Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe zielig is alleen zijn - waar liggen de grenzen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Martijn schreef:Niet zozeer hun werkrooster maar het gebrek aan betrokkenheid.

.
Tja ach, het maakt geen bal uit waar het op stuk loopt voor de hond. Veelal inderdaad een gebrek aan verdieping en een gebrek aan betrokkenheid. Als mensen "hij kan al 8 uur zijn plas ophouden dus ook 8 uur alleen zijn" roepen kan ik tegenwoordig alleen nog maar even knipperen met mijn ogen.
Er zijn mensen die alles uit de kast halen om iets te laten slagen en mensen die al snel hun falen afschuiven op een incapabele hond..en dat zijn er veel te veel om openlijk uit te spreken dat het oke is om als je fulltime werkt een hond te nemen. :N:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef: Wij zijn dus begonnen aan een hond terwijl we allebei 40 uur per week werken.
Ja, mijn hond is 2x per dag 3 uur alleen. Ons hele werkschema hebben we omgegooid, mijn hele sociale leven is omgegooid.
Dit heb ik allemaal er voor over gehad voor mijn eigen lol :wink: Bowie is op die uren dat er gewerkt wordt alleen, verder niet. Ze gaat verder altijd met ons mee of er wordt voor oppas gezorgd of er blijft 1 van ons thuis.

Honden die bij een baasje zit die 24 uur per week werkt zitten netto misschien net zo vaak alleen.
Je reageert op mij, maar met welke reden? Als jouw hond 2 x 3 uur alleen zit, wat is dan het probleem? Dat is toch niet van 7 uur in de ochtend tot 5 uur in de middag?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Eline* schreef:
Tamara en Bowie schreef: Wij zijn dus begonnen aan een hond terwijl we allebei 40 uur per week werken.
Ja, mijn hond is 2x per dag 3 uur alleen. Ons hele werkschema hebben we omgegooid, mijn hele sociale leven is omgegooid.
Dit heb ik allemaal er voor over gehad voor mijn eigen lol :wink: Bowie is op die uren dat er gewerkt wordt alleen, verder niet. Ze gaat verder altijd met ons mee of er wordt voor oppas gezorgd of er blijft 1 van ons thuis.

Honden die bij een baasje zit die 24 uur per week werkt zitten netto misschien net zo vaak alleen.
Je reageert op mij, maar met welke reden? Als jouw hond 2 x 3 uur alleen zit, wat is dan het probleem? Dat is toch niet van 7 uur in de ochtend tot 5 uur in de middag?
Het is zeker volle maan ofzo :roll:

Sorry dat ik op jou reageerde hoor! Ik reageer op jou omdat jouw stelling is dat als je 40 uur per week werkt, wat ik doe, je niet aan een hond moet beginnen.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:
Eline* schreef:

Het is zeker volle maan ofzo :roll:

Sorry dat ik op jou reageerde hoor! Ik reageer op jou omdat jouw stelling is dat als je 40 uur per week werkt, wat ik doe, je niet aan een hond moet beginnen.
Ik bedoel het niet boos. Ik ben moe en reageer misschien iets kortaf, maar daar zit niks achter..gewoon te lui om veel te tikken.
Jij tikte nogal als statement "Wij zijn dus begonnen aan een hond terwijl we allebei 40 uur per week werken.
Ja, mijn hond is 2x per dag 3 uur alleen."
Alsof iemand daarover kon vallen en aangezien je mij quote wilde ik je alleen laten weten dat dat geen dingen zijn waar ik over val. Het was dus goed bedoeld. :wink: 2 maal 3 uur valt voor mij niet onder fulltime werken met de hond 5 dagen de hele dag alleen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

starfleet schreef:
MARC_S schreef:Wat mij altijd weer verbaast is dat mensen er zo over vallen als honden alleen moeten zitten in huis maar dat vrijwel niemand er iets van vindt als bij een fokker bv honden in kennels leven :19: Hoevaak denken mensen dat daar iemand in de kennel zit?
Ik vind daar wel iets van en heb Buffy bij een fokker gekocht die de teef als huishond had. Voor mij geen fokker met kennelhonden.

