Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verharen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer
Aantal honden: 2

verharen

Ongelezen bericht door pia zz »

Yorick is aan het verharen, en niet een beetje haar, nee vlokken haar komen eruit en er komt geen einde aan. Hij heeft nog nooit zo erg verhaard als dit jaar.Wat denken jullie, zal dit komen door het vreselijke zachte najaar??Het is met name zijn ondervacht waar geen einde aan lijkt te komen. Zijn er meer honden, vooral Goldens die hier zo'n last van hebben?? :denken: :denken:
Groetjes Pia.Afbeelding
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

het zou kunnen.
Ik heb hier geen verstand van, maar Gunda (Greyhound) verhaard op dit moment ook ontzettend. Je zou onderhand denken dat ze kaal is, -want zoveel haar heeft ze nu ook weer niet- maar t blijft er maar met plukken vanaf komen..
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
mecheltjes
Zeer actief

Ongelezen bericht door mecheltjes »

Dylan en Ozzy blijven ook aan het verharen,
het lijkt net dat er geen eind aan komt.

en volgens mij komt het idd door het weer
Afbeelding

Anneke, Dylan en Ozzy
scooby1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door scooby1 »

bij mij ook 2 die aan het verharen zijn
Spike wat minder dan Scooby
bij Scooby is het vooral haar broek waar je de plukken uit kan trekken
het lijkt wel of ze het hele jaar in de rui zijn ja
veel stofzuigen dan maar :(:
Willeke, Scooby & Spike

Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Hier alleen Casper die al sinds het vroege voorjaar niet in een ritme kan komen met ruien, ondanks "bioritmisch" borstelen. :19:
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Hier verharen mijn honden 2 keer per jaar, ze verliezen het hele jaar wel wat haren, maar echt verharen doen ze maar 2 keer per jaar.
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Van een keeshond heb ik al een hele vuilniszak met vacht, onze andere kees begint vaak als de eerste klaar is met verharen. Het is de tijd van het jaar, meestal is het met een paar weken weer over.
Joline, jouw keeshond verliest normaal toch geen haar? Als ik die van ons kam of borstel komt er normaal geen haar uit alleen tijdens de rui, nou berg je dan maar. Daar kun je natuurlijk over meepraten.
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

je kunt de hond helpen door de verharing heen te komen, door deze naar een salon te brengen.

Wat wij hier in de salon doen met honden die in de rui zitten:
-We zetten ze in bad en zetten ze 2 keer in de shampoo en laten het goed intrekken
- daarna gaan we er met een krachtige waterblazer overheen
- als de vacht droog is gaan we er met een grove kam door tegelijk met de waterblazer, hierdoor ontwol je, soms is de waterblazer als genoeg, maar bij verklitte collies en herders in de rui werkt de kam beter
- daarna wordt alles bijgewerkt en loopt je hond er weer netjes bij
- een paar weken niet kammen, en ik weet niet hoevaak je kamt maar 1x in de week of 1x in de 2 weken is bij een golden genoeg!

bij elke ruiperiode dus 2x in het jaar kun je de hond naar de salon brengen om hem zo door zn rui heen te helpen en hij loopt dr weer netjes bij

dit kan maar het hoeft niet, ik zal alleen niet teveel gaan borstelen nu!

succes ermee
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

Re: verharen

Ongelezen bericht door Debby Speerstra »

pia zz schreef:Yorick is aan het verharen, en niet een beetje haar, nee vlokken haar komen eruit en er komt geen einde aan. Hij heeft nog nooit zo erg verhaard als dit jaar.Wat denken jullie, zal dit komen door het vreselijke zachte najaar??Het is met name zijn ondervacht waar geen einde aan lijkt te komen. Zijn er meer honden, vooral Goldens die hier zo'n last van hebben?? :denken: :denken:
Groetjes Pia.Afbeelding
Yorick is nu zijn zomervacht aan het inruilen voor een wintervacht. De onderwol laat nu los dat is dat zijn die wollige pluizige plukken die je vind. Je kunt Yorick zelf een heel goede borstelbeurt geven of eventueel naar de salon gaan. In de salon wordt hij/zij dan ontwolt, de onderwol wordt er dan in 1 keer helemaal uitgehaald. Dus geen vlokken haar meer in huis :wink: . Na deze intensieve borstelbeurt moet de vacht een aantal weken rusten zodat deze zich weer kan herstellen.
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer

