Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Discussie over voer.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

chrico
Zeer actief

Discussie over voer.

Ongelezen bericht door chrico »

Vanmorgen zegt Bob ineens dat hij andere brokken voor Kito wil halen omdat hij de cavom niet lekker vind. Ik ben het daar niet mee eens (zoals gewoonlijk :mrgreen: )
Kito wil namelijk het liefst elke dag vlees of vis en groenten. Dat kan hij ook krijgen, geen probleem en voor het gevoel van de rest van het gezin staat er ook voor hem een bak met brokken alleen eet hij dat met lange tanden. Dat hij dat niet eten wil is in mijn ogen zijn probleem.
Ben ik nou te streng??

Zijn eetprogramma is ongeveer zo:
wakker worden, 2 broodjes smeerkaas of smeerworst.
in de loop van de ochtend
stuk vlees, vis of gevogelte, fruit
avond vlees/groente/rijstprutje
voor het slapen nog 2 broodjes met kaas of worst.

Daarbij staat dus diebak met brokken.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
jsmn
Vaste gebruiker

Re: Discussie over voer.

Ongelezen bericht door jsmn »

chrico schreef:Vanmorgen zegt Bob ineens dat hij andere brokken voor Kito wil halen omdat hij de cavom niet lekker vind. Ik ben het daar niet mee eens (zoals gewoonlijk :mrgreen: )
Kito wil namelijk het liefst elke dag vlees of vis en groenten. Dat kan hij ook krijgen, geen probleem en voor het gevoel van de rest van het gezin staat er ook voor hem een bak met brokken alleen eet hij dat met lange tanden. Dat hij dat niet eten wil is in mijn ogen zijn probleem.
Ben ik nou te streng??

Daarbij staat dus diebak met brokken.
ehm, vind je het gek dat hij die brokken niet eet?
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

hahahahaha ja dan ziouden ze hier hun brokken ook niet meer vreten, ze hebben 1 dag in de week gewoon brokken dag, en verders staat er geen vreten naast hun normale maaltijd 3keer perdag

mol :8):
chrico
Zeer actief

Dat bedoel ikdus, vandaar dat ik zoiets heb van als hij zijn brokken niet eet, dan niet :ok: Hij heeft dat niet nodig. Bob wil hem gewoon teveel verwennen en is gewend van Milk dat ze door eet, wat en hoeveel je haar ook voorzet :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

even een vraag.
waarom eet hij zoveel x op een dag?? :denken:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Vanwege Milk verdeel ik het voer over de dag. Hij heeft het niet nodig maar je kan niet de een wel geven en de ander niet. Daarbij verbruikt hij een hoop, er zit geen gram vet op dat beest
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
HeidiWeer

Ongelezen bericht door HeidiWeer »

is ook beter hoor.Had hiervoor een sint bernard die kreeg ook cavom 1x op een dag.
Deze heeft maagtorsie gekregen en hoorde toen van dierenarts dat cavom een zware brok was om te verteren plus het zet ook nog eens geweldig uit.
Beter is om grote honden minstens 2x op een dag te voeren.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Op geëxpandeerde brok is de kans op maagtorsie veel groter, op geperste brok als Cavom beduidend minder, maar is voor veel honden idd zwaar. Voor iedere brok geldt dat het 'beter' is de maaltijden te verdelen, zeker bij grote honden.
Maar met zelf samenstellen is dat maagtorsieverhaal anders. Dan worden de maagspieren op een natuurlijke manier getraind, waardoor de kans op maagtorsie aanzienlijk kleiner blijkt.
Waarom zoveel brood? Kan je dat niet vervangen voor 1 brokmaaltijd en die maaltijd vlees in de ochtend evt. tussen de middag geven? En de bak met brok niet vol laten staan maar weghalen?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

zou brood vervangen door brok..
chrico
Zeer actief

Het broodje is een jarenlange gewoonte van mezelf :mrgreen:
Ik eet zelf ook nog iets voor ik slapen ga anders word ik wakker :wink:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Whera, wat is er met Milk dat ze zoveel maaltijden moet eten dan? Heb ik nooit wat over gelezen.

