Met "een herder" bedoel je vast niet de hele rasgroep 1 (op de veedrijvers na) maar een bepaald soort herder!Carmen schreef:Een herder of een bouvier
Er zijn namelijk nogal veel herdershondenrassen.
Moderator: moderatorteam
Wat grappig zeg, wij hebben een Markiesje en zouden wel graag een Harzer willen en bij jou is het net andersomcorason del perro schreef:poeh ik wil er uit een hoop rasgroepen wel een heel graag wil in nog een nova scotia, markiesje, dogo argentino en een riezen snauzer vind ik ook helemaal te gek haha maar wat het uiteindelijk wordt.
Stiekum ben ik gek van alle honden. Al trekken herders me nog altyd het meeste
Pfff goed gegoktjores schreef:klopt als een bus, rasgroep 8Melanie 74 schreef:Tja dan kies ik voor een Clumber Spaniël, waarom omdat het karakter mij aanspreekt en hun blik.
Maar welke rasgroep dat nu precies is weet ik niet meer, ik gok op rasgroep 8.
Aimee schreef:Als je ooit van plan bent om er een aan te schaffen,
dan ken ik nog wel een zeer goede fokker![]()
gr Aimee
Deze tekst had ik zelf ook al gelezen voor ik mijn reaktie plaatste. Het is dus helemaal niet gezegd dat het om de Komondor van nu gaat, wellicht was het een heel ander type hond. En het stukje is zo vaag dat het wellicht niet eens om honden gaat. Er zijn heel veel rassen waarvan men zegt dat ze heel oud zijn en waarvan later blijkt dat helemaal niet zo is. Het maakt ook verder niet uit maar een ras van 600 jaar oud is geen oerras in mijn ogen.Nanna schreef:sirene schreef:"Recente onderzoeken naar de oorsprong van de Hongaarse Herdershonden leidden naar een duidelijke taalverwantschap met de Scythen en Sumeriers. Bij gedegen analyse van de schrifttekens op kleitabletten van 4 a 5 duizend jaar geleden ontdekte men de woorden Ku-mundur, Ku-assa en Pu-ly. Deze benamingen zouden overeenkomen met de tegenwoordige namen: Komondor, Kuvasz en Puli. In de hongaarse literatuur (voorzover bekend) komt de Komondor het eerst voor in een vers van Peter Kakonyi uit 1544. Hoe het ook zij, de Komondor wordt bestempeld als een oeroud Hongaars ras."Nanna schreef:Ik kan me best voorstellen dat dit ras mensen aanspreekt. Ik vind het ook gave honden. Maar ze een oerras of oeroud ras noemen![]()
Bij een oerras denk ik aan een ras wat zelfstandig kan overleven en zijn kostje zelf bij elkaar kan scharrelen. Dat zie ik dit ras nog niet doen. Denk dat ie van de klitten in zijn haar en de huidproblemen die daarop volgen niet meer kan lopen. Oeroud is het ras ook niet. 600 jaar ofzo ?
Ik denk ook dat de Komondor prima in staat is om voor zichzelf te zorgen, in het wild zou die vacht niet zo lang worden maar wèl vervilten. En dat biedt een prima bescherming tegen weer en wind en aanvallen van roofdieren.
Ik houd van het karakter van de DH maar niet van de aflopende ruggen. Ook de belgen vind ik charmant maar die zijn iets te werklustig voor mijn leefsituatieLongFields schreef:Met "een herder" bedoel je vast niet de hele rasgroep 1 (op de veedrijvers na) maar een bepaald soort herder!Carmen schreef:Een herder of een bouvier![]()
Er zijn namelijk nogal veel herdershondenrassen.
Met zelfstandig leven en overleven bedoel ik generaties lang. Dus met de voortplanting erbij dat zie ik bij die Mopsjes niet gebeuren.Nanna schreef:Ik denk dat je teveel op een uiterlijk verkijkt of een hond al dan niet zelfstandig kan overleven. Konrad Lorenz heeft eens in zijn boeken geschreven over de jonge Mopsen van een vriendin die ontsnapten en drie maanden in het wild hebben overleefd voordat ze weer ingevangen werden. Goed, die waren niet langharig...Er zijn voorzover ik weet geen zelfstandig levende langharige honden.![]()
Maar ik zie een ras als de Tibetaanse mastiff ook rustig overleven in het wild hoor. En de Puli en de Komondor hebben op de poesta natuurlijk niet die dikke lange showvachten, die zijn er later opgefokt. Ik denk niet dat de herders op zulke bewerkelijke vachten zaten te wachten..
Tjee, een eigen rasgroep... Toe maarNanna schreef:De teckels hebben een eigen rasgroep: rasgroep 4.Teckelgek schreef:Ik wil graag eerst even weten tot welke rasgroep mijn heren behoren alsjeblieft.
Schoothondjes misschien
.
daarin zitten alléén teckels!