Ongelezen bericht door pia zz »

bedankt voor de antwoorden, normaal borstel ik Yorick maar 1 keer in de week, maar in de verhaarperiode is dat wel vaker, want dan vliegt het je gewoon om de oren. Ben nog nooit met hem naar een trimsalon geweest, want ik knip hem altijd zelf in model, maar waarschijnlijk voor de volgende keer wel een goed idee. In ieder geval bedankt :ok:
groetjes Pia
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

pia zz schreef:bedankt voor de antwoorden, normaal borstel ik Yorick maar 1 keer in de week, maar in de verhaarperiode is dat wel vaker, want dan vliegt het je gewoon om de oren. Ben nog nooit met hem naar een trimsalon geweest, want ik knip hem altijd zelf in model, maar waarschijnlijk voor de volgende keer wel een goed idee. In ieder geval bedankt :ok:
groetjes Pia
Oke graag gedaan. Als je hem maar niet in de onderwol knipt is het goed. En ik zou toch niet teveel knippen want daardoor kan de vacht (behalve de bevedering) gaan krullen. :wink:
mirjam-

Ongelezen bericht door mirjam- »

Ik heb een vraagje voor Debby.
Ik heb hier 3 honden waarvan 2 met een ondervacht. De grootste, een herder, heeft een enorme dikke ondervacht en ruien duurt altijd weken. Je hebt het over plukken maar niet alles is toch rijp en kan toch niet geplukt worden? Het lijkt mij voor de hond een vrij pijnlijke gebeurtenis. Of zit ik er nu helemaal naast?
Marloes

Ongelezen bericht door Marloes »

Dan Robbie... Die laat ook aardig wat haar los.
We waren eerst vaak aan het borstelen, maar daar zijn we nu, na advies vanaf gestapt.
Maar zijn haar groeit ook gewoon heel erg hard!

Hij is in oktober naar de trimmer geweest en, of het nu goed was of niet, zijn koppie was helemaal kort en smal. Nu ziet het er weer uit alsof er iets op ontploft is. 't Staat alle kanten op. Waaihaar.
Nu is me wel verteld dat je er nu niks aan moet doen, wachten tot hij weer mag, maar het lijkt nergens naar.
Volgens mij is dit een 4 keer per jaar hond. :denken:
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

mirjam- schreef:Ik heb een vraagje voor Debby.
Ik heb hier 3 honden waarvan 2 met een ondervacht. De grootste, een herder, heeft een enorme dikke ondervacht en ruien duurt altijd weken. Je hebt het over plukken maar niet alles is toch rijp en kan toch niet geplukt worden? Het lijkt mij voor de hond een vrij pijnlijke gebeurtenis. Of zit ik er nu helemaal naast?
Vele honden hebben onderwol maar het ligt aan de verschillende vachtsoorten. De herder bv. ik neem aan dat je het over een Duitse Herder hebt die heeft de vachtsoort stokhaar en ruit in het voorjaar en najaar waarbij deze dus de vacht inwisselt als het ware. Als deze in de rui zit dus je vind echt plukjes wol in huis dan is hij rijp om ontwolt te worden. Het is helemaal niet pijnlijk. Het is wel belangrijk dat je dit alleen doet als hij in de ruit zit omdat je anders de aanmaak van onderwol gaat bevorderen. :wink:
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

Marloes schreef:Dan Robbie... Die laat ook aardig wat haar los.
We waren eerst vaak aan het borstelen, maar daar zijn we nu, na advies vanaf gestapt.

