Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is dit? (met name voor BARFers of slagers...)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

jelle
Zeer actief

Wat is dit? (met name voor BARFers of slagers...)

Ongelezen bericht door jelle »

hoi

Eens in de zoveel tijd halen wij een zak vol vleesafval bij de islamitische slager op om er goed BARFspul uit te zoeken. Er zit vaak van alles bruikbaars bij. Het zijn zakken waar ook wat ander afval wel bij gaat uit de winkel, dus de plastic zakjes en de groenteresten zoeken we er altijd uit (evenals de echt onbruikbare stukken)
Reglamtig zit er in de zakken ook spul dat ik niet kan thuisbrengen. Ik haal het er nu altijd uit, maar wie weet wat het echt is?

Het is een beetje bruinig, smeuïg spul. Je kunt het aardig kneden en vormen. Op kleinere schaal is het een beetje korrelig. Stinkt niet echt, ruikt ook niet lekker.

Op de eerste foto ligt het bovenop het vleesgebeuren, daarna even wat los op het aanrecht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de foto's ook nog wel groter voor wie het beter wil zien, maar dat vond ik voor hier weer overdreven.

En nu we toch bezig zijn:
soms zitten er ook stukken vlees/vetranden bij waar van die rare blaasjes op zitten. Wat is het en waarom? Ik kan inmiddels alles wel bijna determineren maar dit snap ik nog niet helemaal.

Afbeelding
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Is het geen merg uit botten ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Misschien cystes (die blaasjes op de onderste foto)?
Groet,
Dorien
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Van die onderste weet ik trouwens ook niet. Dit zie ik ook regelmatig op mn geitenvlees. Ik geef het altijd gewoon :19:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jelle
Zeer actief

Hoi

ik heb zelf niet het idee dat het merg is? Voor mijn idee is dat wat "scherper" als je het tussen je vingers wrijft, dit is behoorlijk zacht en vettig? Maar misschien heb ik het mis...??
Ik kan het nog echt niet plaatsen, ik denk dat het dierlijk materiaal is maar zelfs dat weet ik niet zeker...
ik zou me er iets bij voor kunnen stellen dat het iets van maaginhoud is ofzo, maar dan zou ik weer verwachten dat het erger stinkt?

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Bandito
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Bandito »

Als ex-slagerij medewerkster zou ik zeggen dat het smeuïge spul het ''afval'' is uit de lintzaag die vaak gebruikt wordt door slagers om b.v. mergpijpen en schenkels te zagen. Het zou dan dus een mix zijn van vlees, merg en botten. Het voelt vaak droog en korrelig aan.
De ''blaasjes'' zie je vaak. Zodra je dit vlees langer aan de buitenlucht blootstelt, zul je zien dat de blaasjes groter worden. Mijnsinziens is het een reactie op de buitenlucht. Je ziet het eigenlijk alleen bij zeer weke ''vet-delen'' van welk beest dan ook.
Groeten Esther, Sita, Jacy en Kiki
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Bandito schreef:Als ex-slagerij medewerkster zou ik zeggen dat het smeuïge spul het ''afval'' is uit de lintzaag die vaak gebruikt wordt door slagers om b.v. mergpijpen en schenkels te zagen. Het zou dan dus een mix zijn van vlees, merg en botten. Het voelt vaak droog en korrelig aan.
De ''blaasjes'' zie je vaak. Zodra je dit vlees langer aan de buitenlucht blootstelt, zul je zien dat de blaasjes groter worden. Mijnsinziens is het een reactie op de buitenlucht. Je ziet het eigenlijk alleen bij zeer weke ''vet-delen'' van welk beest dan ook.
hm, dat klinkt nog wel plausibel! Zeker ook omdat het er soms wel, soms niet in zit... dan is het natuurlijk net de vraag of ze de zaag hebben schoongemaakt of niet.

Die blaasjes zitten vooral bij de zachte vettige stukken inderdaad, dat klopt.

Afbeelding

ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Bandito schreef:Als ex-slagerij medewerkster zou ik zeggen dat het smeuïge spul het ''afval'' is uit de lintzaag die vaak gebruikt wordt door slagers om b.v. mergpijpen en schenkels te zagen. Het zou dan dus een mix zijn van vlees, merg en botten. Het voelt vaak droog en korrelig aan.
.
daar dacht ik ook aan!!

vraag het anders eens???
dan weet je het zeker wat het is en die combi ziet er goed uit!!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”