krijgen keurige hapklare brokken. Maar dat heeft Tineke dus geregeld met haar slager, denk ikTamara en Bowie schreef:Als je een koe laat slachten, wordt dan ook alles in stukken voor je gesneden?
Vroeger hadden we thuis wel eens een half varken in de vriezer. Wel al het spul van varken, maar wel gesneden karbonaatjes enzo.
- Tamara.
- Zeer actief
Marion. schreef:Ligt aan je slager. Ik deel met Dooie-Dieren-Dag een geit met Tineke, en wij krijgen keurige hapklare brokken. Maar dat heeft Tineke dus geregeld met haar slager, denk ikTamara en Bowie schreef:Als je een koe laat slachten, wordt dan ook alles in stukken voor je gesneden?![]()
Vroeger hadden we thuis wel eens een half varken in de vriezer. Wel al het spul van varken, maar wel gesneden karbonaatjes enzo.
Als het in kant en klare stukken wordt klaargemaakt kan het wel interessant zijn ja..
-
Marion.
Niet nodig dus. Als je samen met Tineke een geit deelt. Maar ik ben eerstTamara en Bowie schreef:Als het in kant en klare stukken wordt klaargemaakt kan het wel interessant zijn ja..Zie mezelf niet met een bijl een koe klein maken in de tuin
Vraag anders of iemand anders nog wil? Marian wil volgens mij ook wel. Ik moet (normaal gesproken) met DDD zowel langs Veenendaal als langs Arnhem, dus ik kan tussenpersoon zijn.
- Tamara.
- Zeer actief
Daar ga ik even over nadenken, eerst de eerstvolgende DDD afwachten. Misschien dat een koe wel interessant kan zijn, als de prijs dat ook isMarion. schreef:Niet nodig dus. Als je samen met Tineke een geit deelt. Maar ik ben eerstTamara en Bowie schreef:Als het in kant en klare stukken wordt klaargemaakt kan het wel interessant zijn ja..Zie mezelf niet met een bijl een koe klein maken in de tuin
![]()
Vraag anders of iemand anders nog wil? Marian wil volgens mij ook wel. Ik moet (normaal gesproken) met DDD zowel langs Veenendaal als langs Arnhem, dus ik kan tussenpersoon zijn.
-
HeidiWeer
Je kan de koeien verdelen in melk koeien en in vleeskoeien. Melkkoeien zijn er voor de melk en vleeskoeien voor het vlees,maar deze zijn stukken duurder.
Meestal kopen wij een Belgische blauwe [vleeskoe] van ca 2,5 jaar. Wil je nog malser vlees moet je eigenlijk een koe/stier kopen van 1 jaar maar daar zit niet zoveel vlees aan omdat ze nog niet volgroeid zijn.En omdat het voor ons ook nog uit moet kunnen kopen we het liefst een koe van 2.5 jaar.Meestal worden deze koeien niet meer drachtig of ze hebben wat aan uier,dus moeten ze weg.
Deze koe wordt dan gehaald door een vervoerbedrijf van waar koe geslacht wordt.[slachthuis]
Dat ophalen kost ca.35 euro.Is hij bij het slachthuis moet koe eerst gekeurd worden door een man die weer elders vandaan komt.
Is deze koe goedgekeurd wordt hij geslacht.Als je pech hebt gaat deze slager het vlees niet verdelen maar moet je weer voor een andere slager zorgen.Dus moet je van tevoren weten waar het vlees het moet.Kwestie van bellen en vragen.Meestal weet slachthuis ook wel een adresje.
De andere slager gaat koe verdelen in vanalles (voor menselijk gebriuik)Kan jullie zeggen biefstuk van een belg is HEERLIJK!!
Hier hangt uiteraard een prijskaartje aan maar je hebt eerste klas vlees in huis .
We hebben dit ook wel eens met andere mensen verdeeld [dus samen een koe gekocht]maar eigenlijk kan dit voor jou niet uit.Of zou het aan mij liggen wilde het liefst al die biefstuk voor mezelf!!
Maar nu zoeken we dus vlees voor een hond.Dan kan je het best een oude melkkoe kopen dit vlees is stukken taaier maar voor hond geef dat niks.Deze oude koeien gaan ze meestal gehakt en of worst van maken.
De slager kan dus grof snijden met dit vlees moet je even overleggen met hem Zodat hij zo weinig mogelijk arbeidsuren maakt.
Ook kan je soms bij een boer “wrak” vee kopen en soms kost zo een koe ca 100euro.Deze koe is soms ziek en heeft dgn penicilline in lijf gekregen of andere troep.Of hij heeft een gebroken poot.
Ga je zo een koe kopen kan jij een risico lopen dat de keurder de hele koe afkeurd,dus weg geld.Maar je moet wel de boer betalen en het slachthuis en de keurder dus ben je dan eigenlijk heel duur uit voor niks.