Anne
Hier idem, "onze "fokkers hadden niet eens kennels :wink:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Eline* schreef: Ik bedoel het niet boos. Ik ben moe en reageer misschien iets kortaf, maar daar zit niks achter..gewoon te lui om veel te tikken.
Jij tikte nogal als statement "Wij zijn dus begonnen aan een hond terwijl we allebei 40 uur per week werken.
Ja, mijn hond is 2x per dag 3 uur alleen."
Alsof iemand daarover kon vallen en aangezien je mij quote wilde ik je alleen laten weten dat dat geen dingen zijn waar ik over val. Het was dus goed bedoeld. :wink: 2 maal 3 uur valt voor mij niet onder fulltime werken met de hond 5 dagen de hele dag alleen.
Ik quote je toch weer even hoor :N: :mrgreen:

Het kwam dan bij mij een beetje verkeerd over, kan gebeuren :wink:

Misschien kwam het van mij ook over als een soort statement en dat ik me, voor m'n gevoel, ook moest verdedigen. Vooral hier op het forum :N: Juist omdat ik 40 uur werk.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:Ik quote je toch weer even hoor :N: :mrgreen:

Het kwam dan bij mij een beetje verkeerd over, kan gebeuren :wink:
Zeker volle maan! :mrgreen:
Misschien kwam het van mij ook over als een soort statement en dat ik me, voor m'n gevoel, ook moest verdedigen. Vooral hier op het forum :N: Juist omdat ik 40 uur werk.
Een hond leren om 3 uur alleen te zijn vind ik een reeele verwachting. Als je dat zet tegenover een hond die 8 of 9 uur alleen moet zijn dan krijg je afvallers, want weinig honden kunnen dat, zeker in hun jonge jaren. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Ik heb gewacht met het in huis halen van een hond tot ik het gevoel had dat het ook werkelijk kon. Mijn uitgangspunt is daarbij uitdrukkelijk de hond zelf geweest. De omstandigheden waren in mijn ogen bijna ideaal te noemen: kinders wat ouder, werk aan huis, want stel je voor dat het een hond zou zijn die niet alleen zou kunnen zijn...

En bingo!... Noa bleek, ook na een uitgekiende en zorgvuldige training, inderdaad moeilijk alleen te kunnen zijn. Erg jammer, maar geen doodwond in de situatie waarin we verkeerden; per slot van rekening had ik het in mijn achterhoofd gehouden en vielen hier en daar mouwen aan te passen.

Ik zou het dus niet anders kunnen dan op deze manier; een 'we zien het wel aanpak' zou voor mij te belastend zijn t.o.v. mijn hond. Als het om materiële zaken gaat ben ik stukken luchtiger. Als het om Nootje, Fikkie of welke hond dan ook gaat pertinent niet... :wink:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
boskabouter
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door boskabouter »

[quote="Fahrah"][quote="Nanna"]En vóór je werk een uur met de hond lopen klinkt heel leuk, maar doe je dat ook als het berekoud, donker en regenachtig is? Als je 's winters thuiskomt van je werk is het ook al weer donker. [/quote]

Het valt me inderdaad wel altijd op dat als ik buiten in de regen/storm etc. in bos of park loop dat er ineens een stuk minder bazen met hun honden lopen. Als excuus word dan vaak gezegd dat hun honden het niet leuk vinden met dat weer. Tja en die van mij vinden het in het begin ook niet zo lekker in de regen maar het went wel als je het vaak doet dan is het geen probleem meer. :mrgreen: En voor het donker is het tegenwoordig al een stuk makkelijker met al die lichtgevende banden.[/quote]

Mee eens. Afgelopen week met al die (harde) regen bvb. Loop ik in dat weer tegen 17.00 in het bos......geen hond gezien (en ook geen baas) terwijl het er met beter weer best druk is.