Ik denk dat Kito niets te klagen heeft en ik kan me voorstellen dat hij saaie brokken laat staan wanneer hij zo'n lekker maaltje krijgt iedere dag. :wink:
ien
Erelid
Contacteer:

chrico schreef:Vanwege Milk verdeel ik het voer over de dag. Hij heeft het niet nodig maar je kan niet de een wel geven en de ander niet. Daarbij verbruikt hij een hoop, er zit geen gram vet op dat beest
o..dat is logisch ja.
dat merk ik zelf ook met verschillende dieren

en brood vervangen door brok??
nee..zou ik niet doen.
als je het brood goed oud laat worden,ik laat het drogen ,dan vinden ze het een lekkernij!!!
die gewoonte gewoon aanhouden als hij er geen problemen mee heeft!
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

ien schreef:
chrico schreef:Vanwege Milk verdeel ik het voer over de dag. Hij heeft het niet nodig maar je kan niet de een wel geven en de ander niet. Daarbij verbruikt hij een hoop, er zit geen gram vet op dat beest
o..dat is logisch ja.
dat merk ik zelf ook met verschillende dieren

en brood vervangen door brok??
nee..zou ik niet doen.
als je het brood goed oud laat worden,ik laat het drogen ,dan vinden ze het een lekkernij!!!
die gewoonte gewoon aanhouden als hij er geen problemen mee heeft!
Ik bedoel dat brood niet vervangen door brok, omdat dat zo gezond is, hoor. Het liefst zou ik de brok meteen wegkieperen. :mrgreen:
Maar ik begreep uit het verhaal dat de man van Chrico 'boos' is, omdat Chrico zoveel geeft, zodat de hond die brok niet meer wil. Wel slim trouwens, Chrico. :smile:
Maar dan nog, mijn honden staan op NRV en ik geef nauwelijks brood, gewoon af en toe wat kapjes. Het is een vuller, maar heeft geen enkele meerwaarde. Bewerkte granen zijn niet zo gezond, voor de mens niet, maar ook zeker niet voor een hond.
Mauyak

Re: Discussie over voer.

Ongelezen bericht door Mauyak »

chrico schreef:
Ik zou nog 10x liever brokken voeren dan dit menu.Want brood,rijst en smeerkaas en smeerworst vind ik geen gezonde dingen voor een hond.
Eva
Actief

Ongelezen bericht door Eva »

Er is toch niks mis met brood en rijst??

Ik zou als hond erg blij zijn met dit menu en ook zeker mijn brokken laten staan :wink:
chrico
Zeer actief

miekmiek schreef:Whera, wat is er met Milk dat ze zoveel maaltijden moet eten dan? Heb ik nooit wat over gelezen.

Ik denk dat Kito niets te klagen heeft en ik kan me voorstellen dat hij saaie brokken laat staan wanneer hij zo'n lekker maaltje krijgt iedere dag. :wink:
Met Milk is er niets hoor :wink: maar vanwege haar grote en torsies voer ik de duitse dog liever meerdere keren op een dag dan een hoeveelheid in 1 keer

Hier is het altijd oud brood wat de honden krijgen en ze vinden het heerlijk
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Waar haalt Kito zijn calcium uit? Ik zie dat niet in het menu terug, of krijgt hij vlees/vis met bot/graten?
ien
Erelid
Contacteer:

Anna Penta schreef:Waar haalt Kito zijn calcium uit? Ik zie dat niet in het menu terug, of krijgt hij vlees/vis met bot/graten?
zo lees ik dat wel
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Hij krijgt botten en graten, ik haal er eigenlijk nooit iets uit :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik vind niet dat je het bij Milk nog moet veranderen hoor. Dit roep ik even in het algemeen.
Àls torsies al me het eten te maken hebben denk ik niet dat het met de hoeveelheid te maken heeft.
Een hond die 4 x p/d eten krijgt heeft volgens mee 4x meer kans op een torsie na het eten dan een hond die maar 1 x krijgt.
Zoveel eet een gemiddelde volwassen dog per dag helemaal niet volgens mij.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
HeidiWeer

