Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voor iedereen die een hond met allergie heeft

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

voor iedereen die een hond met allergie heeft

Ongelezen bericht door Limanade »

wij zijn net met onze Gentle naar de DA geweest voor een allergie test... voordat we die gaan doen (als dat nog nodig zou zijn) moeten we eerst 8 weken Gentle op gekookte koolvis en rijst zetten
daarnaast mag hij TOTAAL niks anders dan dat eten... als hij dat wel doet (koekje oid of iets van de straat) moeten we weer helemaal opnieuw beginnen ...
na die 8 weken moet er verbetering komen.. zoe niet.. zit het niet in het voedsel

aangezien er meerdere mensen zijn die honden hebben met allergie is dit misschien een tip om mee te beginnen

dus gewoon witte rijst (mag GEEN zilvervlies zijn ivm gluten) en koolvis (gewoon te koop bij de ALDI )
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door antoinette »

Wij klungelen met hetzelfde probleem bij Kobus. In tegenstelling tot jouw DA raadde de onze ons juist af voor vis te kiezen omdat dit tegenwoordig toch ook regelmatig in commerciele hondenvoeders verwerkt zou worden :19:
-sanne
Actief

Ongelezen bericht door -sanne »

Ik ben toch niet gek :denken:
Ik heb hier net een antwoord in gezet en boven mij stond toch ook echt een berichtje van Mas.
en nu staat er niks meer......
Groetjes

Afbeelding
Limanade
Zeer actief

-sanne schreef:Ik ben toch niet gek :denken:
Ik heb hier net een antwoord in gezet en boven mij stond toch ook echt een berichtje van Mas.
op het staffordforum misschien hahaa :mrgreen:
Afbeelding

-sanne
Actief

Ongelezen bericht door -sanne »

Annie Pannie schreef:
-sanne schreef:Ik ben toch niet gek :denken:
op het staffordforum misschien hahaa :mrgreen:
whahahahahahahhahahaha inderdaad.
Oh ik ben echt dom.
Ik heb dezelfde kleuren hier als op het staffordforum dus ik dacht echt dat het hier was...... :smile:
Groetjes

Afbeelding
Limanade
Zeer actief

ik ben ook wel eens in de war hoor :mrgreen:
Afbeelding

Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Deze voeding lijkt me veel te eenzijdig. Ik heb Poncho ook een tijdje op een voedseldieet gehad maar zij mocht toch echt wat meer variatie, waaronder geitenvlees en meerval. Ik heb het overigens niet lang volgehouden want ik vermoedde al heel erg dat het geen voedselallergie was. Dat bleek ook zo te zijn, ze heeft erge mijtallergie. Overigens is het nu goed in de hand te houden, maar dat is niet van de ene op de andere dag gegaan. Veel sterkte, een hond met jeuk is verschrikkelijk.
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Anna Penta schreef:Deze voeding lijkt me veel te eenzijdig. Ik heb Poncho ook een tijdje op een voedseldieet gehad maar zij mocht toch echt wat meer variatie, waaronder geitenvlees en meerval. Ik heb het overigens niet lang volgehouden want ik vermoedde al heel erg dat het geen voedselallergie was. Dat bleek ook zo te zijn, ze heeft erge mijtallergie. Overigens is het nu goed in de hand te houden, maar dat is niet van de ene op de andere dag gegaan. Veel sterkte, een hond met jeuk is verschrikkelijk.
Dat is ook niet permanent bedoelt natuurlijk. Dit noemen ze een eliminatie dieet, als dat goed gaat ga je stukje bij beetje toevoegen en kijken of dat goed gaat.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

ja...wat ik je dus al zei....en waar ik je al voor gewaarschuwd had is dus gebeurd.
Je bent met een eliminatie dieet naar huis gestuurd....
Niet erg hoor...als jij dat wilt proberen (en an sich is het het proberen waard) dan moet je dat doen.