Hij is in oktober naar de trimmer geweest en, of het nu goed was of niet, zijn koppie was helemaal kort en smal. Nu ziet het er weer uit alsof er iets op ontploft is. 't Staat alle kanten op. Waaihaar.
Nu is me wel verteld dat je er nu niks aan moet doen, wachten tot hij weer mag, maar het lijkt nergens naar.
Robbie heeft een ruwharige vacht en deze dient geplukt te worden als hij plukrijp is. Plukrijp wil zeggen dat de bovenste laag haren, het dekhaar, los gaat zitten en dan kun je die met je vingers in plukjes eruit trekken. Dit gebeurt met een bepaalde techniek waardoor je de hond geen pijn doet. Honden met een ruwharige vacht gaan 2x per jaar naar de salon en alleen als deze plukrijp is. :wink:

Nee je kunt er verder helaas weinig aan doen. Als ik eerlijk moet zijn vond ik Robbie niet echt af geplukt op de foto die je toen liet zien. Maar buiten dat tja als je besluit om hem te laten scheren weet dan wel dat je de vacht beschadigd en het heel lang kan duren of misschien zelfs nooit meer te plukken is. Het is maar wat je zelf mooier en makkelijker vind. :wink:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Debby Speerstra schreef:

Robbie heeft een ruwharige vacht en deze dient geplukt te worden als hij plukrijp is. Plukrijp wil zeggen dat de bovenste laag haren, het dekhaar, los gaat zitten en dan kun je die met je vingers in plukjes eruit trekken. Dit gebeurt met een bepaalde techniek waardoor je de hond geen pijn doet. Honden met een ruwharige vacht gaan 2x per jaar naar de salon en alleen als deze plukrijp is. :wink:

Nee je kunt er verder helaas weinig aan doen. Als ik eerlijk moet zijn vond ik Robbie niet echt af geplukt op de foto die je toen liet zien. Maar buiten dat tja als je besluit om hem te laten scheren weet dan wel dat je de vacht beschadigd en het heel lang kan duren of misschien zelfs nooit meer te plukken is. Het is maar wat je zelf mooier en makkelijker vind. :wink:
Mijn ruwhaartekkel wordt ook tweekeer per jaar getrimd. Maar tussendoor ga ik nog tweekeer per jaar om haar te laten fatsoeneren: franje van poten, oren, buik enz knippen en kop een beetje in model. Zo ziet ze er het hele jaar redelijk fatsoenlijk uit :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef:
Debby Speerstra schreef:

Mijn ruwhaartekkel wordt ook tweekeer per jaar getrimd. Maar tussendoor ga ik nog tweekeer per jaar om haar te laten fatsoeneren: franje van poten, oren, buik enz knippen en kop een beetje in model. Zo ziet ze er het hele jaar redelijk fatsoenlijk uit :wink:
Ik denk dat Marloes bedoelde of Robbie vaker geplukt kon worden. :wink:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Debby Speerstra schreef:Ik denk dat Marloes bedoelde of Robbie vaker geplukt kon worden. :wink:
Ik wou alleen maar aangeven dat je best vier keer per jaar kunt gaan, ook al wordt er dan niet elke keer geplukt :wink:

Al kan je die tussendoor-beurtjes ook best zelf doen als je handig bent -- ik dus niet :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
mirjam-

Ongelezen bericht door mirjam- »

Debby Speerstra schreef:
mirjam- schreef:Ik heb een vraagje voor Debby.
Vele honden hebben onderwol maar het ligt aan de verschillende vachtsoorten. De herder bv. ik neem aan dat je het over een Duitse Herder hebt die heeft de vachtsoort stokhaar en ruit in het voorjaar en najaar waarbij deze dus de vacht inwisselt als het ware. Als deze in de rui zit dus je vind echt plukjes wol in huis dan is hij rijp om ontwolt te worden. Het is helemaal niet pijnlijk. Het is wel belangrijk dat je dit alleen doet als hij in de ruit zit omdat je anders de aanmaak van onderwol gaat bevorderen. :wink:
Het gaat om een griekse hond die wij als zijnde een herdermix hebben geadopteerd maar ik heb eerder de indruk dat er ergens berghond inzit met allerlei andere mixen er doorheen.
Ik vind geen plukjes maar plukken wat maar door blijft gaan.
Afbeelding
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef:
Debby Speerstra schreef:Ik denk dat Marloes bedoelde of Robbie vaker geplukt kon worden. :wink:
Ik wou alleen maar aangeven dat je best vier keer per jaar kunt gaan, ook al wordt er dan niet elke keer geplukt :wink:

Al kan je die tussendoor-beurtjes ook best zelf doen als je handig bent -- ik dus niet :mrgreen:
Ja dat zekers :ok: . Zo ben ik begonnen met het trimmen hahahaha.
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