torsie kan met het eten te maken heben maar hoeft niet altijd.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

volgens mij zet cavom niet uit, maar valt uit elkaar, dat gtenminste dat gebeurt alt in het water valt. heb ook andere brokjes nat gezien, die zette uit idd cavom niet
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Mijn dierenarts vertelde dat maagtorsie door een geperste brok juist veel vaker voor komt. De geperste brok veroorzaakt een grote kleimassa in de maag. Een grote vieze plakkerige derrie.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

SuperTyson schreef:zou brood vervangen door brok..
Waarom?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
chrico
Zeer actief

basil schreef:
chrico schreef:Hij krijgt botten en graten, ik haal er eigenlijk nooit iets uit :mrgreen:
toch niet ook nog eens rauw he :mrgreen:
:smile: :smile: :smile:
Hij heeft een hele pufbak tot zijn beschikking :smile: :smile: pffffffff nee hoor, Scar deed dat altijd en stinken dat hij dan deed :boos:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

sirene schreef:Een hond die 4 x p/d eten krijgt heeft volgens mee 4x meer kans op een torsie na het eten dan een hond die maar 1 x krijgt.
Maagtorsies hoeven helemaal niet gerelateerd te zijn aan het eten. Lana kreeg haar tweede maagtorsie bijna drie uur na het eten, dus dat had daar in elk geval niets mee te maken.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Sjalot schreef:Mijn dierenarts vertelde dat maagtorsie door een geperste brok juist veel vaker voor komt. De geperste brok veroorzaakt een grote kleimassa in de maag. Een grote vieze plakkerige derrie.
Dat doet vers vlees toch ook? En daar zouden juist weer minder maagtorsies door ontstaan... :denken:
chrico
Zeer actief

Het is nog steeds niet bekend waardoor de maagtorsie nu echt veroorzaakt word dus ik denk dat iedereen doet wat hem prettig ligt. Ik voer bijv niet vanuit een standaard omdat ik daar een andere mening over heb qua eetgedrag maar voer wel meerdere keren pd. Zo voel ik me prettig en een ander doet dat weer op een andere manier
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Dierenartsen zijn sowiso geen voorstander van kvv of vlees,, Terwijl als je je er in gaat verdiepen en over gaat lezen tot een hele andere conclusie komt,,, toen ik er meer over ben gaan lezen heb ik gezegd nooit geen brokken meer,, maar mijn da is het daar neit mee eens.
Jammer dan , je moet doen wat je denkt dat goed is voor je hond.
en bij de een is dat brok en bij de ander weer kvv of barf.

kijken naar de hond is belangrijk , daar zie je alles aan.
:ok: :ok:
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
HeidiWeer

Scooby schreef:
sirene schreef:Een hond die 4 x p/d eten krijgt heeft volgens mee 4x meer kans op een torsie na het eten dan een hond die maar 1 x krijgt.
Maagtorsies hoeven helemaal niet gerelateerd te zijn aan het eten. Lana kreeg haar tweede maagtorsie bijna drie uur na het eten, dus dat had daar in elk geval niets mee te maken.
Ja hier ook om half 12 s nachts wilde sintje naar buiten 5 minuten later wilde hij weer naar binnen en had een pens die wel 3 x zo dik was.
Ik dacht in 5 minuten tijd kan hij nooit zoveel drinken en belde da die er gelukkig altijd was en moest meteen komen.
Het is goed gegaan al lag hond de hele nacht te piepen van de pijn.Was toen die nacht erop of eronder...
Mijn DA vertelde dat het aan het cavom lag [ook mede dat ik maar 1 x op een dag voerde]en hij is een goeie en denk dat hij het dan wel zal weten.
Doordat hij 1 x op een dag eten kreeg kreeg zijn maag geweldigg op de donder hele dag niks en dan opeens een berg in die maag.Beter is paar x op een dag bel dierenarts maar.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”