Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe denken jullie over niet toegestane medicijnen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

rodalover
geregistreerd lid

hoe denken jullie over niet toegestane medicijnen?

Ongelezen bericht door rodalover »

hoe denken jullie over het gebruik van niet toegestane medicijnen??
ik ben met een project bezig voor school, daarvoor moet ik de mening hebben van de publieke opinie.....

alvast bedankt
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik heb, in overleg met 2 DA'en, Kevin ooit (toen nog) niet toegestane medicatie laten geven.
Het middel was hier wel op de markt, maar had geen goedkeuring voor het onderhuids toedienen bij honden. In andere landen had dat middel al lang een goedkeuring en had ook zijn diensten bewezen.

Ik zou overigens geen middel toe (laten) dienen, dat nog niet bewezen heeft dat het veilig en werkzaam is. Mijn hond is geen proefdier.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Liesbeth schreef: Ik zou overigens geen middel toe (laten) dienen, dat nog niet bewezen heeft dat het veilig en werkzaam is. Mijn hond is geen proefdier.
Dat mag ook niet in die zin.
Een geneesmiddel moet altijd eerst op proefdieren worden onderzocht (of een onderzoek op een methode wat bewezen is dat het net zo gevoelig is etc.). En proefdieren zijn alleen speciaal daarvoor gefokte dieren, niet zomaar een huishond.
Wél is het zo dat als het medicijn eenmaal door de tests met proefdieren is gekomen dat er dan eerst 'in de echte wereld' nog wordt gekeken voor het echt geregistreerd wordt etc.

Het gebruik van niet toegestane medicijnen is nog een wat ruim begrip. Stel je hond is ziek en heeft een medicijn nodig die eigenlijk niet geregistreerd is maar waarbij enkel dat middel goed zal werken en uit ervaringen is dus gebleken dat het helpt, dan vind ik dat goed.
Maar het ligt ook aan het doel natuurlijk. Groeibevorderaars als verboden medicijnen daar ben ik wel weer tegen (dan heb je het over vleesproductie) dus het hangt er geheel van af.

En als het gebruikt wordt moet het wel verstandig gebeuren. Soms is een middel niet toegestaan voor een bepaald dier met goede redenen, daar moet zeker goed op gelet worden.
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Het gebruik van niet toegestane medicijnen is nog een wat ruim begrip. Stel je hond is ziek en heeft een medicijn nodig die eigenlijk niet geregistreerd is maar waarbij enkel dat middel goed zal werken en uit ervaringen is dus gebleken dat het helpt, dan vind ik dat goed.
Dat bedoel ik :ok: . Toch mag het officieel niet, maar ik doe het wel :pffff: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Liesbeth schreef:
Dat bedoel ik :ok: . Toch mag het officieel niet, maar ik doe het wel :pffff: .
Ik geloof dat dat wel mag hoor, in uitzonderingsgevallen als er dus geen ander middel is :wink:
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
rodalover
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door rodalover »

wij moeten meer te weten te komen over maatschappelijk ondernemen daar hebben wij hebben een kopje niet toegestane medicijnen dat is voor ons ook zeer vaag....

welke medicijnen zijn niet toegestaan en worden toch met een kleine regelmaat gebruikt??
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”