@Miriam

Ik zou hem eens goed laten ontwollen hij is dus echt aan het ruien. Kan helemaal geen kwaad en niet alleen jij zult blij zijn (met een wolvrij huis) maar hij ook, hij heeft geen irritante jeuk meer en je helpt op deze manier de vacht een handje. :wink:
Marloes

Debby Speerstra schreef:
tekkel schreef:
Debby Speerstra schreef:

Ik denk dat Marloes bedoelde of Robbie vaker geplukt kon worden. :wink:
Plukken, bijwerken... Hij is gewoon net een ragebolletje nu!
Dat er nu niet geplukt moet worden had ik al begrepen, maar zijn kop is gewoon zo warrig...
Hij kan vast een heel stuk korter zonder dat er geplukt wordt. Maar mag je dat wel knippen dan?
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

@Marloes

Als er in de vacht geknipt wordt veranderd deze van structuur, deze wordt zachter dus bijna niet meer plukbaar. Meestal wordt bij plukhonden wel echter een stukje onder aan de buik geknipt omdat dit nogal vaak een moeilijk plukbaar en gevoelig deel is. En uiteraard onder de voetjes en eventueel bij de anus. :wink:
Marloes

Debby Speerstra schreef:@Marloes

Als er in de vacht geknipt wordt veranderd deze van structuur, deze wordt zachter dus bijna niet meer plukbaar. Meestal wordt bij plukhonden wel echter een stukje onder aan de buik geknipt omdat dit nogal vaak een moeilijk plukbaar en gevoelig deel is. En uiteraard onder de voetjes en eventueel bij de anus. :wink:
Volgens mij valt hier nog heel wat bij werk-eer aan te behalen hoor.
En dan niet plukken maar dat knipwerk waar jij het ook over hebt.
Zijn buik is wel lang. Nou ja het haar dan he :mrgreen:
Zijn kont ook. En zijn kop dus.

En als ik dan moet wachten tot mei... :denken:
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

Tja dat is de keuze die je maakt. Je kunt hem bijlaten werken of wachten tot de volgende plukbeurt. Als je twijfelt aan de salon waar je nu gaat (omdat enkel trimmers hier op het forum Robbie niet af geplukt vonden)kun je nog altijd even met hem naar een andere salon voor raad.
Marloes

Debby Speerstra schreef:Tja dat is de keuze die je maakt. Je kunt hem bijlaten werken of wachten tot de volgende plukbeurt. Als je twijfelt aan de salon waar je nu gaat (omdat enkel trimmers hier op het forum Robbie niet af geplukt vonden)kun je nog altijd even met hem naar een andere salon voor raad.
Ik heb een ander adresje... Iemand van forum hiero!!! :ok:
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

Kijk es aan :wink:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

foto's?

Aan Robbie hoeft hooguit aan de randen en onderkant van zijn voetjes geknipt worden hoor, verder heeft hij een prachtige plukvacht.

Plukhonden kunnen zeker wel 4x per jaar geplukt worden, ze worden dan in een zogenaamde stripvacht gezet. De harde bovenvacht verhaart dan eigenlijk in 2x, iedere 3 maanden de helft. Het voordeel hiervan is dat de hond nooit in zijn onderwolletje komt te lopen. Onderwol heet niet voor niks zo namelijk;-), die hoort ergens ónder te blijven.

Robbie komt vast knap van de trimmer vandaan! Een badje doet ook wonderen voor het verharen trouwens.
Marloes

Heb d'r nog geen afspraak gemaakt. Want Robbie is ja net geweest.
Wat is nou handiger dan, 2 keer per jaar of 4 keer per jaar?:denken:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Marloes schreef:Heb d'r nog geen afspraak gemaakt. Want Robbie is ja net geweest.
Wat is nou handiger dan, 2 keer per jaar of 4 keer per jaar?:denken:
overleggen met de trimster! Die zíet Robbie straks en da's toch net wat makkelijker praten dan vanchter het toetsenbord. En je kijkt toch gewoon hoe het groeit straks? Als je het met 3 maanden alweer slordig vindt dan zit er vast wel weer een laag haar op die eraf kan.

Jammer dat je uit m'n buurt woont, 't lijkt me echt een leuk hondje om mee te fröbelen als trimster.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”