Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vlooien of luizen eitjes??
Moderator: moderatorteam
-
Marianna
- Vaste gebruiker
vlooien of luizen eitjes??
IK wil graag weten of iemand mij kan helpen. Mijn hond heeft nog steeds jeuk en ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het om parasieten gaat.
Mijn hond behandel ik goed met frontline en advantage, maar als ik haar vacht kam met een vlooienkam zie ik in de losgekomen haartjes donkere puntjes kleven. Volges mij zijn dat geen vlooienpoepjes omdat ze echt in het haartje vastzitten (lijkt op neten van hoofdluis). Vlooien kan ik niet in haar vacht ontdekken.
Wie herkent dit en kan me tips geven?
Mijn hond behandel ik goed met frontline en advantage, maar als ik haar vacht kam met een vlooienkam zie ik in de losgekomen haartjes donkere puntjes kleven. Volges mij zijn dat geen vlooienpoepjes omdat ze echt in het haartje vastzitten (lijkt op neten van hoofdluis). Vlooien kan ik niet in haar vacht ontdekken.
Wie herkent dit en kan me tips geven?
Grote Zwitserse Sennenhond
-
kim bloemen
- Actief
- Contacteer:
vlooien poepjes vallen uit de haren en als je ze nat maakt verkleuren ze rood. Maar als die zwarte puntjes aan de haren blijven plakken??? dan zou ik het niet weten. De luizen eitjes blijven volgens mij wel aan de haren plakken, maar zijn de niet wit?? ik zou het niet weten.
Hopelijk weet je snel wat het is en komt hij snel van zijn jeuk af.
Hopelijk weet je snel wat het is en komt hij snel van zijn jeuk af.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
Marianna
- Vaste gebruiker
Ik krijg die puntjes nauwelijks van de haren af en nee ze worden niet rood. Volges mij ligt vlooienpoep los tussen de vacht en volgens google zijn eitjes van vlooien of luizen ook wit... Het lijkt echt op de neten van hoofdluis, mar ik kan ook geen luizen vinden. De DA ben ik al zo vaak geweest..vlooien zegt hij, maar die puntjes zijn weer niet van vlooien wordt er gezegd..nou schiet mij maar af als zelfs de DA het niet weet.
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Luizeneitjes zijn bij mijn weten inderdaa lichtgekleurd maar er zijn misschien meerdere soorten luizen ??
Of wellicht is er iets anders aan de hand in de vorm van een of andere mijt.
Als je dat vermoed kun je misschien het beste met een antivlooienshamppo wassen waar permethrin in zit, bijvoorbeeld Beau Beau, omdat luizen en mijten hier gevoelig voor zijn .
Hou er echter ook rekening mee dat je hond misschien vlooien gehad heeft en daar nog steeds een overgevoeligheidsreactie van heeft en daarom blijft krabben zonder dat er werkelijk iets aan de hand is.
Ook de huid kan geïrriteerd zijn van de bestrijdingmiddelen die al gebruikt zijn dus misschien gewoon even rust gunnen ??
Succes,
Sandra
Of wellicht is er iets anders aan de hand in de vorm van een of andere mijt.
Als je dat vermoed kun je misschien het beste met een antivlooienshamppo wassen waar permethrin in zit, bijvoorbeeld Beau Beau, omdat luizen en mijten hier gevoelig voor zijn .
Hou er echter ook rekening mee dat je hond misschien vlooien gehad heeft en daar nog steeds een overgevoeligheidsreactie van heeft en daarom blijft krabben zonder dat er werkelijk iets aan de hand is.
Ook de huid kan geïrriteerd zijn van de bestrijdingmiddelen die al gebruikt zijn dus misschien gewoon even rust gunnen ??
Succes,
Sandra
Sandra

