Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weg laten halen of niet?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Weg laten halen of niet?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jack heeft al een tijdje een zwart vlekje/bultje/korstje op zijn (slechte) voorpoot, en omdat het niet wegging en steeds maar bleef veranderen vandaag dan maar naar de da gegaan.

Volgens de da is er 80 procent kans dat het een opeenhoping van bloedvaatjes is, een soort bloedblaar dus, die af en toe open gaat en vandaar dan een korstje, en twintig procent dat het kwaadaardig is.

Vraag is dus: laat ik het weghalen of niet? De da gaf aan dat zij het - als het haar hond was - voor alle zekerheid weg zou laten halen, behalve als het om een ouwe hond ging.

Mja. Jack is natuurlijk pas 5 á 6, maar relatief gezien heeft hij nou niet bepaald de levensverwachting van een andere podenco van die leeftijd.

Ik twijfel heel erg. De kans is vrij klein dat het kanker is, het percentage wordt nog lager als je naar het ras kijkt, omdat huidkanker procentueel gezien vaker bij witte honden en honden met een 'afwijkende' huid voorkomt (naakthonden, sharpei's enzo). Het zit wel op een plaats (los vel achter zijn elleboog) waar huidkanker zich vaker openbaart. (overigens wel weer een plek die je heel goed in de gaten kan houden, omdat je elke verdikking precies kan voelen)

En hoewel de operatie op zich geen moer voorstelt (hoewel ze wel 'ruim' snijden in zo'n geval), zal Jack wel onder narcose moeten. De vorige keer duurde het een dag voor hij weer Jack was. :roll:

En dan moet ik nog de discussie aangaan over bij de hond blijven tot hij onder zeil is, en bij de hond zijn als hij wakker is, want zo doen ze het niet in deze praktijk. Maar goed, die discussie is mijn minste probleem, want deze da is helemaal verliefd op Jack, die gaat dat wel snappen. Ze stond ook al wat hoofdschuddend hardop te denken dat de hele toestand toch een traumatische ervaring zou zijn. Laten we wel wezen, Jack is zo panisch voor mensen die hem pijn kunnen doen, een nagel knippen is al bijna traumatisch. :roll:

Dus ik weet het nog niet. Ik heb ook gezegd dat ik erover na moest denken, en dat kon ze zich goed voorstellen.

Wat ik mezelf trouwens realiseerde: als het om 1 van mijn kinderen zou gaan, zou ik niet twijfelen. Met mijn kids neem ik geen risico's. Maar mijn kinders moeten 100 worden, en als Jack er al rennend nog drie jaar bij kan krijgen mag ik heel dankbaar zijn. (En dat gaf de da ook toe. Ze had hem heel lang niet gezien, en ze vond zijn poten heel veel slechter geworden. :jank: )

Moeilijk hoor.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

ik heb ook een hond van 6 met een heel slecht gestel :wink: en bij hem ik wel bultjes weg laten halen :wink: ik ben niet gek op bultjes en al helemaal niet als er kans is op iets ergs :neenee: ik denk ook niet dat monky ouder wordt als 9 a 10 jaar :wink: dit jaar was al een ramp en dacht ik dat we hem af moesten geven van wegen zijn poten & rug :wink: maar ik ga geen risico lopen op kanker of weet ik veel wat :19: ik zou niet tegen die onzekerheid kunnen :wink: ik geef hem liever af omdat hij op is :roll: dan dat hij ernstig ziek wordt door iets wat ik misschien had kunnen voorkomen :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik zou wel laten weghalen.

Anne
Hanneke2
Zeer actief

Ik snap jullie, maar ik hik zo aan tegen *weer* polonaise aan Jack zijn lijf. Weer gehannes en pijn aan die poot. Weer een paar dagen moeilijker lopen.

Jacks leven hoort probleemloos te zijn, rennen en spelen en koekies en lekker slapen en niemand die aan zijn voorpoten komt behalve ik of de kinders of die paar andere hele vertrouwde mensen (hij deinst ook meteen terug als iemand vindt dat hij een poot moet geven en ik niet op tijd in kan springen).

Ik weet het niet. :roll:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Kan hij niet een gasnarcose krijgen? Die is veel minder belastend.

