Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Eendenkarkas
Moderator: moderatorteam
-
Reini
- Zeer actief
Eendenkarkas
Vegas krijgt vanavond een eendenkarkas die inmiddels is ontdooit. Het valt me op dat er vrij veel vet aan zit, kan ik dit gewoon geven of kan ik dat er beter afsnijden?
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

-
Anna*
-
Reini
- Zeer actief
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
-
Reini
- Zeer actief
- Joy C
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
-
Reini
- Zeer actief
Ik dacht het eigenlijk al wel want op de site van Canis Naturalis staat al dat je eendenkarkas ook aan beginnende honden kan geven maar toen ik het ontdooit zag ging ik toch twijfelenJoy C schreef:als Vegas lamsribben gewend is, kun je de karkas ook in 1x geven.
Kan ik het beste eerst een beetje KVV geven zodat hij al wat vlees binnen heeft? Er zit veel vet aan het karkas maar weinig vlees voor zover ik dat kon zien in het zakje.

- Joy C
- Zeer actief
Ikzelf geef nu al een aantal dagen eerst Carnibest en daarna krijgen ze aansluitend een paar kipperuggen of karkassen. Gaat prima hier. Uiteraard houd ik hier wel rekening mee bij het geven qua kilo's, want ze krijgen dan wel minder Carnibest.Reini schreef:Ik dacht het eigenlijk al wel want op de site van Canis Naturalis staat al dat je eendenkarkas ook aan beginnende honden kan geven maar toen ik het ontdooit zag ging ik toch twijfelenJoy C schreef:als Vegas lamsribben gewend is, kun je de karkas ook in 1x geven.![]()
Kan ik het beste eerst een beetje KVV geven zodat hij al wat vlees binnen heeft? Er zit veel vet aan het karkas maar weinig vlees voor zover ik dat kon zien in het zakje.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012

-
Reini
- Zeer actief
Ik wilde hem een bodempje Bandit geven van ca. 150 gram, zou dat genoeg zijn? Normaal krijgt Vegas 350 gram Bandit per maaltijd (2 maaldaags)Joy C schreef: Ikzelf geef nu al een aantal dagen eerst Carnibest en daarna krijgen ze aansluitend een paar kipperuggen of karkassen. Gaat prima hier. Uiteraard houd ik hier wel rekening mee bij het geven qua kilo's, want ze krijgen dan wel minder Carnibest.

- Joy C
- Zeer actief
Kan geen kwaad hoor. Zo doe ik dat meestal ook als het op de ene dag wat meer uitvalt. Dan doe ik de dag erna gewoon weer wat minder.Reini schreef:Ik wilde hem een bodempje Bandit geven van ca. 150 gram, zou dat genoeg zijn? Met het karkas erbij heeft hij dan teveel maar daar pas ik de ochtendmaaltijd van morgen + de extraatjes van vandaag weer op aan.Joy C schreef: Ikzelf geef nu al een aantal dagen eerst Carnibest en daarna krijgen ze aansluitend een paar kipperuggen of karkassen. Gaat prima hier. Uiteraard houd ik hier wel rekening mee bij het geven qua kilo's, want ze krijgen dan wel minder Carnibest.
Groetjes Joyce

