Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste loopsheid...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Het grote dilemma waar ik in eerste instantie mee worstelde werd voor mij minder dilemma toen Noa zeer kort op elkaar loops werd en een zeer onrustige hormoonhuishouding bleek te hebben.

Voor die tijd heb ik gewikt en gewogen (en er van wakker gelegen), toch afhankelijk van cijfers:

Loopsheid op zich was voor mij geen reden om haar te laten castreren. Mijn toenmalige dierenarts bleef hameren op een zeer vroege castratie i.v.m. preventief effect. Noa werd, met nog geen vijf maanden oud, voor het eerst loops en was voor mij sowieso al geen optie om al zo jong te castreren...

Ik heb op een gegeven moment besloten dat ik haar intact wilde houden als zich geen problemen zouden voordoen, ondertussen bedenkend dat je nooit weet of zich uberhaupt problemen zullen gaan voordoen en zo ja, wanneer. En daar bleef mijn dilemma dus in stand...

Mijn persoonlijke overwegingen:
Incontinentieproblemen na castratie komen vnl. voor bij de grotere rassen, vachtproblemen...voor mij van iets ondergeschikter belang, gewichtstoename kan, hoeft niet en is deels in de hand te houden (Noa was een zeer slechte eter en nu prima op gewicht). Het feit dat bijv. de groeischijven later sluiten bij zeer jonge castratie, van een onderontwikkelde vulva sprake zal zijn, met alle evt. problemen vandien, en honden in 'onvolwassen gedrag' kunnen blijven hangen was voor mij in ieder geval al reden om niet voor de eerste loopsheid te castreren.

Castratie heeft voor- en nadelen...hoe dan ook...
Ik ben geen voorstander van klakkeloos castreren.
Op het moment dat Noa een zeer onrustige hormoonhuishouding bleek te hebben, met daarbij grote kans op ernstige hormoongerelateerde problemen op latere leeftijd, heb ik besloten haar te laten castreren. Ik moest een keuze maken, castreren of intact laten, me realiserend dat ik nooit zou weten of het een goede keuze zou zijn; en daar zit ook de moeilijkheid; het is altijd achteraf...
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Martijn schreef:
Ná de operatie begon haar vacht enorm te groeien en werd lang en weelderig (zoals het hoort :wink: ) en ze heeft nooit meer last gehad van eczeem.
Dat is ook mazzel! Veel teven krijgen juist een probleemvacht. Spaniels vooral. Cleo is er niet mooier op geworden maar ik durf niet te zeggen of dat door de castratie komt hoewel het best redelijk is om aan te nemen dat dat meespeelt.
Ik hoor van andere colliefokkers dat veel 'geholpen' honden een veel dikkere en zachtere vacht krijgen die wat lastiger is te onderhouden. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het met langharige honden is... hoewel: mijn zus heeft altijd rottweilers die ze (meestal) laat helpen en die zien er toch heel goed uit. Mooie glanzende vacht, en zeker niet te dik!
Afbeelding
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar

Ongelezen bericht door Jacan »

lieke schreef:
Martijn schreef:
Ná de operatie begon haar vacht enorm te groeien en werd lang en weelderig (zoals het hoort :wink: ) en ze heeft nooit meer last gehad van eczeem.
Dat is ook mazzel! Veel teven krijgen juist een probleemvacht. Spaniels vooral. Cleo is er niet mooier op geworden maar ik durf niet te zeggen of dat door de castratie komt hoewel het best redelijk is om aan te nemen dat dat meespeelt.
Ik hoor van andere colliefokkers dat veel 'geholpen' honden een veel dikkere en zachtere vacht krijgen die wat lastiger is te onderhouden. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het met langharige honden is... hoewel: mijn zus heeft altijd rottweilers die ze (meestal) laat helpen en die zien er toch heel goed uit. Mooie glanzende vacht, en zeker niet te dik!

