Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rundvlees met bot

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

joyce1986
Actief

rundvlees met bot

Ongelezen bericht door joyce1986 »

Ik heb een maltezertje wat ik nu kvv voer en af en toe koop ik wat vlees, maar ik kan nergens rundvlees vinden waar bot aanzit , ik wil toch een keer iets met bot zodat hij lekker kan kluiven ...maar het meeste waar een bot aanzit is varkensvlees....

omdat ik een klein hondje heb haal ik het gewoon bij de supermarkt hij eet toch niet veel , dus om nu kilo's te kopen in 1 keer ...en heb ook geen plek voor kilo's vlees.......

is er in de supermarkt of slagerij ook rundvlees MET bot te koop ?? behalve dan die soepbotten die je kan krijgen ?? ......hier kan ik niks vinden in ieder geval :denken:

bedankt alvast
Binky And Indy are watching you

R.i.p Freya 18-06-98 / 15-07-06
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

runderbotten zijn wel erg hard voor een malteser, je kan beter kalfsbot nemen. kippebotten en lamsbotten zijn ook een stuk zachter.
kip kan je goed aan komen bij marktpoeliers daar kan je ook kippenekken bestellen.
meld je even aan op de vers forums die er zijn en dan kan je daar ook heel veel leveranciers vinden.
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
joyce1986
Actief

we hebben hier wel een poelier in het dorp ik kan daar natuurlijk even informeren....

ik heb weleens een kippenvleugeltje geprobeerd maar die kreeg ie ook niet echt stuk....

Ik weet niet of kippennekken groot zijn ??

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Nee, kippennekken zijn niet groot, en ook kleiner dan een kippenvleugel.
Dat zou hij dan wel moeten kunnen eten.
Maar als je hond niet in staat is om die botten op te eten kan je altijd bij de poelier vragen om hondengehakt, dat is kippenvlees met stukjes bot erin. Dan krijgt je hond toch alles binnen wat hij nodig heeft zonder dat ie zich door een bot moet heen werken. :wink: En dan kan je het bot altijd als lekker kluifje erbij geven. Kwartiertje lekker laten kluiven na het eten. Dan heeft ie wel het plezier ervan.

Waar ligt Veen ongeveer?

Want wij hadden hier in Almere hetzelfde probleem, geen bot behalve kip te krijgen of tegen woekerprijzen. Maar in het westen van het land is nu Canis naturalis beschikbaar, dat is een internet winkel in barfspulletjes en kvv. Wellicht kan jij daar ook terecht?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Varkensbotten met vlees kan geen kwaad - bovendien zijn ze veel zachter dan runderbotten. :ok:

Ignit Bekken
www.barf-natuurlijk.nl
joyce1986
Actief

honden mogen toch geen varkensvlees ( en botten ) :denken:

ignit
Zeer actief
Contacteer:

Jawel hoor - honden hebben geen enkel probleem met varkensvlees. Het is een welkome afwisseling binnen de voeding. :ok:

Ignit Bekken
http://www.barf-natuurlijk.nl
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

nou ik geef geen varkensvlees
aangezien er nog steeds de ziekte van aujeszki is
en het kan ook leiden tot allergieën
dus ik zeg nee tegen varkensvlees
gewoon lekker kip geven anders joh :ok: kan die ook lekker kluiven
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

ignit schreef:Jawel hoor - honden hebben geen enkel probleem met varkensvlees. Het is een welkome afwisseling binnen de voeding. :ok:

Ignit Bekken
http://www.barf-natuurlijk.nl
Het lijkt mij wel zo eerlijk om voor de mensen die nieuw zijn op dit terrein dan ook even alle informatie te geven.
Of je wel of niet varkensvlees wil geven is een persoonlijke keuze: er is een niet geheel uit te sluiten risico. Je mag erin geloven dat dat geen probleem is, of dat je het risico zo vreselijk klein vindt dat je het toch doet, maar mensen het dan maar aanpraten alsof er uberhaupt niet iets is om over na te denken vind ik niet kunnen.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Marielle, als er iets mis is met varkensvlees zou het inderdaad gemeld moeten worden, daar heb je gelijk in. :ok:

Ik reageerde op Joyce en haar vragende opmerking, dat varkensvlees niet gegeven "mag" worden - het is niet verboden. Er is ook een niet geheel uit te sluiten risico, dat je hond stikt in een kippenvleugel of een Amerikaanse kalkoennek - een realistisch feit dat in de afgelopen jaren wel degelijk voorgevallen is, niet in NL trouwens. Is het dan ook beter om uit voorzorg en het geval dat... geen kip meer te geven? :denken:

Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

jaa precies, dat is ook helemaal hetzelfde ja :roll:
peerle
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door peerle »

SuperTyson schreef:jaa precies, dat is ook helemaal hetzelfde ja :roll:
sorry hoor maar ik zie het verschil toch ook niet tussen de bedreiging van dood door ziekte of verstikking...komt op hetzelfde neer toch ?