Persoonlijk vind ik het dus niet oke als een hond afhankelijk is van de stemming van zijn baas bij slecht weer en in de winter. Sommige honden houden er niet van....de meeste vinden dit weer prima. Voor wat betreft weersomstandigheden denk ik juist: als je voor een hond kiest hoort dat er bij en dat moet je van te voren incalculeren.
boskabouter
Vaste gebruiker

[quote="Fahrah"][quote="Nanna"]En vóór je werk een uur met de hond lopen klinkt heel leuk, maar doe je dat ook als het berekoud, donker en regenachtig is? Als je 's winters thuiskomt van je werk is het ook al weer donker. [/quote]

Het valt me inderdaad wel altijd op dat als ik buiten in de regen/storm etc. in bos of park loop dat er ineens een stuk minder bazen met hun honden lopen. Als excuus word dan vaak gezegd dat hun honden het niet leuk vinden met dat weer. Tja en die van mij vinden het in het begin ook niet zo lekker in de regen maar het went wel als je het vaak doet dan is het geen probleem meer. :mrgreen: En voor het donker is het tegenwoordig al een stuk makkelijker met al die lichtgevende banden.[/quote]

Mee eens. Afgelopen week met al die (harde) regen bvb. Loop ik in dat weer tegen 17.00 in het bos......geen hond gezien (en ook geen baas) terwijl het er met beter weer best druk is.

Persoonlijk vind ik het dus niet oke als een hond afhankelijk is van de stemming van zijn baas bij slecht weer en in de winter. Sommige honden houden er niet van....de meeste vinden dit weer prima. Voor wat betreft weersomstandigheden denk ik juist: als je voor een hond kiest hoort dat er bij en dat moet je van te voren incalculeren. En inderdaad, juist 's avonds in het donker kan je lekker met je beestje lopen.
boskabouter
Vaste gebruiker

Het valt me inderdaad wel altijd op dat als ik buiten in de regen/storm etc. in bos of park loop dat er ineens een stuk minder bazen met hun honden lopen. .[/quote]

Persoonlijk vind ik het dus niet oke als een hond afhankelijk is van de stemming van zijn baas bij slecht weer en in de winter. Sommige honden houden er niet van....de meeste vinden dit weer prima. Voor wat betreft weersomstandigheden denk ik juist: als je voor een hond kiest hoort dat er bij en dat moet je van te voren incalculeren. En inderdaad, juist 's avonds in het donker kan je lekker met je beestje lopen.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Het ligt denk ik niet aan de honden of die wel of niet in de regen willen lopen, volgens mij ligt het eraan hoe je zelf met dat weer omgaat, als je met je pup bezig bent. Als jij je pup met regen maar een heel klein stukje laat lopen, ipv een normaal rondje, en je houdt dat altijd vol, tja, dan zal hij met slecht weer inderdaad geen zin hebben..

Zelf maakt het mij nix uit wat voor weer het is, ik loop wel en aan Boomer merk ik ook geen verschil... Of het nou zonnig is, regent of stormt, hij danst vrolijk door, al snuffelend en doend. Alleen met onweer buiten zijn vind ik niet zo prettig, dan maken we geen hele lange rondjes.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

marsmallowtjuh schreef:Het ligt denk ik niet aan de honden of die wel of niet in de regen willen lopen, volgens mij ligt het eraan hoe je zelf met dat weer omgaat, als je met je pup bezig bent. Als jij je pup met regen maar een heel klein stukje laat lopen, ipv een normaal rondje, en je houdt dat altijd vol, tja, dan zal hij met slecht weer inderdaad geen zin hebben..

Zelf maakt het mij nix uit wat voor weer het is, ik loop wel en aan Boomer merk ik ook geen verschil... Of het nou zonnig is, regent of stormt, hij danst vrolijk door, al snuffelend en doend. Alleen met onweer buiten zijn vind ik niet zo prettig, dan maken we geen hele lange rondjes.
Er zijn gewoon honden die niet van regen houden. Ik heb er hier eentje die na een minuut of 20 regen (bij temperaturen onder de 15 graden) gaat lopen bibberen, en eentje die ik na een minuut of 5 al blauwbekkend met d'r staart helemaal uit de krul trillend als een rietje achter me aan moet slepen.
Ze hebben jasjes daarvoor en dan kunnen ze er wel een stukje langer tegen, maar hun hobby is het zeker niet wandelen in de regen.
Mij maakt het niet zo heel veel uit, vandaar ook de jasjes zodat we iig nog een beetje redelijk buiten kunnen komen bij een week lang regen...
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Moos schreef:Er zijn gewoon honden die niet van regen houden. Ik heb er hier eentje die na een minuut of 20 regen (bij temperaturen onder de 15 graden) gaat lopen bibberen, en eentje die ik na een minuut of 5 al blauwbekkend met d'r staart helemaal uit de krul trillend als een rietje achter me aan moet slepen.
Okay, dat kan natuurlijk ook. De mensen die ik hier tegenkom, die zeggen dat hun hond niet van regen houdt, komen op mij over alsof zij er zelf niet van houden, want aan de hond merk je niets, die wil wel.