-
Natas
- Actief
-
Marianna
- Vaste gebruiker
Ja mijt heb ik ook aangedacht, maar als ik internet eropna lees ziet dat er heel anders uit. Mijn hond heeft voornamelijk jeuk op haar rug en als je goed kijkt zie je ook een soort kaalachtige streep over haar rug lopen, die ook wat schilverig is. Ook knauwt ze op haar voorpoot aan de binnenkant van haar ellenboog zeg maar en een achjterdijbeen is ook aangevreten, verder krabt ze met haar achterpoot onder haar buik.
Ik snap alleen nniet dat een dierenarts me niet kan vertellen wat die neetjes in haar vacht zijn...neten is normaal gesproken een teken van luizen, alleen zou je luizen duidelijk moeten zien zegt mijn DA. leggen mijten dan ook neten? Als ik hier niet echt wijzer wordt ga ik maar es een andere DA raadplegen, wie weet kan dat uitkomst bieden, maar natuurlijk hoop ik op meer tips van hier.
Ik snap alleen nniet dat een dierenarts me niet kan vertellen wat die neetjes in haar vacht zijn...neten is normaal gesproken een teken van luizen, alleen zou je luizen duidelijk moeten zien zegt mijn DA. leggen mijten dan ook neten? Als ik hier niet echt wijzer wordt ga ik maar es een andere DA raadplegen, wie weet kan dat uitkomst bieden, maar natuurlijk hoop ik op meer tips van hier.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Vraag dan eens of er een huidafkrabsel gemaakt kan worden.Marianna schreef:Ja mijt heb ik ook aangedacht, maar als ik internet eropna lees ziet dat er heel anders uit. Mijn hond heeft voornamelijk jeuk op haar rug en als je goed kijkt zie je ook een soort kaalachtige streep over haar rug lopen, die ook wat schilverig is. Ook knauwt ze op haar voorpoot aan de binnenkant van haar ellenboog zeg maar en een achjterdijbeen is ook aangevreten, verder krabt ze met haar achterpoot onder haar buik.
Volle anaalklieren willen trouwens ook nog weleens jeuk en kluiverij aan de achterpoten geven.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Debby Speerstra
- Zeer actief
- Contacteer:
@Marianne
Zoals je het beschrijft moet ik denken aan neten, dat zijn de eitjes van vlooien die inderdaad aan de haren kleven
.
Ik zou hem in ieder geval een goede wasbeurt geven met eerst een Universele shampoo en daarna met Vloweg shampoo van Jean Peau
. Houd de jeuk aan dan toch nog met een Tea Tree shampoo tegen de jeuk en ontsmetting van de wondjes (beetjes). Tea Tree werkt zowiezo tegen vlooien. Je hebt er shampoo, spray, olie en creme van.
Zoals je het beschrijft moet ik denken aan neten, dat zijn de eitjes van vlooien die inderdaad aan de haren kleven
Ik zou hem in ieder geval een goede wasbeurt geven met eerst een Universele shampoo en daarna met Vloweg shampoo van Jean Peau
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Volgens mij zijn neten luizeneieren en heten vlooieneitjes larvenDebby Speerstra schreef:@Marianne
Zoals je het beschrijft moet ik denken aan neten, dat zijn de eitjes van vlooien die inderdaad aan de haren kleven.
Ik zou hem in ieder geval een goede wasbeurt geven met eerst een Universele shampoo en daarna met Vloweg shampoo van Jean Peau. Houd de jeuk aan dan toch nog met een Tea Tree shampoo tegen de jeuk en ontsmetting van de wondjes (beetjes). Tea Tree werkt zowiezo tegen vlooien. Je hebt er shampoo, spray, olie en creme van.
Kan het fout hebben hoor.
http://www.jackrussellterrier.nl/medisch.htm
"De vlooiencyclus: een vrouwtjesvlo legt haar eitjes (400-1000 stuks) op uw hond. De eitjes vallen van het dier af in de leefomgeving. Na een paar dagen kruipt uit dit eitje een vlooienlarve. De larve kruipt rond in de leefomgeving en vervelt na een paar weken tot pop. Uit de pop komt na een week een hongerige vlo, die zo snel mogelijk op het dier springt om bloed te zuigen. Een maand ongestoord vermenigvuldigen heeft tot gevolg dat 1% van de vlooien op het dier leeft en 99% als ei, larve of pop in de leefomgeving. Zo'n 60% kruipt als larve rond.
De vlooienlarve: iedereen kent de volwassen, bloedzuigende vlo op de hond en kat. Waar volwassen vlooien zijn, moeten ooit vlooienlarven hebben geleefd. Een vlooienlarve is 0.5 mm dun en 3-5 mm lang. Zij lijkt op een made waarmee gevist wordt, maar dan kleiner. Rondkruipend in de leefomgeving, voedt zij zich met vlooienontlasting, huidschilfers, en ander organisch materiaal. We zien haar bijna nooit, omdat ze zeer lichtschuw is. Ze kruipt weg in naden, kieren, plinten en achter meubelen. De larve is zelfs in staat in de vloerbedekking te kruipen, tot wel 7,5 mm diep. Vooral achter de plinten van een parketvloer kan de vlooienlarve ongestoord haar gang gaan."

