Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bas en (leren) kauwen.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Bas en (leren) kauwen.

Ongelezen bericht door MJ »

De hondjes krijgen hier KVV met een paar keer in de week wat anders 's avonds zoals kipfilet,ossenstaartbotje,kippelevertjes,drumstickje etc.
Maxi en Dust kauwen op zich goed...de kipfilet wat minder maar waar bot aan zit wordt goed gekauwd. Het laatste stukje wil zo nog weleens naar binnen gaan maar dat is, denk ik, niet zo'n probleem,toch?

Bassie is een ander verhaal....
Bassie vindt eten geweldig en is een dikke schrok-op. Hoe sneller het naar binnen gaat hoe beter. :roll:
Ossenstaartbotje gaat heel goed maar de rest is hap-sloek-weg.
Het lijkt of ie goed kauwt...maar dan gaat ie beetje kokhalzen en kan ik ,zoals vanmiddag met de drumstick , er zo'n 10 cm kippevlees aan elkaar uittrekken..Bas boos want vrouwtje pikt,volgens hem, het eten af! :boos: Dat ie het gewoon terugkreeg had ie niet zo snel door... :wink:

Kipfilet houd ik dus vast en dat deed ik ook met die drumstick..totdat ik dacht dat ie wel degelijk kauwde...misrekening mijn kant. :N:
Het vasthouden op zich is ook niet zo geweldig want Bas gaat alleen maar sneller eten en gejaagder omdat ie denkt dat ik zijn eten wil opeten. :roll:

Dus...hoe ga ik Bas echt leren kauwen of moet ik Bassie het maar voor de zekerheid als hapklare brok gaan geven?
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Ik zou de botten gewoon wat platslaan, en de bochtjes van bijvoorbeeld kippenvleugels even doorknippen. Een andere optie is om gewoon grotere botten te verstrekken waar ze meer moeite voor moeten doen, en die ze niet in zijn geheel naar binnen kunnen werken. Schrokken is eigenlijk heel natuurlijk gedrag. Wolven moeten altijd rekening houden met dat ze een paar dagen geen voedsel zouden kunnen krijgen. Ze overleven door zich uitbundig te goed te doen als ze het geluk hebben een maaltijd te pakken te krijgen. Honden hoeven zich dan wel geen zorgen meer te maken over hun volgende maal, maar ze denken nog steeds aan voedsel als iets wat ze moeten opschrokken :wink: Ik zou me verder niet teveel zorgen maken.
MJ
Zeer actief

Dank je wel... :wink:

Dat er in een keer 'zo'n lading' vlees naar binnen gaat is dus geen probleem? Ik had vanmiddag het idee dat er al een gedeelte van de sliert halverwege zijn maag zat en het eind van de sliert richting slokdarm wat ie er dan via kokhalsneigingen weer probeert uit te gooien en ik hem daar dan bij moet helpen om het eruit te krijgen . (of zoals met de kipfilet...als ik dat niet vasthoud zit die gehele filet in één keer in zijn buik :N: )
Hij kauwt dus wel maar niet voldoende op het vlees ,lijkt wel.