Als ze gaan blauwbekken vind ik het wel heel zielig, dan ist totaal iets anders.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb twee honden. Nelson maakt het weer echt niets uit, hij geniet buiten. Kiki wordt bij een flinke bui regen acuut erg zielig en kruipt ineen.
Ik loop dus wel mijn ronde om Nelson blij te maken, maar als ik Kiki alleen zou hebben zou ik de auto uitspringen bij het bos, even balletje gooien en weer naar huis. Dan is zij erg blij. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Diesel kan best iedere dag een uur of 4 alleen zijn. Gelukkig is dit niet nodig. :ok: Naar mijn ene baan gaat hij mee (3 dagen). De andere 2 dagen werk ik ergens anders en gaat Diesel naar mijn ouders.

Ik ken ook genoeg mensen die hele dagen thuis zijn en waarvan de honden niet meer zien dan het veldje op de hoek. Dan kun je denk ik beter iedere dag een paar uurtjes alleen zijn maar wel flinke wandelingen en voldoende aandacht krijgen.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik werk full-time en heb nu 4 honden. Tussen de middag ben ik een uur vrij om thuis te eten en de honden uit te laten. Na m'n werk en 's weekends gaan de honden altijd voor en daar lijdt m'n vriend best wel eens onder, maar dat is iets wat ik vanaf het begin gezegd hebt.

Het is wel zou dat mijn honden (op Quiero na) allemaal behoorlijk bejaard zijn en heel veel slapen, verder zijn ze altijd samen, ze zitten dus niet gescheiden van elkaar. Een pup zou ik in deze situatie nooit nemen.

Ik denk dat mijn honden het ergens anders waarschijnlijk beter zouden kunnen hebben, maar ze hebben het bij mij zeker niet slecht. En 's winters trek ik gewoon mijn handschoenen aan en zet ik mijn muts op, krijgt Papu z'n lampje om (anders is ie spoorloos) en gaan we gewoon wandelen.
chris10e
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door chris10e »

Ik zit in de verpleging en werk onregelmatig, veel avonddienst die pas om 14.00 beginnen en dan is mijn man weer om 18.00 thuis. Daarom hadden we ook besloten om een hond te nemen, wanneer ik ook samen met mijn man 40 uur zou werken en normale dagdiensten dan denk ik niet dat we een hond hadden genomen. Ik vind dat dus wel zielig, dat ze de hele dag weg slapen. Maar denk dat jij genoeg afleiding en compensatie biedt voor de hond, lijkt me prima.
Als mijn hond bijvoorbeeld een dag alleen moet zijn dan gaat hij gewoon naar de oppas (mijn ouders). Dat kan natuurlijk niet altijd maar we doen dat wel zo veel mogelijk. En verder komt mijn man ten alle tijden s'middags thuis eten en met de hond lopen. Het is wel een klus, maar ik probeer altijd zoveel mogelijk vooruit te kijken en desnoods iets te regelen voor mijn hond.
christine
Afbeelding
chris10e
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door chris10e »

Ja en eh uitlaten in de regen hoort er gewoon bij vind ik, mijn hond houdt er ook niet van maar het went wel. Er zijn ook maar een paar dagen in het jaar dat het echt niet ophoudt met regenen dat je gewoon moet, maar anders wacht ik altijd wel effe tot het wat minder regent. Mijn hond heeft soms dat wanneer hij s'avonds lekker ligt te slapen met zijn benen in de lucht en hij moet dan nog even de laatste ronde doen, dan wil hij niet. Met wat aandringen lukt het wel maar dan zijn mijn man en de hond gelijk weer terug, dan wil hij echt niet, zo van "bekijk het maar". pist hij nog even snel te de bosjes van de buren mijn hond dan he, niet mijn man) en blijft dan stokstijf staan, trekken aan de riem zo van terug naar huis.
Grappig :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Martijn schreef:Als je een gelukkige hond hebt die geen problemen heeft of veroorzaakt gaat het goed, vind ik.

