Ik heb een andere ervaring. Silka is ook een jager, ze is ook een herplaatser (uit Turkijke) en ik heb een tijdlang gedacht dat ze nooit los zou kunnen lopen.
Toch ben ik met haar gaan trainen, gewoon aan de lange lijn, met mijn stem en een zeer smakelijk voertje.
Niet een paar dagen, niet een week maar maanden. En sinds een maand of twee gaat het zo goed dat ik haar bijna overal los kan laten lopen.
Ze is gewoon veel minder bezig met jagen en als we in de schemering lopen of in een gebied met bijvoorbeeld veel fazanten en ik zie dat ze een spoor 'opvangt' (ruikt, hoort of ziet) roep ik haar bij me en beloon ik haar.
Een enkele keer gaat ze nog wel eens ergens achter aan (fazanten zijn favoriet, die 'vindt' ze al struinend door het gras) maar ze zet niet meer door. Na een paar meter stopt ze en komt ze terug.
Oké, in de buurt van wegen moet ze vast en ik moet best veel op haar letten, maar ik vind het goed zo. Ik wilde voor dit gedrag gewoon geen tt gebruiken. Ze Ãs nu eemaal een goede jager, waarom zou ik haar dat op zo'n pijnlijke manier helemaal af willen leren?
Daarbij ken ik een slecht voorbeeld. Iemand die bij haar husky wel een tt gebruikte om het jagen te beletten.
Toen ze vertelde dat de hond al gillend van de pijn toch gewoon achter een konijn aanging, wist ik zeker dat ik Silka dat niet aan zou kunnen doen.
Voor jou hond heeft bovenstaande dus goed geholpen.
Er zijn echter altijd honden waarbij dit gewoon niet lukt.
Qyan joeg op joggers. 3 jaar lang heb ik van alles geprobeerd.....tot aan het bijticident en dat ik het zat was en een tt de enige optie voor mij nog was.
Wat betreft de TT.
Ook een TT moet je aanleren, net als een commando.
een hond die voor het eerst een TT om krijgt, de TT niet heeft geleerd, niet heeft geleerd wat het inhoudt en wat de bedoeling is, waarbij de eigenaar niet heeft gekeken op welke stand zijn hond goed reageerd zonder pijn, dan gaat het geheid fout.
Ook moet je goed weten of je hond wel het type is wat een lichte correctie van een TT zou kunnen verdragen.
Bij Qyan is er een maand trainen met TT aan vooraf gegaan, eer ik hem ging gebruiken in het bos.
ook op diverse plekken steeds weer opnieuw alle stappen herhaald.
Pas toen alle trainingsoefeningen goed gingen, ben ik de TT toe gaan passen met joggers.
Qyan is de TT aangeleerd, op de manier zoals het TT document wat hier op de site staat in de africhtingshoek. Niet over 1 dag ijs dus.
Misschien dat het hier fout is gegaan met de husky uit bovenstaand verhaal?