Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ooguitslag Bo

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Bo komt uit het eerste nest van de fokker en van deze reu
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

JEANNETTEBO schreef:Bo komt uit het eerste nest van de fokker en van deze reu
O.k., dan weet je fokker nu dus dat ze een reu heeft gebruikt die erfelijk belast is met deze afwijking en dat haar teef zelf ook dragen is van deze afwijking en het doorgeeft...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Scooby schreef:
JEANNETTEBO schreef:Bo komt uit het eerste nest van de fokker en van deze reu
O.k., dan weet je fokker nu dus dat ze een reu heeft gebruikt die erfelijk belast is met deze afwijking en dat haar teef zelf ook dragen is van deze afwijking en het doorgeeft...
dat wist ze al :wink:
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Rea schreef:
JEANNETTEBO schreef:
jores schreef:ze zouden ook het hele nest moeten testen en niet alleen nu nog het teefje
tuurlijk moeten se dat doen, maar ik weet dat de fokker het doet, omdat ze dat vertelde toen ik zei dat ik met bo zou gaan. met de andere heb ik geen contact dus weet ik niet of ze het doen.
Persoonlijk vind ik dat de fokker gewoon bij de aankoop van een pup een bijlage had moeten doen waarin verzocht werd om de pup op ?? leeftijd te laten testen op haar kosten. Dan was ze beter bezig geweest.
Krijg nu 't idee dat ze wel haar eigen hond laat testen maar dan weet je nog niets over de rest van 't nest. Toevallig dat jullie 't zelf nu hebben laten doen.
en je praat hier niet over iets waar goed overheen te komen is, nee 't is een vererfelijke aandoening met een slechte prognose.
Helemaal mee eens, zo wie zo vind ik dat de fokster (als het dan niet in het koopcontract staat) al de eigenaren moet aanschrijven (of bellen) en dan de kosten voor de onderzoeken dragen. Het kost de wereld niet en als ze het kan regelen dat ze met allemaal tegenlijk komt krijgt ze misschien ook nog kwantakorting
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
jores
Zeer actief
Contacteer:

hoe is het oogonderzoek van de zus van Bo afgelopen?
groetjes Annemie

Jeannettebo
Zeer actief

laika is vrij.
maar alle pupjes moeten volgens mij drager zijn
Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

en wat gaat de fokker nu doen? Wordt zusje nog voor de fok gebruikt? Laat ze de rest van het nest ook testen?
groetjes Annemie

Jeannettebo
Zeer actief

1van 1 broertje dacht ze dat die het wel ging doen. de rest moet ze nog te pakken zien te krijgen
Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

ben erg benieuwd of er nog meer lijders zijn
groetjes Annemie

Jeannettebo
Zeer actief

het zou 50 % moeten zijn
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

JEANNETTEBO schreef:het zou 50 % moeten zijn
theoretisch gezien wel.
Heb ik goed gelezen dat de vader ook lijder is? Dan zou theoretisch ook 50 procent van de nakomelingen lijder zijn.
Het probleem is dus dat je van 2 "vrij" gegeven honden niet weet of het dragers zijn en dus altijd lijders kunt verwachten in nesten.

Wordt er al onderzocht binnen het ras of er met een bloedtest dragers en lijders opgespoord kunnen worden?
Dit is nl. bij de Welsh corgi Cardigan mogelijk voor het gen dat PRA veroorzaakt.

Zu kun je dus de dragers ook opsporen. Het voordeel is nu dus, dat je zelfs een drager nog kunt gebruiken voor de fok, zonder risico op lijders, mits gepaard aan een genetisch vrije hond. Je houdt zo een iets breder fokbestand, want honden zijn meer dan ogen alleen. Maar alle nakomelingen van zo een combinatie moeten als pup getest worden en de pupkoper weet nu of zijn hond drager is of genetisch vrij.

Pups uit twee genetisch vrije honden hoeven dus niet getest worden, omdat ze het gen niet krijgen van een van de ouders.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte met Bo.
Jeannettebo
Zeer actief

de vader is idd lijder. en aangezien Bo dat dus ook blijkt de zijn moet de moeder drager zijn en de rest theoretische ook. of er op dna getest wordt weet ik niet.
Een positief igegeven is dat er de afgelopen jaren geen tatra's blind van zijn geworden ook al zijn er meer dieren met de mate van Bo
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Ik wil nog wel even wat toevoegen.
Nederland is het enige land waar het mogelijk is een gonioscopie te doen.
De populatie Tatra's in binnen- en buitenland is te klein om onze eigen niet vrije honden uit te sluiten. Wel werden tot en met de vorige maand de middelgradige en ernstige gevallen uitgesloten. Bo's vader heeft het in lichte mate. Het was ook tot voor kort zo, dat alleen vrij x vrij mocht, vrij x licht, en vrij x onbekend (= buitenland, niet getest).
De honden in het buitenland worden dus in zijn geheel niet getest, ook geen standaardoogonderzoek, zoals wij dat kennen.
Er is, voor zover bekend, de laatste jaren niet een geval van glaucoom voor gekomen binnen ons ras.
De heren Stades en Heijn, die beide deze testen in NL uitvoeren, durven zelf ook geen uitspraken te doen of adviezen te geven v.w.b. de fokkerij.
Ook Gubbels doet er geen uitspraken over.

Overigens was deze combinatie geen voorstel van de club. De fokkers hebben een fokaanvraag gedaan voor o.a. deze reu. Omdat de combinatie voldoet aan de eisen in het fokreglement, werd hier een positief fokadvies voor afgegeven. Een positief fokadvies houdt in dat er technisch geen bezwaar is.

Dan nog even iets over het inkruisen van andere rassen. In Polen worden jaarlijks een aantal honden aangekeurd zonder stamboom en krijgen een bijlagedocument als ze rastypisch bevonden zijn. Drie generaties later komen er van deze honden weer honden met stamboom.
Voor Nederland is deze eerste of tweede generatie niet interessant omdat er dus geen stambomen maar bijlagen afgegeven kunnen worden, en ze dan gewoon bijna niet te verkopen zijn.

Vorige maand is er op het fokoverleg unaniem besloten de middelgradige honden ook in te zetten voor de fokkerij. (het gaat hier om 1 reu en 1 teef). Deze hebben we nodig om wat verbreding van de lijnen te krijgen. Al onze Tatra's zijn overigens verwant aan elkaar in binnen en buitenland. Een algehele outcross is zo goed als onmogelijk.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Jeannettebo
Zeer actief

sorry, wilma, ik had van marijke begrepen dat de combinatie van de club uitkwam. ze wilde zelf eerst een andere reu gebruiken, maar zei dat er van de club uit werd gevraagd waarom zet je je eigen reu er niet op.
en dank je voor je uitleg, je weet er meer vanaf dan ik.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Wilma,

Hoe groot is de Tatra-populatie in Nederland?
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Ik schat minder dan 500. Over vijf jaar zal dat ongeveer de helft zijn of zelfs nog minder. Dit baseer ik op de geboorteaantallen in de laatste 11 jaar. Er wordt nu nog niet een derde gefokt van het aantal van 10 jaar geleden. Qua geregistreerde import zal het ongeveer 10 stuks per jaar zijn.
Momenteel staan er 11 dekreuen geregistreerd en 14 teven. De meesten zijn sterk verwant aan elkaar.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”