mijn idee.

wij werken dus idd fulltime.. en de honden zijn alleen van ongeveer 7.40 tot ergens tussen 16.00 en 17.00. (pascal vroeg weg, vroeg thuis.. ik later weg, later thuis.)

onze honden betekenen heel veel voor ons, hun welzijn is gruwelijk belangrijk.

we hebben sammy na bijna 4 jaar vechten bijna gezond en merken dit aan zijn gedrag. hij is weer toegankelijk en vrolijk. blij en open.

natuurlijk heb ik door alle verhalen weleens getwijfelt aan of dit de goede manier is.

nu na 4 jaar (en daarvoor op dezelfde manier een lab gehad te hebben en een DD die ook nooit hebben laten merken problemen met de manier van leven te hebben) honden hebben op deze manier weten we dat dit voor ons en de honden een goede manier is. zeker doordeweeks houden we er heel veel rekening mee dat we niet weggaan of maar 1 van ons. lekker veel spelen en wandelen en ze komen niks tekort.

ik moet wel zeggen dat een pup op dag 1 bij ons alles mag en niks hoeft en vanaf dag 2 al in training gaat wat betreft alleen blijven. dit gaat in secondes, maar wel meteen mee beginnen.

want wat ik wel erg vind is als een hond een jaar lang 24/7 iemand bij zich heeft gehad en dán ineens alleen moet blijven.

zolang de hond het als standaard ervaart en zich lekker voelt is het goed.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

en over in de regen lopen...

ik ga heel enthousiast met capuchon op en laarzen aan naar buiten. heerlijk! eindelijk eens niemand tegenkomen zodat sam lekker zonder regels mag rondlopen (wel aan de lange lijn, maar zonder ogen in mijn achterhoofd)

dus niet... wat ik ook doe, ze gaan allebei demonstratief de andere kant op of schudden zich elke 2 meter net voor me uit tot ik blauwe schenen heb... :boos:

maar als je lang genoeg volhoudt zuchten ze een keer en snappen ze dat dit leuk is... (net zoiets als op zaterdag verplicht gezellig fietsen met je ouders denk ik :smile: )
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

starfleet schreef:Als de hond een uur of vier alleen is na een lange wandeling in se ochtend, daarna lekker anderhalf uur gaat lopen met de uitlaatservice en vervolgens weer twee uurtjes alleen ofzo, dan vind ik het niet ideaal maar wel heel best kunnen, als je dan voor de rest maar niet veel de deur uitbent zonder hond.

Anne
Dat lijkt me ook wel goed voor een jonge, maar daar kun je niet eeuwig mee doorgaan. Max is 7 en heeft artrose en heeft last van haar achterpoot waar ze aan geopereerd is. Zij kan niet langer dan een halfuur lopen per keer, maar moet wel haar energie kwijt kunnen. Je moet in zo'n geval dus wel een oplossing hebben voor als de hond een dagje ouder wordt. (Dit is vast al honderd keer gezegd, maar ik heb de rest nog niet gelzen :wink: )
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Persoonlijk ben ik er niet vóór om een hond te hebben als de hond 8 uur per dag alleen thuis moet blijven, zeker niet nu we er zelf plotseling voor kwamen te staan.. :jank: Inderdaad situaties veranderen en je kunt helaas niet altijd alles voor zijn.

Toen ik Joy als pup kreeg werkte ik tussen de 40 en 50 uur in de week, was alleen, maar ze ging altijd mee naar het werk. Ze heeft daar een geweldige tijd gehad, samen met mij en mijn werkgever die haar ook helemaal super vond.

Ik besloot op een gegeven moment om een andere baan te nemen. Allemaal weer hartstikke leuk, Joy mocht weer lekker mee, was de hele dag op kantoor en had op kantoor ook een hondenvriendje van dezelfde leeftijd.

Na een tijd besluit de baas een ander kantoor te huren, ergens op de 1e verdieping. Wederom geen enkel probleem, Joy kan trappen lopen dus ze ging gewoon weer lekker mee.