Ashley hebben we moeten laten helpen toen ze net haar nestje had ze had een baarmoederontsteking en was erg ziek (spoedoperatie)
Haar vacht na de tijd was een regelrechte ramp ze was heel pluizig en als ze in de rui was kreeg je het er bijna niet uit ook werd zij incontinent :roll: zij was overgens niet dik dit door goed op de voeding teletten :wink:
Daisy is in maart geholpen ook medische noodzaak (anders had ik het niet laten doen risico tegroot) hoe haar vacht word is nog afwachten ook zij is incontinent maar niet door de casteratie

Mijn andere 2 teven waren ook geholpen na de eerste loopsheid
1 omdat deze niet goed loops was vieze drap kwam eruit bij haar bleek dat haar baarmoeder misvormt was.
Teef 2 ook na de eerste loopsheid omdat zij daarna een baarmoeder ontsteking kreeg
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ranetje schreef: Dat ligt dan toch niet aan het castreren Martijn? Ik heb overigens ook ruim voldoende dikke nietgecastreerde honden gezien. Dat ligt toch meestal wel aan de baas? :wink:
mijn teef is ook veel dikker geworden na d'r castratie ondanks aangepaste voeding en de vacht is ook aanzienlijk veranderd, en dat lag dus echt niet aan mij :19: Want ik heb er alles aan gedaan om het te voorkomen maar dat is dus niet gelukt....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:
ranetje schreef: Dat ligt dan toch niet aan het castreren Martijn? Ik heb overigens ook ruim voldoende dikke nietgecastreerde honden gezien. Dat ligt toch meestal wel aan de baas? :wink:
mijn teef is ook veel dikker geworden na d'r castratie ondanks aangepaste voeding en de vacht is ook aanzienlijk veranderd, en dat lag dus echt niet aan mij :19: Want ik heb er alles aan gedaan om het te voorkomen maar dat is dus niet gelukt....
Martijn gaf voorbeelden van halve gehaktballen die van tafel in de hond "verdwenen" :wink:
Natuurlijk kan het voorkomen dat je er niets aan kan doen dat de hond dik wordt. Daarom zei ik ook "meestal" :wink:
Bij sommige vachten kan inderdaad een flinke verandering optreden. Helaas niet altijd in gunstige zin.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lieke
Zeer actief
Contacteer:

schotse collie schreef:
lieke schreef:
Martijn schreef:

Ashley hebben we moeten laten helpen toen ze net haar nestje had ze had een baarmoederontsteking en was erg ziek (spoedoperatie)
Haar vacht na de tijd was een regelrechte ramp ze was heel pluizig en als ze in de rui was kreeg je het er bijna niet uit ook werd zij incontinent :roll: zij was overgens niet dik dit door goed op de voeding teletten :wink:
Daisy is in maart geholpen ook medische noodzaak (anders had ik het niet laten doen risico tegroot) hoe haar vacht word is nog afwachten ook zij is incontinent maar niet door de casteratie

1 omdat deze niet goed loops was vieze drap kwam eruit bij haar bleek dat haar baarmoeder misvormt was.
Teef 2 ook na de eerste loopsheid omdat zij daarna een baarmoeder ontsteking kreeg
Wat jammer dat Ashley's vacht er zo op achteruit is gegaan. Bij jouw andere teven is de vacht wel goed gebleven?
Ik heb mijn mijn eerste teefje dus wel goede ervaringen met de sterilisatie gehad maar ik ben benieuwd hoe het met Kyra en Lyndie gaat. Ik wil beiden ook laten helpen omdat Kyra al een baarmoederontsteking heeft gehad en de kans groot is dat die weer terug komt en Lyndie heeft erg veel last gehad na haar vorige loopsheid van een schijnzwangerschap en dat schijnt ook vaak weer terug te komen. Lyndie is maandenlang erg lusteloos en chagrijnig geweest en heeft heel slecht gegeten en dat wil ik haar niet nog een keer laten doormaken.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

mijn meiden zijn bijde nog in tact en bij happy heb ik in die 7 jaar nooit iets van gemerkt dat ze last had van haar loopsheid dus die blijft in tact
ruby daar in tegen heeft de laatste keer een behoorlijke op donder gehad ze was schijnzwanger en is echt enorm af gevallen ik kan me voor stellen als ze nog 2 maal zo beroert is na of tijdens de loopsheid dat ik haar laat helpen
Afbeelding
herma
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door herma »

Mijn eerste 2 honden waren teven, Nora de herder kreeg al heel jong baarmoederontsteking met een jaar, dus die was gesteriliseert om medische redenen.
Ze is nooit erg dik geworden of minder aktief gewoon een werklustige hond.
Marsha mijn kruising is dus nooit gesteriliseert en was ieder half jaar loops en schijnzwanger.
Op oudere leeftijd 4 keer geopereerd aan tumoren aan de tepels.
Volgens toen de dierenarts had steriliseren geen zin meer omdat ze al zo lang in de cyclus liep.
Dit was zo'n 20 jaar geleden, maar achteraf en das makkelijk natuurlijk heb ik er spijt van dat ik der niet heb laten helpen.
groetjes van Herma en Fame
http://www.iersewolfshondforum.com
Jacan
Zeer actief

lieke schreef:
schotse collie schreef:
lieke schreef:
Martijn schreef: Dat is ook mazzel! Veel teven krijgen juist een probleemvacht. Spaniels vooral. Cleo is er niet mooier op geworden maar ik durf niet te zeggen of dat door de castratie komt hoewel het best redelijk is om aan te nemen dat dat meespeelt.