Zelf heb ik een aantal weken een paar pensen bij zo een noodslachthuis gekocht.Moest ze zelf thuis nog schoonmaken maaginhoud zat nog in koe.Ik d8 lekker goedkoop…
Wat je daar allemaal niet tegen komt ik vond ijzer er zat zelf nog een stukje lever aan een maag met een injectiespuit…Ook had ik een zwarte pens en ik weet toch haast zeker dat koeien niet roken ,dus denk ik dat dat ergens anders vandaan kwam.Deze pens heeft de honden trouwens ook geen goed gedaan. Ze vonden hem niet lekker.
Ik koop dus geen vlees/pens meer bij een noodslachter,dan maar wat duurder.
Eigenlijk moet je tegen boer zeggen van ik koop deze koe mits hij goedgekeurd gaat worden en zorg voor getuige
Meestal kopen wij een Belgische blauwe [vleeskoe] van ca 2,5 jaar. Wil je nog malser vlees moet je eigenlijk een koe/stier kopen van 1 jaar maar daar zit niet zoveel vlees aan omdat ze nog niet volgroeid zijn.En omdat het voor ons ook nog uit moet kunnen kopen we het liefst een koe van 2.5 jaar.Meestal worden deze koeien niet meer drachtig of ze hebben wat aan uier,dus moeten ze weg.
Deze koe wordt dan gehaald door een vervoerbedrijf van waar koe geslacht wordt.[slachthuis]
Dat ophalen kost ca.35 euro.Is hij bij het slachthuis moet koe eerst gekeurd worden door een man die weer elders vandaan komt.
Is deze koe goedgekeurd wordt hij geslacht.Als je pech hebt gaat deze slager het vlees niet verdelen maar moet je weer voor een andere slager zorgen.Dus moet je van tevoren weten waar het vlees het moet.Kwestie van bellen en vragen.Meestal weet slachthuis ook wel een adresje.
De andere slager gaat koe verdelen in vanalles (voor menselijk gebriuik)Kan jullie zeggen biefstuk van een belg is HEERLIJK!!
Hier hangt uiteraard een prijskaartje aan maar je hebt eerste klas vlees in huis .
We hebben dit ook wel eens met andere mensen verdeeld [dus samen een koe gekocht]maar eigenlijk kan dit voor jou niet uit.Of zou het aan mij liggen wilde het liefst al die biefstuk voor mezelf!!
Maar nu zoeken we dus vlees voor een hond.Dan kan je het best een oude melkkoe kopen dit vlees is stukken taaier maar voor hond geef dat niks.Deze oude koeien gaan ze meestal gehakt en of worst van maken.
De slager kan dus grof snijden met dit vlees moet je even overleggen met hem Zodat hij zo weinig mogelijk arbeidsuren maakt.
Ook kan je soms bij een boer “wrak” vee kopen en soms kost zo een koe ca 100euro.Deze koe is soms ziek en heeft dgn penicilline in lijf gekregen of andere troep.Of hij heeft een gebroken poot.
Ga je zo een koe kopen kan jij een risico lopen dat de keurder de hele koe afkeurd,dus weg geld.Maar je moet wel de boer betalen en het slachthuis en de keurder dus ben je dan eigenlijk heel duur uit voor niks.
Zelf heb ik een aantal weken een paar pensen bij zo een noodslachthuis gekocht.Moest ze zelf thuis nog schoonmaken maaginhoud zat nog in koe.Ik d8 lekker goedkoop…
Wat je daar allemaal niet tegen komt ik vond ijzer er zat zelf nog een stukje lever aan een maag met een injectiespuit…Ook had ik een zwarte pens en ik weet toch haast zeker dat koeien niet roken ,dus denk ik dat dat ergens anders vandaan kwam.Deze pens heeft de honden trouwens ook geen goed gedaan. Ze vonden hem niet lekker.
Ik koop dus geen vlees/pens meer bij een noodslachter,dan maar wat duurder.
Eigenlijk moet je tegen boer zeggen van ik koop deze koe mits hij goedgekeurd gaat worden en zorg voor getuige
- Amber
- Zeer actief
- Contacteer:
-
HeidiWeer
- Amber
- Zeer actief
- Contacteer:
-
bea leyba
- Zeer actief
En anders kan je samen met mij wel een geit delen.Tamara en Bowie schreef:Daar ga ik even over nadenken, eerst de eerstvolgende DDD afwachten. Misschien dat een koe wel interessant kan zijn, als de prijs dat ook isMarion. schreef:Niet nodig dus. Als je samen met Tineke een geit deelt. Maar ik ben eerstTamara en Bowie schreef:Als het in kant en klare stukken wordt klaargemaakt kan het wel interessant zijn ja..Zie mezelf niet met een bijl een koe klein maken in de tuin
![]()
Vraag anders of iemand anders nog wil? Marian wil volgens mij ook wel. Ik moet (normaal gesproken) met DDD zowel langs Veenendaal als langs Arnhem, dus ik kan tussenpersoon zijn.Tegen die tijd heb ik ook mijn nieuwe vriezer waar héél veel in kan

-
Eva
- Actief