Vorig jaar zomer is haar kruisband gescheurd en is Joy geopereerd... Ellende allom! Want nu kan ze dus geen trappen meer lopen en de trap is te stijl om haar te tillen. Er was maar 1 andere keuze en dat is Joy thuislaten.. Oke, we lopen 's morgens (ECHT WAAR!) 40-45 minuten met haar, tussen de middag ga ik naar huis en heeft ze weer een wandeling van 40 minuten, 's avonds lopen we tussen de 45 en 60 minuten met haar. Er wordt geborsteld, geknuffeld en gespeeld. In de weekenden gaan we lekker naar het bos en op visite (mét Joy). Wandelen in de regen vinden we geen enkel probleem, daarna kruip je lekker op de bank met een grote kom thee, een joggingbroek en te grote sokken, heerlijk toch?

Maar toch.. Nu de situatie zo is doe ik er alles voor om Joy een heerlijk leven te geven, ze is immers mijn beste vriendin en toen ik haar 9,5 jaar geleden kreeg heb ik haar beloofd voor altijd goed voor haar te zorgen. Dat doe ik nog steeds met erg veel liefde en zonder tegenzin! Laat dat alsjeblieft duidelijk zijn.

Maar als ik zie wat we er voor in hebben moeten leveren... Ik denk dat veel mensen (niet iedereen natuurlijk) zich dat niet realiseren als ze voor het eerst aan een hond beginnen en 40 uur werken. Voor ons was het zo klaar als een klontje, we houden immers vreselijk veel van haar. Toch zou ik in deze situatie niet beginnen aan een andere hond, niet aan een pup en ook niet aan een volwassen hond!
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Femmel schreef:Persoonlijk ben ik er niet vóór om een hond te hebben als de hond 8 uur per dag alleen thuis moet blijven, zeker niet nu we er zelf plotseling voor kwamen te staan.. :jank: Inderdaad situaties veranderen en je kunt helaas niet altijd alles voor zijn.

Toen ik Joy als pup kreeg werkte ik tussen de 40 en 50 uur in de week, was alleen, maar ze ging altijd mee naar het werk. Ze heeft daar een geweldige tijd gehad, samen met mij en mijn werkgever die haar ook helemaal super vond.

Ik besloot op een gegeven moment om een andere baan te nemen. Allemaal weer hartstikke leuk, Joy mocht weer lekker mee, was de hele dag op kantoor en had op kantoor ook een hondenvriendje van dezelfde leeftijd.

Na een tijd besluit de baas een ander kantoor te huren, ergens op de 1e verdieping. Wederom geen enkel probleem, Joy kan trappen lopen dus ze ging gewoon weer lekker mee.

Vorig jaar zomer is haar kruisband gescheurd en is Joy geopereerd... Ellende allom! Want nu kan ze dus geen trappen meer lopen en de trap is te stijl om haar te tillen. Er was maar 1 andere keuze en dat is Joy thuislaten.. Oke, we lopen 's morgens (ECHT WAAR!) 40-45 minuten met haar, tussen de middag ga ik naar huis en heeft ze weer een wandeling van 40 minuten, 's avonds lopen we tussen de 45 en 60 minuten met haar. Er wordt geborsteld, geknuffeld en gespeeld. In de weekenden gaan we lekker naar het bos en op visite (mét Joy). Wandelen in de regen vinden we geen enkel probleem, daarna kruip je lekker op de bank met een grote kom thee, een joggingbroek en te grote sokken, heerlijk toch?

Maar toch.. Nu de situatie zo is doe ik er alles voor om Joy een heerlijk leven te geven, ze is immers mijn beste vriendin en toen ik haar 9,5 jaar geleden kreeg heb ik haar beloofd voor altijd goed voor haar te zorgen. Dat doe ik nog steeds met erg veel liefde en zonder tegenzin! Laat dat alsjeblieft duidelijk zijn.

Maar als ik zie wat we er voor in hebben moeten leveren... Ik denk dat veel mensen (niet iedereen natuurlijk) zich dat niet realiseren als ze voor het eerst aan een hond beginnen en 40 uur werken. Voor ons was het zo klaar als een klontje, we houden immers vreselijk veel van haar. Toch zou ik in deze situatie niet beginnen aan een andere hond, niet aan een pup en ook niet aan een volwassen hond!
Maar ik zie niet wat ik ervoor heb moeten inleveren, alleen wat ik ervoor heb bij gekregen. Ik heb niets hoeven in te leveren. Het enige dat ze doet is m'n leven rijker maken. Maar als je bewust een hond neemt als je fulltime werkt, dan neem je dat ook in beschouwing voor het soort hond dat je neemt, dan neem je geen border collie of boxer of labrador, want die hebben inderdaad heel erg veel beweging nodig. Ik denk dat als ik met Tirsa dat soort tijden ga wandelen, ze me toch flink toe gaat spreken dat dat wel minder kan.

