Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bordetella spray

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Bordetella spray

Ongelezen bericht door ellyenrob »

Ik ben benieuwd of er fokkers zijn die hun pupjes naast de standaard enting met 6 weken ook een neusspray laten geven tegen Bordetella(kennelhoest) en waarom wel of waarom niet.
Wij wel, omdat de hondjes één jaar een verhoogde bescherming hebben tegen en Bordetella bij jonge honden fataal kan zijn.

Elly
Elly
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik ben geen fokker en vanuit die hoek kan ik geen antwoord geven. Maar als ik zou kunnen kiezen zou ik mijn pup niet met 6 weken al laten enten en een Bordetella-enting al helemaal niet. 10-12 weken voor de eerste enting is wat mij betreft vroeg genoeg.
Het effect van vaccineren wordt nogal eens overschat. Helaas blijkt regelmatig dat juist een vaccinatie het afweersysteem dusdanig onderdrukt dat diverse andere ziektes/allergiën de kop op kunnen steken. Het afweersysteem is dan zo onderdrukt (omdat die antistoffen moet aanmaken tegen die entstoffen) dat simpele infecties hun gang kunnen gaan.

Bordetella vind ik sowieso een overbodige enting, een gezonde hond kan die infectie zelf wel oplossen en mocht hij/zij daar moeite mee hebben dan kan, indien nodig, een AB-kuurtje ook helpen.
Kennelhoest is over het algemeen heel goed te behandelen met een hoestdrankje en wat rust, vergelijk het met verkoudheid en griep bij de mens.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Ik dacht dat de neusspray juist maar een half jaar werkzaam was :19:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Sandro schreef:Ik dacht dat de neusspray juist maar een half jaar werkzaam was :19:
Nee het schijnt nu één jaar te zijn
Elly
Afbeelding
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Liesbeth schreef:Ik ben geen fokker en vanuit die hoek kan ik geen antwoord geven. Maar als ik zou kunnen kiezen zou ik mijn pup niet met 6 weken al laten enten en een Bordetella-enting al helemaal niet. 10-12 weken voor de eerste enting is wat mij betreft vroeg genoeg.
Het effect van vaccineren wordt nogal eens overschat. Helaas blijkt regelmatig dat juist een vaccinatie het afweersysteem dusdanig onderdrukt dat diverse andere ziektes/allergiën de kop op kunnen steken. Het afweersysteem is dan zo onderdrukt (omdat die antistoffen moet aanmaken tegen die entstoffen) dat simpele infecties hun gang kunnen gaan.

Bordetella vind ik sowieso een overbodige enting, een gezonde hond kan die infectie zelf wel oplossen en mocht hij/zij daar moeite mee hebben dan kan, indien nodig, een AB-kuurtje ook helpen.
Kennelhoest is over het algemeen heel goed te behandelen met een hoestdrankje en wat rust, vergelijk het met verkoudheid en griep bij de mens.
Voor jonge honden kan het echt fataal zijn.
Ik zelf ben geen voorstander van allerlei entingen elk jaar, hier enten wij 1x per 3 jaar de cocktail, maar de Bordetella vind ik wel belangrijk voor de jonge hond.
Elly
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Bordetella spray

Ongelezen bericht door Angelique25 »

ellyenrob schreef:Ik ben benieuwd of er fokkers zijn die hun pupjes naast de standaard enting met 6 weken ook een neusspray laten geven tegen Bordetella(kennelhoest) en waarom wel of waarom niet.
Wij wel, omdat de hondjes één jaar een verhoogde bescherming hebben tegen en Bordetella bij jonge honden fataal kan zijn.

Elly
Nog nooit gedaan en ben het ook niet van plan ook.
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

ellyenrob schreef:
Liesbeth schreef:Ik ben geen fokker en vanuit die hoek kan ik geen antwoord geven. Maar als ik zou kunnen kiezen zou ik mijn pup niet met 6 weken al laten enten en een Bordetella-enting al helemaal niet. 10-12 weken voor de eerste enting is wat mij betreft vroeg genoeg.

Voor jonge honden kan het echt fataal zijn.
Ik zelf ben geen voorstander van allerlei entingen elk jaar, hier enten wij 1x per 3 jaar de cocktail, maar de Bordetella vind ik wel belangrijk voor de jonge hond.
Ik heb nog niet eerder gehoord/gelezen dat pups gevaccineerd worden tegen Bordetella. Persoonlijk zou ik het ook nooit doen en wel omdat ik het niet nodig vindt en nmm het risico op overenten te groot is.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”