Je neemt altijd een risico vind ik...in brokjes kan een hond ook stikken, dus geen brokjes meer geven (natuurlijk niet alleen daarom, maar jullie begrijpen de gedachtegang wel hoop ik), in een kalkoennek kunnen ze zich verslikken, dus geen kalkoennekken meer geven,...als je zo blijft doorgaan hou je niet veel meer over, toch ?

Ik heb nu wel gemakkelijk praten en dat besef ik ook; ik woon in België, het risico op Aujesky is wel degelijk reeël dus ik hoef geen weloverwogen keuze te maken...moest ik in Nederland wonen zou ik er toch eens over denken varkensvlees te voeren, mocht ik in Amerika of elders wonen zou ik me natuurlijk helemaal geen zorgen maken.

Maar Ignit heeft wel gelijk in wat ze zegt: je "mag" je hond varkensvlees geven, niemand zal je daarvoor komen arresteren :wink: .
Groetjes van Veerle en een lek van Lucy en Seya !
Kleine schuurtongetjes van Isis en Anubis...

http://www.barf-vlaanderen.be/forum
Indianpepper
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Indianpepper »

Ikzelf geef helemaal geen dierlijke botten meer aan mijn honden.
Dit heeft voor mij wel een drastische reden, namelijk dat ik afgelopen zomer dierlijke botten (met vlees eraan) bij de dierenwinkel heb gekocht voor mijn hondjes.

Ze hebben dit lekker opgepeuzeld en de volgende dag had mijn ene hond vreselijke moeite met poepen. Hij gilde letterlijk en dat kwam dat een stuk bot met de poep eruit kwam. Dit heb ik er met de hand uit moeten trekken en is goed afgelopen.

De dag dáárna is mijn andere hond geconstipeerd geraakt en is toen naar de dierenarts gegaan omdat ze letterlijk over de kop rolde in het gras van de pijn. Laxeringsmiddelen etc gekregen zodat ze die middag zou kunnen poepen. Dat was echter niet het geval.

Na een uur bij de DA gezeten te hebben die alles manueel probeerde eruit te halen, heeft de DA besloten om Pepper met spoed te opereren.
Gevolg: 2 uur met open buik en open darmen op de operatietafel.
Dit was een zeer ingrijpende operatie die volgende de DA heel verkeerd had kunnen aflopen omdat het niet zomaar een operatie was... :eek:
Ze heeft 2 weken moeten herstellen, kon weinig lopen en nog steeds last van het litteken als het koud en nat weer is buiten.

Voor mij dus geen dierlijke botten meer :neenee: , maar gewone kluiven van geperst mergbeen.

Ik weet dat een hond overal in kan stikken, dat ongelukken in een klein hoekje zitten, maar wilde hiermee toch even waarschuwen dat als een hond dierlijke botten eet, dít dus ook een risico is maar dat hoeft uiteraard niet.
Afbeelding
Pootje van Pepper en Indi
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Misschien dat je bij de supermarkt een paar stukken ossenstaart kunt kopen?
Heb gisteren ergens mooie stukjes ossenstaart zien liggen met veel vlees eraan :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Indianpepper schreef:Ikzelf geef helemaal geen dierlijke botten meer aan mijn honden.
Dit heeft voor mij wel een drastische reden, namelijk dat ik afgelopen zomer dierlijke botten (met vlees eraan) bij de dierenwinkel heb gekocht voor mijn hondjes.

Ze hebben dit lekker opgepeuzeld en de volgende dag had mijn ene hond vreselijke moeite met poepen. Hij gilde letterlijk en dat kwam dat een stuk bot met de poep eruit kwam. Dit heb ik er met de hand uit moeten trekken en is goed afgelopen.

De dag dáárna is mijn andere hond geconstipeerd geraakt en is toen naar de dierenarts gegaan omdat ze letterlijk over de kop rolde in het gras van de pijn. Laxeringsmiddelen etc gekregen zodat ze die middag zou kunnen poepen. Dat was echter niet het geval.

Na een uur bij de DA gezeten te hebben die alles manueel probeerde eruit te halen, heeft de DA besloten om Pepper met spoed te opereren.
Dit was een zeer ingrijpende operatie die volgende de DA heel verkeerd had kunnen aflopen omdat het niet zomaar een operatie was... :eek:
Ze heeft 2 weken moeten herstellen, kon weinig lopen en nog steeds last van het litteken als het koud en nat weer is buiten.