En net als Massam zegt, de eerste dag is spelen en lief zijn, de tweede dag begint met het trainen van zindelijk zijn, alleen zijn en al het andere dat nodig is om een fijne hond te krijgen.
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Ik lever ook met liefde en plezier de dingen in die we nu in moeten leveren. Maar we kunnen (eigenlijk willen!) doordeweeks niet meer even op kraamvisite, naar het theater, even de stad in op een koopavond, 's morgens om 06.00u gaat de wekker en we doen nu veel dingen apart van elkaar (mijn vriend en ik). Gewoon omdat ik 5 dagen in de week, 8 uur alleen zitten meer dan genoeg vind. Een lekkere vrije dag is niet bijna niet meer mogelijk want ik heb mijn vrije dagen hard genoeg nodig als Joy ziek is en ik thuis wil zijn voor haar. Maar nogmaals, ik zie het niet als een straf want je krijgt er inderdaad erg veel voor terug, maar ik zou er niet vrijwillig aan beginnen.

Helaas is Joy er de hond niet naar om er een 2e hond bij te nemen, ze kan maar met enkele honden echt goed overweg. En eerlijk is eerlijk ik zou niet weten hoe we dit hadden moeten doen als ik op een half uur rijden van thuis had gewoond (nu is het 5 minuten en ik kan dus tussen de middag lekker naar huis).

Je hebt gelijk dat als ik nu voor een hond zou moeten kiezen dat ik beter zou kunnen kiezen voor een hond die minder beweging nodig heeft, maar ja, ik heb mijn hart nu eenmaal verpand aan de Goldens! :wink:
tazzz
Actief
Mijn ras(sen): old englisch bulldog

Ongelezen bericht door tazzz »

werk ook min 40u p/wk(4/5dgn) en simba komt egt nix te kort
is zelfs stuk fitter en breder geworden since ie bij mij is :wink:

smorgens 30-60min wandelen/spelen
ong 4/5 uur alleen thuis
20min wandelen/spelen
4/5 alleen thuis
30-60min wandelen/spelen
(ook als het regent etc)

hij krijgt de volle aand8 en ik houdt rekening met
tijd doorbrengen met andere honden voor ze sociale gedrag :wink:
en gem 1x p/wk gaan we naar bos/water voor lange wandeling
picknick van paar uur met 2 andere honden.

dan zie je em opbloeien,zeker omdat ie dat bij ze vorige baasjes
nooit heeft gedaan...prachtig hoe een rottie,golden en labro
samen lopen te struine,spele etc :ok:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Mijn vriend en ik werken allebei fulltime, gemiddeld 10/11/12 uur op een dag. In principe zou het dan niet mogelijk zijn een hond te nemen, maar Vegas kan met mij mee naar de zaak en is dus de hele week, de hele dag bij me. Soms moet ik ergens heen en kan Vegas niet mee, dan breng ik hem thuis en blijft hij maximaal 2 uur alleen. Hij zal misschien best langer kunnen maar ik kan dat niet. Na anderhalf uur kijk ik om de seconde op mijn horloge omdat ik naar hem toe wil. Als ik dan thuis kom ligt hij meestal languit op de bank te dutten.

Voor Vegas heb ik dus in principe geen limiet want hij zou best een uur of 4 alleen kunnen zijn denk ik, maar voor mezelf heb ik een limiet van 2 uur. Langer wil ik hem niet alleen laten. Ja, ik heb verlatingsangst ipv mijn hond :mrgreen:

Als mijn vriend en ik allebei vrij zijn is Vegas nooit alleen. Hij gaat óf mee ergens heen óf iemand blijft thuis.

