Hoi allemaal,
Het gaat momenteel helemaal niet goed met Lana...

Vanochtend heeft ze met moeite nog 300 gram rundergehakt naar binnen gewerkt en dat is tevens het laatste wat ze zelf heeft willen eten... Wat ik haar vandaag ook voorhield (kipfilet, rundergehakt, hacheevlees, yoghurt, Cavom, brood, enz.), niets wilde ze.
In de middag vond ik haar fysiek ook achteruit gaan en heb ik de dierenarts gebeld. Daar kon ik gelijk langskomen. Ik heb haar eerst gewogen... 46 kilo!

Ze was dus weer 4 kilo afgevallen!

In het totaal is ze nu al 16 kilo kwijt!
De dierenarts schrok er van hoe ze achteruit was gegaan. Dat was, volgens hem, helemaal niet logisch 3,5 week na de operatie. Hij heeft haar buik bevoeld, maar dat voelde allemaal goed. Temperatuur was ook goed. Er is bloed afgenomen om te beoordelen of er geen organen aangedaan zouden zijn. De uitslagen van dat bloedonderzoek waren allemaal goed, behalve de nierwaarden. Die zijn wat verhoogd. Dat zou ook een toevalsbevinding kunnen zijn, want de dierenarts vindt de ernst van de symptomen die Lana nu vertoont niet bij zulke nierwaarden passen. Hij denkt zelf dat de alvleesklier niet of onvoldoende functioneert. Op zich zit de alvleesklier aan het begin van de dunne darm en daar zijn ze tijdens de operatie helemaal niet in de buurt geweest, maar het kan dat de alvleesklier een tik heeft gekregen van het slechte verteren van de dunnedarm en daardoor 'kapot' is gegaan.
De suikerwaarden in het bloed waren wel goed, dus de insulineproductie van de alvleesklier functioneert nog wel. Maar hoogstwaarschijnlijk maakt de alvleesklier geen verteringsenzymen meer aan, waardoor het voedsel niet voldoende in de dunne darm verteerd kan worden en Lana dus de laatste dagen steeds zwakker werd en weer is afgevallen...
Ik had wat ontlasting meegenomen en dat wordt nu opgestuurd om de verteringsenzymen die daar in zitten te beoordelen. Aan de hand daarvan kan bepaald worden hoe het met de werking van de alvleesklier staat. In elk geval kan ik morgen bij de dierenarts al verteringsenzymen ophalen om over het voer te doen (die waren vandaag nog niet binnen gekomen). Maar de eerste zorg is nu om Lana weer aan het eten te krijgen.
Op advies van de dierenarts proberen we Lana de komende 24-48 uur weer te dwangvoeren, zodat de eetlust en het verteringsproces weer op gang gaat komen. Met twee dagen zou ze dan weer zelf moeten willen eten.
Op dit moment gaat het helemaal niet goed met Lana...

Ze voelt zich duidelijk heel naar. Af en toe staat ze op en staat dan wat apathisch voor zich uit te kijken...

De meeste tijd ligt ze op haar kussen, maar vaak wel met haar kop omhoog. Nu slaapt ze gelukkig.
O, wat is dit naar... Het is zo duidelijk dat Lana zich helemaal niet goed voelt... Wisten we maar wat er aan de hand was... Wisten we maar wat we voor haar konden doen nu...
Het erge is; ik heb er helemaal geen goed gevoel over. Dat is voor het eerst sinds de operatie dat ik dat gevoel zo duidelijk heb. Het is ook zo wrang allemaal...; doorstaat ze zo'n zware operatie en herstelt ze daar zo goed van. De darmen zijn niet gaan lekken, de buikvliesontsteking was snel onder controle en dan zou de alvleesklier er mee ophouden.
Wat een k#tzooi weer.