IK heb resoluut geweigerd en de bloedtest afgedwonge...nou ja...afdwingen...mijn gezicht sprak boekdelen, dus ik vroeg en ik kreeg zonder te morren en zonder hypo brokken van de DA en zonder eliminatiedieet.

In mijn ogen en voor MIJN gevoel was het tijdverspilling..en mijn gevoel had het juist...Rimpel heeft een vlooienallergie...
En we zijn nu op de goede weg met een therapie
Ik kan je dus ook niet helpen met tips, want ik heb het niet gedaan
Limanade
Zeer actief

mercedes2803 schreef:ja...wat ik je dus al zei....en waar ik je al voor gewaarschuwd had is dus gebeurd.
Je bent met een eliminatie dieet naar huis gestuurd....
Niet erg hoor...als jij dat wilt proberen (en an sich is het het proberen waard) dan moet je dat doen.

IK heb resoluut geweigerd en de bloedtest afgedwonge...nou ja...afdwingen...mijn gezicht sprak boekdelen, dus ik vroeg en ik kreeg zonder te morren en zonder hypo brokken van de DA en zonder eliminatiedieet.

In mijn ogen en voor MIJN gevoel was het tijdverspilling..en mijn gevoel had het juist...Rimpel heeft een vlooienallergie...
En we zijn nu op de goede weg met een therapie
Ik kan je dus ook niet helpen met tips, want ik heb het niet gedaan
ik wou ook een bloedtest hoor en die had ik ook kunnen krijgen... maar stel dat we een bloedtest hadden gedaan en het was geen allergie voor bv planten of gras... dan waren we een paar euro's (honderd?? )lichter en nog geesn steek verder
en aangezien wij ook niet weten waar het van komt (of voedsel of planten etc) kunnen we beter eerst uitsluiten dat het geen voedsel allergie is en kunnen we altijd nog een allergie test doen

de DA heeft ons ook heel veel dingen verteld (we waren wel een half uur binnen en heb haar het hemd van der lijf gevraagd :mrgreen: ) en ze nam alle tijd om alles uit te leggen... ze zei dat voedsel allergie niet dmv een bloedtest te achterhalen is

ze vertelde heel veel dingen die we nog nooit bij onze ouwe DA hebben gehoord.. onze ouwe DA stuurde ons vaak weg met pilletjes zalfjes EN een mega dure zak royal canin die voor geen meter hielpen

dit is ook allemaal nieuw voor ons... we gaan het gewoon proberen en als we na een aantal weken geen verschil zien dan gaan we terug voor alsnog die bloedtest :mrgreen:
Afbeelding

Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

antoinette schreef:
Anna Penta schreef:Deze voeding lijkt me veel te eenzijdig. Ik heb Poncho ook een tijdje op een voedseldieet gehad maar zij mocht toch echt wat meer variatie, waaronder geitenvlees en meerval. Ik heb het overigens niet lang volgehouden want ik vermoedde al heel erg dat het geen voedselallergie was. Dat bleek ook zo te zijn, ze heeft erge mijtallergie. Overigens is het nu goed in de hand te houden, maar dat is niet van de ene op de andere dag gegaan. Veel sterkte, een hond met jeuk is verschrikkelijk.
Dat is ook niet permanent bedoelt natuurlijk. Dit noemen ze een eliminatie dieet, als dat goed gaat ga je stukje bij beetje toevoegen en kijken of dat goed gaat.
Ja dat weet ik ook wel maar ik vind acht weken rijst en koolvis dus al veel te lang eenzijdig voer.

nawoord: ik lees nu dat Annie Pannie het maar een paar weken gaat aanzien en dan een bloedtest gaat doen...
Eline Terra
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Eline Terra »