In de toekomst zal er een teefje bijkomen en dan is het bedoeling dat ze (als het teefje een jaar is geweest) regelmatig samen een dagdeel thuis blijven omdat het op mijn werk soms heel onhandig is dat Vegas er is. Dat los ik altijd wel weer op maar in principe zou het heel makkelijk zijn als hij sommige dagen ca. 4 uur thuis is en dat doe ik alleen als er een teefje bij is.

Ik keur het overigens niet af als iemand zijn/haar hond, als de hond daar geen moeite mee heeft, meerdere uren per dag alleen laat. Dat ik dat niet kan is mijn eigen 'gebrek' :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Milou85
Zeer actief

Ongelezen bericht door Milou85 »

Pasja en silly zijn nu gelukkig altijd met zijn tween. En ik merk dat dat veel verschil uitmaakt. Toen pasja nog alleen was kon hij in paniek raken en dingen slopen. Niks was eigenlijk veilig. Sinds we silly erbij hebben gaat het eigenlijk heel goed. Pasja heeft niks meer kapot gemaakt sinds die kleine er is. Alleen silly wil nog wel eens zijn tanden ergens in zetten.

Mijn vriend werkt full time.
En ik werk nu sinds een poosje ook weer hele dagen (+/- 20 uur per week). Dan zijn de hondjes ongeveer 8 uur 'alleen' (3 keer per week).
Maar tot voor kort kwam er dan wel tussen de middag iemand een uur met ze lopen.
Nu merk ik dat ze het zonder dat uur ook wel af kunnen. Als ik thuis kom ligt pasja meestal in zijn bench of op de bank en silly op de stoel of bij pasja in de bench.
Ik ben heel blij dat het nu zo goed gaat dat alleen zijn. Want dat was in het begin wel anders en hebben we er erg veel aan gedaan om het op te lossen en het op te bouwen.
De oplossing bleek dus een hondje erbij :cheer:

Over dat in de regen lopen. Daar doe ik pasja en silly dus geen plezier mee. Als ik de deur open doe en ze zien dat het regent dan blijven ze accuut staan. Pasja vind het erger als silly want eenmaal buiten loopt silly wel. En pasja ook wel. Heel hard zelfs. Heel hard en het kortste rondje weer naar huis. Die heeft er dus echt een hekel aan :pffff:
Afbeelding
chuckie
Zeer actief

Ongelezen bericht door chuckie »

ik blijf dit altijd een moeilijk onderwerp vinden.
ik denk dat het erg scheelt wat voor hond je hebt en wat je er voor en na je werk mee doet.
ook zal het schelen of je hond de hele dag in de bench zit of los in huis loopt.

bij ons is de situatie zo:
ik werk 32 uur en mijn vriend 38.
ik ben doordeweeks 1 en soms 2 dagen thuis.
er zijn dagen bij dat hij 9 uur alleen is,maar er zijn ook dagen dat hij 5 uurtjes alleen is.
mijn vriend werkt vaste tijden en mijn tijden wisselen.
soms begin ik om 8 uur en de andere keer om 10 of 13 uur.
voordat ik te werk ga ga ik eerst zo'n 3 kwartier met hem uit,als mijn vriend thuiskomt loopt hij een rondje van ongeveer een half uur en als ik savonds thuis ben loop ik ook een half uur.
verder zijn we savonds altijd wel thuis,en anders nemen we hem mee.
op de dagen dat ik thuis ben slaapt hij bijna de hele dag,dus hij is wel gewend aan dat ritme.
we zitten te denken over het aanschaffen van een tweede hond,omdat dit voor hem gezelliger is,maar zoals het nu gaat vind hij het ook prima,na de ochtendwandeling (die hij altijd helemaal los loopt,en ik heb ook vaak de werpstok mee) is hij echt bekaf,en gaat dan meteen slapen,dus ik heb niet het idee dat hij iets te kort komt.
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog

Ongelezen bericht door eternal »

Bij ons is het op het mom ff niet anders dat sara alleen zit een paar uurtjes.

Ze wordt wel in de pauzes uit gelaten hoor. Maar ze doet het heel erg goed in haar eentje.

Gelukkig kan ik over een paar weken lekker thuis werken en zit ze dus ook niet meer alleen.

Ik vind het geen ideale situatie maar het is ff niet anders.

Ze moet nog ff geduld hebben maar het komt zeker helemaal goed.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”