Het is ook moeilijk om hierop te reageren natuurlijk Hilje, want je schopt meteen tegen schenen aan of je gooit heilige huisjes ommercedes2803 schreef:Een nog niet zo'n oud stukje van mij hier![]()
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=99424
met als aanvulling (dit heb ik op een pei forum geplaatst...vonden ze niet zo leuk, want er kwam geen reactie op)
--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben van mening dat VERMEERDERING van het ras een slechte zaak is...het ras is nou eenmaal niet gezond. En zeker de laatste jaren niet.
Je hondje kan een leuk karakter hebben en er mooi uitzien, een hoop
g-tjes en u-tjes halen op shows, maar dat maakt jouw hond geen geschikte fokhond. En je kunt boekjes lezen, praten en bellen met andere fokkers, KK1, KK2 halen en noem maar op, dat maakt je niet een goede fokker.
Mensen moeten zich in mijn ogen afvragen wat hun hond plus een reu of teef TOE te voegen heeft aan het ras zoals het er nu loopt.
En dan hebben we het niet over het allom bekende: "hij is zo lief of ze ziet er zo mooi uit"
Iedereen vindt zijn eigen hond het liefst en het mooist.
Dat maakt niet dat je met iedere leuke hond maar een nestje moet krijgen.
Het feit dat er binnen Sharpei land ook maar zo verrekte weinig gefokt wordt met buitenlandse kennels vind ik ook een teken aan de wand.
Bij andere rassen zie je dat de "grootse" fokkers allerlei contacten hebben met buitenlandse kennels om ECHT wat toe te voegen aan een ras. Die mensen zijn twee tot drie jaar bezig om juiste bloedlijnen op te zetten en van daaruit een nest fokken dat echt wat toevoegt.
Hier zie je maar erg weinig vers bloed...het zijn allemaal bestaande lijnen waar op voortgeborduurd wordt.
Hier wordt wel gekeken naar afstamming en kleur, maar ik zie maar erg weinig fokkers die twee jaar voorbereiding hebben zitten in een nest.
maar goed, dat is mijn mening.
Je hoeft niet 10 jaar bezig te zijn om een nestje te kunnen of mogen fokken, maar nee, ik ben niet blij met alle nestjes en dat is ook de reden
dat ik al een hele geruime tijd geen mensen meer feliciteer met zwangerschappen, nestjes en puppyfoto's.
Ik zou per accuut een Fokverbod leggen op Sharpei;s als ik de kans kreeg. Ja, jullie lezen het goed.
Ik zou het hele ras zoals het nu hier rondloopt uit laten sterven om vervolgens compleet nieuwe EN gezonde lijnen op te zetten.
Ik vind de Sharpei momenteel een zielig en ziek ras.
En niet aankomen met dat het allemaal wel meevalt en dat IKKE IKKE WEL gezonde pups op de wereld zet, want ik vind het erg triest zo ziek als veel peitjes zijn.
Entropion....ach, de wereld vergaat er niet van...
Pardon? Vertel dat de Pei maar die voor zijn eerste levensjaar al drie keer met een kap op loopt.
Verrotte banden in de ellebogen en knieen...ach, daar kun je best mee leven...pardon? Die hond die slingert en pijn heeft vind dat ook?
Tight lip....ach een tackje hier en een tackje daar en ze kunne gewoon weer eten..ja en we fokken er gewoon mee door.
En zo kan ik nog wel even doorgaan helaas...
Ik had me altijd heilig voorgenomen me niet met fok toestanden te bemoeien en ik ben nog steeds van mening dat ik me niet geroepen voel de hele wereld te moeten bekeren, maar hierbij, eenmalig dan maar, MIJN mening over het fokgebeuren in Sharpei land.
Ik ga er geen gewoonte van maken me hier druk over te maken, want als er nou IETS is dat je niet veranderd dan is het dit wel.
Dan kan ik me nog beter druk gaan lopen maken om de fokteven in stinkende schuren, want DIE kunnen enigszins nog aangepakt worden.
Misschien kun je eens nadenken over een functie binnen het bestuur van de rasvereniging om zodoende een gezondheidsinventarisatie op te starten en daadwerkelijk met een opschoonactie te beginnen?
Of gewoon dit eens als agendapunt laten behandelen en zorgen dat er veel gelijkgestemden op de vergadering komen waar dit behandeld wordt?