Ik heb het ook gedaan, een koolvis rijstdieet, zonder resultaat. En inderdaad verschillende brokken geprobeerd. Ik ben van mening toch eerst een bloedtest te laten doen. Het bespaart misschien een hoop dieetellende. en je bent meteen een stap verder. Je weet dan direkt of het een mijten, vlooien enz allergie. Is dat het niet dan is het een voedselallergie en dan weet je dat je dat precies moet gaan uitzoeken. Daar ben je dan ook gemotiveerd voor, want je weet dat dat het is. Tevens sta ik er ook niet achter om de hond te bekogelen met steeds weer verschillende eiwitten. En dat wordt gedaan door steeds een ander duur voer te pakken. Als een hond gevoelig is moet je niet steeds wisselen, dit kan weer nieuwe allergieen opleveren.

Gr Eline en een knuf van Terra
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Alles geprobeerd met onze Diablo. Alle uitsluitingsdieeten die er maar zijn.

Hart, lam, vis, GEIT. (rauw én gekookt)

Wij hebben een bloedtest gedaan om precies te weten welke voedingsstoffen we moeten mijden. Niet dat het mogelijk was zijn allergie te onderdrukken. Hij was allergisch voor zoveel dat het niet uit te sluiten was.

gr Maria.
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Eline als er uit zo'n bloedtest komt dat je hond allergisch is voor bijv. huismijt kan hij toch ook best óók allergisch zijn voor (ik noem maar wat) gluten of bepaalde eiwitten? Wordt dat dan ook in zo'n bloedtest aangetoond?

Maria: hoe hebben jullie het opgelost dan? Ik weet dat je met prednisonachtige medicijnen kunt gaan werken maar dat lijkt me echt een laatste middel.
Eline Terra
Vaste gebruiker

antoinette schreef:Eline als er uit zo'n bloedtest komt dat je hond allergisch is voor bijv. huismijt kan hij toch ook best óók allergisch zijn voor (ik noem maar wat) gluten of bepaalde eiwitten? Wordt dat dan ook in zo'n bloedtest aangetoond?

Maria: hoe hebben jullie het opgelost dan? Ik weet dat je met prednisonachtige medicijnen kunt gaan werken maar dat lijkt me echt een laatste middel.
Dat kan inderdaad. Bij mij is niet bekend dat er via een bloedtest een voedselallergie geconstateerd kan worden. Maar stel je voor dat je 8 weken zo´n dieet hebt gedaan en dat er dan achter komt dat je hond een mijtenallergie heeft. Dat had 8 weken eerder door zo´n test ook aangetoond kunnen worden. Het blijft ook een feit dat je 1 ding tegelijk moet uitsluiten.
Taan
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Taan »

Ik heb een hond met voedselallergie én huisstofmijt allergie. De eliminatie dieet die jij opnoemt heb ik ook gedaan. Bij hem was het toen meteen duidelijk dat hij allergisch was voor het voer. Koolvis en witte rijst is eenzijdig. Toevallig heeft mijn Dermatoloog nu een eiwitvrije vitaminemix om de hond bij de eliminatie dieet te geven. Die is er sinds kort. Dus dat zou eventueel een optie zijn als je bang bent dat je hond te weinig voedingsstoffen binnen krijgt.

Een voedselallergie is niet te testen via bloed of huidtest. Dat kan alleen gedaan worden door het uitsluitsel dieet.

Omdat mijn hond ook nog allergisch is voor huistofmijt heeft hij nu Atopica (minder nadelen aan dan Prednison of Moderin). Na 5 dagen merkte ik al een heel groot verschil en hij is nu al bijna 2 weken vrijwel jeukvrij.
Afbeelding Afbeelding
Honesty is the best policy, but insanity is a better defense
Steve Landesberg
Maria
Zeer actief
Contacteer:

antoinette schreef:
Helaas is hij twee weken geleden overleden. Hij is 4 jaar geworden met dit probleem.