Wat je zegt als er bot aan zit zoals bij het ossenstaart botje ...dat gaat geweldig goed! Dat vlees krijgt hij er ook niet in één keer afgerukt wat met die drumstick dus wel redelijk lukt en waar het naar mijn idee dus een beetje 'fout' gaat bij hem. Ik krijg echt "zou- kunnen- stikken -idee" voor me bij Bassie . :N:
Dust trekt echt stukjes vlees eraf kauwt,slikt door en begint opnieuw...Maxi kauwt ,naar mijn idee, ook prima. Voor hem is een drumstick natuurlijk niet zo groot maar het kauwen van vlees en bot gaat zo te zien en horen goed.
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Nee, ik zou me geen zorgen maken om vlees wat ineens naar binnen wordt gewerkt. Veel honden hebben het trouwens ook met een lap vuile pens, die slikken ze ineens in, of in 3 stukken en dan geven ze het na een half uur weer over om het vervolgens weer vrolijk op te eten :mrgreen: Dat is echt niet erg, gebeurd in het wild ook. In het geval van botten zou ik dus gewoon grotere botten geven, dat maakt het in één keer naar binnen slikken onmogelijk. Ikzelf geef nooit te kleine botten. Ik heb dus een herder en bijv. een kippenvleugel is eigenlijk gewoon een te klein bot in verhouding met haar bek. Geef verder nooit bijvoorbeeld 1 enkele rib maar altijd een aantal ribben aan elkaar. Dat voorkomt problemen van ineens inslikken. Als het bot eenmaal in de maag is gaat het wel goed, maar elk bot, ook die uit de dierenwinkel kan vast blijven zitten in de slokdarm. De kans is heel klein, maar beter voorkomen dan genezen: vandaar dat ik zeg probeer grotere botten te voeren :ok: (en sla ze anders klein/fijner) Je zou trouwens ook eens lamsnekken kunnen proberen,of een stuk van een kip (bij de aldi/lidl een heel braadkuiken voor 2 euro, als ze nog een beetje bevroren zijn ideaal door midden te knippen met een tangetje) daar moet echt op gewerkt worden. Indien je echt bang bent voor botten, en je wilt toch wat geven voor een schoon gebit dan kun je een lap vuile pens geven.
MJ
Zeer actief

Heel erg dank je wel! :wink:
Ik ben weer helemaal gerustgesteld.
Bang voor botten ben ik op zich niet. Tuurlijk ..ik blijf erbij en vooral de eerste keer zat ik er bovenop of ze wel goed kauwden. :mrgreen:
Maar ik heb vanaf het begin gezien dat die grote en de allerkleinste dat prima doen ..dus die angst is wel gezakt. (alleen bij manlief nog niet zo... en dan vooral om die kleinste ..die het juist zo geweldig eet! )
Alleen Bassie baarde me wat zorgen maar dat hoeft dus ook niet. :wink:
Ik koop nu nog vaak spul uit de supermarkt...moet nog eventjes adresjes vinden voor de andere dingen zoals penslap , nekken, etc
Die 2 à 3 keer in de week dat ze 's avonds dit krijgen vinden ze helemaal geweldig en dat is echt genieten geblazen. Evenals dat de KVV erin gaat als koek.
Die hele kip knippen ga ik ook eens proberen...dank je wel voor de tip! :ok:
Marion.

Re: Bas en (leren) kauwen.

Ongelezen bericht door Marion. »

Marie-José schreef:Dus...hoe ga ik Bas echt leren kauwen of moet ik Bassie het maar voor de zekerheid als hapklare brok gaan geven?
Ik zou dus voor Bas juist voor de grotere stukken gaan. In elk geval iets waar hij voor moet werken. Kalfsstaart, kalkoennek, ribben, borstbeen... Niet de dingen uit de supermarkt.
Volgende keer ga jij gewoon mee naar Dooie Dieren Dag :ok:
MJ
Zeer actief

Re: Bas en (leren) kauwen.

Marion. schreef: Volgende keer ga jij gewoon mee naar Dooie Dieren Dag :ok:
Euhm...ik heb niet zo'n grote vriezer :boos: :jank: . Net een nieuwe gekocht voor de hondjes voor de kvv (deed het voorheen in ons vriezertje maar dat zijn maar 2 lade's...kwam ik niet echt ver mee) maar daar gaan 3 dozen à 24 zakjes van 500 gram kvv in en dan is ie vol.
Jaja...ik weet het ..niet zo handig maar Hans was mee en die vond deze vriezer groot genoeg. :roll: :mrgreen:
Volgende keer ga ik alleen een vriezer kopen. :smile:
Ik ga eens even op zoek hier naar adresjes voor groter spul .
Ik heb hier al opgeschreven wat jij en Ester genoemd hebben en ga daar eens even aan zien te komen. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”