-
Debby Speerstra
- Zeer actief
- Contacteer:
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
-
Natas
- Actief
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Kan het geen Seborrhoe zijn?
http://home.planet.nl/~basset.lotte/artikel.htm

-
Marianna
- Vaste gebruiker
Ja ik heb vandaag een poos op internet zitten spitten en veel symptonen lijken op luis. Vlooien eitjes zitten niet aan de haren gekleefd en zeker niet midden op een haar...luizen laten wel zo hun neten achter las ik. Het ziet er eigelijk hetzelfde uit als vroeger hoofdluis bij de kinderen. Vreem alleen dat ik dus geen luis kan ontdekken, maar morgen nog es ff heel goed op jacht naar een luis.
Morgen dus maar een goede shampoo kopen tegen luizen en vlooien en dan maar weer afwachten. Helpt dit niet dan ga ik naar een andere dierenarts voor een huidafkrabsel, want mijn huidige DA vind dit een allerlaatste optie(moet ze eerst helemaal kaal zijn!?).
tea tree olie heb ik van de week al in huis gehaald, maar het lijkt of ze juist meer gaat likken (vacht schoon likken?) daardoor.
Pfff wat een ellende zeg, ik ben hier nu al sinds begin juli mee bezig en hopelijk gaat er snel iets werken, want die jeuk vind ik zo zielig voor der.
Morgen dus maar een goede shampoo kopen tegen luizen en vlooien en dan maar weer afwachten. Helpt dit niet dan ga ik naar een andere dierenarts voor een huidafkrabsel, want mijn huidige DA vind dit een allerlaatste optie(moet ze eerst helemaal kaal zijn!?).
tea tree olie heb ik van de week al in huis gehaald, maar het lijkt of ze juist meer gaat likken (vacht schoon likken?) daardoor.
Pfff wat een ellende zeg, ik ben hier nu al sinds begin juli mee bezig en hopelijk gaat er snel iets werken, want die jeuk vind ik zo zielig voor der.
-
Marianna
- Vaste gebruiker
Ik heb even gekeken op internet: nee daar lijkt het niet op, ik ga toch steeds meer aan luis denken.marian* schreef:Kan het geen Seborrhoe zijn?
-
Marianna
- Vaste gebruiker
Ja dat ga ik als laatste ook doen, maar € 350,= vind ik een hoop geld dus ik probeer eerst een goede shampoo tegen vlo en luis.marian* schreef:Kan gebeuren toch?Debby Speerstra schreef:Oepssorry bedoelde ook luizen. Chips
.
![]()
Ik zou naar de dierenarts gaan en eventueel een huidafkrabsel laten maken om mijten uit te sluiten.
En bij dat, ik vind de symptonen niet lijken op die van mijt...geen jeuk aan de kop en ook zeker geen kale plekken bij ogen en lippen en volgens mij zijn dat juist kenmerken van mijt.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
350 Euro voor een consult en een huidafkrabsel?????????Marianna schreef:Ja dat ga ik als laatste ook doen, maar € 350,= vind ik een hoop geld dus ik probeer eerst een goede shampoo tegen vlo en luis.marian* schreef:Kan gebeuren toch?Debby Speerstra schreef:Oepssorry bedoelde ook luizen. Chips
.
![]()
Ik zou naar de dierenarts gaan en eventueel een huidafkrabsel laten maken om mijten uit te sluiten.
En bij dat, ik vind de symptonen niet lijken op die van mijt...geen jeuk aan de kop en ook zeker geen kale plekken bij ogen en lippen en volgens mij zijn dat juist kenmerken van mijt.
Rijdt jouw dierenarts in een gouden koets of zo
Hij kan binnen een paar minuten zien of het mijt of iets anders is!

-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Contacteer:
Luizen zijn lastig met het blote oog te ontdekken omdat ze wat doorschijnend zijn en vele malen kleiner dan een vlo. Ze zijn namelijk nog minder dan een speldeknopje dus goed turen om te zien of er wat beweegt !. De beste plek om ze te zien is meestal op de oren. Dat is namelijk de favoriete plek omdat de huid daar dun is.
Gewoon een goede antivlooienshampoo is voldoende om daar vanaf te komen. Omdat de eitjes op de huid/vacht van de hond blijven hoef je niet radicaal je hele huis te behandelen dus dat scheelt weer. Wel het beste na een dag of 8 nog een keertje wassen !!
Succes,
Sandra
Gewoon een goede antivlooienshampoo is voldoende om daar vanaf te komen. Omdat de eitjes op de huid/vacht van de hond blijven hoef je niet radicaal je hele huis te behandelen dus dat scheelt weer. Wel het beste na een dag of 8 nog een keertje wassen !!
Succes,
Sandra
Sandra