Hij at bij ons alleen nog maar brokjes van proplan, versvlees of zelfgemaakt voedsel kon hij niet verteren en kreeg bijna van alles een reactie. Hij heeft tot op het laatst zware dexamatason (weet niet wat de juiste spelling is, sorry) gehad, dat was het enigste waar hij enigszins normaal mee kon leven.

Hij was behalve zijn hoofd zeer dun behaard, en op veel plekken kaal. Hij had altijd een t-shirtje om, Dit om te voorkomen dat hij zijn achterste deel van de rug kaalbeet.

Uiteindelijk kreeg hij ongeveer een maand geleden, zware maag en darmbloedingen. En hebben we twee weken lang alles gedaan wat we konden maar helaas. Hij kon geen enkel voedsel meer verteren en had ontzettende buikpijn.

De dex, heeft waarschijnlijk samen met een kleine darminfectie voor zoveel problemen gezorgd.

gr Maria.
Eline Terra
Vaste gebruiker

Maria schreef:
antoinette schreef:
Helaas is hij twee weken geleden overleden. Hij is 4 jaar geworden met dit probleem.

Hij at bij ons alleen nog maar brokjes van proplan, versvlees of zelfgemaakt voedsel kon hij niet verteren en kreeg bijna van alles een reactie. Hij heeft tot op het laatst zware dexamatason (weet niet wat de juiste spelling is, sorry) gehad, dat was het enigste waar hij enigszins normaal mee kon leven.

Hij was behalve zijn hoofd zeer dun behaard, en op veel plekken kaal. Hij had altijd een t-shirtje om, Dit om te voorkomen dat hij zijn achterste deel van de rug kaalbeet.

Uiteindelijk kreeg hij ongeveer een maand geleden, zware maag en darmbloedingen. En hebben we twee weken lang alles gedaan wat we konden maar helaas. Hij kon geen enkel voedsel meer verteren en had ontzettende buikpijn.

De dex, heeft waarschijnlijk samen met een kleine darminfectie voor zoveel problemen gezorgd.

gr Maria.
Maria,

Wat een vreselijk verhaal schets je hier. Hij is maar 4 geworden. Veel sterkte met het verlies. Gelukkig heeft hij nu wel rust.....
Ik heb een vraag aan je, wat bedoel je met dex in je laatste zin. Is dat een afkorting van een medicijn.

Gr Eline
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Eline Terra schreef:Maria,

Wat een vreselijk verhaal schets je hier. Hij is maar 4 geworden. Veel sterkte met het verlies. Gelukkig heeft hij nu wel rust.....
Ik heb een vraag aan je, wat bedoel je met dex in je laatste zin. Is dat een afkorting van een medicijn.

Gr Eline
Ja ik bedoel dexametason. Dat is een zeker medicijn met prednisolon in het.

Het waren slopende weken die we gehad hebben en zijn we blij dat hij nu geen pijn of jeuk meer heeft. Ook al doet het ontzettend zeer.

gr Maria.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bij welke da ben je nu geweest?
Eline Terra
Vaste gebruiker

Maria schreef:
Eline Terra schreef:Maria,

Gr Eline
Ja ik bedoel dexametason. Dat is een zeker medicijn met prednisolon in het.

Het waren slopende weken die we gehad hebben en zijn we blij dat hij nu geen pijn of jeuk meer heeft. Ook al doet het ontzettend zeer.

Ik begrijp het. Het is vreselijk om aan te zien. Mijn toller heeft ook al zo´n jaar of 3 jeuk. Ze staat nu tijdelijk op de dexoral (ik dacht mis dat je dat bedoelde en schrok nogal)
Wat een ellende toch vaak met die honden......

gr Maria.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Eline Terra schreef:
Ik begrijp het. Het is vreselijk om aan te zien. Mijn toller heeft ook al zo´n jaar of 3 jeuk. Ze staat nu tijdelijk op de dexoral (ik dacht mis dat je dat bedoelde en schrok nogal)
Volgens mij is Dexoral hetzelfde als de Dexamethason.