Wat jammer dat Ashley's vacht er zo op achteruit is gegaan. Bij jouw andere teven is de vacht wel goed gebleven?
Ik heb mijn mijn eerste teefje dus wel goede ervaringen met de sterilisatie gehad maar ik ben benieuwd hoe het met Kyra en Lyndie gaat. Ik wil beiden ook laten helpen omdat Kyra al een baarmoederontsteking heeft gehad en de kans groot is dat die weer terug komt en Lyndie heeft erg veel last gehad na haar vorige loopsheid van een schijnzwangerschap en dat schijnt ook vaak weer terug te komen. Lyndie is maandenlang erg lusteloos en chagrijnig geweest en heeft heel slecht gegeten en dat wil ik haar niet nog een keer laten doormaken.

Helaas zijn de andere teven overleden voordat hun vacht weer begon tegroeien
Lady (teef 1) is in oktober geholpen en helaas in december overleden met 13 maand
Summer (teef2 ) is 2 dagen na de operatie overleden :jank:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

herma schreef:Mijn eerste 2 honden waren teven, Nora de herder kreeg al heel jong baarmoederontsteking met een jaar, dus die was gesteriliseert om medische redenen.
Marsha mijn kruising is dus nooit gesteriliseert en was ieder half jaar loops en schijnzwanger.
Volgens toen de dierenarts had steriliseren geen zin meer omdat ze al zo lang in de cyclus liep.
Dit was zo'n 20 jaar geleden, maar achteraf en das makkelijk natuurlijk heb ik er spijt van dat ik der niet heb laten helpen.
castreren op oudere leeftijd had ook geen zin meer tegen die tumoren. Bij Huts is net haar rechtermelklijst weggehaald en ze is op 3-jarige leeftijd gecastreerd, ze is nu 8 jaar en 3 maanden.
Afbeelding
herma
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door herma »

Hutsje schreef:
herma schreef:Mijn eerste 2 honden waren teven, Nora de herder kreeg al heel jong baarmoederontsteking met een jaar, dus die was gesteriliseert om medische redenen.
castreren op oudere leeftijd had ook geen zin meer tegen die tumoren. Bij Huts is net haar rechtermelklijst weggehaald en ze is op 3-jarige leeftijd gecastreerd, ze is nu 8 jaar en 3 maanden.
Nee dat is waar daar heb je gelijk in.
Maar ik bedoelde eigenlijk(was niet erg duidelijk) dat ik haar misschien op jongere leeftijd had moeten laten helpen op 1,5 jaar of zo.
Nora heeft nooit tumoren gehad aan de melkklieren.
groetjes van Herma en Fame
http://www.iersewolfshondforum.com
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Tuana was voor eerst met 6 maanden en 3 weken loops. 6 maanden later (en misschien een week ofzo) werd ze voor 2e keer loops. Nu is ze weer loops, alleen zat er nu 5 maanden en 1 dag tussen de vorige loopsheid. Ze is nu maandje te vroeg.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Bij Marouck was er de eerste 2 loopsheden niets aan de hand. Het verliep voorspoedig, weinig gedragsverandering en na 3 weken was het weer afgelopen. Vanaf de 3e loopsheid veranderde dat en begon ze steeds extremer te reageren. Tijdens de loopsheid erg geprikkeld (met name richting Nika) en na de loopsheid schgijnzwanger met extreme melkgift die nauwelijks te stoppen was. Niet met homeopathische middelen, niet met reguliere medicatie. Haar gedrag veranderde extreem, van een vrolijke blije hond naar een timide, slome, chagrijnige hond :roll: Een aantal malen heeft ze een melkklierontsteking gehad, pijnlijk en gewoon vervelend voor d'r. Tegen de tijd dat het eindelijk achter de rug was (zo'n 3,5 maand na het begin van de loopsheid) begoin de aanloop naar de volgende loopsheid weer (ze was iedere 5 á 5,5 maand loops)
Dus ze is op bijna 4-jarige leeftijd alsnog gecastreerd.