-
Reini
- Zeer actief
-
Anna*
Ikzelf geef een karkas als vervanging van de KVV, een paar keer per week éénmaal daags (dus bijv. 's ochtends Bandit en 's avonds karkas/poot e.d.). Doe ik al heel lang en het gaat prima. Het lijkt mij ook een redelijk volwaardige vervanging voor KVV. Maar je kunt het natuurlijk doen hoe je het zelf prettig vindt.
-
Nina
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Marieke*
- Zeer actief
-
Anna*
Waar dient dat laagje KVV voor vraag ik me af? Barfers geven karkassen toch ook als complete maaltijd? En is KVV niet gewoon voornamelijk gemalen karkas?Marieke* schreef:gewoon eerst een laagje bandit geven en dan het karkas.
Hier eten de hondjes ook met gemak zo'n karkas weg, dus dan moet het Vegas helemaal lukken
-
Golden Stanley
Ik snap hier ook het nut niet zo van, eerlijk gezegd.
KVV doet er 4 uur over om te verteren en een karkas minstens 18 uur. Beetje hond met verteringsproblemen kan nog meer problemen krijgen als dan ook onverteerd karkas per ongeluk de maagwand passeert.
Dat is mij altijd voorgehouden. KVV = KVV altijd zonder vlees/bot geven.
Wil je vlees/bot geven, dan maak je daar een maaltijd van uit spiervlees/bot zonder orgaan, omdat dat al in overvloed in de KVV zit.
Gemalen karkas zit dus niet in alle KVV, meestal wordt er gebruik gemaakt van calciumpreparaten. Behalve in 3 'hoogwaardige' merken met echt kippenbot, maar ook dat percentage is niet duidelijk en zit er nog teveel orgaan in. Ik geef geen kaal eenden/kipkarkas, daar gaat altijd spiervlees/orgaan/ruwvezel aan vooraf, om een klein prooidier te simuleren. Je zou vooraf een kipfilet kunnen geven of een lap pens.
KVV doet er 4 uur over om te verteren en een karkas minstens 18 uur. Beetje hond met verteringsproblemen kan nog meer problemen krijgen als dan ook onverteerd karkas per ongeluk de maagwand passeert.
Wil je vlees/bot geven, dan maak je daar een maaltijd van uit spiervlees/bot zonder orgaan, omdat dat al in overvloed in de KVV zit.
Gemalen karkas zit dus niet in alle KVV, meestal wordt er gebruik gemaakt van calciumpreparaten. Behalve in 3 'hoogwaardige' merken met echt kippenbot, maar ook dat percentage is niet duidelijk en zit er nog teveel orgaan in. Ik geef geen kaal eenden/kipkarkas, daar gaat altijd spiervlees/orgaan/ruwvezel aan vooraf, om een klein prooidier te simuleren. Je zou vooraf een kipfilet kunnen geven of een lap pens.
-
Anna*
Eendenkarkas/vleugels/nekken geef ik zoals ik zei als hele maaltijd. Eerlijk gezegd vind ik dat daar best veel vlees nog aan zit, tenminste waar ik het bestel. Kale karkassen geef ik inderdaad niet als maaltijd.Golden Stanley schreef:Ik snap hier ook het nut niet zo van, eerlijk gezegd.![]()
- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
- Joy C
- Zeer actief
- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Anna*
- Joy C
- Zeer actief
- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
- Joy C
- Zeer actief
aha, ik dacht dat je bij hele eend, echt een helemaal intacte bedoelde.marye schreef:In mijn hele eenden zit ook geen orgaanvlees.Joy C schreef:ja, maar daar zit toch bijv. geen orgaanvlees aan. Dat bedoelde ik.marye schreef:Ik heb ook wel eens karkas besteld, en dat is gewoon een stuk van de rug.
Als ze trouwens grotendeels kvv eten krijgen ze toch al genoeg orgaan binnen.
Groetjes Joyce

- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
Gelukkig niet, jakkesJoy C schreef:aha, ik dacht dat je bij hele eend, echt een helemaal intacte bedoelde.marye schreef:In mijn hele eenden zit ook geen orgaanvlees.Joy C schreef:ja, maar daar zit toch bijv. geen orgaanvlees aan. Dat bedoelde ik.marye schreef:Ik heb ook wel eens karkas besteld, en dat is gewoon een stuk van de rug.
Als ze trouwens grotendeels kvv eten krijgen ze toch al genoeg orgaan binnen.

-
ien
- Erelid
- Contacteer:
- Joy C
- Zeer actief
ja nouwwwwwwwwwww, je snapt wat ik bedoel.ien schreef:een dooie eend is een karkasJoy C schreef:hele eend is niet hetzelfde als een karkas.![]()
maar je kan beter praten over uitgeende karkassen, dan begrijpen ook vaak de leveranciers wat je bedoeld
Groetjes Joyce

-
Golden Stanley
Ik heb effe een foto genomen van hoe ik het bedoel. Vanavond kregen ze toevallig kipkarkassen. Hier zit in verhouding nog behoorlijk wat vlees aan omdat ik er speciaal om vraag, maar dan nog krijgen ze er extra spiervlees/orgaan bij. Ter afwisseling is het goed te doen (zeker als het geen roggel kost), maar ik geef liever dikbevleesde gevogeltekarkassen aan beginnende honden. Om dan terug te komen op die eendenkarkassen, als die niet goed bevleesd zouden zijn zou ik daar zeker spiervlees aan vooraf geven om verstopping te voorkomen.Anna Penta schreef:Eendenkarkas/vleugels/nekken geef ik zoals ik zei als hele maaltijd. Eerlijk gezegd vind ik dat daar best veel vlees nog aan zit, tenminste waar ik het bestel. Kale karkassen geef ik inderdaad niet als maaltijd.Golden Stanley schreef:Ik snap hier ook het nut niet zo van, eerlijk gezegd.![]()
En dat zou ik eveneens doen met enkel vleugels en nekken. Maar, dat kun je pas bepalen als je ziet dat je hond teveel wit poept of dat hij er zo verstopt van raakt dat het spuitpoep wordt.
-
Anna*