Voor mij dus geen dierlijke botten meer :neenee: , maar gewone kluiven van geperst mergbeen.

Ik weet dat een hond overal in kan stikken, dat ongelukken in een klein hoekje zitten, maar wilde hiermee toch even waarschuwen dat als een hond dierlijke botten eet, dít dus ook een risico is maar dat hoeft uiteraard niet.
Als je je hond niet langzaam went aan het eten van vers + botten en als je te weinig vlees geeft bij het bot, dan loop je risico dat ze er last van krijgen ja.
Maar wat voor 'bot met vlees eraan' was dat dan van de dierenwinkel, zo'n gerookt ding? Dat valt niet te vergelijken met vers.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Indianpepper schreef:Ikzelf geef helemaal geen dierlijke botten meer aan mijn honden.

Oh dat is echt heel vervelend geweest.
Maar de botten bij de dierenwinkel zijn bewerkte botten (gekookt en gerookt) en dan verandert de structuur van het bot. Het wordt veel harder dan het normaal zou zijn als je het rauw geeft. Daarnaast zijn het altijd dragende botten (stukken poot, mergpijpen, etc) dus botten waar het dier zijn gewicht op gedragen heeft en dus ook heel hard.
De botten die door de rauwe voerders gegeven worden zijn meestal niet-dragende botten. Dus zachte ribben, nekken, karkasjes, etc.
En als die rauw gegeven worden zijn ze vrij makkelijk kapot te bijten en daardoor ook makkelijk te verteren.
Ik herken ook je verhaal wel, want toen ik nog van die botten van de dierenwinkel gaf, hadden mijn honden ook obstipatie en stukjes bot in hun ontlasting. Maar dat ligt dus aan het feit dat het behandelde botten zijn.
Nou zeg ik niet dat je nu zomaar rauwe botten moet gaan voeren, daarvoor moet je hond wel eerst wennen. In deze rubriek staat het bottendocument, dat zou ik dan eerst lezen. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Indianpepper
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Indianpepper »

Neen, het waren geen bewerkte botten, dus geen gekookte botten ofzo. Het was vers vlees wat eraan zat en zat ook vacuum verpakt.
Dit was van Europet Bernina en was een aanbieding in de dierenwinkel (hiermee wilden ze kijken of het goed zou verkopen voordat ze grote partijen zouden inkopen).

toen Pepper op de operatietafel lag, heb ik direct de dierenwinkel gebeld om te zeggen dat ze de botten uit de schappen moesten halen. dat hebben ze direct gedaan en de grote bestelling die al gedaan was, geannuleerd.

Ik ben in communicatie met Europet Bernina (Duits merk maar tevens in NL verkrijgbaar) en zij hebben mij verteld dat dit al 3x eerder is voorgekomen wat ik met Pepper heb meegemaakt.

Maar het betreft hier dus een RAUW dierenbot!!
Afbeelding
Pootje van Pepper en Indi
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Ze zijn "vers" iets bewerkt [gerookt],vacuum verpakt en ziet er ook uit als vers bot.

Er staat een waarschuwing op dat deze botten kunnen splinteren en dat je erbij moet blijven.

Het zijn van die recreatiebotten die een rauwvoerder niet snel zou geven.

Er kan niet genoeg gewaarschuwd worden voor dit soort materiaal maar met rauwvoeren of barfen heeft dit niets te maken.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

joyce1986 schreef:honden mogen toch geen varkensvlees ( en botten ) :denken:
staan al antwoorden en mijn honden krijgen het wel.
In Duitsland waar wij heel veel zijn is dit materiaal wat bijna iedere hond krijgt en nergens lees ik over massale sterfte. [ook op de DuitseBARflijst niet-]
Ik ken genoeg mensen in Nederland die hun honden regelmatig van die spareribs geven.

In Duitsland zijn ze huiveriger voor rundvlees :wink: vanwege die koeienziektes
Laatst gewijzigd door ien op 02 dec 2006 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

peerle schreef:Ik heb nu wel gemakkelijk praten en dat besef ik ook; ik woon in België, het risico op Aujesky is wel degelijk reeël dus ik hoef geen weloverwogen keuze te maken...moest ik in Nederland wonen zou ik er toch eens over denken varkensvlees te voeren, mocht ik in Amerika of elders wonen zou ik me natuurlijk helemaal geen zorgen maken.
België is al een paar jaar Aujeszky vrij hoor :19:
ik geef ook gewoon varkensvlees aan mijn hond. Niet enorm veel en vaak maar af en toe :19:
Eva
Actief

Ongelezen bericht door Eva »

Ik had laatst op versvoeding.nl stukjes rund met bot besteld. Honden vonden het heerlijk. Zijn zakjes met kleine stukken rund en bot.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”