Ik denk dat de eigenaren er meer last van hebben als de honden zelf
Wat je met "rommelig" verlopen bedoeld weet ik niet, maar niet alle teven hebben een zg. regelmatige loopsheid.
Moderator: moderatorteam

Je zult maar zo'n baasje hebben die nog niet eens weet dat loopsheid een normaal verschijnsel is in de hondewereld.Martijn schreef:Ik denk dat de meeste teven gecastreerd worden omdat de dierenarts zegt dat dat moet en de meeste mensen het verschil tussen de dierenarts en de pastoor niet kennen.flatcoat schreef:De meeste teven worden gecastreerd als het of om medische noodzaak gaat of omdat de eigenaar heeft besloten geen fokplannen te hebben en het bekend is dat de kans op bepaalde tumoren afneemt door de hond te laten helpen.
Ik denk dat de eigenaren er meer last van hebben als de honden zelf(tenminste als er medisch niets aan de hand is).
Wat je met "rommelig" verlopen bedoeld weet ik niet, maar niet alle teven hebben een zg. regelmatige loopsheid.
Maar dat is een andere discussie.
Leuk dat de kans op mammatumoren afneemt maar niemand zegt erbij dat de kans op obesitas en de daarbij horende risico's dramatisch toenemen en die zijn een stuk pittiger dan een mammatumor die zo goed als altijd goedaardig en operabel is.
Ik zou veel meer met baarmoeder ontsteking bezig zijn. Dat vind ik veel enger.
Maar het ging hier om het idee dat ik heel regelmatig hoor van een teefje dat een keer loops is geweest en de eigenaar dat zo verschrikkelijk zielig vond dat er op staande voet geopereerd moet worden.

oops en pb worden over 3mnd geholpen , waarom omdat ze zich gewoon ziek en ellendig voelen tijdens de loopsheid en de schijndracht.Mama Sanneke schreef: Wat is nu eigenlijk de motivatie om het wel te laten doen ?

Over die eerste cyclus weet ik niet zeker. Ik denk dat het inderdaad heel normaal is maar ik ken ook teefjes waarbij dit heel normaal verliep.Maar is het niet een beetje te verwachten dat de eerste cyclus wat rommelig verloopt? Volgens mij hebben haast alle zoogdieren wel een bepaalde aanlooptijd nodig om tot een goede, regelmatige cyclus te komen.
Of is dat onzin?
Ik ken eigenlijk geen nakomelingen die er zo'n last van hebben als Oops , wel weet ik dat teven die een nest hebben gehad er meer last van hebben. En misschien gedragen ze zich hier anders omdat ze tussen de reuen zitten. Ik was altijd tegen castreren , maar toen onze oude Dino op ruim 8 jaar alsnog gecastreerd moest worden , wat bijna verkeerd afliep , denk ik er nu toch anders over.Martijn schreef:jip007 schreef:oops en pb worden over 3mnd geholpen , waarom omdat ze zich gewoon ziek en ellendig voelen tijdens de loopsheid en de schijndracht.Mama Sanneke schreef: Wat is nu eigenlijk de motivatie om het wel te laten doen ?
Ze zijn om de 5 mnd loops , dus zodra het over is begint de ellende alweer bijna opnieuw . En ik zit niet te wachten op een baarmoeder ontsteking of rottigheid aan eierstokken als ze straks een stuk ouder zijn , dan is zo'n operatie nog veel gevaarlijker. En als ik nu naar Nafnaf kijk die is ook geholpen , dat is gewoon altijd een vrolijke hond , dat wil ik voor oops en pbtje ook.
Als ik er even voor het gemak vanuit ga dat de hormoonhuishoudiung van de teef erfelijk is, vind je het dan een fokfout als je teef zich ziek en ellendig voelt omdat ze loops is?
Er zijn namelijk ook zat teven die er helemaal geen last van hebben.

Dat ben ik niet met je eens, zie onderstaande tekst:Martijn schreef: Leuk dat de kans op mammatumoren afneemt maar niemand zegt erbij dat de kans op obesitas en de daarbij horende risico's dramatisch toenemen en die zijn een stuk pittiger dan een mammatumor die zo goed als altijd goedaardig en operabel is.