Anne
monky555
Zeer actief

dat had ik ook :wink: monky heeft een bloedhekel aan dierenartsen :N: een bloedhekel aan mensen in het algemeen :wink: monky heeft de afgelopen 1,5 jaar 7 operatie's gehad :jank: en minimaal 5 x per maand naar de DA waarvan minimaal 2 x per maand onder narcose voor onderzoeken :jank: hij heeft in totaal 1,5 jaar moeten revalideren :jank: en heeft er nu ook nog eens een hernia bij :jank: maar ik ben superblij dat hij er nog is :wink: en monky is weer gelukkig en zichzelf :ok: ik ben zwaar depressief geweest dat mijn ventje dit allemaal mee heeft moeten maken en heb dus 2 x op het punt gestaan om hem te laten inslapen :wink: maar monky wil nog leven :cheer: ondanks alles is hij nog gelukkig dus ondanks deze hele zware periode is het het toch waard geweest om ook die bultjes weg te laten halen :wink: zolang monky het zelf niet op geeft doe ik er alles aan om hem zo gezond mogenlijk te houden :wink:
Afbeelding

Hanneke2
Zeer actief

assiejaja schreef:
Zou je niet een biopt kunnen laten nemen? Dat zegt natuurlijks niks over hoe het wordt, maar wel over wat het nu is.
Maar als hij daarvoor onder narcose moet kunnen ze net zo goed het hele ding in 1 keer weghalen natuurlijk.
Een biopt is bij Jack ook volledige narcose, want plaatselijk verdoven is geen optie als een hond helemaal hysterisch wordt. :roll:
laforrest
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door laforrest »

lastig!! ik zou ook niet zo goed weten wat ik zou moeten doen...
wél om het weg te laten halen...maar als hij al zoveel ellende heeft meegemaakt??? en er is nu nog niks vastgesteld dat het definitief "iets" is?? ik weet het niet.... :19:

wilde je even succes wensen met je beslissing offe sterkte eigenlijk :roll:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik puur persoonlijk, zou voor mijn honden altijd kiezen voor weg laten halen-ik snap dat je er niet kapot van bent inverband met het verleden, daarom zeg ik ook dat het mijn keus zou zijn!!!!alleen jij kunt beslissen wat goed voelt voor jullie in deze :wink:
Hanneke2
Zeer actief

Ik heb me inmiddels door allerlei foto's en beschrijvingen van huidkanker heengeworsteld :N: , maar wat de da ook al zei, er zijn kwaadaardige dingen die er uiterlijk op lijken, maar die veranderen niet zo snel, en er zijn kwaadaardige dingen die ook alsmaar van bultje in korstje in plekje kunnen veranderen, maar die lijken er in de verste verte niet op. :roll:

Ik hou het in de gaten, en ik doe niks zolang het niet groeit of gaat bloeden of iets anders engs. Als het kwaadaardig is, is het in elk geval niet een van de hele aggressieve vormen, en met dagelijks controleren moet ik er toch wel op tijd bij kunnen zijn als het echt iets is. En tot die tijd ga ik Jack niet laten opereren voor iets wat misschien niks is.

Trouwens opvallend dat jullie hier wel een beetje snappen wat mijn twijfels zijn, terwijl mensen in mijn directe omgeving (degenen zonder honden) meteen beginnen over het prijskaartje van een operatie. :devil:

Nou echt, niet dat ik kapitalen heb liggen hoor, maar een paar honderd euro voor een operatie kan ik echt wel betalen. :devil:
monky555
Zeer actief

ja het gaat altijd over geld :wink: de mensen hier in mijn buurt weten wat er allemaal met monky aan de hand is en wat er allemaal is gebeurd :roll: en altijd wordt er dan naar het prijskaartje gevraagd :wink: als ik dan zeg dat we de afgelopen 1,5 jaar 6000 euro aan monky hebben uit gegeven schrikken ze zich rot :N: en hoor je van dat doe je toch niet ik had hem allang in laten slapen blablabla :jank: nou ik echt niet :wink: ik probeer er alles aan te doen om hem een gelukkig leven te geven :wink: dat geef je toch niet op voordat je alles hebt geprobeert :wink: en zulke mensen vallen over het feit dat ik mijn honden niet volledig ent, ontworm en ontvlooi :wink: maar op mijn eigen manier :ok: dat doe ik dan niet voor de gezondheid van mijn honden :wink: maar om geld uit te sparen :eek: nou mijn honden gaan echt voor het geld hoor :wink: al moet ik zelf droog brood eten :wink: voor mijn honden doe ik alles :wink:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”