Biène is nog steeds niet loops geweest, althans...ik heb nog niets gemerkt :denken: Zij is nu 14 maanden.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Bij beide teven geen "rare" eerste loopsheid, behalve misschien dat Saar al anderhalf jaar was. Exact anderhalf jaar daarna was ze weer loops, tegelijk met Miep haar 2e loopsheid. Miep is dus volgens het boekje. Keurig om de 6 maanden. Saar is nu ook keurig, om het jaar doet ze met Miep mee.
Bij de laatste 2x vertoonde ze schijndracht. Ik ga het dus wel in de gaten houden. Bij Miep is er niets aan de hand. Die heeft niet eens door dat ze loops is. Het enige wat die eraan merkt is dat ze nog meer schoongehouden wordt door Saar dan normaal :19:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

schotse collie schreef:Helaas zijn de andere teven overleden voordat hun vacht weer begon tegroeien
Lady (teef 1) is in oktober geholpen en helaas in december overleden met 13 maand
Wat erg! Komt dat door de narcose? Bij de SHV staat op de site een lijst met collies die tijdens of vlak na de operatie plotseling overlijden, vaak na gebruik van Domitor en Ketamine, al dan niet in combinatie met Antisedan. En het lijkt me dat jouw Summer ook één van die gevallen moet zijn, of is er iets anders gebeurd?
Maar wat vreselijk om je honden zo jong te verliezen :jank: !
Afbeelding
Jacan
Zeer actief

lieke schreef:
schotse collie schreef:Helaas zijn de andere teven overleden voordat hun vacht weer begon tegroeien
Wat erg! Komt dat door de narcose? Bij de SHV staat op de site een lijst met collies die tijdens of vlak na de operatie plotseling overlijden, vaak na gebruik van Domitor en Ketamine, al dan niet in combinatie met Antisedan. En het lijkt me dat jouw Summer ook één van die gevallen moet zijn, of is er iets anders gebeurd?
lady door kanker :jank: (tenminste dat denken wij)
en Summer door de narcose zij staat ook op de lijst Ik heb destijds ook een stuk in het collieblad geschreven en toen ook een oproep geplaatst
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

schotse collie schreef:
lieke schreef:
lady door kanker :jank: (tenminste dat denken wij)
en Summer door de narcose zij staat ook op de lijst Ik heb destijds ook een stuk in het collieblad geschreven en toen ook een oproep geplaatst
De nachtmerrie van elke collie- en sheltie-eigenaar :jank: !
Afbeelding
Jacan
Zeer actief

helaas uit het zelfde nest is er nog 1 overleden :jank:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

schotse collie schreef:helaas uit het zelfde nest is er nog 1 overleden :jank:
Je zou toch zeggen dat dit probleem nu algemeen bekend moet zijn bij da én eigenaar???
Overigens, laat jij je collies testen op het MDR-1 gen? Ik zit er over te denken om het te laten doen, alleen al voor mijn eigen gemoedsrust.
Afbeelding
Jacan
Zeer actief

lieke schreef:
schotse collie schreef:helaas uit het zelfde nest is er nog 1 overleden :jank:
Je zou toch zeggen dat dit probleem nu algemeen bekend moet zijn bij da én eigenaar???
Overigens, laat jij je collies testen op het MDR-1 gen? Ik zit er over te denken om het te laten doen, alleen al voor mijn eigen gemoedsrust.
De eigenaar was op de hoogte heb ze goed ingelicht , de da zei dat hij wist wat hij deed maar of dit echt zo is :19:
Bij Daisy niet zij komt ook uit dit nest ( eigen fok )
Bowie wil ik wel gaan testen

Met Summer was dit allemaal nog niet bekend helaas wel was allergies voor de narcose dit wist onze da ook en heeft toen een mindere dosis gegeven maar helaas is er toch aan bezweken.
Ik vond haar s'morgens dood op de bank :jank:
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Mijn ouders hebben hun teef laten helpen omdat ze vreselijk veel last had van schijnzwangerschap. Ze heeft 3 weken bijna niet gegeten. Uiteindelijk onder dwang omdat ze 5 kilo was afgevallen. Medicijnen hielpen niet voldoende.
Ze is niet dikker geworden. Wel wat aanhankelijker.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

onze oudste teef , 10j , is nu pas gesteriliseerd en er werd een mammatumor weggehaald , kwaadaardig , :N:
leuke site
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”