Hoe zit dat precies met een "stille loopsheid". Waaraan kun je dan precies merken dat de teef loops is en kunnen ze dan ook zwanger worden?LongFields schreef: Sjefke haar cyclus was vanaf de eerste loopsheid gelijk regelmatig, met afgelopen voorjaar opeens een stille loopsheid (loops zonder bloedverlies).

omdat ik toen bijna mijn teef verloren ben , die allemaal cystes op haar eiestokken had , dat was niet gebeurd als ze geholpen was geweest. En daarbij zie ik gewoon dat de teef die hier wel geholpen is , gewoon altijd lekker in haar vel zit.Martijn schreef:Waarom denk je daar nu anders over?jip007 schreef: Ik ken eigenlijk geen nakomelingen die er zo'n last van hebben als Oops , wel weet ik dat teven die een nest hebben gehad er meer last van hebben. En misschien gedragen ze zich hier anders omdat ze tussen de reuen zitten. Ik was altijd tegen castreren , maar toen onze oude Dino op ruim 8 jaar alsnog gecastreerd moest worden , wat bijna verkeerd afliep , denk ik er nu toch anders over.

Ze hebben inderdaad geen last meer van die hele erge "moodswings". En die kunnen heeeeel erg zijn! Ze worden er heel gelijkmatig van, dat is wel een voordeel van castreren.jip007 schreef:omdat ik toen bijna mijn teef verloren ben , die allemaal cystes op haar eiestokken had , dat was niet gebeurd als ze geholpen was geweest. En daarbij zie ik gewoon dat de teef die hier wel geholpen is , gewoon altijd lekker in haar vel zit.Martijn schreef:Waarom denk je daar nu anders over?jip007 schreef: Ik ken eigenlijk geen nakomelingen die er zo'n last van hebben als Oops , wel weet ik dat teven die een nest hebben gehad er meer last van hebben. En misschien gedragen ze zich hier anders omdat ze tussen de reuen zitten. Ik was altijd tegen castreren , maar toen onze oude Dino op ruim 8 jaar alsnog gecastreerd moest worden , wat bijna verkeerd afliep , denk ik er nu toch anders over.

Bij Sjefke was haar vulva duidelijk gezwollen, verder zag ik weinig aan haar. Tot dat ik een wandeling ging maken in het park en ze tot 2 x toe door (gelukkig gecastreerde) reuen besprongen werd en het gewoon toeliet, iets wat normaal gesproken echt ondenkbaar is bij haar.starfleet schreef:Hoe zit dat precies met een "stille loopsheid". Waaraan kun je dan precies merken dat de teef loops is en kunnen ze dan ook zwanger worden?LongFields schreef: Sjefke haar cyclus was vanaf de eerste loopsheid gelijk regelmatig, met afgelopen voorjaar opeens een stille loopsheid (loops zonder bloedverlies).
Anne
Nee, dat is geen onzin. Van teven heb ik geen verstand, maar zelf heb ik er zo ongeveer tot de overgang over gedaanMartijn schreef: Volgens mij hebben haast alle zoogdieren wel een bepaalde aanlooptijd nodig om tot een goede, regelmatige cyclus te komen.
Of is dat onzin?