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Maar dan is het toch handiger lijkt me om eerst te weten of het wel luizen zijn en niet een of andere andere mijtempyree schreef:Luizen zijn lastig met het blote oog te ontdekken omdat ze wat doorschijnend zijn en vele malen kleiner dan een vlo. Ze zijn namelijk nog minder dan een speldeknopje dus goed turen om te zien of er wat beweegt !. De beste plek om ze te zien is meestal op de oren. Dat is namelijk de favoriete plek omdat de huid daar dun is.
Succes,
Sandra

-
Debby Speerstra
- Zeer actief
- Contacteer:
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
De enige die echt kan bepalen wat het is is een dierenarts.Met behulp van een microscoop.Debby Speerstra schreef:Bij mijt moet je ook korstjes kunnen zien en vele kale plekjes, schilfertjes.Marianna schreef:En bij dat, ik vind de symptonen niet lijken op die van mijt...geen jeuk aan de kop en ook zeker geen kale plekken bij ogen en lippen en volgens mij zijn dat juist kenmerken van mijt.

-
Marianna
- Vaste gebruiker
Mijn hond heeft wel vele kale plekjes met schilfertjes, maar dus niet aan kop, oren en lippen zoals beschreven staat bij demodex. Ik heb haar van weekend gewassen met een goede anti-vlooienshampoo en me hele huis bespoten. Als dit nu weer niet werkt en ze blijft krabben, dan ga ik een andere DA raadplegen en vragen om een huidafkrabsel om inderdaad de mijt uit te sluiten. En die €350,= waar ik over had..dat was geen prijs voor huidafkrabsel, maar voor bloedonderzoek zoals me DA voorstelde...foutje!!Debby Speerstra schreef:Bij mijt moet je ook korstjes kunnen zien en vele kale plekjes, schilfertjes.Marianna schreef:En bij dat, ik vind de symptonen niet lijken op die van mijt...geen jeuk aan de kop en ook zeker geen kale plekken bij ogen en lippen en volgens mij zijn dat juist kenmerken van mijt.
-
Ilma
- Vaste gebruiker
Re: vlooien of luizen eitjes??
Misschien komt de jeuk voort uit de 2 verschillende produkten die je samen gebruikt.Marianna schreef:IK wil graag weten of iemand mij kan helpen. Mijn hond heeft nog steeds jeuk en ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het om parasieten gaat.
Mijn hond behandel ik goed met frontline en advantage,
Best is 1 anti-parasitair produkt per keer te gebruiken. ( heb ik onlnags nog gelezen)
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
En dan nog vind ik dat een heel hoog bedrag.Marianna schreef: En die €350,= waar ik over had..dat was geen prijs voor huidafkrabsel, maar voor bloedonderzoek zoals me DA voorstelde...foutje!!
Maar ja,ik weet niet wat tegenwoordig gangbaar is

-
Marianna
- Vaste gebruiker
Re: vlooien of luizen eitjes??
Ja dat klopt, ik weet dat dat ook evt jeuk kan veroorzaken. Maar de jeuk bestond al toen ik alleen frontline gebruikte. Daarna op advantage overgestapt op aanraden van de DA, die zei dat dat best samengaat mits er een week tussen de behandeling in zit. Nu gebruik ik alleen advantage en afgelopen weeeknd dan nog een keer gewassen met een vlooienshampoo van de DA.Ilma schreef:Misschien komt de jeuk voort uit de 2 verschillende produkten die je samen gebruikt.Marianna schreef:IK wil graag weten of iemand mij kan helpen. Mijn hond heeft nog steeds jeuk en ik ben er eigenlijk van overtuigd dat het om parasieten gaat.
Mijn hond behandel ik goed met frontline en advantage,
Best is 1 anti-parasitair produkt per keer te gebruiken. ( heb ik onlnags nog gelezen)
-
Marianna
- Vaste gebruiker
Ja wat gangbaar is weet ik dus ook niet, maar ik weet wel dat hier in het westen de kosten van de DA hoog liggen. En dat is nog niet zo heel erg, als het maar niet voor nix is...een bloedonderzoek verrichten zonder dat daar aanleiding voor is? Ik denk dat een huidafkrabsel meer resultaat geeft, omdat ik er nog steeds heilig van overtuigd ben dat het hier gaat om parasieten, nu alleen nog de vraag welke?marian* schreef:En dan nog vind ik dat een heel hoog bedrag.Marianna schreef: En die €350,= waar ik over had..dat was geen prijs voor huidafkrabsel, maar voor bloedonderzoek zoals me DA voorstelde...foutje!!
Maar ja,ik weet niet wat tegenwoordig gangbaar is
-
Trixi
- Actief
- Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker