Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eendenkarkas

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

Eendenkarkas

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas krijgt vanavond een eendenkarkas die inmiddels is ontdooit. Het valt me op dat er vrij veel vet aan zit, kan ik dit gewoon geven of kan ik dat er beter afsnijden?
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik ben altijd blij met veel vet aan karkassen e.d. Maar mijn hondjes zijn dan ook eerder te mager dan te dik :wink:
Reini
Zeer actief

Vet kan je dus in principe gewoon geven? Vegas kan het voor een keertje ook wel hebben :wink:

Nog een vraagje: Kan ik het karkas gewoon ineens geven, of kan ik het beter in stukjes snijden? Vegas eet KVV en is lamsribben gewent.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Caja eet ze ook gewoon met vet, gaat prima.
Ze eet ze ook gewoon helemaal, dus Vegas kan dat ook wel :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

marye schreef:Caja eet ze ook gewoon met vet, gaat prima.
Ze eet ze ook gewoon helemaal, dus Vegas kan dat ook wel :wink:
Ok, dan geef ik gewoon het hele karkas. Bedankt :ok:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

als Vegas lamsribben gewend is, kun je de karkas ook in 1x geven. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Joy C schreef:als Vegas lamsribben gewend is, kun je de karkas ook in 1x geven. :wink:
Ik dacht het eigenlijk al wel want op de site van Canis Naturalis staat al dat je eendenkarkas ook aan beginnende honden kan geven maar toen ik het ontdooit zag ging ik toch twijfelen :mrgreen:

Kan ik het beste eerst een beetje KVV geven zodat hij al wat vlees binnen heeft? Er zit veel vet aan het karkas maar weinig vlees voor zover ik dat kon zien in het zakje.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Reini schreef:
Joy C schreef:als Vegas lamsribben gewend is, kun je de karkas ook in 1x geven. :wink:
Ik dacht het eigenlijk al wel want op de site van Canis Naturalis staat al dat je eendenkarkas ook aan beginnende honden kan geven maar toen ik het ontdooit zag ging ik toch twijfelen :mrgreen:

Kan ik het beste eerst een beetje KVV geven zodat hij al wat vlees binnen heeft? Er zit veel vet aan het karkas maar weinig vlees voor zover ik dat kon zien in het zakje.
Ikzelf geef nu al een aantal dagen eerst Carnibest en daarna krijgen ze aansluitend een paar kipperuggen of karkassen. Gaat prima hier. Uiteraard houd ik hier wel rekening mee bij het geven qua kilo's, want ze krijgen dan wel minder Carnibest.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Joy C schreef: Ikzelf geef nu al een aantal dagen eerst Carnibest en daarna krijgen ze aansluitend een paar kipperuggen of karkassen. Gaat prima hier. Uiteraard houd ik hier wel rekening mee bij het geven qua kilo's, want ze krijgen dan wel minder Carnibest.
Ik wilde hem een bodempje Bandit geven van ca. 150 gram, zou dat genoeg zijn? Normaal krijgt Vegas 350 gram Bandit per maaltijd (2 maaldaags) :wink: . Met het karkas erbij heeft hij dan teveel maar daar pas ik de ochtendmaaltijd van morgen + de extraatjes van vandaag weer op aan.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Reini schreef:
Joy C schreef: Ikzelf geef nu al een aantal dagen eerst Carnibest en daarna krijgen ze aansluitend een paar kipperuggen of karkassen. Gaat prima hier. Uiteraard houd ik hier wel rekening mee bij het geven qua kilo's, want ze krijgen dan wel minder Carnibest.
Ik wilde hem een bodempje Bandit geven van ca. 150 gram, zou dat genoeg zijn? Met het karkas erbij heeft hij dan teveel maar daar pas ik de ochtendmaaltijd van morgen + de extraatjes van vandaag weer op aan.
Kan geen kwaad hoor. Zo doe ik dat meestal ook als het op de ene dag wat meer uitvalt. Dan doe ik de dag erna gewoon weer wat minder. :wink:
Groetjes Joyce
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Joy C schreef: Kan geen kwaad hoor. Zo doe ik dat meestal ook als het op de ene dag wat meer uitvalt. Dan doe ik de dag erna gewoon weer wat minder. :wink:
Ik geef dan 150 gram Bandit + het karkas vanavond :ok:
Afbeelding
Anna*

Ikzelf geef een karkas als vervanging van de KVV, een paar keer per week éénmaal daags (dus bijv. 's ochtends Bandit en 's avonds karkas/poot e.d.). Doe ik al heel lang en het gaat prima. Het lijkt mij ook een redelijk volwaardige vervanging voor KVV. Maar je kunt het natuurlijk doen hoe je het zelf prettig vindt.
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Heeft Vegas al eerder eend gegeten, Reini? Baloe lustte het de eerste keer namelijk niet. Toen heb ik het vet eraf gesneden en nam hij het wel. Nu eet hij het gewoon met vet eraan.
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

gewoon eerst een laagje bandit geven en dan het karkas.

Hier eten de hondjes ook met gemak zo'n karkas weg, dus dan moet het Vegas helemaal lukken :mrgreen:
Anna*

Marieke* schreef:gewoon eerst een laagje bandit geven en dan het karkas.

Hier eten de hondjes ook met gemak zo'n karkas weg, dus dan moet het Vegas helemaal lukken :mrgreen:
Waar dient dat laagje KVV voor vraag ik me af? Barfers geven karkassen toch ook als complete maaltijd? En is KVV niet gewoon voornamelijk gemalen karkas?
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik snap hier ook het nut niet zo van, eerlijk gezegd. :denken:
KVV doet er 4 uur over om te verteren en een karkas minstens 18 uur. Beetje hond met verteringsproblemen kan nog meer problemen krijgen als dan ook onverteerd karkas per ongeluk de maagwand passeert.
Dat is mij altijd voorgehouden. KVV = KVV altijd zonder vlees/bot geven.
Wil je vlees/bot geven, dan maak je daar een maaltijd van uit spiervlees/bot zonder orgaan, omdat dat al in overvloed in de KVV zit.
Gemalen karkas zit dus niet in alle KVV, meestal wordt er gebruik gemaakt van calciumpreparaten. Behalve in 3 'hoogwaardige' merken met echt kippenbot, maar ook dat percentage is niet duidelijk en zit er nog teveel orgaan in. Ik geef geen kaal eenden/kipkarkas, daar gaat altijd spiervlees/orgaan/ruwvezel aan vooraf, om een klein prooidier te simuleren. Je zou vooraf een kipfilet kunnen geven of een lap pens.
Anna*

Golden Stanley schreef:Ik snap hier ook het nut niet zo van, eerlijk gezegd. :denken:
KVV doet er 4 uur over om te verteren en een karkas minstens 18 uur. Beetje hond met verteringsproblemen kan nog meer problemen krijgen als dan ook onverteerd karkas per ongeluk de maagwand passeert.
Wil je vlees/bot geven, dan maak je daar een maaltijd van uit spiervlees/bot zonder orgaan, omdat dat al in overvloed in de KVV zit.
Gemalen karkas zit dus niet in alle KVV, meestal wordt er gebruik gemaakt van calciumpreparaten. Behalve in 3 'hoogwaardige' merken met echt kippenbot, maar ook dat percentage is niet duidelijk en zit er nog teveel orgaan in. Ik geef geen kaal eenden/kipkarkas, daar gaat altijd spiervlees/orgaan/ruwvezel aan vooraf, om een klein prooidier te simuleren. Je zou vooraf een kipfilet kunnen geven of een lap pens.
Eendenkarkas/vleugels/nekken geef ik zoals ik zei als hele maaltijd. Eerlijk gezegd vind ik dat daar best veel vlees nog aan zit, tenminste waar ik het bestel. Kale karkassen geef ik inderdaad niet als maaltijd.
marye
Zeer actief
Contacteer:

Ik geef het ook als maaltijd, zonder kvv.
Heb hele eenden in de vriezer liggen die ik in stukken knip en regelmatig krijg ze daar een stuk van als ontbijt.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

hele eend is niet hetzelfde als een karkas.
Groetjes Joyce
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb ook wel eens karkas besteld, en dat is gewoon een stuk van de rug.
Afbeelding
Anna*

Inderdaad zijn ook de nekken gewoon geheel bevleesde nekken en de vleugels met alles erop en eraan.

Ik zal het volgende keer voor de zekerheid toch even navragen als ik weer een nieuwe bestelling doe.
Joy C
Zeer actief

marye schreef:Ik heb ook wel eens karkas besteld, en dat is gewoon een stuk van de rug.
ja, maar daar zit toch bijv. geen orgaanvlees aan. Dat bedoelde ik.
Groetjes Joyce
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Joy C schreef:
marye schreef:Ik heb ook wel eens karkas besteld, en dat is gewoon een stuk van de rug.
In mijn hele eenden zit ook geen orgaanvlees.
Als ze trouwens grotendeels kvv eten krijgen ze toch al genoeg orgaan binnen.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

marye schreef:
Joy C schreef:
aha, ik dacht dat je bij hele eend, echt een helemaal intacte bedoelde. :wink:
Groetjes Joyce
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Joy C schreef:
marye schreef:
Joy C schreef:
aha, ik dacht dat je bij hele eend, echt een helemaal intacte bedoelde. :wink:
Gelukkig niet, jakkes :roll: :mrgreen:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Joy C schreef:hele eend is niet hetzelfde als een karkas.
een dooie eend is een karkas :mrgreen:

maar je kan beter praten over uitgeende karkassen, dan begrijpen ook vaak de leveranciers wat je bedoeld :wink:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

ien schreef:
Joy C schreef:hele eend is niet hetzelfde als een karkas.
een dooie eend is een karkas :mrgreen:

maar je kan beter praten over uitgeende karkassen, dan begrijpen ook vaak de leveranciers wat je bedoeld :wink:
ja nouwwwwwwwwwww, je snapt wat ik bedoel. :pffff: :mrgreen:
Groetjes Joyce
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Anna Penta schreef:
Golden Stanley schreef:Ik snap hier ook het nut niet zo van, eerlijk gezegd. :denken:
Eendenkarkas/vleugels/nekken geef ik zoals ik zei als hele maaltijd. Eerlijk gezegd vind ik dat daar best veel vlees nog aan zit, tenminste waar ik het bestel. Kale karkassen geef ik inderdaad niet als maaltijd.
Ik heb effe een foto genomen van hoe ik het bedoel. Vanavond kregen ze toevallig kipkarkassen. Hier zit in verhouding nog behoorlijk wat vlees aan omdat ik er speciaal om vraag, maar dan nog krijgen ze er extra spiervlees/orgaan bij. Ter afwisseling is het goed te doen (zeker als het geen roggel kost), maar ik geef liever dikbevleesde gevogeltekarkassen aan beginnende honden. Om dan terug te komen op die eendenkarkassen, als die niet goed bevleesd zouden zijn zou ik daar zeker spiervlees aan vooraf geven om verstopping te voorkomen.
En dat zou ik eveneens doen met enkel vleugels en nekken. Maar, dat kun je pas bepalen als je ziet dat je hond teveel wit poept of dat hij er zo verstopt van raakt dat het spuitpoep wordt. :wink:

Afbeelding
Anna*

Dat lijkt me een goed uitgangspunt: bij twijfel de spijsvertering extra goed in de gaten houden. Bij mijn hondjes is die prima na een maaltijd bestaande uit (bevleesd) karkas, eigenlijk niet anders dan normaal.
Joy C
Zeer actief

en Reini, is het bevallen? :mrgreen:
Groetjes Joyce
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”