Dat ligt dan toch niet aan het castreren Martijn? Ik heb overigens ook ruim voldoende dikke nietgecastreerde honden gezien. Dat ligt toch meestal wel aan de baas?Martijn schreef:Het is geen kwestie van geloven.ranetje schreef:
In het verhaal over obesitas geloof ik niet.
Voldoende beweging en aangepaste hoeveelheden voeding kunnen dat prima voorkomen.
Feit is dat zo goed als alle veel te vette honden gecastreerd zijn.
Natuurlijk kun je dat voorkomen door voldoende te bewegen maar daar staat tegenover dat gemiddelde hond te weinig beweging krijgt.
Natuurlijk kun je de voeding aanpassen..maar feit is dat de gemiddelde hondeneigenaar het niet kan laten de hond een halve gehaktbal van zijn bord af te voeren.
In het licht van een dergelijke beperkte manier van met honden omgaan is het met het oog op overgewicht wel degelijk slecht om te adviseren een hond te castreren.
Als mensen hun hond toch al geen gezonde levensstijl bieden wordt dat niet ineens wel zo als hij te dik wordt.
De gemiddelde dikke hond wordt alleen maar dikker. Dus in dat verhaal van meer bewegen en minder voeren geloof ik weer niet zo.
onze gecastreerde teef viel juist af , ze voelde zich beter en werd aktiever en ging weer spelen met de anderenranetje schreef:Dat ligt dan toch niet aan het castreren Martijn? Ik heb overigens ook ruim voldoende dikke nietgecastreerde honden gezien. Dat ligt toch meestal wel aan de baas?Martijn schreef:Het is geen kwestie van geloven.ranetje schreef:
In het verhaal over obesitas geloof ik niet.
Voldoende beweging en aangepaste hoeveelheden voeding kunnen dat prima voorkomen.
Feit is dat zo goed als alle veel te vette honden gecastreerd zijn.
Natuurlijk kun je dat voorkomen door voldoende te bewegen maar daar staat tegenover dat gemiddelde hond te weinig beweging krijgt.
Natuurlijk kun je de voeding aanpassen..maar feit is dat de gemiddelde hondeneigenaar het niet kan laten de hond een halve gehaktbal van zijn bord af te voeren.
In het licht van een dergelijke beperkte manier van met honden omgaan is het met het oog op overgewicht wel degelijk slecht om te adviseren een hond te castreren.
Als mensen hun hond toch al geen gezonde levensstijl bieden wordt dat niet ineens wel zo als hij te dik wordt.
De gemiddelde dikke hond wordt alleen maar dikker. Dus in dat verhaal van meer bewegen en minder voeren geloof ik weer niet zo.![]()
Bovendien, als de "gemiddelde" hondeneigenaar zo beroerd met zijn hond omgaat als jij beschrijft, zou het risico op onbedoelde zwangerschappen dan niet óók toenemen als de honden niet gecastreerd worden?

Een onoplettende baas kan zijn loopse teef niet altijd onder de keukentafel houdenMartijn schreef:Neu...ik zie een teef die onder de keukentafel woont niet zo snel in haar eentje pups verwekken.ranetje schreef: Bovendien, als de "gemiddelde" hondeneigenaar zo beroerd met zijn hond omgaat als jij beschrijft, zou het risico op onbedoelde zwangerschappen dan niet óók toenemen als de honden niet gecastreerd worden?
Als je niet eens meer in staat bent de voortplanting van je hond te regelen hoor geen dieren te houden en is de dierenbescherming de aangewezen instantie daar zich mee te bemoeien want een hond die de vrije loop in de wereld heeft veroorzaakt meer dan alleen pups.
niet alles is positief , ik heb nu wel een teef die incontinent is.Martijn schreef:
Laat mensen inderdaad vooral zelf kiezen maar dan wel met alle voors en tegens erbij. En niet op basis van een of ander lulverhaal dat alle effecten van castratie puur positief zijn. Dat is namelijk niet waar en ook niet eerlijk.

ze krijgt incurin.Martijn schreef:Enurace?jip007 schreef:niet alles is positief , ik heb nu wel een teef die incontinent is.Martijn schreef:
Laat mensen inderdaad vooral zelf kiezen maar dan wel met alle voors en tegens erbij. En niet op basis van een of ander lulverhaal dat alle effecten van castratie puur positief zijn. Dat is namelijk niet waar en ook niet eerlijk.

incurin help nu gelukkig wel , we hadden eerst een ander merk en dat hielp niet.Martijn schreef:Maar dat helpt niet?jip007 schreef:ze krijgt incurin.Martijn schreef:Enurace?jip007 schreef: niet alles is positief , ik heb nu wel een teef die incontinent is.

Mijn (eerste en enige) gesteriliseerde teefje was ook heel erg opgeknapt ná de operatie. Ze was altijd erg onderdanig en schrikachtig (behalve dan als ze loops wasMartijn schreef:Dat blijkt inderdaad.ranetje schreef: Een onoplettende baas kan zijn loopse teef niet altijd onder de keukentafel houden![]()
Een "ontvankelijke" teef wil nog wel eens het rit aannemen![]()
En natuurlijk is het van enorm belang dat het aantal oepsnesten beperkt wordt.
Maar dan moet je dat tegen mensen zeggen en niet dat het zo gezond is om je hond te castreren.
Dat kan het trouwens wel zijn hoor. Zat teven die het na de castratie veel beter doen.
Maar dat weet je niet als ze 8 maanden zijn. En dat is wel het moment dat veel dierenarts at random teven aan het "helpen" zijn.