Diablo heeft Dexoral, Detatax en Dexamethason gehad. En volgens onze dierenarts is dat allemaal hetzelfde maar sommige met verschillende hulpstoffen erin.

Tis een ellende honden met jeuk. De fokker van Diablo fokt nog steeds met dezelfde lijnen, zijn volledige zus, en heeft zelfs dezelfde combinatie van ouders gegaan. Ondanks ze weet dat Diablo toch een zeer ernstige allergie heeft. Volgens haar kwam het af en toe voer en kon je er toch niet op selecteren

Gr Maria.
Eline Terra
Vaste gebruiker

Maria schreef:
Eline Terra schreef:
Volgens mij is Dexoral hetzelfde als de Dexamethason.

Diablo heeft Dexoral, Detatax en Dexamethason gehad. En volgens onze dierenarts is dat allemaal hetzelfde maar sommige met verschillende hulpstoffen erin.

Oh. Terra heeft een vlooienallergie en heeft laatst een kudde vlooien over zich heen gehad, vandaar een kuur. Ik vind het moeilijk om een afweging te maken. Ik weet dat het slecht spul is, maar het is ook best even lekker om je hond even rust te gunnen en te zien opknappen. Na deze kuur krijgt ze in ieder geval geen kuur meer.

Heeft Diablo altijd al dit soort medicijnen gehad?

Wat een foute fokker zeg. Ik ken ook een tibetaan met huidproblemen. Volgens mij zit het er best een beetje in. Mijn toller komt ook bij een soortgelijke fokker vandaan. Het is echt niet leuk.

Tis een ellende honden met jeuk. De fokker van Diablo fokt nog steeds met dezelfde lijnen, zijn volledige zus, en heeft zelfs dezelfde combinatie van ouders gegaan. Ondanks ze weet dat Diablo toch een zeer ernstige allergie heeft. Volgens haar kwam het af en toe voer en kon je er toch niet op selecteren

Gr Maria.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Diablo komt uit Australie en begon bij ons pootjes kaal te bijten vanaf het eerste moment. De fokker en dierenarts dachten toen nog dat het van de stress van het vliegen zou komen.

Met 9 maanden had hij constant jeuk en kwam hij ook niet in zijn vacht. Hij hield een korte vrij dunne vacht.

Met 10 maanden is hij op de prednisolon gekomen. En na ongeveer 2 maanden op de detatax. En daarna hebben we nog atopica geprobeerd en na dat zijn we op de dexamathason gekomen.

gr Maria.
Eline Terra
Vaste gebruiker

Wellicht dat hij dus al altijd die klachten heeft gehad. In ieder geval veel geluk met eventueel je volgende hond?

Gr Eline
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Eline Terra schreef:Wellicht dat hij dus al altijd die klachten heeft gehad. In ieder geval veel geluk met eventueel je volgende hond?

Gr Eline
Ja wij denken dat de fokker in Australia daar niet genoeg op gelet heeft.

We hebben een groepje honden. Ik heb er dus meerdere. Ben zelf fokker van tibbies. En in ieder geval is Diablo een ontzettende wijze les voor ons geweest.

Hij was ondanks alles de king van de groep, en dat is onvervangbaar.

gr Maria.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tirsa staat nu ook al 'n paar maanden op Dexoral. Het is twee jaar goed gegaan totdat van de zomer iemand haar 'n brokje gaf zonder te vragen, dat ze niet mocht hebben. Ben al 'n eind met het afbouwen, zit nu op half tabletje (0,025 mg) om de andere dag en ga morgen weer proberen naar kwart tabletje.

Gelukkig is het bij Tirsa niet zo heel erg, mocht ik d'r niet van de pred krijgen, ga ik misschien 'n allergie test laten doen, maar dan moet ze eerst 6 weken van de pred zijn en ja, mocht ze toch erge jeuk krijgen weet ik het nog niet.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”